Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Mesenaateri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 08.09.2011 18:35

Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja Mesenaateri »

tervehys.. olis tarkotus turbottaa 200d mersu (konetta auki käyttämättä) niin olisi muutama kysymys jos joku viisaampi viitsisi vastailla.. menee usiampi päivä jos rupeaa noita vanhoja foorumeja selaileen ja ehtiin vastauksia :D moottorin ostin irtonaisena hyvä kuntoinen jne.

elikkäs onkohan kenelläkään tietoa miten passais paketti viton pakosarja turboineen 124:seen? löytyy tuommonen viton täydellinen turbo kone tallin nurkasta välijäähyineen yms.

turbolle öljyn tulo suodatinjalan öljynpaine anturilta t-haaralla? vai kannen takaa missä on se kuusiokolo pultti? ja letkun koko?

turbon öljyn paluu öljypohjaan anturin reikään ja minkälaisella letkulla?

mitenköhän mahtais pelata pp-dieselin vapari koneelle säädetty pumppu tuossa turbotuksessa kun semmonenkin löytys?

Kiitosta jos vastailette!
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Suosittelen vaihtamaan alakertaan laakerit kun kone on kerta irti, samalla poraa lohkoon öljynpaluu öljypinnan yläpuolelle.

öljy T-haaralla ö-paine anturilta.

paineletku : 8-10mm sisähalkaisija
paluuletku: min 16mm, mielellään isompi ettei ahdista.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mesenaateri kirjoitti: löytyy tuommonen viton täydellinen turbo kone tallin nurkasta välijäähyineen yms.
miksi et sitä laita sinne keulille, sieltä kuitenki löytyy öljyryiskut yms. kansipahvihan niissä on ollu ongelma viritettäessä, mutta onhan se henkilö autossa paljon helpompi vaihtaa aina tarvittaessa, ja jos laittais vähän isomman turbon mitä nuo vito miehet käyttää niin voisi tiiviste päästä siinäkin helpommalla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vitoon suunniteltu, erityisesti imusarja tulee kohtuu röyhkeästi konepellistä läpi ja varmaankaan pakosarjakaan ei aseta ahdinta ihan optimaaliseen paikkaan suhteessa koriin, tai no tästä en sitten tiedä. Uskoisin näin olevan myös cdi moottorissa.

Sitten alkaisi se sähköjohtomiehen helvetti :x

Niin sen verran on tuossa vaihdeltu YV:tä että kyseessä on cdi vito, ei 110d. cdi Vitossa ei ole tuota kansipahviongelmaa, se vaivaa 110d moottoria.


...ja muutama muu juttu muuttuu hassuksi, no jos mä tein sen toisinpäin, niin miksei se onnistuisi toisinpäin :lol:

...mutta olisihan se todellinen projekti sitten.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesenaateri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 08.09.2011 18:35

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja Mesenaateri »

Jep ei me aleta tuohon hommaan ollenkaan. :) Voishan sitä pakosarjaa kahtoa että oisko minkälainen operaatio siitä tehdä se. Ei löydy nuita kuus mukisen pakosarjoja mistä sais helposti tehtyä myös nelipyttyseen pakosarjan. Minkälainen painekotelo ois järkevä? Öljyn paluut ja tuloot on nyt päätetty mistä otetaan ja viedään. :)
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

Nuilla virityksillä ei vielä varsinaista painekoteloa vielä tarvita :wink:
w201 om605
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja veskola »

Luulisi nyt että Raptekilla olisi noita 603:n pakosarjoja kaikki "roskikset" täynnä :D (nuo kenellä näitä autoja rakennetaan ja puretaan enemmän, he eivät ehdi lukea kaikkia ostoilmoituksia, joten paras on kun ottaa puhelimen käteen ja alkaa soittelemaan: Raptek (Petehri), stonehead, Herlevi, ML65, esko, Aki P (myyjät ovat satunnaisessa järjestyksessä ja yhteystietoja löytyy tuolta erityisesti ylälaidasta: http://www.mersuforum.net/forum/viewforum.php?f=7" onclick="window.open(this.href);return false;)

Tosin minä olen semmoinen romun jemmaaja hamsteri, etten halua luopua mistään, kun eihän sitä koskaan tiedä koska tarvii.

Kyllä se painakotelo/imusarja kannattaa kerrala tehdä hyvä. Helpomppi sillä moottorilla on olot kun on tasaista värinää ympärillä kun kuitenkin vedät pumpulta kaiken sopan jonain iltana irti.

Minulla on sellainen hatara muistikuva, että joku olisi joskus ihmetellyt saisiko sen cdi pakosarjan portattua 601:n kylkeen ja tulos olisi ollut kielteinen, en kyllä muista miksi. Saattoi se kyllä olla niinkin, että ihmeteltiin saisiko sen viton korissa käyttöön, ja siinä se ei käy kun ahtimen pitää olla just siinä missä sen pitää olla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesenaateri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 08.09.2011 18:35

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja Mesenaateri »

Pitää näin aluksi illalla irrottaa viton moottorista pakosarja ja tutkailla miten se passais. Jos ei hyvältä näytä niin rueta kyseleen pakosarjaa. Jos ottaa sen öljyn tulon turbolle ö-paine anturilta niin häiriintyykö paine mittari kabiinin puolella? Siittä se ois kyllä nätti ottaa, ja ilmeisesti parempikin mitä jos kannen takaa?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei häiriinny jos laitat sen öljynpainekellon asianmukaisella T-haaralla siihen. Lienee turha mainita, mutta mainitten silti :mrgreen: Kaikki nuo letkut, liitokset ja liittimet liittyen tuohon pitää tehdä semmoisilla letkuilla ja metodeilla, että ne varmasti eivät irtoa/hajoa/rispaannu aikojenkaan saatossa kun ne letkut täriset siellä moottorin mukana. Nimittäin se on kerrasta matka poikki kun öljyt tulevat paineella ulos, turbo luultavasti paskana ja huonolla tuurilla vielä koko konekkin paskana, jos kuski ei huomaa sammuttaa nopeaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mesenaateri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: To 08.09.2011 18:35

Re: Mersu 200D TURBOTUS 8.9-11

Viesti Kirjoittaja Mesenaateri »

Jeespoks! Ei passannu viton pakosarja huonostikkaan. Täytyy ruveta ehtiin nyt jostakin valmista sarjaa :)
Vastaa Viestiin