Missä vika kun 270 luistaa.
Missä vika kun 270 luistaa.
Normaalisti kun ihan tosi rauhalliseen kiihdyttä nie ei huomaa oikeastaan mitään, tänään ajelin tyhjä kärry perässä niin luistaa kun kiihdyttää, jos ajaa 2000 kieroksilla ja painaa kaasun pohjaan kierrokset nousee kolmeen tonnii ja auto alkaa hiljaaa kasvattamaan nopeutta, pitää huomenna löaittaa johdonpäähän ja katsoa onko mitään vikoja siellä.
Mistä tuollainen voisi johtua, auotolla ajettu vajaa 400 tuhatta.
Mistä tuollainen voisi johtua, auotolla ajettu vajaa 400 tuhatta.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Öö, jos nyt oikeen tajusin niin eikös se ole vikatilassa ?? Jos kerta kierrokset rajoittuu 3000
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
ja silloinhan jos on vikatilassa niin laatikon ohjainlaitteeseen EGS jää vikakoodi, kannattaa varmaan käydä luetuttamassa se ensiksi...
Ettei olis johdinlevy vikana
Ettei olis johdinlevy vikana

Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Jos turbiini luistaa reippaasti ennen kuin 3000 kierroksessa lukitsee pakosta ohjelman käskystä ja sitten alkaa vauhtikin kiihtyä?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Niin onko se vikatilassa? Siis sehän on ihan automaatin ominaisuus että kierrokset nousee esim. vaan 3100-3200 samalla kun vauhti nousee tyyliin 100-140. Mutta jos vauhti kasvaa hitaaaaaasti niin silloinhan siellä on moottori vikatilassa.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
S202 kirjoitti:Niin onko se vikatilassa? Siis sehän on ihan automaatin ominaisuus että kierrokset nousee esim. vaan 3100-3200 samalla kun vauhti nousee tyyliin 100-140. Mutta jos vauhti kasvaa hitaaaaaasti niin silloinhan siellä on moottori vikatilassa.
Jos ajaa tasasta vaauhtia 2000 kierrosta koneessa kun painaa kaasun pohjaan kierrokset nousee 3000 ja vauhti alkaa hiljaa kasvamaan, tyhjä kärry perässä mikä painaa 500 kg
Huomenna laitan johdon kiini ja katson onko mitään vikakoodeja siellä.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Ei löytynyt mitään vikakoodeja autosta, tai onhan siellä se tutkan oikea taka anturi rikki mutta se nyt ei tähän vaikuta.
Taitaa vaan olla ominaisuus se kumilanka veto näissä 210 vanhuksissa...
Taitaa vaan olla ominaisuus se kumilanka veto näissä 210 vanhuksissa...
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Eikö nuo mee vikatilaan korinkin herjoista, Kaverilla meni vikaan jarruvalohehkustakin.jussimb kirjoitti:Ei löytynyt mitään vikakoodeja autosta, tai onhan siellä se tutkan oikea taka anturi rikki mutta se nyt ei tähän vaikuta.
Taitaa vaan olla ominaisuus se kumilanka veto näissä 210 vanhuksissa...
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Ei kuulu olla kumanauhavetoajussimb kirjoitti:Ei löytynyt mitään vikakoodeja autosta, tai onhan siellä se tutkan oikea taka anturi rikki mutta se nyt ei tähän vaikuta.
Taitaa vaan olla ominaisuus se kumilanka veto näissä 210 vanhuksissa...

Vaihteiston luistaminen (pakoista) saa heti aikaan vikatilan mutta turbiinin luistosta ei tule helpolla mitään vikatiloja..
Autolla ajettu siis 400tkm, onko kyseessä suomi auto?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Sillä on ajettu se 380 tuotu saksasta 100 ajettuna suunilleen, onko noista menny turbiineja yleensä.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Ei väyrysistä ole mennyt muuta kun enempi ajettuna alkavat helposti luistamaan enemmän..
Koskas öljyt vaihdettu ja onko öljyn määrä varmasti oikea? Vaihteiston öljymäärä meinaan vaikuttaa ainakin turbiinin luistoon.
Koskas öljyt vaihdettu ja onko öljyn määrä varmasti oikea? Vaihteiston öljymäärä meinaan vaikuttaa ainakin turbiinin luistoon.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Pitää tarkastaa öljynmäärä, ei se kyllä ole tiputellut yhtään alleen, pitää tarkistaa.
Viimeksi muokannut jussimb, Su 18.09.2011 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
tässä muutamapäivä sitten oli juurikin tollananen w210 320 missä cdi vikatilassa, ei siis kiertänyt kun 3000rpm ..
Vikana oli kuumakalvo ilmamassamittain.
