ahdinta om 605:seen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

joo elikkäs alkaa kyllästyttää tuo 1800 luvun switseri ja kaipaisi uutta tilalle!
mielessä pyörinyt hx35super jota kiinnostaisi kokeilla mutta myös hx40 ja hx 40super on käynyt mielessä :twisted:
syötöä ei ole ainakaan tässä vaiheessa kun 120kuutiota mutta ehkä, ehkä ja ehkä tulevaisuudessa enemmän :roll:
auto toimittaa käyttöauton virkaa joten saisi herätä aika alhaaltakin :shifty:
IDEOITA/KOKEMUKSIA?
w201 om605
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

onko tosi että olen ensimmäinen joka 605 moottoria virittää :lol:
w201 om605
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Et todellakaan. HX35 super ei sovellu dieseliin. Riippuu mitä haluat, tolla nelikymppisellä tai suuremmalla saat voimaa mutta pienemmällä hyrrällä paremman heräämisen ja muutenki mukavemman jos auto on ihan jokapäiväisessä käytössä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikö 35.een saa eri kokoisia pakopesiä ja ropelleja ? :wtf:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5265
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nopeasti katsottuna normi hx35 on 12cm2 tai 16cm2 pesällä ja hx35super 8cm2. Ei näyttäny olevan muita vaihtoehtoja. Kai siihen saa laitettua mutta eikö se oo sama laittaa sitten 40:nen superi :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja veskola »

No eikös se 35 ole 'köykäsempiä pyörimään, :D en minä kyllä tiedä kun en ole vekotinta koskaan nähnyt.

Sopiskohan se Viton moottoriin, 40 ei ainakaan mahdu normipaikalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
J_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2011 20:44
Paikkakunta: Ylöjärvi/Veteli

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja J_H »

Eiköhän se 40 superi oo aika passeli tuohon 605:een. #14 pesä niin ainakin herää.Tuttavan 602:ssa herää n. 2500-2700 ja jaksaa pönkätä painetta ylös asti. Ja luulisin että tuossa 605:ssa herää vielä herkemmin? Sitten tuo Garretin Gt37 vois toimia,kokonsa puolesta.
Ja eihän se oo muuta ku kokeilee että mikä on hyvä ja mikä ei.. :wink:
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

proturbo:HX35 super on viritysahdin parhaimmillaan tehoalueelle 350-450 hv.

Kompressorisiipi 54/77mm super profiili
Turbiinisiipi 55/65mm
Turbiinikotelo #8 single entry portiton

tuon kun luin niin pieni kiinnostus heräsi :roll:
kohtuu aikainen herääminen olisi aika iso plussa!
kokeilemalla tietysti löytyisi se mieleisin ja ei hommana iso kokeilla mutta jos alkaa uudesta ostamaan vaikka viisi turboa niin alkaa duunarin pörssiin tehdä aika ison loven :cry: siksi kyselen että saisi sopivan kerralla. maku asioita nämäkin mutta mielipiteet kiinnostaa!
w201 om605
J_H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ma 08.08.2011 20:44
Paikkakunta: Ylöjärvi/Veteli

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja J_H »

No tuo 35superin pakopesä on kyllä jo tosi tukkonen, mutta jos ei tarkotus oo kauheasti paineita ottaa niin kait sekin sopii? Kuullostaa kyllä aikasta lailla bensiini auton ahtimelta.. Paremmin tietävät valaiskoon?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä se 35 superi dieselissäkin menee, kun vain on ISO hukkis tai 2 kpl... bensakoneeseenkin suositellaan 60 mm hukkista tuon järkyttävän pienen pakopesän takia...

silti itse valitsisin hx40 superin OM605 kylkeen... jos noista kahdesta pitäisi valita... se on kuitenkin aika hyvä yleisahdin hintaansa nähden (niin bensa, kuin diesel koneelle...) tai sitten normi hx35... tuo hx35 superi OM605 dieselin kyljessä kun on jotenkin niin villi ajatuksenakin, ettei oikein meinaa pää pysyä mukana :D OM601 kylkeen tuo vois olla ihan passeli :think: kompurahan ei kauhesti eroa normista, mutta se pakopesä :shock:

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

toisaalta aika pienen hipleä tuo pakopesä :D no joo eiköhän sitten tuo 40 super :twisted:
ei olis vähänkäytettyä halpaa tarjolla :mrgreen:
w201 om605
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

jekku90 kirjoitti:toisaalta aika pienen hipleä tuo pakopesä :D no joo eiköhän sitten tuo 40 super :twisted:
ei olis vähänkäytettyä halpaa tarjolla :mrgreen:

Yksi aika pätevä vois olla normi hx35 superin kompuralla. Tuolaista olen suunnitellu kilpuriin, mutta hieman pieneksi jäänee huippu tehoilla.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

joo mossella käyty rullilla. ihme paikka tuo penkki kun löytyy säkillinen vikoja :mrgreen:
onko totta että oikeasti tuo 120kuutiota ei riitä kun tuohon 300 hv ja 600nm tosin vetäviä ei ole kun 4700 vai onko tuo switseri niin paska :wtf: vai osaisiko joku muu mättää pahasti :roll:
w201 om605
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

120 kuutiota riittää om 605 noin 400 hp ja 550 nm kerro ahtimen mittoja hieman
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

normi HX35 12# jaetulla 2.5kg n.300hv herää hyvin alhaalta (popsi mesen Zffän
hx40super 14# jaettu n.2.8kg +/- 400hv ahtoa hyvinkin alhaalta n.2500rpm 0.5bar herää 3500rpm kunnolla
HY40vgt 3.4kg herää superia alempaa mutta hitaampi paineen nousu n.400hv
Masterpower -58-R2 16# pesällä 3kg paine herää n.4000rpm -400hv testin häviäjä
masterpower hx40-edition :D huh testissä

kaikki testit mynä kasilla 3.5" ränni ,iso cooleri jne.. 605 tbo

yhteenveto HOLSET ON TURBO!!!

hx 35 huippu alue
hx40super isompaan nälkään pahemmin alueen kärsimättä
oiskohan hx 40 sitten näitten kahden valistä
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

oisko jollain näyttää 120 kuution 400hv lapun? ois kiva nähdä sellainen..606 perus seiskalla ja hx40 siihen just pystyy
hienosti mutta savua on kovasti ilmassa kun sitä tahtois tosta vitosesta
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

En tiedä näistä jarrutus paikoista mitään mutta 140++ kuutiolla olen ajellut 40hyyllä jarrussa ei ahdot nousut kuin 2.4kgeeseen (kadulla 3.4kg) savu oli vitunmoinen ehkä siksi 323hv ja 510nm ..kadulla savuton noilla syötöillä
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ahdin on tuo switser s2bg pakosiipi on 58 ja imu siivestä en ole ihan varma jotain 50+ painetta noin 2bar
savupiippu on 3"koko matkan, pakosarja kivimäki, kuuleri syylärin kokoinen......
aika savutos kokoonpano, pieni pöläys käy kun ahdettu syöttö tulee mukaan mutta loppuu sitten.

pitää mainostaa hieman: rengaspalvelu karjalainen kajaanissa, sinne on kevään aikana ilmestynyt penkki joka on alunperin kuorma-auto penkki niin jarrua piisaa sitä haluavalle :mrgreen:
Viimeksi muokannut jekku90, Su 04.09.2011 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w201 om605
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

mikäs ton witserin pesän koko on
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

120 kuutiolla vakiopakosarjalla tuli 344 hp ja 550 nm imusiipi 56 ja pako 58 ja 1,00 ar pakopesällä vaihdeaskina manuaali. Automaattina tuli uudella pakosarjalla ahdin sama 370 hp ja 550 nm ja sanon vain että ihan liian iso imusiipi ahdin ei pääse kunnon vauhtiin vielä tuolla.Nyt on lisätty 1 pytty lisää viilattua kantt a ja 8 mm mynää katotaan miten nyt käy :D jekun vääntö kielii ainakin siitä että syötön tasasiuun on hyvin hallinnassa ja tavaraa palaakin kun ei savua kierroksilla
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

en ole löytänyt järkevää numeroa pakopesästä joka kertoisi sen koon muutakuin 3gb :roll:
w201 om605
vipu83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 26.08.2008 22:06
Paikkakunta: janakkala

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja vipu83 »

kyllä mullakin 120kuutiolla oli se 370hp.. mutta se 400hv?? onko lappuja.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Nousee tuonkin teho sinne 350 kun ruuvaa vetävät sinne 6000rpm
w201 om605
Luoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Su 10.07.2011 16:17

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Luoti »

Lainataan hieman tätä vanhaa topikkia omaan kysymykseen ja selventämiseen.

Eli itelle tulossa OM605. Holset HX40 Super olisi suhkot hyvä valinta(?), tulee 7mm mynäpumppu kanssa.
Minkä kokoisella pakokotelolla se kannattaisi ottaa (14cm2 , 16cm2 , 18cm2) 14 herää vissiin alhaalta, mut entä loppupää, loppuuko kesken.

Ja millä siivillä pitäisi olla?

Auto tulee ihan siviiliajoon. Ja tavoite karkeasti 300-400hv
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Luoti kirjoitti:Lainataan hieman tätä vanhaa topikkia omaan kysymykseen ja selventämiseen.

Eli itelle tulossa OM605. Holset HX40 Super olisi suhkot hyvä valinta(?), tulee 7mm mynäpumppu kanssa.
Minkä kokoisella pakokotelolla se kannattaisi ottaa (14cm2 , 16cm2 , 18cm2) 14 herää vissiin alhaalta, mut entä loppupää, loppuuko kesken.

