cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

Joopajoo


kaveri tossa vaihtoi omaan -01 w210 220cdi mersuunsa suuttimen tiivisteen , no ei mennyt ihan niinkuin elokuvissa. Suutin oli normaalisti jumissa mutta ei se mitään kun kaveri oli homman kuitenkin enenenkin tehnyt toiseen suuttimeen. Näppituntumalla sitten vanha kiinnityspultti takaisin ja poikkihan se meni. Sitten ei muuta kuin katkennut pultti pois ja kierteet uusiksi jonka jälkeen huomasi, että suutin tihkuttaa dieseliä yläpäästään. noh ei muuta kuin suutin taas irti ja uusi tilalle taas uudella pultilla, koeajo ja konepelti auki ja suuttimen kiinnityspultin reiästä tihkuu vettä erittäin pienissä määrin, mutta kuitenkin eli kävi klassinen tapaus. Ja tässähän ei tiedetty tuota, että pultit pitäis vaihtaa joka kerta sekä kiristysmomentti aivan mitätön. Itse en ole tapausta nähnyt, enkä tiedä tosta mersun moottorista mitään, mutta onko tuo pultti kiinni kannessa vai meneekö se kannen läpi lohkoon? Ja onko kukaan koskaan onnistunut paikkaamaan vuotoa esim. laittamalla jotain tiivistemassaa(mitä?) pultin alle sinne reikään?
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6522
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kyllä se (kuulemma :problem: ) vesitilaan menee jos kiristystä vaan jatkaa ja pultti kestää... tai jättää putsaamatta sen kierteen ja/tai sinne kaikessa muussa tohinassa ajaa kaikkee töhnää pohjalle, minkä pultti sitten edellään työntää läpi ohuehkosta lohkon osasta. Ohjehan oli 7Nm +90 +90 astetta.

Jotain Loctiten kierretiivistettä vois kokeilla, mutta ainakin hydrauliikkapuolella käytettävät lukite- ja tiivisteaineet eivät kestä paljoa yli 70 asteen lämpöjä (vois loctiten sivuilta tarkistaa...).
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä sellaista ruuvilukitetta löytyy, joka vain paranee lämmetessään, mutta se maksaa hieman erilaisia summia, mitä normaalit ruuvilukitteet... eikä ole ihan joka puljun valikoimissa... viimeksi sitä sai muistaakseni vain ruotsista tilaamalla... ja siitäkin on jo yli 13 vuotta aikaa, kun sellaiselle oli tarvetta...

kemiallinen metalli vois myös toimia tuossa kohtaa ihan kohtuu hyvin... kestää lämpöä varmasti sen mitä tarvitaan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Ihan hyvin normaali pehmeä/keskikova ruuvilukite toimii, kovaa ei kannata pistää tulee avatessa kierteetkin mukana.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

Jani R-K kirjoitti:Ihan hyvin normaali pehmeä/keskikova ruuvilukite toimii, kovaa ei kannata pistää tulee avatessa kierteetkin mukana.
Kiitos, pitää kokeilla tuota, onko tietoa, että onko ne kierteet mihin pultti kierretään kannessa vai lohkossa?
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1955
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Sikaflexiä muutama tippa pohjalle ja unohda katkeavat pultit. Laita siihen pinnapultti, helpottaa kummasti elämää.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18229
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja dealer »

Laita siihen pinnapultti, helpottaa kummasti elämää.
...ja vaikeuttaa sitten joskus kun suutin on jumittunut kanteen kiinni.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:
Laita siihen pinnapultti, helpottaa kummasti elämää.
...ja vaikeuttaa sitten joskus kun suutin on jumittunut kanteen kiinni.
Näin on kun ei ulos vetäjää saa mihinkään (pinna pulti jumissa ja suutin jumissa no tuntihominna... ;) )
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
putsari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:19

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja putsari »

Se keltainen "kierrelukite" uudessa suuttimenpultissa on tiivistysmassaa juuri tälläisen varalle, ettei ala tihkuttaan nestettä.
Matti.H
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 23.12.2007 01:06

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja Matti.H »

No niin kiitoksia neuvoista, tällä hetkellä näyttäis toimivan kaverin auto, ensin loctiten tiivistesilikoonia reikään hieman ja sitten pulttiin kierrelukitetta niin koeajon perusteella vesivuoto loppui, mutta alkuperäinen vika säilyi. eli auto otttaa täydet kerrokset ,mutta tehoja puuttuu, huomenna meinas käyttää vika koodien luvussa jos ehtii.
jakil
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Su 10.10.2010 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja jakil »

MiHe kirjoitti:Kyllä se (kuulemma :problem: ) vesitilaan menee jos kiristystä vaan jatkaa ja pultti kestää... tai jättää putsaamatta sen kierteen ja/tai sinne kaikessa muussa tohinassa ajaa kaikkee töhnää pohjalle, minkä pultti sitten edellään työntää läpi ohuehkosta lohkon osasta.
Ja sitä töhnää riittää.
Hommasin IKH:sta pitkän kierretapin (riitti juuri pohjaan saakka). Laskin muistaakseni, että 9-kertaa sai jokaisen kierteen kairata ennen kuin kierretappi tuli täysin puhtaana ylös. Eli jokaisen ruuvauksen jälkeen putsasin brakecleanerilla tapin ja sitten uudestaan kairaamaan.

OT mites tuo pultti oikeaoppisesti kiristetään?
Ensin tietysti tuo 7 Nm ja heti perään 90 astetta. Pitääkö sitten pitää taukoa ennen tuota toista 90 astetta? Itse pidin pienen tauon ja raukkana ei rohkeus riittänyt täyteen 90:een (tässä vaiheessahan tuo pultti alkaa jo tuntumaan aika tiukalta) , väänsin ehkä n 45. No, on ne melkein 15 tkm pitäneet.
Mein erste MB, Vito 108CDI, mit Ladeluftkühler, heute mit neue Program, viel Kraft, jawohl!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: cdi:n suuttimen pultti vesitilaan? ):

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jakil kirjoitti:
MiHe kirjoitti:Kyllä se (kuulemma :problem: ) vesitilaan menee jos kiristystä vaan jatkaa ja pultti kestää... tai jättää putsaamatta sen kierteen ja/tai sinne kaikessa muussa tohinassa ajaa kaikkee töhnää pohjalle, minkä pultti sitten edellään työntää läpi ohuehkosta lohkon osasta.
Ja sitä töhnää riittää.
Hommasin IKH:sta pitkän kierretapin (riitti juuri pohjaan saakka). Laskin muistaakseni, että 9-kertaa sai jokaisen kierteen kairata ennen kuin kierretappi tuli täysin puhtaana ylös. Eli jokaisen ruuvauksen jälkeen putsasin brakecleanerilla tapin ja sitten uudestaan kairaamaan.

OT mites tuo pultti oikeaoppisesti kiristetään?
Ensin tietysti tuo 7 Nm ja heti perään 90 astetta. Pitääkö sitten pitää taukoa ennen tuota toista 90 astetta? Itse pidin pienen tauon ja raukkana ei rohkeus riittänyt täyteen 90:een (tässä vaiheessahan tuo pultti alkaa jo tuntumaan aika tiukalta) , väänsin ehkä n 45. No, on ne melkein 15 tkm pitäneet.
vanha ohje oli 7nm+90astetta
"uusi" on 7nm+90astetta+90astetta heti peräkkäin(sinä kun on se liima)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin