drifting projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

norsu kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:
Tompa124 kirjoitti:mitäs jos tekee kannen ja muut hilppeet sillei että se kestää kierrättää vaikka 7500rmp?. silloo teho ois laajemalla alueella vaikka vähä enemmä onki kierroksia?
Nimenomaan, eikai sitä alakertaa kannata enempää rasittaa alaväännöllä... :roll:
Jee jee, alakertahan se näistä turbo-606:sta aina porsii...

Tuo kierrättäminen yli 7000rpm luotettavasti ja veto päällä vaatii jo melkoisia rahallisia ponnistuksia - ne pyörivät kamat on himpun raskasta tekoa... Kannattaa todellakin satsata siihen laajempaan vetoalueeseen ja siihen on keinoja vaikka miten (halpoja ja kalliita, varmoja ja rikkoutumisherkkiä) ja niitä käytetään lähes kaikissa muissa nakuvirityksissä ihan yleisesti. Mekkereiden kanssa on vaan totuttu meneen sieltä mistä rima on matalin, koska sen 5-600hv ja 300Nm @2000rpm saa nyt yrittämättäkin...
Se nyt vaan on tosiasia, että alakertaa rasittaa aika julmetusti, jos tehoaluetta jatketaan 1000-1500rpm alaspäin, versus se että siirrettäs ylöspäin. Sillä vääntöä on lisättävä sinne alas, jos tehoa halutaan, mutta tehon noustessa yläkiekoilla ei vääntöä tartte lisätä ku kierrokset lisääntyy.

Niijoo, ja alakertahan voi väännöstä hajota muutenki ku kiertokangen mennessä mutkalle, eiköstä vaan?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

Kummeli kirjoitti:
norsu kirjoitti:
Kummeli kirjoitti:
Tompa124 kirjoitti:mitäs jos tekee kannen ja muut hilppeet sillei että se kestää kierrättää vaikka 7500rmp?. silloo teho ois laajemalla alueella vaikka vähä enemmä onki kierroksia?
Nimenomaan, eikai sitä alakertaa kannata enempää rasittaa alaväännöllä... :roll:
Jee jee, alakertahan se näistä turbo-606:sta aina porsii...

Tuo kierrättäminen yli 7000rpm luotettavasti ja veto päällä vaatii jo melkoisia rahallisia ponnistuksia - ne pyörivät kamat on himpun raskasta tekoa... Kannattaa todellakin satsata siihen laajempaan vetoalueeseen ja siihen on keinoja vaikka miten (halpoja ja kalliita, varmoja ja rikkoutumisherkkiä) ja niitä käytetään lähes kaikissa muissa nakuvirityksissä ihan yleisesti. Mekkereiden kanssa on vaan totuttu meneen sieltä mistä rima on matalin, koska sen 5-600hv ja 300Nm @2000rpm saa nyt yrittämättäkin...
Se nyt vaan on tosiasia, että alakertaa rasittaa aika julmetusti, jos tehoaluetta jatketaan 1000-1500rpm alaspäin, versus se että siirrettäs ylöspäin. Sillä vääntöä on lisättävä sinne alas, jos tehoa halutaan, mutta tehon noustessa yläkiekoilla ei vääntöä tartte lisätä ku kierrokset lisääntyy.

Niijoo, ja alakertahan voi väännöstä hajota muutenki ku kiertokangen mennessä mutkalle, eiköstä vaan?
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Kummeli kirjoitti:
norsu kirjoitti:
Jee jee, alakertahan se näistä turbo-606:sta aina porsii...

