Mihin manuaalivaihteiset kadonneet?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mihin manuaalivaihteiset kadonneet?

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Kumpia on enempi, manuaali vai automaattivaihteisia 124-sarjan 300 Dieseleitä? Jotenkin tuntuu, että esimerkiksi 24 venttiiliset farmarit on lähes 90 prosenttisesti automaatteja :crazy: Onko vaan kuvitelmaa, vai onko tosiaan viimeisiä 124 manuaalivaihteisena hyvin vähän jos 3-litran dieselkoneella? Tämä tuli sikäli vaan mieleen, kun moni minun autoani ihmetellyt, koska on manuaalivaihteinen (E300TD -93).
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Re: Mihin manuaalivaihteiset kadonneet?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voisiko olla että sulle olisi vaihdettu manuaali?Mitäs VIN näyttää että onko alkuperäinen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä vapaastihengittäviä 300-dieseleitä sai käsivalintaisella vaihteistolla, myös nelivetoista, joka
tosin on hyvin harvinainen.

Automaatti taitaa olla sen verran parempi, että se joutuu paaliin myöhemmin kuin käsivalintainen.
W124 alkaa kai jo vanhimmasta päästä mennä paaliin Suomessakin.

Mobile.de kauppaa 47 kpl W124 300 TD:a, niistä 20 on automaatteja.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Pe 26.08.2011 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Mobile.de:n haussa kolmesatasista diesel W124:sta n. kolmasosa on manuaaleja ja kaksi kolmasosaa automaatteja. Eli et kuvittele. Syynä tähän varmasti on osaltaan yllä mainitusti se, että nuo tuon aikakauden automaatit oli aika pomminvarmoja, toisin kuin todellakaan manuaalit. Ja onhan Mersuihin uutenakin ostettu enemmän automaattilaatikoita kuin manuaaleja.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Juha_M117 kirjoitti:Mobile.de:n haussa kolmesatasista diesel W124:sta n. kolmasosa on manuaaleja ja kaksi kolmasosaa automaatteja. Eli et kuvittele. Syynä tähän varmasti on osaltaan yllä mainitusti se, että nuo tuon aikakauden automaatit oli aika pomminvarmoja, toisin kuin todellakaan manuaalit. Ja onhan Mersuihin uutenakin ostettu enemmän automaattilaatikoita kuin manuaaleja.

Minulla on sellainen henkilökohtainen asennevamma, että en kykene automaattivaihteista omistamaan :shock: Fulleri-Sisu tehny tehtävänsä? Ei auttanu silloin kun tuon E300TD:n bongasin muuta kuin ostaa pois, kun oli sisältä ja päältä ehjä, sekä MANUAALIlaatikolla. On meitä ihmisiä moneen junaan. Tosiaan jälkeenpäin vasta rupesin ajattelemaan, kun kaveri vähän samanmoista haeskellut, että ei noita paljoa Suomessa ole.
d.artsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja d.artsi »

Mä en oikein tajua ,kun olen lueskellut näitä foorumin juttuja,että mistä oikein johtuu se "negatiivisuus" manuaaalivaihteisia mersuja kohtaan...?
Kyllähän mä ymmärrän että onhan se automaatti "hienompi" ja vaivattomampi kuin manuaali, mutta kun jengi kirjoittaa että ne ei osaa ajaa niillä...
Ne kun "nykii" ja kaikkea sellasta inhottavaa.Olen omistanut useampia jenkkiautoja ja niissä automaatti on jees.Eipä noita manuina kyllä paljon
olekkaan joten vertailu on aika kehnoa. Aika harva Suomessa varmaan on automaatilla kortin suorittanut kun se ei ole vissiin mahdollista,mutta
tomaatin kannalla on paljon porukkaa ja asenteella:"Ei sellaisella Bonanzalla" voi ajaa... Eli manuaalilla. Kertokaa onko se näin, ja miksi....

- Artsi -
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

d.artsi kirjoitti:Mä en oikein tajua ,kun olen lueskellut näitä foorumin juttuja,että mistä oikein johtuu se "negatiivisuus" manuaaalivaihteisia mersuja kohtaan...?
Kyllähän mä ymmärrän että onhan se automaatti "hienompi" ja vaivattomampi kuin manuaali, mutta kun jengi kirjoittaa että ne ei osaa ajaa niillä...
Ne kun "nykii" ja kaikkea sellasta inhottavaa.Olen omistanut useampia jenkkiautoja ja niissä automaatti on jees.Eipä noita manuina kyllä paljon
olekkaan joten vertailu on aika kehnoa. Aika harva Suomessa varmaan on automaatilla kortin suorittanut kun se ei ole vissiin mahdollista,mutta
tomaatin kannalla on paljon porukkaa ja asenteella:"Ei sellaisella Bonanzalla" voi ajaa... Eli manuaalilla. Kertokaa onko se näin, ja miksi....

