Ihmettelin kun oikea takapyörä montun yli kulkiessaan päästää rämähtävän äänen, tutkittuani asiaa tarkemmin huomasin että jakajousi on mennyt poikki alapäästään. Noin 3 vartin kierros on päästä pois.
Saako jouset helposti vaihdettua tiputtamalla alatukivarren jostain päästä irti vai pitääkö homma hoitaa originaalityökalulla jonka saa vain sertifikoitu vehon takajousen vaihtaja käyttöönsä
Onko kellään kokemusta tarvikejousista vai ostanko suosiolla originaalit? Itselläni on ainoastaan negatiivisia kokemuksia tarvikejousien suhteen, omegassa tarvikejouset nosti perän ylös kuin 70 -luvun carinassa ja jouset oli ihan saakelin pintakovat ts progressiivisuudesta ei ollu tietoakaan.
Onnistuneesta vaihtotyöstä kokemuksia ja vinkkejä siis vastaanotetaan!
homma on tosi helppo homma hoituu ainakin w124 & w201 yhtä helposti
eli yksi ruuvi per jousi riittä takaa kun vaihtaa jousia. Vähänkin jos pysyy meisselit kädessä kannattaa itse vaihtaa
perä ylös, vanteet pois,
ja siinä missä jousi on alhaalta kupissaan, eli oisko just toi "alatukivarsi" sen päästä pultti+mutteri irti, ja jousi vaihtoon
aika epäselvästi neuvotto, mut suurinpiirtein näin.
Kysyin vehosta jousien hintaa, 57e kappale ja kumit päälle á 8e kpl. Motonetin "laatujouset" 27e kpl joten eroa on ainakin hinnassa. Vehossa tiesi sanoa valmistenumeron perusteella autossa olevan normaalia jäykemmät jouset (mikä lie vanha taksi )! onkohan jousien jäykkyydessä huomattavia eroja, en haluais mitään nenä maassa / taivaassa kulevaa autoa vaan perän korkeus pitäs pysyä vaaterissä. Varmasti oikeat osat saa siis vehosta mutta ovat puolet kalliimmat pakanat ;-(
Olen nähnyt liikenteessä perse pystyssä meneviä w124:sia, jos ne on motonet jousien aikaansaannosta niin unohdan ne heti! Kokemuksia asiasta vastaanotetaan )
osta vaikka enemmin kl-varaosista tai merteilistä, niistäkin saa halvemmalla alku peräis osaa. Ja koroke kumit saa motonetistä 3-4 € kpl.
Eikä motonetin jousissa varmasti vikaa ole, saahan sieltäkin vahvistetut taakse, 29.90€. Ja just noilla koroke kumeilla sit viimeistelet perän korkeuden, jos tarvetta
Ostin sitten ad varaosaliikkeestä jouset á 34e kpl, saksalaiset ja vahvistettua mallia.
Huomasin että ei noi minun jousipuristimet käy mersun jousiin, lanka on liian paksua eikä se tipu puristimien koukkuihin kunnolla. Eli kun vaihdoit vieterit niin lähtikö ilman puristinta laskemalla alatukivarsi irti?? Ei viittis rälläköidä puristimia kovin paljoa, saattaa lujuuslaskelmat muuten mennä uusiksi!
Kyllä lähtee ilman puristimia->otat pultin irti ja siinä se, jousen pitäis lähtee irti ihan käsi voimilla. Riippuu vähän mersusta et pitääkö laittaa tunkki alle tukemaan ennen kuin otat pultin irti, voi siis "ponnahtaa" alaspäin jousen voimasta kun ottaa pultin irti.
Vaihto meni näppärästi toiselta puolen, alatukivarsi irti takapyörän navasta ja irroitin vielä iskarin alapään & kallistuksenvakaajan tangon niin tunkin kanssa sai hallitusti jousen pois / uuden tilalle.
Toinen puoli olikin paska vaihtaa kun se tukivarren pultti oli hapettunut siihen kumi&metalliholkkiin kiinni eikä lähtenyt irti vaikka hakkasin 5 kilon venäläsäisellä lekalla oikeen tosissaan. Pilliä en viittinyt näyttää, siinä olis palanut se kumiholkki eikä uutta ollut saatavilla. Vitutus ja nälkä toi mieleen kuningasidean ja otin tukivarren sisemmän pultin pois että saan jousen irti. Onnistui noinkin mutta siinä oli jo urheilun makua... en suosittele jos ei ole pakko!
Katkennut jousi olikin katkennut oikeen monesta kohden, se oli yhteensä 4:nä kappaleena! Poikki sekä ylhäältä missä yksi biitti oli korokekumin sisällä, alhaalta löytyi kaksi pätkää pyörimästä tukivarren sisältä. Ei siis ihme että vähän kolisi pikkumontuissa. Toinen jousi oli kuitenkin täysin ehjä. Perä nousi varmaan noin 30mm korkeammalle mutta eipä tuo ainakaan ajoa häiritse, päin vastoin, tukevampi on ajaa ja kuorman kesto taas toista luokkaa.
auto helmoista ylös ja tukivarsien sisemmät pultit irti. tunkki varren alle ja laskee varren hiljalleen alas ja vaihtaa jouset... ei tarvi ottaa mitään muuta irti jousen takia.
epk kirjoitti:juuri näin olen itse tehnyt joka kerta, en oo toista autoo nähny missä onnistuu näin helpolla takajousien vaihto
Takajousissahan ei siis tarvita puristimiakaan? Tai no, eihän niitä saisi kiiinnikään kai..
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Timo L kirjoitti:
Takajousissahan ei siis tarvita puristimiakaan? Tai no, eihän niitä saisi kiiinnikään kai..
Mutta, kun auto on helmoista nostettuna ylhäällä, tarvitset tunkkia (tms.), jolla saat painettua tukivarren (eli jousta hieman kasaan) oikealle kohdalle -> pultin reikään.
Joo, ei todellakaan kannata ostaa mersuun jousia Motonetistä, itse erehdyin ostamaan taakse vakiojouset nro: 67 5257 katkenneiden tilalle. Perä nosi törkeän ylös ja vielä niin, että toinenpuoli oli ylempänä, vaikka Ruuskanen vaihtoi.
Kumit olivat kakkoset, vaihdoin ykkösen kumit (matalimmat), mutta ei sekään paljoa auttanut.
Jouset kannattaa ostaa mielestäni ehdottamasti Veholta, kuten virtalukot ym., tietävät siellä rekisterinumeron perusteella heti sopivat osat.
Mitenkähän ylös perä olisi noussut Motonetin "vahvistetuilla" jousilla.
Vaihtoo sujuu kätevästi auton ollessa ilmassa hallinosturilla ja tukivartta tuetaan vaihdelaatikkonostimella. Vain yksi iso pultti ja tukivarren suojamuovin pultit pitää avata puoleltaan.
En kans osta ainakaan jousia enää Motonetistä.
Vaihroon eteen jouset ja kun sain homman valmiiksi niin kas perhanaa kuskin puoli muutaman sentin alempana, eiku soitto motonettiin ja hommasivat mulle uuret jouset, no ei kun taas vaihtamaan.
Uuret jouset olivatkin sitte jo ihan ookoo.
Mutta meni siinä muutama tunti ylimäärästä niiren kans tanies.
W123 230 Coupe -79
Chevrolet Trans Sporttiin -99 perheen siirtoväline
Projektina MB 500 sec -85 alkamaton projekti