Ja millä siivillä pitäisi olla?

Auto tulee ihan siviiliajoon. Ja tavoite karkeasti 300-400hv
14 pesä on hyvä. 16:lla SAATTAA saada vielä vähän lisää yläpäähän mutta herääminen kärsii.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Luoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Su 10.07.2011 16:17

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Luoti »

Siekkinen kirjoitti:
Luoti kirjoitti:Lainataan hieman tätä vanhaa topikkia omaan kysymykseen ja selventämiseen.

Eli itelle tulossa OM605. Holset HX40 Super olisi suhkot hyvä valinta(?), tulee 7mm mynäpumppu kanssa.
Minkä kokoisella pakokotelolla se kannattaisi ottaa (14cm2 , 16cm2 , 18cm2) 14 herää vissiin alhaalta, mut entä loppupää, loppuuko kesken.

Ja millä siivillä pitäisi olla?

Auto tulee ihan siviiliajoon. Ja tavoite karkeasti 300-400hv
14 pesä on hyvä. 16:lla SAATTAA saada vielä vähän lisää yläpäähän mutta herääminen kärsii.
Ourait. Tuolla 14 pesällä kumminkin saa iha kohtuu hyvät lukemat.

Riittääkö tälläselle kokoonpanolle tuo 46mm hukkaportti?
MB W201 2,5TD A -91
Ei oo mersun voittanutta!
Diesel on vaan puhtaampi.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Luoti kirjoitti:Riittääkö tälläselle kokoonpanolle tuo 46mm hukkaportti?
Hyvinkin voi riittää mutta ei isommasta ainakaan haittaa ole.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Jos multa kysytään (niin ei varmasti) niin kerrompas omaa mielipidettäni silti :roll:

Holsetti 40 superina tai ilman superia herää melkosen paljon ärhäkkäämmin ja on jopa kettumainen ajettava (varsinkin talvella) jos garrettiin tai switseriin vertaa,switseristä voi tosin olla että on aika kullannut muistot. s2b ahtimessa veikkaan että lukee a/r koko siellä pakopesän nielussa ja se on luultavasti 0.99 ja sieltä taitaa tuotto loppua 350humman jälkeen tiisselissä, sehän on tehty "vaan" 200 heppaseen rattoriin :wink: mikälie valmetti tuommosta käyttäny jos siis oletettu ahdin.

masterpoweria en oo ite koskaan oikeen päässy ponnistamaan ja voin olla paljolti väärässäkin nuostra ahtimista mutta tuollainen käsitys minulle on muodostunut kun garrettia ja switseri ollut eniten käytössä ja niitä on kuitenkin montaa lajia ja holsetit on todettu toisten autoista ja vikureita ovat olleet. garretin gt40 58/62 0.99 pesällä niin sielä on melkosen kovat reilu 400 hummaa jotka potkii ylhäällä kun taas tuos samankokonen karretti joka minulla on jossa on pakoropelli hiukan tiheämpi heräilee miedommin ja tuotti paperille kovemman tuloksen kuin tuo edellämainittu mut silti paperilla laiskempi oli kyydissä istuen vihaisempi ja kilpaa ja kelloa vastaan eroa ei saatu :crazy:

ottikohan tuosta nyt kukaan selvää..niin ei :crazy:
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Mun mielestä tavote 300-400hv on aika prkeleen typerää ja sillon vois vastaa kysyjälle et iske joku vaan.

100hv ero on paljon ja vaikuttaa ahtimen valintaan hlvetin paljon, vaikka hx 40 sopiiki joka vehkeeseen.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
jolavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ke 29.04.2009 11:12

Re: ahdinta om 605:seen

Viesti Kirjoittaja jolavi »

pakko itsekkin kommentoida tähän.

oikeastaa sen takia kun aina halutaan suurta ja kaunista.
om 606 ja hx35 16pesällä muistaakseni superin kompuralla, vanhalla pp:n pumpulla tänään penkitetty yli 300kw ja yli 750nm. omistaja saa kertoa enemmän jos haluaa.

omassa lukemat oli n310kw ja 690nm paljon vähemmillä syötöillä.

tämä vaan sen takia ettei tarvi turhaan huonontaa käyttöominaisuuksia liika isolla ahtimella. Toki tehoa enemmän halutessa pitää suurentaa ahdintakin. epäilen että om605 ja hx 40super ei anna yli 700nm 3000kierrokseen. toki riippuu paljon pesästä.

edit: Niin automaatti.joku alkaa siitä kohta junkuttaa että ei voi verrata :evil: ...eikä voikkaan, mutta nämä vain lukuja. käyttöominaisuus ratkaisee
Vastaa Viestiin