Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Eli auto on 190 2,5d -88 ja kilometrejä jotain 400-500tkm välillä. Tuossa kesän kynnyksellä huomasin, että öljyä oli kertynyt aika reilusti paisuntasäiliöön. Öljyt oli pysyny täysin puhtaina, eli vettä ei löytyny öljyn seasta. Kone oli toiminut täysin moitteetta siihen asti eikä asiaa muuten huomannut, kuin kurkaamalla paisuntasäiliöön. Hieman otin asioista selvää ja tulin siihen johtopäätökseen, että kannentiiviste vuotaa. Vähän autoja rassanneena, päätin mielenkiinnosta alkaa itse purkamaan kantta ahtaassa pimeässä tallissa ilman kunnollisia työkaluja. Sain kuin sainkin kannen kohtuuella irti koneesta ja sitä tarkastellessa johtopäätös oli se, että jakopäänkotelon ja ensimmäisen lohkon välissä oli jonkinlainen vuotokohta. Ajattelin alusta lähtien, että koneen saa varmaan kuntoon pelkästään tiivisteen vaihtamalla.
Käytin kantta sitten moottorikoneistamolla, jossa sanottiin aikalailla suoraan, että kannen saa kuntoon, kun tehdään 700€ remontti siihen. Eli venttiilit oli niin syvällä että ne olisi pitänyt jotenkin säätää uusiksi ja teettää uudet seeti renkaat jne. No siinä loppui mielenkiinto kunnostaa kyseinen kansi. Muutama viikko meni vaihtokantta etsiessä, mutta siihen tulokseen tulin, että varmasti kunnossa olevat kannet maksaa myös. Budjettia tähän remonttiin yritin pitää mahd. alhaisena.
Kesällä ei ollut aikaa, kuin parina viikonloppuna tehdä remonttia. Autokin oli hyvä saada tallista pois mahd. pian. Lueskelin hieman foorumilaisten mietteitä samasta aiheesta ja päädyin lopulta siihen, että asennan vanhan kannen paikalleen ja vaihdan vain uuden tiivisteen. Ajelen koneella niin pitkään, kuin kulkee ja vaihdatan sitten uuden koneen tai hävitän auton. Kone ei aiemmassa käytössä käynyt koskaan kuumana ja silmämääräisesti viivottimella mittoessa katsoin kannen olevan riittävän suora.
No asennukset meni ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna ongelmitta, mutta virheitä tietenki taisi tulla. Kone lähti aika hyvin käymään jä kävi ihan hyvin. Ehkä alkuun nakutti voimakkaammin mitä ennen, mutta nakutuskin vaimeni pikkuhiljaa. No sitten ilmeni uusi vähän isompi ongelma. Auto jätti jälkeensä melko mukavan öljyvanan. Pienen tarkastelun jälkeen huomasin koneen pukkaavan öljyä reilusti kannen välistä koneen takaosasta.
Noniin elikkä nyt asiaan vihkiytyneet kommenttia hieman.
Mistähän mahtaa johtua tämä öljyvuoto kannen takaosasta? Onko jollain käynyt vastaavaa?
Itse olen miettinyt, että jos kansi olikin hieman kiero tai kiristykset mennyt jotenkin pieleen. Näin jälkeenpäin on tullut mieleen, että ainakin kannen kiinnityspulttien reiät jäi puhdistamatta ennen asennusta.
Onkohan tämä öjyvuoto mahdollista korjata esim. pulttien lisäkiristyksellä? Onkohan tuohon nyt tehtävissä muuta kuin, kannen uudelleen irroitus tai koneen vaihto?
Kommentoikaa vapaasti asiasta.
Käytin kantta sitten moottorikoneistamolla, jossa sanottiin aikalailla suoraan, että kannen saa kuntoon, kun tehdään 700€ remontti siihen. Eli venttiilit oli niin syvällä että ne olisi pitänyt jotenkin säätää uusiksi ja teettää uudet seeti renkaat jne. No siinä loppui mielenkiinto kunnostaa kyseinen kansi. Muutama viikko meni vaihtokantta etsiessä, mutta siihen tulokseen tulin, että varmasti kunnossa olevat kannet maksaa myös. Budjettia tähän remonttiin yritin pitää mahd. alhaisena.
