Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Talvirenkaita etsiskelemässä,ja tähän asti olen kaikki talveni ajanut nastarenkailla...mutta kun on lähipiiristä kuulut niin kehuja nykyisten kitkarenkaiden mukavuudesta ja hiljaisuudesta,niin on jo juolahtanut mieleeni,että pitäisikä tehdä kerrassaan radikaali muutos,jos ostaa ekat kitkarenkaat Väyryseeni...??? Autohan on raskas ja perusturvallinen,osaltaan puoltaa kitkojen käyttöä.Tämähän tällainen klassinen puolesta/vastaan aihe...!!!
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Laita vaan ne nastarenkaat...
Pari talvea ajelin C-sarjalaisella jossa oli kitkarenkaat alla ja ei oikein vakuuttanut.
Nyt vaihtui auto & merkki, mutta renkaiksi olen ajatellut pohjoismaihin tarkoitettuja nastarenkaita.
Mutta tämä oli vain minun mielipide
Pari talvea ajelin C-sarjalaisella jossa oli kitkarenkaat alla ja ei oikein vakuuttanut.
Nyt vaihtui auto & merkki, mutta renkaiksi olen ajatellut pohjoismaihin tarkoitettuja nastarenkaita.
Mutta tämä oli vain minun mielipide
BMW X3 35D
ex.MB C270CDI & BMW 35D,MB C AMG,
ex.MB C270CDI & BMW 35D,MB C AMG,
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Onhan nuo kitkat mahtavat jos on pelkkä talvikeli eli lunta eikä niin kuin tässä ollut pari talvea lumi sulaa ja tie on jäässä
niin kitkat ei pidä kunnolla
niin kitkat ei pidä kunnolla
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
- johtajaahonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 180
- Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Riita poikki ja kitkanastat alle =)
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Valitettavasti täällä pääkaupunkiseudulla tarvitaan nastaa, muualla Suomessa pärjää kitkalla. Ja sitten perusteluihin, kaikilla "työsuhdeautoilijoilla" on kitkat, jotka kiillottavat risteykset, joten ne jotka joutuvat itse maksamaan ajamisensa, saavat hoitaa "liukkauden eliminoimisen"
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
johtajaahonen kirjoitti:Riita poikki ja kitkanastat alle =)

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
kitkat ja tarpeen mukaan lumiketjut....
.