Vikana oli kuumakalvo ilmamassamittain.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Kyllä tämä kiertää sen 5000 kierrosta ei siitä ole kysymys, olen sitä mieltä että turbiini antaa periksi mutta olisko se kyb venttiili mahdollisesti syy siihen, vai onko oikeasti turbiinin vaihto ainoa oikea korjaustapa.
Vai onko mahdollisesti turbiinin vaihdon jälkeen samanlainen kumilanka.
Vai onko mahdollisesti turbiinin vaihdon jälkeen samanlainen kumilanka.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
ok, käsitin väärin.
halpahan tuo on tolla kyb venttiilillä pelkästään jo kokeilla kun taas alkaa vaihtamaan turbiinia..samalla sen toosan huuhtelun vois tehdä..
onko kellään muuten hajua mitä se kyb venttiili maksaa?
halpahan tuo on tolla kyb venttiilillä pelkästään jo kokeilla kun taas alkaa vaihtamaan turbiinia..samalla sen toosan huuhtelun vois tehdä..
onko kellään muuten hajua mitä se kyb venttiili maksaa?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Alle 100€ esim kl-varaossamekanik kirjoitti:ok, käsitin väärin.
halpahan tuo on tolla kyb venttiilillä pelkästään jo kokeilla kun taas alkaa vaihtamaan turbiinia..samalla sen toosan huuhtelun vois tehdä..
onko kellään muuten hajua mitä se kyb venttiili maksaa?
(tai veh*** tyylin vaihdettuna ensin ~2000€ turbini remonti sitten kappas vika ei poistunut seuraavaksi vaihtoon se venttili koneisto ~1800€ kaikkineen päivineen ja nyt tuli kuntoon "siinä sammalla kun vaihtui se turbinlukon solenoidi")
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Tarkastetaanko tässä öljynmäärä moottorin käydessä ja keppi n asennossa. moottorin ollessa täysin kuuma tikussa oitäisi olla öljyä 64 mm.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Laatiko öljyn ollessa 80c öljyn pinta 64.4mm konekäynnissä
(mootorin lämmöllä ei merkitystä "se lämpenee nopeammin kuin laatiko")
(mootorin lämmöllä ei merkitystä "se lämpenee nopeammin kuin laatiko")
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Nyt on huuhdeltu ja uudet öljyt sekä suodatin ei mitään vaikutusta.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Seuraavaksi pitää vaihtaa se kyb venttiili, ei se kyllä pidä yhtään se antaa heti periksi äärettömän pienellä kiihdytyksellä pitää senverran kiini ettei luista yhtään, sehän ei ole mikään pahahomma laitta sinne paikoilleen se venttiili.
milloin lukitus menee päälle käytännössä tai milloin sen kuuluu lukittua.
milloin lukitus menee päälle käytännössä tai milloin sen kuuluu lukittua.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
-
- Mersumies
- Viestit: 3403
- Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Mun mielestä tuo kyb venttiili ei tule auttamaan asiaa. Vika johtuu, että saksassa on ajettu se 380tkm samoilla öljyillä laatikossa. Kitkapinta taitaa olla turbiinin puolelta kaput.
Avasitko vanhaa laatikon öljynsuodatinta että paljonko löyty metallia suodattimesta?
Avasitko vanhaa laatikon öljynsuodatinta että paljonko löyty metallia suodattimesta?
220.128 Black Mirror
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
En avannu suodatinta, mutta öljy oli niin hienoa metallihohtoista vois vaikka luulla metallihohto maaliksi sitä. Saksassa sillä ei ole ajettu 380 kun se on suomenn tullessa ollu 100 ajettu ja pari vuotta vanhana, eihän noista tiedä milloin on vaihdettu onko koskaan ennen, suodattimessa ei kuitenkaan ollut mersun logoa eikä numeroa.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Meikäläisellä samoja oireita tuossa omassa -04 w203 270cdi:ssä ja sillä on nyt ajettu vajaa 170tkm. Eli tuntuu että menee tehoja pirusti hukkaan luistamiseen, ei hyödynnä alavääntöä ollenkaan ja pitää kierroksia aika korkealla osakaasukiihdytyksissäkin. ja maantiellä ajaessa on ihan sen oloinen, että ei turbiini lukitu oikeastaan ollenkaan. Itsellä kun ei ole kokemusta vastaavasta varmasti ehjästä autosta, niin ei oikein osaa sanoa, onko tuo ominaisuus vai vika. Lootan öljyt ja suodatin vaihdettiin pari tuhatta km sitten eikä niillä ollut kyllä mitään vaikutusta asiaan. Vanhat öljyt oli aika tummaa tavaraa, mutta ei siellä kauheasti metalliin viittaavaa ollut seassa.