Kesällä ei ollut aikaa, kuin parina viikonloppuna tehdä remonttia. Autokin oli hyvä saada tallista pois mahd. pian. Lueskelin hieman foorumilaisten mietteitä samasta aiheesta ja päädyin lopulta siihen, että asennan vanhan kannen paikalleen ja vaihdan vain uuden tiivisteen. Ajelen koneella niin pitkään, kuin kulkee ja vaihdatan sitten uuden koneen tai hävitän auton. Kone ei aiemmassa käytössä käynyt koskaan kuumana ja silmämääräisesti viivottimella mittoessa katsoin kannen olevan riittävän suora.
No asennukset meni ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna ongelmitta, mutta virheitä tietenki taisi tulla. Kone lähti aika hyvin käymään jä kävi ihan hyvin. Ehkä alkuun nakutti voimakkaammin mitä ennen, mutta nakutuskin vaimeni pikkuhiljaa. No sitten ilmeni uusi vähän isompi ongelma. Auto jätti jälkeensä melko mukavan öljyvanan. Pienen tarkastelun jälkeen huomasin koneen pukkaavan öljyä reilusti kannen välistä koneen takaosasta.
Noniin elikkä nyt asiaan vihkiytyneet kommenttia hieman.
Mistähän mahtaa johtua tämä öljyvuoto kannen takaosasta? Onko jollain käynyt vastaavaa?
Itse olen miettinyt, että jos kansi olikin hieman kiero tai kiristykset mennyt jotenkin pieleen. Näin jälkeenpäin on tullut mieleen, että ainakin kannen kiinnityspulttien reiät jäi puhdistamatta ennen asennusta.
Onkohan tämä öjyvuoto mahdollista korjata esim. pulttien lisäkiristyksellä? Onkohan tuohon nyt tehtävissä muuta kuin, kannen uudelleen irroitus tai koneen vaihto?
Kommentoikaa vapaasti asiasta.
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Semmosta,
Se pulttien reikien puhdistus on ensiarvoisen tärkeää, koska neste ei puristu kasaan, mikäli siellä on nestettä niin pultti kiristyy mutta kansi jää löysälle, joten jälkikäteiskiristys ei auta, pikemminkin se hajottaa loputkin. Toinen on tuo plaanauksen tekemättömyys...vaikka sitä miten tutkit jollain viivaimella niin ihan varmasti se on hitusen kiero, sitten kun lohkokin on jo elämää nähnyt niin yhtälö on selviö. Minun periaate on, että kansi, paljon ajettu alumiinikansi, plaanataan aina.
-> Nappaa vielä kerran kansi pois, ensin kuitenkin suuttimet, hehkut ja esikammiot (tässä järjestyksessä). Sitten viet kannen koneistamolle ja sanot, tämä plaanataan, ei mitään muuta kiitos ja saa maksaa max 50€.
Seuraavaksi putsaat kierteet paineilmalla ja lohkon tasopinnan rasvanpoistoaineella huolella, etkä pudota mitään roskia sitten öljykanaviin. Kannesta löytyy öljynkuljetusreitit sekä jakopäänkopan vierestä (paineellinen) että sieltä toisesta päästä paluu lähinnä kait paineeton. Sieltä se nyt ilmeisesti vuotaa, koska tiiviste ei ole tiukasti, siellähän on se yleensä vihreä iso tiivisterengas sen reijän ympärillä.
Sitten suosittelen laittamaan coppergasket kupariliimaa (on spraypullo), jos se vaikka auttaisi tiivistymiseen. kamat kasaan ja kovaa ajoa...
Helpolla noi koneistamot juurikin niitä venttiileitä haluaa koneistella on onhan se tosikin, että ne uppoaa aikaa myöden kanteen ja lopulta nostimien säätövara loppuu jne. mutta joku tolkku se pitää näissäkin olla milloin niitä korjataan tonneilla.
Se pulttien reikien puhdistus on ensiarvoisen tärkeää, koska neste ei puristu kasaan, mikäli siellä on nestettä niin pultti kiristyy mutta kansi jää löysälle, joten jälkikäteiskiristys ei auta, pikemminkin se hajottaa loputkin. Toinen on tuo plaanauksen tekemättömyys...vaikka sitä miten tutkit jollain viivaimella niin ihan varmasti se on hitusen kiero, sitten kun lohkokin on jo elämää nähnyt niin yhtälö on selviö. Minun periaate on, että kansi, paljon ajettu alumiinikansi, plaanataan aina.
-> Nappaa vielä kerran kansi pois, ensin kuitenkin suuttimet, hehkut ja esikammiot (tässä järjestyksessä). Sitten viet kannen koneistamolle ja sanot, tämä plaanataan, ei mitään muuta kiitos ja saa maksaa max 50€.
Seuraavaksi putsaat kierteet paineilmalla ja lohkon tasopinnan rasvanpoistoaineella huolella, etkä pudota mitään roskia sitten öljykanaviin. Kannesta löytyy öljynkuljetusreitit sekä jakopäänkopan vierestä (paineellinen) että sieltä toisesta päästä paluu lähinnä kait paineeton. Sieltä se nyt ilmeisesti vuotaa, koska tiiviste ei ole tiukasti, siellähän on se yleensä vihreä iso tiivisterengas sen reijän ympärillä.
Sitten suosittelen laittamaan coppergasket kupariliimaa (on spraypullo), jos se vaikka auttaisi tiivistymiseen. kamat kasaan ja kovaa ajoa...
Helpolla noi koneistamot juurikin niitä venttiileitä haluaa koneistella on onhan se tosikin, että ne uppoaa aikaa myöden kanteen ja lopulta nostimien säätövara loppuu jne. mutta joku tolkku se pitää näissäkin olla milloin niitä korjataan tonneilla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Myydäänkö motonetissä? Muistatko hintaa?veskola kirjoitti:...Sitten suosittelen laittamaan coppergasket kupariliimaa (on spraypullo), jos se vaikka auttaisi tiivistymiseen. kamat kasaan ja kovaa ajoa...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Joo oli silloin alkuun tarkoitus tosiaan plaanata tuo kansi kun käytin koneistamolla, mutta silloin viimeistään venttiilit olisi olleet niin syvällä, että olisi varmaan vaikuttanut koneen käyntiin.
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Ei kannen oikaisu eli plaanaus vaikuta millään tavalla venttiileitten syvyyteen, siinä vaan hiotaan kannen tasopinta suoraksi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Ainakin us-partsilta saa copperia, ei motonetista. Jostakin muistakin tarvikepaikoista sitä sai, tarvikemotista ?
Hyvää ainetta se on, avasin just Viton koneen ja hienosti oli toiminut kannentiiviste.
Hyvää ainetta se on, avasin just Viton koneen ja hienosti oli toiminut kannentiiviste.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Tuossa kylillä käydessä tuli mieleen, että olithan kiristänyt kannenpultit oikeassa järjestyksessä?
Ettet vaan mennyt kirimään niitä sattumanvaraisesti siitä, mihin räikkä ensimmäisenä sattui osumaan?
Ettet vaan mennyt kirimään niitä sattumanvaraisesti siitä, mihin räikkä ensimmäisenä sattui osumaan?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Copperi toimii, jos kansi on suora, mutta niin toimii myös uudella tiivisteellä ilmankin.veskola kirjoitti:Ainakin us-partsilta saa copperia, ei motonetista. Jostakin muistakin tarvikepaikoista sitä sai, tarvikemotista ?
Hyvää ainetta se on, avasin just Viton koneen ja hienosti oli toiminut kannentiiviste.
Jos kannessa on vinoutta, niin copperista ei ole hyötyä, koska se ei "kovetu"
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Kun kannen tasopinta hiotaan, niin eikö kansi periaatteessa samalla "hieman" madallu ja venttiilit myös suhteessa laskee.sompio kirjoitti:Ei kannen oikaisu eli plaanaus vaikuta millään tavalla venttiileitten syvyyteen, siinä vaan hiotaan kannen tasopinta suoraksi.
Kannen kiristys tapahtui ihan kirjan oppien mukaisesti lähtien keskeltä laitoja kohti ja olikohan neljä eri kiristysvaihetta.Mesedesi kirjoitti:Tuossa kylillä käydessä tuli mieleen, että olithan kiristänyt kannenpultit oikeassa järjestyksessä?