.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Itsellä kitkat on pyörineet alla jo monta vuotta, siis kesällä. Talvi käyttöön niistä ei mielestäni ole. Mukavan hiljaiset ovat virallisiin kesäkumeihin verrattuna...
- johtajaahonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 180
- Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Full Throttle kirjoitti:Itsellä kitkat on pyörineet alla jo monta vuotta, siis kesällä. Talvi käyttöön niistä ei mielestäni ole. Mukavan hiljaiset ovat virallisiin kesäkumeihin verrattuna...
Ite en kyl noilla kitkoilla kesäkeleillä ajelis muuta kun hidasta kylämunkkia kun tuppaa olemaan melko killerit jos jarrutusmatkoja ja käyttäytymistä ääritilanteissa verrataan normi kesäkumeihin..
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Joo kyl ne kesäkumit on kesälle ja kitkat talveenjohtajaahonen kirjoitti:Full Throttle kirjoitti:Itsellä kitkat on pyörineet alla jo monta vuotta, siis kesällä. Talvi käyttöön niistä ei mielestäni ole. Mukavan hiljaiset ovat virallisiin kesäkumeihin verrattuna...
Ite en kyl noilla kitkoilla kesäkeleillä ajelis muuta kun hidasta kylämunkkia kun tuppaa olemaan melko killerit jos jarrutusmatkoja ja käyttäytymistä ääritilanteissa verrataan normi kesäkumeihin..
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
olisko perusteluja?
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
eiköhän sitä isommasta vesilätäköstä selvitä turvallisemmin kesänakeilla kuin kitkoillaFull Throttle kirjoitti:olisko perusteluja?
S203 200CDI A
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
ex.
S211 320CDI 4Matic
W164 280CDI
S204 200CDI A
W211 200CDI A
W210 200CDI
W124 200D
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Se on totta. Nasta repii veden pinnan rikki ja pito on parempi. Eikö talvella ole vesilätäköitä? Ja kitkakumi vaati kovemman rengaspaineen toimiakseen mersun alla. Raskas auto ja löysä runko kun ei meinaa toimia...
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Pitkään iteki vastustelin kitkoja, mutta sitte viime talvena ostamassani 124:ssa oli uudet kitkat alla. Kyllä niillä vapaa-aikana maaseudulla polanneteillä cruisaillessa pärjäs, mutta heti ku oli jäinen tie, niin höllättävä reiluusti vrt. nastarenkailla.
Omaan Väykkyyn en laittaisi kitkoja mm. lukkoperän puutteen takia. Muutenkin tuntuu ettei koko autoa ole suunniteltu talviolosuhteisiin ajogeometrian takia
Omaan Väykkyyn en laittaisi kitkoja mm. lukkoperän puutteen takia. Muutenkin tuntuu ettei koko autoa ole suunniteltu talviolosuhteisiin ajogeometrian takia
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
- johtajaahonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 180
- Liittynyt: Su 17.01.2010 00:55
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Joku kotimainen autolehti vertas kitkoja ja kesäkumeja kesäkelillä ja kitkoista loppu pito ääritilanteissa kertalaakista ja jarrutusmatkat oli metrikaupalla pitemmät kitkoilla jne. Suosittelivat et ei kannata ajaa kitkoja loppuun kesäkumeina kun on hengenvaaralliset.. Noh toivottavasti ei tartte kenenkään joutua miettimään et oispa ollu ne kesäkumhot alla ni ei ois noi hampaat tossa ratissa kiinni ja moottori sylissä.
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Nastat alle ja radiota kovemmalle..
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 31.01.2010 23:38
- Paikkakunta: Turku
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kitkat sopivat erinomaisesti paljon maantietä tahkovalle.
Tähti näyttäköön tien.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
RikuK kirjoitti:Nastat alle ja radiota kovemmalle..
ei väyrysessä ainakaan ole väliä kummat on alla...suvikumit tai nastat...samat äänet, eli hiljaiset.
Opel, "weird lieben autos"....
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Pe 24.07.2009 17:42
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Itse heitän keikkaa niin linkkarilla, taksilla kuin rahtikoneella ja raskaissa ei pääsääntöisesti käytetä nastoja. Joskus harvoin etuakselilla. Hyvin on tiellä pysytty... Ja taksit ovat myös enimmäkseen luopuneet kitkoista Vaan mihin ne kitkat on oikein sitten tarkoitettu? Talvella pito polanteella on hyvä vaan jäätiköllä ei pitoa ole. Ja kesällä ne muuttuvat ilmeisesti hengenvaarallisiksi? No tarkoitus ei ole saivarella... Mitenkäs ne kiinan renkaat verrattuna nokian kitkoihin toimivat kesällä?
Edit: ja talvella henkilömallin mersuissa mennään nastoilla. Sattui vaan jäämään nyrkkeihin kitkat joilla oli meininki ajella talvi. No pito ei miellyttänyt ja keväällä renkaat ruuvattiin alle josko toimisivat paremmin. Ero kulutuksessa ja melussa on havaittavissa. Mikäli kauppaan menen niin hankin kesäpintaiset merkkirenkaat.
Edit: ja talvella henkilömallin mersuissa mennään nastoilla. Sattui vaan jäämään nyrkkeihin kitkat joilla oli meininki ajella talvi. No pito ei miellyttänyt ja keväällä renkaat ruuvattiin alle josko toimisivat paremmin. Ero kulutuksessa ja melussa on havaittavissa. Mikäli kauppaan menen niin hankin kesäpintaiset merkkirenkaat.
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kerran näkyi jakaris nastarenkaat ja kyllä sitä ihmeteltiin. Omistaja naama punaisena selitteli että niistä sai vähennyksiä kun oli useampi rengassarja ...Full Throttle kirjoitti:...raskaissa ei pääsääntöisesti käytetä nastoja...
- Etwas Anders
- Mersumies
- Viestit: 1056
- Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kiitos vastauksista...taidan pysyä perinteisesti nastarenkaissa...ois vaan tossa yhdet KUMHO KW23-kitkarenkaat halvalla tyrkyllä..ja KUMHOn nasta- ja kesärenkaista pelkästään hyviä kokemuksia..ajo-ja pito-ominaisuuksiltaan vähintään keskitasoa..ja melu+kestävyys huipputasolla.
Ja hinta aina pikkaisen edullisempi kuin tunnetummissa merkkirenkaissa.

Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
jos on oikea talvikeli, niin kyllä hyvä kitkakumi on suunnilleen samaa tasoa, kun nastarengas. pitää hyvin ja on hiljanen. märällä, tai kuivalla asfaltilla jonkun verran hiljasempi, ku nastakumi. jäällä se ero sitten oikeesti tulee esiin. kyllä se kitkakumikin paremmin jäällä pitää, kun kesäkumi, mutta nastarengas on tässä asiassa voittaja. meillä on toisessa autossa kitkakumit ja toisessa nastakumit. molemmilla pärjää ihan hyvin. paitsi, että toi kitkarengas ei ota ihan niin nopeesti itteensä, jos vähän sudittelee. jos tuntuu, että osaa ajaa, niin hyvää, hitaan nopeusluokan kitkakumia suosittelen. jos on esim. liukkaalla vähän epävarmaa se ajaminen, niin sitten nastat. ne antaa enemmän anteeks ääritilanteissa, esim. vaikka jäisellä tiellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Ajannut monta vuotta "hyvillä" kitkoilla pääkaupunkiseudulla ja muutamat satunnaiset keski-suomen reissut, hyvin olen pärjännyt. Vaatii vain ajattelutavan muutoksen, ennakoiva ajotapa ja pitkät turvavälit. Todettakoon, että ajan todella vähän talviaikaan ja tappokelillä annan auton olla rauhassa tallissa.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Juu, kyllähän se on niin, että nyky nastat on vaan koristeena. Kitkarenkaassa ns. lamellit ja kumiseos aivan muuta luokkaa kuin nastarenkaiden kumiseos. Itse olen ajanut autoa 31 vuotta( ja kilsoja helevetisti) ja niistä 21 viimeistä vuotta kitkoilla,enkä varmasti osta enää nastoja...!!! 

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Omasta mielestä:
Kitkat:
- Erittäin hiljaiset
- Toimii lumella ja sohjossa erittäin hyvin
- Voi pitää alla aina kun tien lämpö pysyy alle 15C, eli "kausi" paljon pidempi kuin nastoilla, ja alle voi vaihtaa jo "lämpimänä ja kuivana" syyspäivänä
- Voi "kurittaa" ilman että nastat lentää irti
- Ei sisäänajoa
- Voi hätätilanteessa käyttää kesäkelilläkin ilman kummempia tunnontuskia
Nastat:
- Toimii jäällä paremmin
- Lyhyempi kausi -> setti kestää yhden tai kaksi talvea pitempään
Hinnassa ei ole pitemmän päälle juuri merkitystä, ostaako kitkat vai nastat. Itse en muuta osta kuin kitkoja. Tietysti aina uudet mallit ja "testivoittajat", mahdollisimman äskettäin paistetut. Vanha/huono kitkarengas on varmasti paljon huonompi kuin vanha/huono nastarengas.
Kitkat:
- Erittäin hiljaiset
- Toimii lumella ja sohjossa erittäin hyvin
- Voi pitää alla aina kun tien lämpö pysyy alle 15C, eli "kausi" paljon pidempi kuin nastoilla, ja alle voi vaihtaa jo "lämpimänä ja kuivana" syyspäivänä
- Voi "kurittaa" ilman että nastat lentää irti
- Ei sisäänajoa
- Voi hätätilanteessa käyttää kesäkelilläkin ilman kummempia tunnontuskia
Nastat:
- Toimii jäällä paremmin
- Lyhyempi kausi -> setti kestää yhden tai kaksi talvea pitempään
Hinnassa ei ole pitemmän päälle juuri merkitystä, ostaako kitkat vai nastat. Itse en muuta osta kuin kitkoja. Tietysti aina uudet mallit ja "testivoittajat", mahdollisimman äskettäin paistetut. Vanha/huono kitkarengas on varmasti paljon huonompi kuin vanha/huono nastarengas.
2022 EQS 580 YXT-702
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
1981 380 SL CNR-130
Ex:
1985 190 E 2.0 BYV-237
2007 Corvette XNL-267
1989 560 SEC HYL-303
2015 C 200 KTK-911
1989 300 SEL BMM-141
1994 E 320 Coupe OEI-850
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Tätä määkin meinasin. Jos siihen micraan siirryt, niin sitte varmaan kitkat ja korvatulpatLopenUupunut kirjoitti:RikuK kirjoitti:Nastat alle ja radiota kovemmalle..
ei väyrysessä ainakaan ole väliä kummat on alla...suvikumit tai nastat...samat äänet, eli hiljaiset.