Tuo kierrättäminen yli 7000rpm luotettavasti ja veto päällä vaatii jo melkoisia rahallisia ponnistuksia - ne pyörivät kamat on himpun raskasta tekoa... Kannattaa todellakin satsata siihen laajempaan vetoalueeseen ja siihen on keinoja vaikka miten (halpoja ja kalliita, varmoja ja rikkoutumisherkkiä) ja niitä käytetään lähes kaikissa muissa nakuvirityksissä ihan yleisesti. Mekkereiden kanssa on vaan totuttu meneen sieltä mistä rima on matalin, koska sen 5-600hv ja 300Nm @2000rpm saa nyt yrittämättäkin...
Se nyt vaan on tosiasia, että alakertaa rasittaa aika julmetusti, jos tehoaluetta jatketaan 1000-1500rpm alaspäin, versus se että siirrettäs ylöspäin. Sillä vääntöä on lisättävä sinne alas, jos tehoa halutaan, mutta tehon noustessa yläkiekoilla ei vääntöä tartte lisätä ku kierrokset lisääntyy.

Niijoo, ja alakertahan voi väännöstä hajota muutenki ku kiertokangen mennessä mutkalle, eiköstä vaan?
tehoalue ja tehoalue... 4000-7500 rpm tehoalue ("kummelin koneessa") vastaan 2000-6500 rpm tehoalue ("norsun koneessa"), kummanko sinä valitsisit :roll: huipputehot molemmilla vaikka samat 450 hp...

kovin paljoa alle 2000 rpm taas ei enää munkaan mielestä kannata yrittää hamuta sitä "voimaa"... kivaahan se olis, mutta sitten voi alkaa jo käymään koneen päälle, kun ei ikinä tiedä kuka sitä konetta käskee ja tajuaako se, ettei siellä saa vedättää... 4000 rpm skaala dieselissä on kuitenkin jo aika pirun hyvä tehoalue...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

Blacklandracing kirjoitti:Ei Oikein pelaa kännykällä tää sivusto niin kun näkyy:(
ei tämä pelaa tietokoneella sen kummemmin :evil: sitä pirun esikatselun ja lähetä napin välppäämistä tämä on ollut jo monta päivää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja norsu »

Tämä on sitä kuuluisaa vääntöä. :lol:

Olen Kummelin kanssa siitä samaa mieltä, jotta noita kierroksia pystyy kyllä nostamaan ainakin tonne 8000rpm tasoon, ehkä jopa siitä ylikin. Tuo ei vaan onnistu projektimekkerin kokemuksella ihan helposti (=halvalla ja nopeasti). Ne jotka on punnanneet noita pyöriviä osia ymmärtänevät mistä puhun. Omasta natsipakastimesta on pyörivää massaa poistettu kymmeniä kiloja, eikä se todellakaan ole halpa juttu, kun terästä vaihdetaan titaaniin ja alumiiniin...

Paljon helpompaa on jatkaa vetoaluetta alapäästään (koska siellä on mistä jatkaa :wink: ). Taas tullaan sellaseen "vain mersufoorumilla" ihmetykseen, että sitä ahtoa saa olla vaikka viis kiloa jo tuhanteen kierrokseen, kunhan momentin suuruus rajataan syöttömäärällä. Elikkäs tupla-ahdinta kehiin (helpompana sekventaalitoteutuksena riittää yli 700hv, sarjana sitten enemmän) ja vetoalueen alapää tiputetaan kolmesta ja puolesta tonnista sinne puoleentoista tonniin. Se että vetoalue alkaa tuolta, ei tarkoita, että siellä pitäisi olla täys rähinä, vaan rajoitetaan momentti esim. 400Nm@1500, 600Nm@2500, 800Nm@3500,...

Kustannustehokasta ja käyttäjäystävällistä woimaa. 8) Driftinkiin käsittääkseni ideaalinen ratkaisu, vaiken tuostakaan mitään tiedä. :oops:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

norsu kirjoitti:<...>vaan rajoitetaan momentti esim. 400Nm@1500, 600Nm@2500, 800Nm@3500,...
Jos se moottori (ja loota) kestää 800Nm voiman 3500 rpm kohdalla niin miksei se kestäisi saman voiman 1500 rpm kohdalla, eli eikös vääntökäyrä voida tehdä laatikoksi, ihan kuten suoraruiskuissa on tehty. Ei siihen kyllä pitäisi tarvita kuin muutama osa ja vähän sähkölankaa :eh: niin pari onnistunutta väännönrajoittimen tuotekehityskierrosta (aaa POKS :shifty: )

