S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja RH »

Lopulta sitten päässyt tuon vetokoukun asentamisen kanssa niin pitkälle, että sähkösarjakin on pujotettu sisälle autoon. Koukku on roikkunut perässä jo jonkin aikaa.

Mutta nyt tuli tenkkapoo. Osaako kukaan auttaa?

Brink- merkkinen sähkösarja ja takapenkin alle haaroittuu pari johtoa. Toinen sulakerasiaan. Simppeliä ja selkeää. Mutta sitten se toinen, joka pitäisi viedä sinne superlonisuojan sisällä olevan alipainehärvelin erikoiselle purettavalle liittimelle. Ohje kertoo, että kolme asennusvaihtoehtoa: liitin voi olla 4-, 12- tai 18-napainen. Jos 4 tai 12, niin johto kytketään kohtaan 2. Ja jos 18, niin kytketään paikkaan 15.

Nyt sitten pomppas. Omassa liittimessä näytti olevan tuo 18 reikää, joista käytössä taisi olla 10. Mutta miten hemmetissä määritellään, mikä niistä vapaista on numero 15? Joko mulla oikeasti alkaa ikänäkö vaivata tai sitten ei, mutta ei minusta tuossa pienessä liittimessä ollut mitään numerointia. Lasketaanko pareittain vai rivi kerrallaan, ja jos, niin kummasta pirun päästä tuo laskeminen pitäisi aloittaa? Onko kellään parempaa tietoa/kokemusta tästä hommasta, koska nyt on sitten myös se pieni paniikki päällä, kun pitäis saada auto kasaan ja viikonloppuna siihen piti kytkeä kärry perään ja lähteä tien päälle... APUVA! :?
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

yleensä liittimissä on kyllä numerointi. ainakin ykkönen on merkitty jollain tavoin... lamppu käteen (+suurennuslasi)...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Rainer 54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 13.09.2011 17:05

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja Rainer 54 »

No moi vaan ,laitoin ennen juhannusta omaan 210 koriseen vetokoukun,aika paha laitettava,mutta kyllä se tuli asennettua,minun
täytyy kaivaa ne paperit esille tuolta autosta,ja katsoa se kytkentä sieltä sinulle,kyllä se sieltä selviää.Laitan sinulle sitten viestiä.
Rainer" Turusta"
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 935
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mulla oli 12-napainen liitin ja siitä kyllä löytyi numerointi hyvin pienellä...
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08, C200 TA CDI Classic -08)
Rainer 54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 13.09.2011 17:05

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja Rainer 54 »

Kyllä näin on ,jo on 18 napanen liitin niin,se johto kytketään,numero 15 vapaan reikään siinä liittimessä,siinä on todella pienet numerot,melkein tarvitaan suurennuslasia,lykätään liitin vain siihen reikään.Sitten kuskin kynnyskotelo auki,sieltä otetaan vasen ja oikea vilkun tieto katkastaan kaksi kaapelia ja haarotetaan vilkun tieto,oikea ja vasen vilkku,katso ohjeesta värit,pieni viilto johtimeen
ja katso testerillä ennenkuin katkaset kaapelin.Liitin H koetaulun alle siellä valmis liittimen vastakappale.Rele kytketään vasemman takaoven kynnys auki katkastaan yksi kaapeli,rele jää sen kaapelin väliin,johdin d ja E johdin B auton runkoon.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja RH »

Tackar, tackar. Huomenna työpäivän jälkeen taas tuonne tallille ja otan suurennuslasin mukaan. Kunnon valaistus mulla kyllä siellä on. Siis sittenkin sitä ikänäköä vissiin. Vanhuus ei näemmä tule yksin... :shock: :wink:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja RH »

Nonni! Reikä nro 15 siis löytyi, kun tarpeeksi tihrusti. Pikkusen hämäävä vaan tuo numerointi, kun sen liittimen päihin on stanssattu ylänurkkiin pienellä vaan 1 ja 9 ja kääntöpuolelle 10 ja 18...

Mutta, mutta...
Rainer 54 kirjoitti:Sitten kuskin kynnyskotelo auki,sieltä otetaan vasen ja oikea vilkun tieto katkastaan kaksi kaapelia ja haarotetaan vilkun tieto,oikea ja vasen vilkku,katso ohjeesta värit,pieni viilto johtimeen
ja katso testerillä ennenkuin katkaset kaapelin.
Seuraava kämmi :evil: :
Ohje kertoo, että vilkut on musta-vihreä ja musta-valk. johtimet. Joopa, mutta kun noihin tulee jatkuva virta heti kun sytytysvirran kytkee ja vilkulla ei mitään merkitystä, ...kele. Millä tuosta johtokasasta nyt kaivaa esiin ne johdot, joissa vilkkujen virrat kulkee? Viitteis niihin kaikkiin alkaa sorkkia terävällä valokynällä reikiä.
Rainer 54 kirjoitti:Rele kytketään vasemman takaoven kynnys auki katkastaan yksi kaapeli,rele jää sen kaapelin väliin,johdin d ja E johdin B auton runkoon.
Siis mikä rele? Onko siellä takana takavilkuille muka oma rele, joka pätkii tuon virran syöttöä? Musta siinä takana ei ollut enää mitään muuta kuin joku peruustustutkan liittäminen. Jäi vielä muuten tekemättä, kun alkoi kupolissa kuplia koko homma, ...tana :thumbdown: . Marmoritiskiltä tuon johtokasan juurikin siksi hain, että olisi "helppo" kytke paikoilleen -asennus. Sitä pujottamista ja purkamista/kokoamistakin kun on jo ihan tarpeeksi asti.

Lankussa tuo aikanaan oli kyllä paljon fiksummin toteutettu. Pujottamista ja nysväämistä oli siinäkin, mutta muutoin ei tarvinnut kuin kytkeä liittimet oikeisiin paikkoihin kiinni. Mitään johtojen katkomisia.... :evil: :evil: :evil:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13781
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja DBFI »

RH kirjoitti: Seuraava kämmi :evil: :
Ohje kertoo, että vilkut on musta-vihreä ja musta-valk. johtimet. Joopa, mutta kun noihin tulee jatkuva virta heti kun sytytysvirran kytkee ja vilkulla ei mitään merkitystä, ...kele. Millä tuosta johtokasasta nyt kaivaa esiin ne johdot, joissa vilkkujen virrat kulkee? Viitteis niihin kaikkiin alkaa sorkkia terävällä valokynällä reikiä.
Harvinaisen monimutkaiselta vaikuttaakin tuo 210:n vetokoukun johdotus jälkiasennuksena. Oletko varma että ne johdot olivat musta vihreällä raidalla ja musta valkoisella raidalla eikä vaikkapa toisinpäin? Ei siellä pitäisi olla samalla merkinnällä toista signaalia.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja RH »

DBFI kirjoitti:
RH kirjoitti: Seuraava kämmi :evil: :
Ohje kertoo, että vilkut on musta-vihreä ja musta-valk. johtimet. Joopa, mutta kun noihin tulee jatkuva virta heti kun sytytysvirran kytkee ja vilkulla ei mitään merkitystä, ...kele. Millä tuosta johtokasasta nyt kaivaa esiin ne johdot, joissa vilkkujen virrat kulkee? Viitteis niihin kaikkiin alkaa sorkkia terävällä valokynällä reikiä.
Harvinaisen monimutkaiselta vaikuttaakin tuo 210:n vetokoukun johdotus jälkiasennuksena. Oletko varma että ne johdot olivat musta vihreällä raidalla ja musta valkoisella raidalla eikä vaikkapa toisinpäin? Ei siellä pitäisi olla samalla merkinnällä toista signaalia.
Niin siinä ohjeessa (joka nyt on tietty autossa pajalla) mielestäni luki, että musta-valk. ja musta- vihr. Kas kun väsyneenä työpäivän jälkeen tuon kanssa temmeltäessä ei tullut edes mieleen, että olsis kaivellu sitä nippua, josko olisi löytynyt toisinpäin olevat värikoodit ja kokeillut noita sitten.
Alkaa oikeasti ottamaan pattiin. Autokin peijooni, kun on tuolla reilun puolen tunnin matkan päässä pajalla, niin ei pääse aina väliin ihmettelemään.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja RH »

Päivitetääs tääkin nyt ajan tasalle.
Eli roikkui sitten kärrykin S210:n perässä viikonloppuna ihan suunnitelman mukaisesti.

Oli noiden vilkun virtojen hakeminen lystiä hommaa. Siellä ahtaassa kynnyskotelossa kun risteilee semmoinen about ranteen paksuinen nivaska sähkökaapeleita, joista oikealla värikoodilla olevat piti kartoittaa esiin. Ei muuta, kun nippusiteet saataville, hyvä otsalamppu päähän ja systemaattisesti kartoittamaan niitä oikealla värikoodilla olevia johtoja. Nippusiteellä samaan nivaskaan ne, jotka jo käyty läpi. Montakohan samanlaista niitä sitten sieltä kaikkiaan löytyikään, oisko ollut 8 per puoli :shock: .
Ja kyllä, minun tuurilla se tietenkin oli sitten niin, että vilkulle löytyi virtaa sitten vasta siitä vihoviimeisestä johdosta :(
Mutta jälleen kerran onneksi sitkeys palkittiin 8)
Meinas vaan jo epäusko hiipiä mieleen... :crazy:
Rainer 54
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 13.09.2011 17:05

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja Rainer 54 »

juu saman värisiä johtoja on monta samanlaista,mutta hyvä kun selvisit,paljon onnea vaan sinulle,osaava palkitaan aina.
jaaski
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 24.02.2011 14:53

Re: S210 vetokoukun sähköistys -apuuva!

Viesti Kirjoittaja jaaski »

joo melko kettumainen homma vejellä nuita piuhoja tuonne mittaristolle asti itse olen vasta siinä johtojen pujottelu vaihteessa niin jäin ihmettelmään sitä rele härdelliä siinä kynnyskotelossa että minkälainen rele sinne pitäis olla väliin?
Vastaa Viestiin