Ettet vaan mennyt kirimään niitä sattumanvaraisesti siitä, mihin räikkä ensimmäisenä sattui osumaan?
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
No ei ne venttiilit plaanatessa ainakaan syvemmälle mene. Niin kuin itsekkin totesit ne päinvastoin ovat lähempänä männänpäätä, mutta jos kerran ei viivaimella näe kieroutta niin kantta ei tarvitse plaanata kuin korkeintaan 0,1 mm ja se ei kyllä vaikuta venttiilien asemaan mitenkään. Kannen madallus on jo sitten eri asia.Qmmi kirjoitti:Joo oli silloin alkuun tarkoitus tosiaan plaanata tuo kansi kun käytin koneistamolla, mutta silloin viimeistään venttiilit olisi olleet niin syvällä, että olisi varmaan vaikuttanut koneen käyntiin.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Jotain on jäänyt väliin tai kiristetty väärin tai kasattu vanhoilla viallisilla pulteilla, tai vaurioitettu tiiviste kantta paikalleen nostaessa.
Pultinreikien puhdistuksen unohtaminen saattaa sekin riittää syyksi.
OT: Paras mitä olen kuullut väärin ymmärretty kiristysohje; ensin oli vedetty 20Nm:iin ja sitten 35Nm:iin kuten kuuluu, sitten seuraava oli 90 astetta ... no sehän tarkoittaa moottorin lämpötilaa, siis käyntiin
ja oli tullut muutakin kuin öljyä ja muualtakin kuin takanurkasta 
Suurin roska mitä olen nähnyt jääneen kannen väliin on vipperi, sanotaanko että nopeasti irtosi kansi toisen kerran kun työkaverille selvisi miten on käynyt
Pultinreikien puhdistuksen unohtaminen saattaa sekin riittää syyksi.
OT: Paras mitä olen kuullut väärin ymmärretty kiristysohje; ensin oli vedetty 20Nm:iin ja sitten 35Nm:iin kuten kuuluu, sitten seuraava oli 90 astetta ... no sehän tarkoittaa moottorin lämpötilaa, siis käyntiin



Suurin roska mitä olen nähnyt jääneen kannen väliin on vipperi, sanotaanko että nopeasti irtosi kansi toisen kerran kun työkaverille selvisi miten on käynyt

wiimax.fi
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Se pultinreikien puhdistamatta jättäminen on se yleisin syy. Neste kun ei tunnetusti jousta ja jos siellä reiässä on öljyä niin tilanne on sama kuin veteleisi liianpitkillä pulteilla jotka pohjaa.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Tonnin parin auton kanssa voi kokeilla melkeen mitä vaan
Itte nappaisin sieltä kannesta ne laitimmaiset pultit auki ja pois paikaltaan kokonaan. Sitten painat pitkällä 500 mm puhalluspistoolilla ilmaa sinne jengan pohjaan asti niin että ilma heittää kolon tyhjäksi. Monesti ne vanhat jengat on ruosteessa jolloin kannen momentit ei pidä paikkaansa, ne jengat tarttis saada putsattua. Eli Hommaat uusia pultteja siihen jostain...vanhasta pultista saa jengalle kaapimen kun vetelet siihen rautasahalla uria pitkittäin.
Uusilla reunapulteilla oikeeseen momenttiin ja katotaan kui käy...
Itte olen kerran saanut vesitilaan vuotavan uuden pahvin pitään kun lisäsin pulttiin momenttia. Eihän noista halvemmista kalibroimattomista avaimistakaan tiedä mikä se momentti tosissaan on.
Kai muuten kattoit ettei vaan tule venttilikopan välistä se öljy, ton ikäisessä tiiviste on aivan koppura!

Uusilla reunapulteilla oikeeseen momenttiin ja katotaan kui käy...

Kai muuten kattoit ettei vaan tule venttilikopan välistä se öljy, ton ikäisessä tiiviste on aivan koppura!
Re: Kansiremppa pieleen, vinkkejä kaivataan
Kierretappikin on kova sana, ainakin sillä ekalla tiivisteenvaihtokerralla.
Lisää tietoa: www.skg.fi