Onkos se volkkari nyt yhtään työnalla, missä mennään ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja norsu »

veskola kirjoitti: Jos se moottori (ja loota) kestää 800Nm voiman 3500 rpm kohdalla niin miksei se kestäisi saman voiman 1500 rpm kohdalla, eli eikös vääntökäyrä voida tehdä laatikoksi, ihan kuten suoraruiskuissa on tehty. Ei siihen kyllä pitäisi tarvita kuin muutama osa ja vähän sähkölankaa :eh: niin pari onnistunutta väännönrajoittimen tuotekehityskierrosta (aaa POKS :shifty: )

Onkos se volkkari nyt yhtään työnalla, missä mennään ?
Vaan eipäs ole sama asia... Ne on ne värähtelyt... :clap: Ei suoraruikuissakaan normi vääntökäyrä ole "laatikko". Tehdas on vaan leikannut sieltä huipun pois turvalliseksi katsomastaan kohdasta.

Volkkariin ei ole aikaa. Talorojekti jatkuu sitkeästi pihojen laitolla. Tuleekohan tuolle koskaan loppua... :sick:

Jaajuu... Onkos kellään tiedossa turbo-606:n alakertaa, joka olisi hajonnut liiasta väännöstä? Kestää sitten muuten ihan törkeästi momenttia. :shock:
-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitä justiinsa meinasin että leikattaisiin se laatikoksi rivipumpussakin, mutta nyt kun tuo värähtely tuli taas puheeksi :lol: ja meidän expertti ei ole paikalla niin ei tuohon nyt saa selvyyttä miten sitä pitää rajoittaa vai pitääkö. Mutta ei kai mitään <800Nm rajoitinta tarvita millään kierrosluvulla :crazy: (muuta kun ehkä lootan ja muun voimansiirron vuoksi, vaihdekohtainen rajoitin).

Taloprojektit on ***maisia, niissä menee aikaa ja rahaa oikein urakalla ja ihan tuommoseen peruselämään, turhuuksiin suoraan sanottuna, kun saisi vain näitä ropata niin olisi onnellinen. No talvella pääset lumitöihin :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Mitä jos sinne 606 seen syöttäis ilokaasua. kun ei saa muuten happea pyttyyn tarpeeksi, kyllä sinne varmaan polttoainetta saadaan riittävästi ruikittua.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onhan se kait ihan toimiva mutta taitaa olla turhan kallis tapa riftinkiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Ei kaasu ole kallista , mikä siinä maksaa?
mitä se 400cdi virittäminen maksaa ja kai siitä aihiosta jotain tarvii maksaa.
ei sitä kaasua kokoajan tarvi syöttää, sillon vasta kun 606:nen putoo alueelta.
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

sunbeam kirjoitti:ei sitä kaasua kokoajan tarvi syöttää, sillon vasta kun 606:nen putoo alueelta.
Näinpä. :wink:

Ei varmasti sinänsä kallis ratkaisu, ainakin ois hienon erikoinen. :D
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja j.a »

eiköhän jeemu ole kokeillu kaasutkin diiselissä jo... ainakin jos ei kukaan muu :?
Diesel on puhtaampi
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

j.a kirjoitti:eiköhän jeemu ole kokeillu kaasutkin diiselissä jo... ainakin jos ei kukaan muu :?
ainakin mitä oon kuullu niin ei oo kaasusta kuulemma ollu juurikaan hyötyä. tiedä sitten ite en oo testannu mutta jotka on niin ei paljon vaikuta.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rikki on mennyt ilmankin :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Harmi ku ei tullu aiemmi puheeks, jouten noi systeemit. Ois joutanu kyllä lainaan.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Blacklandracing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:08
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Blacklandracing »

