Tässä kannattaisi varmaan selkeyttää pari asiaa, ennen kuin keskustelu lähtee ihan Esson baari -osastolle.
1. Piraattiroska on aina piraattiroskaa.
Kun torilla myydään tosihienoa kaljapullonavaaja-avaimenperää Mersun logolla, niin kyse on piraatista. Se on rikollista toimintaa se. Tässä ei puhuta siitä. Jos Kiinan poika tekee miljoona samanlaista avaimenperää ja laittaa siihen erilaisten automerkkien nimiä, niin ei se tee siitä yhtään alkuperäisempää kuin mitä se on. Eli torimyyjien Lassi ja Leevi -paidat ja "Mersun avaimenperät" ovat kaikki laittomia. Aina.
2. Tässä ei puhuta ns. OEM-osista.
Tuo argumentti "että kukaan ei sitä pilaa kokoamalla autoaan epäkurantilla tavaralla ja puhu sitten pahaa meistä" on ihan hölmö, koska tässä puhutaan nimenomaan alkuperäisistä (eli tehtaan logolla varustetuista osista). Ei siis ns. harakiri-osista, Biltema-osista tai muusta vastaavasta. Niiden laatu voi olla ihan OK, mutta niitä ei ole tehnyt sama OEM-alihankkija kuin
alkuperäiset osat, joista auto on tehtaalla aikanaan koottu. Joskus niitä
ihan samoja osia myydään niiden valmistajan omassa paketissa (esim. Febi, Bosch jne.), jolloin osa on ihan identtinen alkuperäisen kanssa, mutta puhutaan OEM-osasta (Original equipment manufacturer), ei alkuperäisestä osasta. Niiden myynnistä tässä ei ole kyse; niitä saa edelleen myydä niin paljon kuin haluaa. Eikä tämä koske Biltema-osia; niitä saa edelleen myydä niin paljon kuin haluaa. Tässä puhutaan alkuperäisistä tehtaan osista. Eli toisin sanoen tämän kiellon jälkeen autoonsa on tuon yllä olevan väitteen vastaisesti
helpompi laittaa sitä p*skaa osaa kuin alkuperäistä, koska sitä harakiriä on helpompi saada.
3. Vehon hinnoittelu ei liity tähän, eikä tehdas kai siihen edes vaikuta.
Vehossa alkuperäiset osat maksavat enemmän kuin Saksassa, koska siihen tulee mukaan Vehon kate ja kulut. Siksi Niemöller ja DB Depot ovat olleet halvempia kuin Veho, koska niiden kautta on saanut myös alkuperäisiä osia, mutta Saksan hinnoilla. Enää ei saa, koska tehdas ei enää myy niitä Niemöllerille ja DB Depotille. Nyt ne myyvät enää Biltema-osaa ja OEM-osaa. Alkuperäisiä saa vain Vehosta (Vehon hinta) ja Saksasta tehtaalta sekä paikallisista valtuutetuista autoliikkeistä (ns. Saksan hinta).
4. Mikä siinä alkuperäisessä osassa on vikana?
En oikein ymmärrä, mikä kiinalaisissa avaimenperissä viehättää. Jos p*ska maksaa torilla kympin, ja tehtaan alkuperäinen kuusi euroa (esimerkiksi
tämä tallainen), niin miksi se huono ja kallis on pakko saada? Sama pätee moneen osaan, vaikka ei kaikkiin - joskus alkuperäinen laatu maksaa enemmän kuin harakiri-osa. Mutta jos laatu on sama, alkuperäinen tehtaan osa on lähes aina halvempi.
5. Tässä saattaa olla taustalla joku vähän monimutkaisempi syy kuin tehtaan ilkeys.
En tiedä, mistä tämä myyntikielto on tullut ja mikä sen syy on. En ole jaksanut ottaa selvää. Ilmeisesti syy on muille kuin meille niin ilmeinen, että sitä ei ole edes selitetty missään. Ja tilanne saattaa olla myös niin, että tehdas
ei saa myydä näitä muille kuin valtuutetuille jälleenmyyjille, vaikka haluaisi. Taustalla voi olla USA:n lainsäädäntö tai EU:n ryhmäpoikkeusasetus. Eli syy ei välttämättä ole se, mitä Esson baarissa kerrotaan.
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)