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kaveri kun kerran ajo talvirenkaat alla (olikohan nypityt nastat, mutta nykypäivän "kitkanastat" siis jo, eli lamellointi jne) kolarin, olin itekin kyydissä, ja poliisit sitte alkoi mittamaan nopeutta jarrutusjälkien pituudesta, niin sanoin, että siinä on sitten vanhat talvirenkaat alla (tietenkin, koska mun ymmärryksen mukaan pidempi jarrutusmatka asfaltilla.), niin sanoivat vaan että ei niillä oo merkitystä!johtajaahonen kirjoitti:Ite en kyl noilla kitkoilla kesäkeleillä ajelis muuta kun hidasta kylämunkkia kun tuppaa olemaan melko killerit jos jarrutusmatkoja ja käyttäytymistä ääritilanteissa verrataan normi kesäkumeihin..
Eli suotta pelkäät.


Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kymmenkunta talvea on kitkoilla tullut talvet taivallettua vähän joka puolella suomenniemeä. Ja hyvin on pärjännyt. Toki vaatii pikkasen ajo/ajattelutavan muutosta. Ja jos aikoo kitkarenkailla ajaa, kannattaa ihan suosiolla unohtaa kaikki eurooppakitkat jnejne. Misukka tai nokialainen. Jälkimmäisiä vaan ei pysty enää omiin kulkupeleihin laittamaan, kun tehtaan näkemys valmistusvioista on aika ihmeellinen... Joten pieni kuluttaja joutuu äänestämään kukkarollaan 

ex. C220T cdi -02
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
ex. E220T cdi -04
ex. E290 TDT Elegance -97
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Minä ihan oma-aloitteisesti ostin viime syksynä vaimon w124:seen kitkakumit... Se kun selvisi niin sain kyllä kuulla kunniani!!!
Siihenpä totesin että, kokeile ja jos on huonot niin vaihdetaan nastat alle... Eipä koko talvena sanonu mitään!! Kattelin tossa huhtikuussa kun jaksoin ne vaihtaa pois, että eipähän ollu kulunu oikeestaan yhtään
. Itte sit taas ajellu vanhalla hiacella ympäri vuoden kitkoilla...
Kertaakaan ei oo tarvinnu työntää.
Mutta muija osaa kyllä käsitellä takatuupparia.... Jos hiukankin epävarma kuski niin kannattaa ottaa nastat 





Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Ainakaan w203 koriin en voi kitkoja suositella. Sen jälkeen sillä ei pääse enää eteenpäinkään. On nimittäin tuo vetoluistonesto aika paska noissa. Muutenkin tuntuu talvella hukkaavan pidon todella helposti vaikka e46 bemariin verrattuna. Ajonvakautus muutoin tomii kyllä kivasti.
W204 C180K avantgarde -myyty-