- Artsi -
itse ainakin olen jo niin vanha (ja alkavaa laiskuutta/mukavuudenhalua varmasti myös osittain mukana), ettei sitä vaihdelaatikon käsinhämmentämistä enää oikein tunne perustelluksi...

toisaalta tykkään fullerista, kun siinä sentään saa aina vaihteet päälle, joten ei tuo "manuaali viha" omalla kohdalla mikään yleinen juttu ole, ja varsinkin traktoreissa pidän synkronoimatonta laatikkoa parempana, kuin synkronoitua ja niistä uusista nappilaatikoista/portaattomista en pidä yhtään... kai se on siis myös sitä, kun töissä koko vuorokauden välillä repii sitä vaihdekeppiä, niin jos edes omassa autossa sais olla siltä puuhalta rauhassa :think:

mersuissa se "nykiminen" johtuu siitä rättinivelestä luultavasti, eli liikaa joustoa laatikon ja perän välissä... ei mulla ainakaan muiden manuaalien kanssa se ajo ole sellaista, kuin ei olis ikinä autolla ajanut :P mutta mersulla se on aina sitä samaa nytkyn nytkyn..
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
amgenter
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja amgenter »

d.artsi kirjoitti:Mä en oikein tajua ,kun olen lueskellut näitä foorumin juttuja,että mistä oikein johtuu se "negatiivisuus" manuaaalivaihteisia mersuja kohtaan...?Kyllähän mä ymmärrän että onhan se automaatti "hienompi" ja vaivattomampi kuin manuaali, mutta kun jengi kirjoittaa että ne ei osaa ajaa niillä...Ne kun "nykii" ja kaikkea sellasta inhottavaa.Olen omistanut useampia jenkkiautoja ja niissä automaatti on jees.Eipä noita manuina kyllä paljon olekkaan joten vertailu on aika kehnoa. Aika harva Suomessa varmaan on automaatilla kortin suorittanut kun se ei ole vissiin mahdollista,mutta tomaatin kannalla on paljon porukkaa ja asenteella:"Ei sellaisella Bonanzalla" voi ajaa... Eli manuaalilla. Kertokaa onko se näin, ja miksi....
Ennen vanhaan kaikki oli sitä mieltä, että Suomen talvessa automaatti on aina kiinni siellä missä vähänkään lunta. Eli, ennakkoluuloista kiinni suurimmalla osalla. Itsellä ollut 69 Barracudasta nykypäivän mersuun automaatilla ja hyviähän ne on, ei siitä mihinkään pääse. Eikä niillä kiinni jää. :)

Nykyään kun kaikissa autoissa on ABS, ESP ja muita lyhenteitä enemmän kuin keltaisen pörssin ilmoitukseen mahtuu, on melko turha verrata manuaalia ja automaattia. Kummassakin lyhenteet toimii, automaatti tekee siitä vain asteen verran helpompaa. Ja se liikennevaloista lähtö. Ei enää ikinä "kahden viikon päästä uudelleen" -efektiä.

Pätee sekä henkilöautoissa, että raskaammalla puolella. Oman mersun loota ja Volvon I-Shift ovat aivan samanlaisia ajaa. Kaasu pohjaan ja automagiiigga hoitaa loput.
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mitää bonanzaa ole. Mutta miksi nähdä vaivaa jos kerran helpompikin tapa löytyy :) En tiedä, eikö se mersu ole ollenkaan erilainen ajaa ku fullerisisu? mä vaihdan ajotyyliä aina ajoneuvon mukaan...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Groove
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Groove »

Voi myös ajatella, että tarvitseeko ihmisen "olla osana auton voimansiirtoa" (=vaihtaa vaihteita)? Vai vain keskittyä/nauttia olennaisesta - ajamisesta..

Kilpa-autot on erikseen, ja nekin taitaa yleensä olla ilman kytkintä nappivaihteilla (tai vast.)..
ex C215 CL500
ex W204 C220T CDI A
ex W202 C180
ex C124 300CE-24
ex W201 190E 1.8
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Itselläni on myös ollut jenkki automaatteja ja hyvää sanottavaa.Nyt kun omistan kaksi manuaalia niin toisen auton oston jälkeen heti kun kävin sen noin 500km niin päätin että hämmentäminen loppuu seuraavan auton kohdalla.
On todellakin ajettava pitkä lenkki että älyää sen.Monet vaan mieltää että kallis remontti,mutta jos kerran teet sen niin toista kertaa et tee tai silloin on peruuttaessa laitettava ja liikkeessä ollessa pakki päälle,ei kai ne muuten hajoa.
Itse on tullut jonkin kerran automaatti aukaistua ja helppohan se on korjata ja rempata jos osaa mutta tieten työläs.
Rohkeasti vaan kokeilemaan.monesti myös tosiaan vaikuttaa paljon on ikää omistajalla,nuori -manuaali,ikää paljon-automaatti.Eli rauhallista ajoa vai ei?
Fullerillakin olen paljon ajanut ,onhan se hyvä aski joka on tottunut siihen mutta kyse on henkilöautosta ja ka ajoa ei nyt voi verrata henkilö autoon,ka-ajosta saa palkkaa kun ha-ajosta vain km korvaukset.
Kokekile jos et ole.Mb automaatit on kyllä tosi kestäviä kuin esim.audin joita on kierrettävä kaukaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
skeletor
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja skeletor »

Kyllä mersu automaattina on ehdottomasti parempi kuin manuaali...kumpiakin ollut :D
Tähän taloon ei taida enää tulla yhtään 4:llä polkimella varustettua mersua :wink:
MercMan
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Groove kirjoitti:Voi myös ajatella, että tarvitseeko ihmisen "olla osana auton voimansiirtoa" (=vaihtaa vaihteita)? Vai vain keskittyä/nauttia olennaisesta - ajamisesta..

Kilpa-autot on erikseen, ja nekin taitaa yleensä olla ilman kytkintä nappivaihteilla (tai vast.)..

Juuri näin. 8)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin