
W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
Eli minkälainen prosessi tuo ketjun kiristys on, muuta kuin laturi ja päätytulppa irti...miten kiristys tapahtuu ja minkälaisella vehkeellä? Opuksessa ei ollut mainintaa kiristämisestä mitään. 

Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
Ei kai sitä erikseen kiristetä? Siinähä on se automaattinen kiristin. Jos ketju on löysä nii kiristimesä häikkää tai ketju vaan niin kulunu ja venyny 

Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
okkei...täytynee varmaan ruveta ketjun vaihdatukseen..Sen verran meinaa tyhjäkäynnillä äännellä.Ketjun kilometrimäärää ei ole todellakaan tiedosa
Onkohan syytä samalla vaihtaa kiristin ja laahaimetkin?

Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
Mistäköhän sen tietää, että juuri ketju ääntää? Kaliseeko? Yleensä kalina
tulee moniurahihnan kiristimen rikkinäisestä vaimentimesta. Ei ole paha homma korjata.
tulee moniurahihnan kiristimen rikkinäisestä vaimentimesta. Ei ole paha homma korjata.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
tässä vois vielä pikkasen helpottaa, jos tietäis, että mikä moottori on kyseessä. kun näissä 124 koppasenkin pensa ja diiselikonessakin on jonkun verran eroa ketjun kiristimissä.
diiselin kiristimelle ei ainakaan voi tehdä mitään, millä sitä vois korjata tms. pensakoneen kiristin on vähän erilainen. olisko siinä semmonen hammastuskiristin systeemi.. en muista. erilainen kuitenkin.
jos kovasti kalkattaa/rohisee pikkukierroksilla, niin voipi olla se kirisitin, tai ketjukin. tosi harvassa ne kerrat kyllä on, kun on omaan korvaan päässy kuuleen loppuun ajetun ketjun/kiristimen ääntä. mutta on se mahdollista.
diiselin kiristimelle ei ainakaan voi tehdä mitään, millä sitä vois korjata tms. pensakoneen kiristin on vähän erilainen. olisko siinä semmonen hammastuskiristin systeemi.. en muista. erilainen kuitenkin.
jos kovasti kalkattaa/rohisee pikkukierroksilla, niin voipi olla se kirisitin, tai ketjukin. tosi harvassa ne kerrat kyllä on, kun on omaan korvaan päässy kuuleen loppuun ajetun ketjun/kiristimen ääntä. mutta on se mahdollista.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
200 bensa on kyseesä....ääni kuullostaa hyvin pitkälle, että tulisi ketjulta/kiristimen tietämiltä....täytyy vielä kuitenki varmistella ennen ku rupiaa ostoslistaa tuuskaamaa =)
Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
ok. mersun pensakoneisista ei ihan kauheesti ole kokemuksia, mutta prätkäpuolella sitäkin enemmän. tuola mopo touhuissa olen huoamannu, että on enemmän sääntö, kun poikkeus, että jos kone naputtelee ja "räklättää", niin ketju ei kiritsy tarpeeks. voi koittaa korjata kiristimellä ja jos ei sillä mene, niin sitten vielä ketju. noilla on yleisimmin korjaantunu. sitten jos taas on tasanen naputus kierrosten mukaan, niin se tulee melkein ennemminkin liiallisista venttiilin välyksistä. kerran on mersun diiselissä tullu vastaan se, että moottorin ylimääräset äänet johtu liian venyneestä ketjusta ja/tai kiristimestä. molemmat vaihtoon, niin autto. ääni oli semmonen melko kova räklätys, muistutti aika paljon tota kuluneen moniurahihnan iskarin rallatusta, mutta ei hävinny niin herkästi kierroksia nostettaessa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
Nokkaketjun kiristin on M102 bensakoneessa vain kiristyvää mallia joka täytyy irrottaessa tai ketjua vaihtaessa purkaa ja kasata uudestaan. Laita hakusanaksi ketjunkiristin niin löytyy lisää jo kirjoitettua tietoa kiristimen toiminnasta.
Tuossapa eräs linkki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p440027" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossapa eräs linkki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... in#p440027" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 320D -03
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
MB W168 170CDi 1999
Ex-MB W124 200T 1988
Re: W124 vm-88 Nokkaketjun kiristys!
kiitoksia neuvoista. Jospa se hiljenis näillä vinkeillä....Sen verran vielä, että jos uuden kiristimen laittaa, niin sitä ei käsittääkseni tarvitse purkaa?