Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Eli Kyseessä on Sprinter 208D. Kone on OM601.

Kun käynnistää kylmänä, niin välillä se jää vatkaamaan vaihdekeppiä ihan mielettömästi, aivan kuin olisi rodeossa. Usein käynnistyy ihan ongelmitta. Mietinkin, että olisiko joku hehku rikki, koska ilmiö on aivan kuin se kävisi osalla sylintereistä? Vatkaaminen loppuu heti kun antaa kaasua... :?

Samoten, mistä johtunee nykyään se, että öljynpaineen merkkivalo jää palamaan vähäksi aikaa. Viime öljyt oli aika kauan koneessa, mutta nytten on uudet, sekä uusi suodatin ja tiivisteet. Öljyt on varmasti ihan hyvät, ja teki tota jo heti öljyjen vaihdon jälkeen. Voiko olla vika esim että olisi öljypumppu jotenkin "väljä" eikä sen takia nostaisi heti paineita? :roll:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Joitain 250 D 124 mersuja olen käynnistellyt todeten, että kone vapisee hirveästi kun se käynnistyy, ja heti kun pikkuisenkin painaa kaasua niin tasoittuu.
Liekö samasta ongelmasta kyse, pumpussa jotain ongelmaa.
wiimax.fi
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti:Joitain 250 D 124 mersuja olen käynnistellyt todeten, että kone vapisee hirveästi kun se käynnistyy, ja heti kun pikkuisenkin painaa kaasua niin tasoittuu.
Liekö samasta ongelmasta kyse, pumpussa jotain ongelmaa.
Nyt avaa asiantuntija suunsa 8) . Onko pumpun päässä oleva laakeri kenties horo? Tämähän aiheuttaa epätasaista painetta suihkutukseen, loppujen lopuksi tyhjäkäynti nousee kolmeen tonniin jos pumppu vaan kestää muuten läjässä. Loppuun klisee: Kokemusta on. :lol:
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Laitoitko tarvike suodattimen? Jotkin suodattimet valavat itsensä tyhjäksi, kun moottori seisoo pitemmän aikaa, tästä seuraa, että seuraavan kerran, kun käynnistää konetta, niin ennenkuin suodatin täyttyy niin valo palaa. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta näin on mulle kerrottu. Itse vaihdoin tarvike suodattimen alkuperäiseen, niin valo sammuu heti.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aijjoo, siellä suodatinkotelon pohjassa on venttiili joka saattaa kääntyä poikittain, jolloin suodatin valuu tyhjäksi > valo palaa pitempään.
Venttiiliä ei näe kuin purkamalla koko kotelo irti.
wiimax.fi
Avatar
Dodii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ma 21.02.2005 09:50
Paikkakunta: Anjanlankoski

Viesti Kirjoittaja Dodii »

Framin suodattimet vaihdoin. Mun tietääkseni ihan laatu vehkeitä. Mikä lie sitte on "alkuperäinen"? Edelliset oli M-filttereitä. Sellasta en kyl haluaisi ainakaan laittaa, niissä kun on tietääkseni vähän huono suodatuskyky yms.

Siis suodattimen kotelon pohjassa on joku "venttiili" ja se voi mennä jotenkin vinoon?

Tuntuis vaan paljon "terveemmälle" käynnistää kone kun öljynpaineen merkkivalo sammuis heti... :roll:


Tolle käynnistyksessä olevalle ravistamiselle ei siis vois olla syynä esim joku hehku rikki? Että vika olisi varmasti syöttöpuolella? Moottori tosiaan vatkaa aika ilkeesti, ihan kun kävis kolmella, ei se kierroksia ainakaan heti ala nostamaan, mutta joskus loppuu nopeesti ennenkuin ehtii painamaan kaasua. Viime aikoina on kyl tainnu tullu aina polettua käynnistettäessä vähän kaasua että sais nopeammin paineet ja eipä oo kyllä ravistellu... :shock:
MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18271
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, yhdessä reiässä peltinen venttiili joka irtoaa ja kääntyy poikittain eikä enää pidä.
Suodattimesta ei oikein voi johtua Mersussa.
wiimax.fi
KKO007
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 15.08.2005 09:48
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja KKO007 »

Dodii kirjoitti:Eli Kyseessä on Sprinter 208D. Kone on OM601.

Kun käynnistää kylmänä, niin välillä se jää vatkaamaan vaihdekeppiä ihan mielettömästi, aivan kuin olisi rodeossa. Usein käynnistyy ihan ongelmitta. Mietinkin, että olisiko joku hehku rikki, koska ilmiö on aivan kuin se kävisi osalla sylintereistä? Vatkaaminen loppuu heti kun antaa kaasua... :?

Samoten, mistä johtunee nykyään se, että öljynpaineen merkkivalo jää palamaan vähäksi aikaa. Viime öljyt oli aika kauan koneessa, mutta nytten on uudet, sekä uusi suodatin ja tiivisteet. Öljyt on varmasti ihan hyvät, ja teki tota jo heti öljyjen vaihdon jälkeen. Voiko olla vika esim että olisi öljypumppu jotenkin "väljä" eikä sen takia nostaisi heti paineita? :roll:
Löytyikö ravisteluun ratkaisua? Itselläni on sama ongelma. Kun käynnistän auton kylmänä, niin tyhjäkäynti on epävakaata. Kone ravistaa. Heti kun koskee kaasupolkimeen, niin käynti tasaantuu ja ravistelu loppuu. Lämpmänä ei esinny mitään ongelmaa. Auto on W124 250D 20V.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

syy voi olla

Viesti Kirjoittaja karjis »

Syy voi olla imuilman säätimessä tai miksikä sitä nyt kutsutaankaan en muista. vika asettune käyttämällä pumppuhuollossa.
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja roggi »

Tervehdeys.
Löytykö tuohon tyhjäkäyntiongelmaan vastausta? Eli mikä on syynä jos kierrokset hyppii hetken ja sitten tasoittuvat?Lämpinä siis ei ongelmaa
Auto E300TD 24v
Imuilman säädin missä?mikä?
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

W201 2,5 D kylmänä käynnitysongelmia. Kylmänä tyhjäkäynnillä ravisti eli kaikki sylinterit eivät olleet mukana. Eräs vian ilmenemismuoto on myös se, että tarvitsee kaasua käynnistyksessä. Kunnossa oleva MB käynnistyy kaasuun koskematta. Minäkin epäilin pumppua ja kävin Ylivieskassa. Turhaan maksoin. Tätä ennen epäilin hehkuja ja 5:n hehku olikin joskus vaihdetu Saksassa, mutta vika olikin 4:n ja 5:n pakoventtiileissä. Varmaankin Saksan mineraaliöljyt ja kilometrejä vaihtoväleissä. 5.-sylinteri taisi olla pahin. On takimmainen ja käy kuumenpana kuin muut. Sanoisinpa, että kansi pois ja koneistamoon.
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Tuohon minun autoon on vuosien aikana tehty kansiremppa kaikkine tingeltangeleineen ( venttiilit oli tosin Ok ), hehkut vaihdettu kaikki, pumppu peruskorjattu/säädetty PPD:llä ja silti jää välillä kylmänä humppaamaan/ravistelemaan ja tarvii painaa kaasua aina tartatessa. Kehtaisin jopa vielä väittää että pikkuhiljaa alkaa olemaan tekniikaltaankin kunnossa tuo kosla :D Sanoisin muillekkin että osa asioista on henkimaailman hommia ja turha niistä kaikista stressiä ottaa 8)
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja roggi »

No joo, onhan se niin että pitäisi ottaa rauhallisemin, mutta luonne ei oiken anna myöten..
Kaasupoljinta ei tarvitse painaa jotta moottori käynnistyisi.
Mullakin oli PP dieselissä säädettävänä, sama tulos, tyhjäkäynti pomppi heti käynnistyksen jälkeen jos painaa kaasupojinta ja päästää polkimen.
Vika on jossakin muualla kuin pumpussa.
Hehkut testasin virtapihdeillä, kaikki Ok, noin 19A joka hehkulle. Seuraavaksi pitää kattoa hehkujen vastukset, se onkin jo isompi operaatio..
Semmoinen asia tuli mieleen että se läpinäkyvä polttoaineletku joka tulee isolle suodattimelle, niin siinä näkyy että pa "kiehuu" eli on ilmaa..
Onko normaalia?
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
roggi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Ti 28.08.2007 17:46
Paikkakunta: Tuusula

Re: Dieseli hötkyilee joskus käynnistettäessä?

Viesti Kirjoittaja roggi »

Onko mitään tietoa ko ongelmasta?
Käynnistäessä ei tarvitse painaa kaasua.
Eli kierrokset heijaa 1000 molemmin puolin kunnes 4 s kuluttua tasottuu, kylmänä.
Kun painaa uudestaan kaasua sama ilmiö alkaa. Kun kone lämmin ei ongelmaa esiinny.

Nyt kun kelit ovat viilentyneet niin heijaus on selvästi vähentynyt, tai voi sanoa että poistunut.

Mistään ravistelusta tai vajaapytyn käymisestä ei ole kysymys.
Kysymys on pikemmikin siitä että elektroniikka? läppä? alipaine? hakeutuu oikeille asetuksille kylmänä.
-Hehkut OK
-Nafta vuotoja en havainnut


T.
Roger
Mercedes Benz 300 D -92
Mercedes Benz E300TD -95
Vastaa Viestiin