Auto on Espanjassa autotallissa kuivalla alueella kuitenkin viileässä, jossa ruoste ei raiskaa ja kumiosat vanhennu. Alunperin ostettu Gibraltarin kilvillä, vaikka vanhempani asuivat pysyvästi Espanjassa. Kun Gibraltarin kilvet olivat myrkkyä Espanjan viranomaisilla 90-luvulla, auto jäi sitten käytännössä vähälle käytölle ja käyttivät pikkuautoa. Kävin Ajoneuvorekisterihallituksessa (AKE) 1999 neuvottelemassa auton tuonnista Suomeen, mutta tuolloin se ei olisi kannattanut. En ole asiaa selvitellyt sen jälkeen kunnes tänään ja nyt 10 vuoden aikana AKE:n kanta on näköjään kovasti muuttunut. Katselin mersujen hintoja esim. http://www.mobile.de" onclick="window.open(this.href);return false; ja vastaavilta sivustoilta ja kovasti näyttävät arvostavan vähän ajettuja mersuja.
Meillä Suomessa asuvien perillisten sopimus oli alunperin pitää auto Espanjassa asunnon tallissa, kun se ei siellä ruostu ja hinta korkeintaan nousee, sekä kunnes joku meistä sitten alkaa pitämään siitä huolen eläkeläisenä. Olen sitä vuosittain käyttänyt, huoltanut ja koeajanut, kun olen jonkun tason masinisti. Nyt kuitenkin päätimme laittaa edesmenneitten vanhempiemme asunnon myyntiin ja mersun pitäsi löytää uusi koti. Se ei tarvitse olla Suomi. Auto on saksalaisvarusteinen 6-koneen automaattilootalla ja ilmastoinnilla yms. Parintunnin fiksauksella on aivan uuden veroinen, renkaat pitänee kuitenkin vaihtaa, jos meinaa ajaa kovaa.
Mikähän olisi aivan alustava hinta-arvio käytettäväksi jakosummaksi. Sehän pitää uudellen rekisteröidä mutta saksanmallina ei kait enää tyyppikatsastaa nykyään. Olisiko jokin toinen eurooppalainen foorumi sopivampi tällaisiin varsinkin kohta jo klassikkomersua koskeviin hintakysymyksiin? Lopullinen hintahan se määrittää oikean arvon, mutta aivan lakiteknisistä syistä pitäisi löytää jokin käypä arvo käytettäväksi kuolinpesänjakoon perillisten välille, jotta joku perillisistä voisi sen sitten realisoida tai tehdä mitä haluaa.

Edit: Korjasin otsikkoa, kun auto on tuotu sitten Espanjasta ajamalla