Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Olen tässä etsiskellyt sopivaa aihiota seuraavaksi projektiksi ja vähäpäästöisyys askarruttaa.
Eli haluaisin varmistaa ennen auton ostamista luokitteleeko katsastusviranomaiset sen vähäpäästöiseksi vai ei (nykyäänhän tätä ei taida lukea enää rekisteriotteessakaan).
No, kävin sitten kysymässä katsastuskonttorilta että voinko heidän kauttaan selvittää tämän, jos tiedän auton tiedot (rekisterinumero, runkonumero jne.).
Vastaus oli kyllä ihmeellinen:
Maksaa 17€ niin he kaivelevat asiaa tietokoneelta, MUTTA täyttä varmuutta asiasta ei tätä kautta saa.
Varmuudella asian voi todeta vain näkemällä auton!
Kysyin sitten että mitä siitä näkemällä voi todeta sellaista mitä koneelta ei.
Vastaus: Kyllä sen näkee silmällä onko auto vähäpäästöinen vai ei.
Sanoin sitten että katalysaattorin, lambdan tms. rensseleiden olemassa olo/puuttumuminen
ei ainakaan kerro mitään, koska niitä voi tietty poistaa käytöstä kuka vaan.
Vastaus: Sen näkee kyllä mutta on ammattisalaisuus että kuinka se katotaan. On tehty on firman sisäinen päätös että ei kerrota miten se tehdään.
Kyllä kiinnostaisi tietää että mitäköhän taikatemppuja ne MUKA sitten tekee tämän toteamiseksi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Eli haluaisin varmistaa ennen auton ostamista luokitteleeko katsastusviranomaiset sen vähäpäästöiseksi vai ei (nykyäänhän tätä ei taida lukea enää rekisteriotteessakaan).
No, kävin sitten kysymässä katsastuskonttorilta että voinko heidän kauttaan selvittää tämän, jos tiedän auton tiedot (rekisterinumero, runkonumero jne.).
Vastaus oli kyllä ihmeellinen:
Maksaa 17€ niin he kaivelevat asiaa tietokoneelta, MUTTA täyttä varmuutta asiasta ei tätä kautta saa.
Varmuudella asian voi todeta vain näkemällä auton!
Kysyin sitten että mitä siitä näkemällä voi todeta sellaista mitä koneelta ei.
Vastaus: Kyllä sen näkee silmällä onko auto vähäpäästöinen vai ei.
Sanoin sitten että katalysaattorin, lambdan tms. rensseleiden olemassa olo/puuttumuminen
ei ainakaan kerro mitään, koska niitä voi tietty poistaa käytöstä kuka vaan.
Vastaus: Sen näkee kyllä mutta on ammattisalaisuus että kuinka se katotaan. On tehty on firman sisäinen päätös että ei kerrota miten se tehdään.
Kyllä kiinnostaisi tietää että mitäköhän taikatemppuja ne MUKA sitten tekee tämän toteamiseksi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Kuulit väärin "taikatemppuja" kun piti kuulla "kusetustemppuja"
Onpas outoa, mutta sinuna soittaisin trafiin...tosin sekin maksaa jotain.
Onpas outoa, mutta sinuna soittaisin trafiin...tosin sekin maksaa jotain.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Kannattaa myös kysyä toiselta konttorilta ja vaikka toisesta kaupungista. Konttoreissa on isoja eroja asiakaspalvelussa.
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
En ole joutunu maksamaan kun olen soittanut, tai no tietenkin normaalin puhelun verran 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Joo, täytyy käydä toisella konttorilla
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Käsittämätöntä pas*aa.Varmuudella asian voi todeta vain näkemällä auton!
wiimax.fi
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Itselläni on kokemusta tästä vähäpäästöisyyden selvittämisestä. Tuo oma S124 220E (käyttöönotettu marraskuu.92)on tuotu muuttoautona suomeen ja maahantuonti katsastuksessa (rekisteröintikatsastuksessa suomessa) autoani ei ole merkattu vähäpäästöiseksi.
Muutaman kerran katsastus meni ihan ok mutta viime vuonna katsastus inssi ilmoitti, että autoni on vähäpäästöinen. Kysyin tietysti insinööriltä miten hän on tähän tulokseen tullut ja hän ilmoitti, että kaikki 92 jälkeen suomeen tuodut autot on oltava vähäpäästöisiä.
Ilmoitin, että olen eri mieltä asiasta ja käskin hänen soittaa trafille ja sieltä kun asiaa kysyttiin niin vastaus oli, että autoani ei ole rekisteröintikatsastuksessa merkattu vähäpäästöiseksi ja näin ollen sitä ei myöskään jälkeenpäin merkata. Eli tässä tapauksessa konttori ei todellakaan asiaa tiennyt, eikä edes omilta koneiltaan sitä näe. Autossani on katalysaattori ja lamda ja kaikki muutkin vähäpäästöisyys "härpäkkeet", mutta se ei siitä huolimatta ole vähäpäästöiseksi rekisteröity.
''
Eli jos haluat asiasta varman tiedon, kysy asiaa suoraan trafista.
Muutaman kerran katsastus meni ihan ok mutta viime vuonna katsastus inssi ilmoitti, että autoni on vähäpäästöinen. Kysyin tietysti insinööriltä miten hän on tähän tulokseen tullut ja hän ilmoitti, että kaikki 92 jälkeen suomeen tuodut autot on oltava vähäpäästöisiä.
Ilmoitin, että olen eri mieltä asiasta ja käskin hänen soittaa trafille ja sieltä kun asiaa kysyttiin niin vastaus oli, että autoani ei ole rekisteröintikatsastuksessa merkattu vähäpäästöiseksi ja näin ollen sitä ei myöskään jälkeenpäin merkata. Eli tässä tapauksessa konttori ei todellakaan asiaa tiennyt, eikä edes omilta koneiltaan sitä näe. Autossani on katalysaattori ja lamda ja kaikki muutkin vähäpäästöisyys "härpäkkeet", mutta se ei siitä huolimatta ole vähäpäästöiseksi rekisteröity.

Eli jos haluat asiasta varman tiedon, kysy asiaa suoraan trafista.
W210 200cdi
ex:t
S124 E220
W124 200DT
W124 200D
ex:t
S124 E220
W124 200DT
W124 200D
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
muuttoautot on juuri se poikkeus säännöstä... ne on vapautettu tuosta jutusta, mutta kaikki muut pitäis olla automaattisesti merkattu vähäpäästöiseksi, jos ne on 1.1.1992 jälkeen ensirekisteröity suomeen...jnev kirjoitti:Itselläni on kokemusta tästä vähäpäästöisyyden selvittämisestä. Tuo oma S124 220E (käyttöönotettu marraskuu.92)on tuotu muuttoautona suomeen ja maahantuonti katsastuksessa (rekisteröintikatsastuksessa suomessa) autoani ei ole merkattu vähäpäästöiseksi.
Muutaman kerran katsastus meni ihan ok mutta viime vuonna katsastus inssi ilmoitti, että autoni on vähäpäästöinen. Kysyin tietysti insinööriltä miten hän on tähän tulokseen tullut ja hän ilmoitti, että kaikki 92 jälkeen suomeen tuodut autot on oltava vähäpäästöisiä.
Ilmoitin, että olen eri mieltä asiasta ja käskin hänen soittaa trafille ja sieltä kun asiaa kysyttiin niin vastaus oli, että autoani ei ole rekisteröintikatsastuksessa merkattu vähäpäästöiseksi ja näin ollen sitä ei myöskään jälkeenpäin merkata. Eli tässä tapauksessa konttori ei todellakaan asiaa tiennyt, eikä edes omilta koneiltaan sitä näe. Autossani on katalysaattori ja lamda ja kaikki muutkin vähäpäästöisyys "härpäkkeet", mutta se ei siitä huolimatta ole vähäpäästöiseksi rekisteröity.''
Eli jos haluat asiasta varman tiedon, kysy asiaa suoraan trafista.
jos ei ole tuttua katsastusmiestä, joka tekee tuollaisen vähäpäästöisyys tarkastuksen epävirallisesti, niin ainut keino taitaa olla maksaa trafille tiedoista... varminta on tietysti ostaa vain sellainen projekti jossa kattia, eikä lambdaa ole ikinä ollutkaan... paras on tietysti jos autosta löytyy jotain lappuja aikaisemmista katsastuksista, niin niistä näkee millaisilla pakokaasupäästöillä auto on katsastettu aikaisemmin

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Kertokaapa mitä merkitystä tulla merkinnällä on? Mihin se vaikuttaa?
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
suomeksi sanottuna: vähäpäästöistä moottoria ei saa muuttaa! eli esin turbottaa.
w201 om605
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
No moottorin osia ei saa vaihtaa erilaisiin. Turboa ei saa lisätä tai turbollisen auton turboa vaihtaa erilaiseen, muuttaa tai lisätä välijäähdytintä ym sontaa. Moottorin voi vaihtaa mutta se pitää olla vähäpäästöisestä autosta ja uudempi.
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
lisäksi tietysti katsastuksessa pitää päästä niistä vähäpäästöisen pakokaasuarvoista läpi (alittaa siis ne arvot), joka taas vanhemman auton kohdalla lisää huomattavasti auton käyttökustannuksia, kun pitää uusia katalysaattoria, lambdaa jne.
eli vähäpäästöisen ylläpito on kalliimpaa ja sen virittäminen on tehty jos ei nyt mahdottomaksi, niin ainakin erittäin hankalaksi/kalliiksi...