Tämä kyb-venttiili: Voisiko sen vaihtaminen vaikuttaa myös tuohon luistamiseen vai onko se ns. on-off katkaisin, joka lukitsee/aukaisee turbiinin mekaanisen lukituksen? Missä se fyysisesti sijaitsee tällaisessa kikottimessa?
Tämä kyb-venttiili: Voisiko sen vaihtaminen vaikuttaa myös tuohon luistamiseen vai onko se ns. on-off katkaisin, joka lukitsee/aukaisee turbiinin mekaanisen lukituksen? Missä se fyysisesti sijaitsee tällaisessa kikottimessa?
W203T 270cdi avantgarde facelift-04
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Turbin lukon solenoidia säädellän pulsilla, säättä lukitus astetta "portaatomasti" tarpeen mukaanaho kirjoitti: Tämä kyb-venttiili: Voisiko sen vaihtaminen vaikuttaa myös tuohon luistamiseen vai onko se ns. on-off katkaisin, joka lukitsee/aukaisee turbiinin mekaanisen lukituksen? Missä se fyysisesti sijaitsee tällaisessa kikottimessa?
ventiili lohkon yläpinnalla
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Ok. Eli tällaisen 270cdi:n 5-vaihteisen laatikon ei siis kuuluisi normaalisti toimiessaan avata turbiinilukkoa esim. maantiellä n. 90km/h ajettaessa ja siitä hiljalleen pintakaasulla kiihdyttäessä? Omani tekee juuri sitä, kierrokset ovat tasamaalla ja tasakaasulla ajettaessa 90 vauhdissa n. 1700 ja kun ihan pikku hiljaa rauhassa alkaa nostamaan vauhtia, kierrokset pomppaavat heti 2200-2300 tuntumaan. Eli tuntuu siltä että turbiinilukko ei kestä päällä käytännössä minkään näköistä momentin lisäystä.
Jos joku oikeasti asiaa tunteva asustaa lähellä tamperetta, niin mieluusti tulisin näyttämään ja koeajattamaan autoani. Auton minulle myyneen autoliikkeen kanssa meillä on keskustelua siitä, onko laatikossa vikaa vai ei ja he kyllä lupasivat laatikon hoitaa kuntoon mikäli se ei ole normaalikunnossa. Hiedän mielestään se luonnollisesti on ihan normaalia "mersumaista mukavuutta että se on noin pehmeä". Itseäni vaan jotenkin kummastuttaa tuo toiminta.
Jos joku oikeasti asiaa tunteva asustaa lähellä tamperetta, niin mieluusti tulisin näyttämään ja koeajattamaan autoani. Auton minulle myyneen autoliikkeen kanssa meillä on keskustelua siitä, onko laatikossa vikaa vai ei ja he kyllä lupasivat laatikon hoitaa kuntoon mikäli se ei ole normaalikunnossa. Hiedän mielestään se luonnollisesti on ihan normaalia "mersumaista mukavuutta että se on noin pehmeä". Itseäni vaan jotenkin kummastuttaa tuo toiminta.
W203T 270cdi avantgarde facelift-04
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Starilla näkee suoraan ajossa miten sen lukituksen tila on ja samalla näkee minkä verran se luistaa. Ei se kuulu luistaa yhtään, omassani on kortti vika kun ei ohjaa ollenkaan venttiiliä lukitus asentoon.aho kirjoitti:Ok. Eli tällaisen 270cdi:n 5-vaihteisen laatikon ei siis kuuluisi normaalisti toimiessaan avata turbiinilukkoa esim. maantiellä n. 90km/h ajettaessa ja siitä hiljalleen pintakaasulla kiihdyttäessä? Omani tekee juuri sitä, kierrokset ovat tasamaalla ja tasakaasulla ajettaessa 90 vauhdissa n. 1700 ja kun ihan pikku hiljaa rauhassa alkaa nostamaan vauhtia, kierrokset pomppaavat heti 2200-2300 tuntumaan. Eli tuntuu siltä että turbiinilukko ei kestä päällä käytännössä minkään näköistä momentin lisäystä.
Jos joku oikeasti asiaa tunteva asustaa lähellä tamperetta, niin mieluusti tulisin näyttämään ja koeajattamaan autoani. Auton minulle myyneen autoliikkeen kanssa meillä on keskustelua siitä, onko laatikossa vikaa vai ei ja he kyllä lupasivat laatikon hoitaa kuntoon mikäli se ei ole normaalikunnossa. Hiedän mielestään se luonnollisesti on ihan normaalia "mersumaista mukavuutta että se on noin pehmeä". Itseäni vaan jotenkin kummastuttaa tuo toiminta.