veskola kirjoitti:Rikki on mennyt ilmankin :lol:
Juurikin näin :D vesi/metanooli on osoittautunu penkityksis pelaavaksi. parikytä pinnaa lisää mitä raktoris on testattu. Toki ongelmana on kun metanooli alkaa ruostuttaa sisus kaluja.
Se mistä ei tuu savua ei voi olla voimaa!! :D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

veskola kirjoitti:
norsu kirjoitti:<...>vaan rajoitetaan momentti esim. 400Nm@1500, 600Nm@2500, 800Nm@3500,...
Jos se moottori (ja loota) kestää 800Nm voiman 3500 rpm kohdalla niin miksei se kestäisi saman voiman 1500 rpm kohdalla, eli eikös vääntökäyrä voida tehdä laatikoksi, ihan kuten suoraruiskuissa on tehty. Ei siihen kyllä pitäisi tarvita kuin muutama osa ja vähän sähkölankaa :eh: niin pari onnistunutta väännönrajoittimen tuotekehityskierrosta (aaa POKS :shifty: )

Onkos se volkkari nyt yhtään työnalla, missä mennään ?
Sen takia koska kiertokangella kestää puolet pidempään se yhden kierroksen kulku. Eli painetaan 800nm voimalla laakeria ja öljypintaa vasten kaks kertaa pidempään. Tosissaan, en tiiä onko tämä vainoharhasuutta ja turhaa pelkoa, mutta mua ainaskin pelottaa se että työnnetään pitkään sitä öljypintaa vasten. -> voiman impulssi... vääntö ja aika :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kummeli kirjoitti:Sen takia koska kiertokangella kestää puolet pidempään se yhden kierroksen kulku. Eli painetaan 800nm voimalla laakeria ja öljypintaa vasten kaks kertaa pidempään.
Hmmm...jos ajatellaan että se öljy ei ehdi vaihtumaan siellä puristamisen aikana niin se alkaa lämmetä ja lämmetä mitä pidempään sitä painetaan ja sitten sen pitokyky romahtaa kun päästään sinne 200+ asteeseen. Kyllä.

Toisaalta korkeilla kierroksilla on sitten eri asioita ongelmana.

Sitä vain jotenkin aina ajattelee niitä pyöriviä automaatin kitkapakkoja kun ne on olleet niitä mun murheita :think:
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Matalilla kierroksilla öljykalvon paksuus on pienempi kuin isoilla, eli laakerin kuormankantokyky on pienempi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Miksi se on pienempi ? Sen pitkän puristuksen jäljiltä mistä tuossa jo edellä puhuttiin, vaiko jo männän lähtiessä ylhäältä alas vai onko siihen jokin muu ufo syy ?

Puristetaan pitkään -> öljy siirtyy laakerin alapuolelta yläpuolle / ulos laakerista, häh ?

Miksi :D

Sen ymmärrään hyvin että vaurio tapahtuu juuri silloin kun se lähestyy nollaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Hydrodynaamisessa voitelussa laakeritappi tavallaan pumppaa öljyä alleen pyöriessään eli mitä nopeammin se pyörii sitä suurempi on pumppausvaikutus ja öljykalvo paksuuntuu. Se nyt ainakin on yks syy miks ei kannata vedättää kovin alhaalta/tyhjäkäynniltä...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja pera8x »

OMxxx kirjoitti:Hydrodynaamisessa voitelussa laakeritappi tavallaan pumppaa öljyä alleen pyöriessään eli mitä nopeammin se pyörii sitä suurempi on pumppausvaikutus ja öljykalvo paksuuntuu. Se nyt ainakin on yks syy miks ei kannata vedättää kovin alhaalta/tyhjäkäynniltä...
tätä komppaan. toinen asia on, että öljypumpun kehittämä paine ja tuotto ei ole vielä 1500rpm kohdilla niin kova, että ylipaineventtiili olis auki ja suunniteltu maksimipaine olis jo saatu aikaseks. öljynpaine on alhainen, öljykalvo ohut ja kova voima painaa kankea kampiakselilla.

toisaalta sitten isommilla kierroksilla massavoimat alkaa vaikuttaan "vastaavalla" tavalla. vaikka noi öljykalvon paksuudet ja öljynpaineet ja tuotot olis kohdillaan, niin voima, joka painaa kankea kohti kampiakselia on paaljon suurempi. jos ajatellaan, että aletaan kierrättää moottoria loputtoman korkeelle tasasella kierrosten nousulla ja jatkuvalla esim 600nm väännöllä, niin kiertokangen oma massa alkaa jossain kohtaa vaikuttaan niin paljon, että joko öljykalvo ei vaan riitä voiteleen kovassa paineessa ja rasituksessa, taikka sitten kangen omat massavoimat alkaa pitkittäisvoiman kanssa vääntää kankea sivuttais suunnassa, taikka tarkemmin ottaen eteen/taakse suunnassa. kanki joko vääntyy, tai katkee. lisäks tulee varmaan vielä niitä rumiluksenkin mainostamia värähtelyitä ja pulssittaisia voimia, mitkä siten kanssa vaikuttaa tietty koneen kestävyyteen. no, niistä en tiedä edes teoriassa juuri mitään.

näin kuvittelen asian menevän.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja napa »

OMxxx kirjoitti:Hydrodynaamisessa voitelussa laakeritappi tavallaan pumppaa öljyä alleen pyöriessään eli mitä nopeammin se pyörii sitä suurempi on pumppausvaikutus ja öljykalvo paksuuntuu. Se nyt ainakin on yks syy miks ei kannata vedättää kovin alhaalta/tyhjäkäynniltä...
jep. tämä on se ufo syy mitä veskola kyseli :wink: ja ne värinät ym. lisäksi mitkä tuli tuossa pera8x:n viestissäkin esille... tuollainen n. 2000 rpm alkaa olla jo turvallinen raja ottaa voimaa ulos, jos kalut on muuten sitäluokkaa, että ne kestää...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja veskola »

Se varmaan riittääkin, ainakin mulla (muistaakseni) on öljynpaineet olleet tapissaan eli 5 jo pitkään ennen sitä, mittäri on 7-8 kiloon saakka. Kyllä dieseli kyykähtää pahasti jos se tippuu alle 2000rpm:n :thumbdown:

Tässä on driftinkiprojektia 'sotkettu' yleisellä moottoriasialla, pitäkö tästä nyt leikata oma osionsa talteen jonnekin moottoritekniikka topiikkiin vai onko tämä ihan ok täällä seassa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Joni.u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 25.01.2005 13:33
Paikkakunta: kesipohjanmaa
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Joni.u »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=04emtm30gkg[/youtube]

Video Riigasta!
Avatar
JerQ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Pe 19.02.2010 20:44
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja JerQ »

On se vaan kaunista :)

Toivottavasti pysyy oikealla linjalla ja seuraavakin auto on vanhempi korinen mersu. Ja tietenkin diesel moottorilla.
w201 2.0d -86 -ex
w123 300d -83 -ex
w123 300d -79 -ex
w124 300tdt -91 -ex
w201 2.5-16 Cosworth -88 -ex
w126 3.5 turbodiesel -86 -Ajelin rekan alle ja heikko hajos -ex
w124 2.5d automatic -88 -3.5l turbodiesel -ex
w202 200cdi -00 -ex
w210 200cdi -99 -ex
w211 270cdi -03 -ex
w123 -84, tästä voi tulla jotain mielenkiintoista, tai sitten ei.

Minä en tiiä mittää ja vaekka tietäsin niin sit en myönnä.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Asialliset savut :o :clap:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Joni.u
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 25.01.2005 13:33
Paikkakunta: kesipohjanmaa
Viesti:

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja Joni.u »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1TSXV_ut5qI[/youtube]

Videota viime viikonloppusta Riigasta.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: drifting projekti

Viesti Kirjoittaja nj^ »

anteeksi offtopic, mutta se on Riika. En pystynyt pitämään enää sisälläni
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vastaa Viestiin