niin ja mitään moottorin polttoaineen syöttöön liittyvää komponenttia ei saa laillisesti vaihtaa, ilman kalliita "VTT:n testejä", eli jos siis vähäpäästöisestä leviää vaikka ruiskun boksi, et siihen laillisesti vaihda esim. megasquirttia, jonka hinta olisi n. 200 €, vaan ostat alkuperäisen ECU:n jonka hinta on taas jotain ihan muuta (hyällä tuurilla voi löytää käytetyn alle 1000 €:lla) jos puhutaan esim. jostakin väyrysestä tai muusta ei ke-jetillä olevasta...
jos autosta on saatavilla ei vähäpäästöista ja vähäpäästöista versiota, on ei vähäpäästöinen ainakin minun silmissäni paljon arvokkaampi
(tämä vähäpäästöisyys asia koskee siis vain näitä suunnilleen1986-1992 uusina myytyjä autoja, 1992 ja sen jälkeen myydyt/rekisteröidyt on kaikki vähäpäästöisiä ja niiden kohdalla siihen on vain tyytyminen)
eli vähäpäästöisen ylläpito on kalliimpaa ja sen virittäminen on tehty jos ei nyt mahdottomaksi, niin ainakin erittäin hankalaksi/kalliiksi...
niin ja mitään moottorin polttoaineen syöttöön liittyvää komponenttia ei saa laillisesti vaihtaa, ilman kalliita "VTT:n testejä", eli jos siis vähäpäästöisestä leviää vaikka ruiskun boksi, et siihen laillisesti vaihda esim. megasquirttia, jonka hinta olisi n. 200 €, vaan ostat alkuperäisen ECU:n jonka hinta on taas jotain ihan muuta (hyällä tuurilla voi löytää käytetyn alle 1000 €:lla) jos puhutaan esim. jostakin väyrysestä tai muusta ei ke-jetillä olevasta...
jos autosta on saatavilla ei vähäpäästöista ja vähäpäästöista versiota, on ei vähäpäästöinen ainakin minun silmissäni paljon arvokkaampi

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Tuo on kyllä typerää että ei esim. megaa saa asentaa vähäpäästöiseen, oikein säädettynä päästöt tippuu aivan varmasti (puhutaan jostakin ~90-luvun tuotoksista), tehot nousee ja kaikilla on hauskaa. Tähän ei mielestäni tarvita kalliita 2000e testejä, kun tuloksen voi paikallisella essollakin todeta.
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
niimpä... Kumpi mahtaa olla taloudellisempi ja siten vähäpäästöisempi, 20 vuotta vanha ke-jet, vai "uusi sähköruisku"... Omassa 300E:ssä kokeilin ihan piruuttani asiaa ja megalla sai pienemmät päästöt ilman kattia, mitä ke-jetillä katin kanssa 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Ongelmana katsastajan näkökulmasta näissä jälkiasennetuissa ohjausjärjestelmissä, Megasquirtissa ja vastaavissa, lienee se, että katsastuksessa voi olla seokset OK, mutta sen jälkeen niitä voi muuttaa vapaasti. Tosin voihan monessa autossa alkuperäistä moottorinohjaustakin virittää ilman että siitä jää jälkiä.
Onkohan niin, että vasta sähköautot tulevina vuosina poistavat nämä ongelmat päästöjen kanssa.
tomant
Onkohan niin, että vasta sähköautot tulevina vuosina poistavat nämä ongelmat päästöjen kanssa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
niimpä. ja varsinkin yleisesti ottaen mekaanisella pumpulla varustetuissa diiseleissä on parhaimmillaan parin minuutin homma säätää "päästötö" poskelleen. eikä tarvita tietokoneita, eikä muitakaan moottorin ohjaimeen vaikuttavia laitteita. no, mersun rivipumpuissa se ei ole ihan parin minuutin homma, mutta pikku homma niissäkin. katsastukseen saa hyvät arvot ja sen jälkeen ihan semmoset, kun itse haluaa.tomant kirjoitti:Ongelmana katsastajan näkökulmasta näissä jälkiasennetuissa ohjausjärjestelmissä, Megasquirtissa ja vastaavissa, lienee se, että katsastuksessa voi olla seokset OK, mutta sen jälkeen niitä voi muuttaa vapaasti. Tosin voihan monessa autossa alkuperäistä moottorinohjaustakin virittää ilman että siitä jää jälkiä.
Onkohan niin, että vasta sähköautot tulevina vuosina poistavat nämä ongelmat päästöjen kanssa.
tomant
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Vähäpäästöisyyden tarkastaminen katsastuskonttorilta
Ongelmia on asian suhteen tasan niin kauan, kun meillä on fossiliperästä menovettä.
edit: Eikä se siihen jää, seuraavaksi ruvetaan läträämään viinaksien kanssa, mutta ne lienee melkolaisen hyviä palamaan
Voiteluun käytetään kasvirasvaa ja menovedeksi punaviiniä, voi sitten pököttikuski sanoa ihan hyvällä omatunnolla että ajelee patongilla 
edit: Eikä se siihen jää, seuraavaksi ruvetaan läträämään viinaksien kanssa, mutta ne lienee melkolaisen hyviä palamaan


W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84