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Kiitos tästä. Olisiko jollain ystävällisellä starin omaavalla ihmisellä tampereen lähettyvillä innostusta pientä korvausta vastaan tehdä tämän kaltainen tutkimus? Mielelläni tulisin käymään auton kanssa jos joku haluaisi auttaa miestä mäessä.
W203T 270cdi avantgarde facelift-04
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Itselläni myös samanlaista vikaa tuossa S210 320cdi:ssä.
Johdinlevy ja kyb-venttiili vaihdettu, ei vaikutusta.
Laatikolla ja moottorilla ei ole yhtään vikakoodia, katsottu Starilla.
Yritetty myöskin katsoa dataa laatikolta ajon aikana, sen mukaan turbiinilukko menee 5 vaihteella 110km/h nopeudessa tilaan "Luistaa".
Siitä hiljentäessä lukko aukeaa n. 95km/h nopeudella.
N. 90km/h matkavauhtia ajaessa nousee kierrokset vähänkin reilummassa mäessä kahden tonnin paremmalle puolen että nopeus saadaan pidettyä tasaisena.
Alan tulla siihen tulokseen että turbiini on entinen?
Asiantuntijat voisi tietysti valottaa hiukan mitä arvoja tulisi tutkailla Starilla, sellainen on nyt omassa käytössä mutta taito on vielä puutteellinen
Johdinlevy ja kyb-venttiili vaihdettu, ei vaikutusta.
Laatikolla ja moottorilla ei ole yhtään vikakoodia, katsottu Starilla.
Yritetty myöskin katsoa dataa laatikolta ajon aikana, sen mukaan turbiinilukko menee 5 vaihteella 110km/h nopeudessa tilaan "Luistaa".
Siitä hiljentäessä lukko aukeaa n. 95km/h nopeudella.
N. 90km/h matkavauhtia ajaessa nousee kierrokset vähänkin reilummassa mäessä kahden tonnin paremmalle puolen että nopeus saadaan pidettyä tasaisena.
Alan tulla siihen tulokseen että turbiini on entinen?
Asiantuntijat voisi tietysti valottaa hiukan mitä arvoja tulisi tutkailla Starilla, sellainen on nyt omassa käytössä mutta taito on vielä puutteellinen

S212 E220 CDI A T -2012
S210 E280 A T 4matic -1997
S210 E280 A T 4matic -1997
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Omassa on sama vika, pitäisi korjautua ohjaimen vaihdolla, onkohan ohjaimen sisällä öljyä sen kun puhdistaa ja antaa kuivua asitten paikoilleen saattaa toimia.Carman kirjoitti:Itselläni myös samanlaista vikaa tuossa S210 320cdi:ssä.
Johdinlevy ja kyb-venttiili vaihdettu, ei vaikutusta.
Laatikolla ja moottorilla ei ole yhtään vikakoodia, katsottu Starilla.
Yritetty myöskin katsoa dataa laatikolta ajon aikana, sen mukaan turbiinilukko menee 5 vaihteella 110km/h nopeudessa tilaan "Luistaa".
Siitä hiljentäessä lukko aukeaa n. 95km/h nopeudella.
N. 90km/h matkavauhtia ajaessa nousee kierrokset vähänkin reilummassa mäessä kahden tonnin paremmalle puolen että nopeus saadaan pidettyä tasaisena.
Alan tulla siihen tulokseen että turbiini on entinen?
Asiantuntijat voisi tietysti valottaa hiukan mitä arvoja tulisi tutkailla Starilla, sellainen on nyt omassa käytössä mutta taito on vielä puutteellinen
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.
Re: Missä vika kun 270 luistaa.
Omasta avattiin turbiini ja siinä ei ollut mitään vikaa, en katsonut starilla ennen turbiini huoltoa mitä se näytti.Carman kirjoitti:Itselläni myös samanlaista vikaa tuossa S210 320cdi:ssä.
Johdinlevy ja kyb-venttiili vaihdettu, ei vaikutusta.
Laatikolla ja moottorilla ei ole yhtään vikakoodia, katsottu Starilla.
Yritetty myöskin katsoa dataa laatikolta ajon aikana, sen mukaan turbiinilukko menee 5 vaihteella 110km/h nopeudessa tilaan "Luistaa".
Siitä hiljentäessä lukko aukeaa n. 95km/h nopeudella.
N. 90km/h matkavauhtia ajaessa nousee kierrokset vähänkin reilummassa mäessä kahden tonnin paremmalle puolen että nopeus saadaan pidettyä tasaisena.
Alan tulla siihen tulokseen että turbiini on entinen?
Asiantuntijat voisi tietysti valottaa hiukan mitä arvoja tulisi tutkailla Starilla, sellainen on nyt omassa käytössä mutta taito on vielä puutteellinen
MERSULLA ON HYVÄ AJAA, silloin kun se toimii.