124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Minulla on nyt ollut elämäni ensimmäinen mersu vajaan viikon. :clap:
W124 230 Coupe -91 manuaalivaihteet.
Tänään ajelin hieman huonompaa asfalttitietä jossa oli välillä pieniä epätasaisuuksia (ei siis kuitenkaan mikään aivan kauhea tie), välillä näistä tärinäpaikoista ajaessa ohjaus alkoi ravistamaan kuin olisi ajanut todella epätasapainoisilla renkailla, tärinä loppui välillä itsekseen, välillä joutui kokeilemaan kaasulla, jarrulla tai kytkimellä jotta ravistaminen loppui. Mielestäni ravistelu kodistui nimenomaan etupäähän.

Muuten auto toimii moitteetta, ei puolla tärise kolise rämise tai mitään vastaavaa. hyvä kyyti kaikin puolin. mutta tuo ihme hetkittäinen ravistelu ihmettää :eh:

Onko muilla samoja kokemuksia?
Heittäkää neuvoja mistä vika mahtaisi löytyä?
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja epk »

katoppa kallistuksenvakaajan kiinnikket / puslat.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Aika monta vaihtoehtoa. Ota kaveri mukaan ja etupää ilmaan. Kääntelette ja heiluttelette paikkoja, että onko missään väljää.
Yksi vaihtoehto on ajaa katsatuskonttorille ja hattu kädessä pyytää että voisiko taitava ja kaunis insinööri vähän kolistella etupäätä ja kertoa miten auton saisi parempaan kuntoon.

Vaihtoehtoja on aika lailla. Alapallot, ohjausiskunvaimennin jne jne.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
erssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 09.09.2006 10:13

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja erssi »

luultavasti ohjausvaihteessa väljää. Ainakin itsellä oli näin kun ratti ravisti ryökkyjen ja kuoppien jälkeen. Kaveri vatkaan rattia ja itse katselet ohjausvaihteen akselia. Huomaa kyl ratissakin jos ns. tyhjä liike on yli 2,5cm. Tätä tyhjää liikettä pystyy myös säätämään konehuoneen puolelta ohjausvaihteen yläpäässä olevasta ruuvista löysäämällä, mutta jos ohjausvaihde jo tosi väljä ei säätö auta. Ohjausvaihteet romareilla 70-250e
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

Ohjausiskari ois nyt vaihdettu. Parani jonkin verran, pieniä ravistuksia tulee vieläkin huonolla tiellä.
Että ilmeisesti välystä on siellä ohjausvaihteessa, mistä ruuvista sitä tarkalleen säädetään? Ja voiko mennä jotain pieleen jos ruuvia kääntää liikaa vai tunteeko kun tulee käännettyä tarpeeksi?

Ei nappais heti viedä autoo korjaamolle jos se tuolla säädöllä hoituu, mielestäni ratissa ei tunnu väljyyttä paikoillaan tai ajossa. mutta jos tiessä on urat niin välillä niihin hakee-> renkaat ei ole leveät. Voiko tämäkin johtua ohjausvaihteen välyksestä?

Kyseessä on ilmeisesti juuri tällainen: http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=9547288" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja epk »

mitäs autolla on menty ? apusimpukka voi olla väljä, löytyy ohjaus iskarin päästä, hanttarin puolelta. En usko että itse simpukka olis väljä kerran välystä ei ole kun auto on käynnissä, siis ratissa... ?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Sergey »

mun 300ce24 täristi samalla tavalla... vaihdoin etuiskareiden yläkumit uusiin, loppu siihen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Makke-84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ke 14.09.2011 16:49

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Makke-84 »

No täytyypä vaikka edetä sen apusimpukan vaihdolla, jos ei auta nii edetään iskareiden yläkumeihin. :thumbup:

Ja tosiaan välystä eikä kolinoita tunnu/kuulu paikoillaan kääntäessä. Tosin pitempi aikanen mersumies varmaan huomais tuonkin paremmin mitä meikäläinen jolla tämä on ensimmäinen tummutähtäin :think:

Autolla mittarissa 267tkm :roll: uskoo ken tahtoo.. tuotu suomeen: en muista milloin, penkit on kulunu samalla tavalla ku kaikissa näissä vanhoissa mersuissa :) ja vänkärin vyön tyrkyttäjä ei toimi. Mistäpä sitä tietää jos mittaria on ruuvattu ja jos on niin paljonko :D
Avatar
erssi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 09.09.2006 10:13

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja erssi »

joo no jos ei rattia vetkuttamalla kolinaa kuulu/välyksiä näy niin vika on jossain muussa kuin ohjausvaihteessa. Jos siinä olis väljää olisi se tuon linkkisi ensimmäisen kuvan alareunassa olevassa akselissa missä on kääntötanko kiinni. Ja sitten se säätöruuvi on noitten letkulähtöjen vieressä, pitäis näkyä konehuoneesta käsin lukitusmutterilla oleva kuusioruuvi.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 124 ohjaus ravistaa ajossa pikkukuoppien jälkeen?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jos ei ole asiasta kokemusta, niin sen simpukan (ohjausvaihteen) välyksen tuntee parhaiten, kun kääntää renkaat vinoon. sitten alkaa tunnustella ratista välystä. nyt pitäis tuntua selvä välys ratissa, ehkä jotakin 1,5-3 cm? nyt tiedät, minkä tuntunen se välys on. sitten käännät renkaat suoraan ja kokeilet samalla tavalla, että onko ratissa välystä. jos nyt ei tunnu välystä, niin hyvä. simpukka on ok. jos taas tuntuu, niin siitä simpukasta 19mm kiintoavaimella lukitus auki ja sitten kuusiokoloavaimella käännät aukipäin sitä pulttia. mutta älä kiristä (avaa) liikaa sitä, muuten voi ohjaus alkaa takerteleen ja simpukka kuluu ennen aikojaan väljäks. kaiken kaikkiaan helppo homma. vartin verran menee aikaa, kun kokeilee ja säätelee.

iskarin yläpään kumit näkee ihan silmällä, että onko repeilly. jos on isoja halkeemia, tai revenny vaikka melkein kokonaan, niin kannattaa vaihtaa. meillä teki pikkumersu vähän samaa, että kun ajo kuoppaan, niin tuntu, kun renkaat olis ollu epätasapainossa. noilla iskarin yläpään tuennan kumejen vaihdolla rauhottu. tosin samaan syssyyn laittelin raidetangot uusiks, kun toisessa päässä oli väljää ja uus ohjausiskarikin tuli laitettua.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin