Ketjupyörän takana on nokka-akselin YKK-merkki, joka laitetaan kannen merkin kohdalle. Tällöin täytyy kampiakselin merkin olla YKK-asennossa.
Sinulla on ilmeisesti myös pumpun ajoitus mennyt sekaisin?
Sen saa kohdalleen erikoistyökalulla, jolla pumppu saadaan lukittua "0-kohtaan", joka on kampiakselilla 15 jälkeen yläkuolokohdan (merkki kampiakselin pyörällä).
Menee siis harjoituskasauksiksi:
Ensin nokan ajoitus kohdalleen, sitten ketju paikoilleen ja konetta hitaasti pyörittämällä haetaan pumpusta 0-kohta. Pumppu lukitaan ja otetaan irti ja kierretään kampiakseli 15 JYKK, jossa kohdassa pumppu takaisin paikoilleen.
HUOM! Konetta ei saa pyörittää väärin päin, kiristäjä ei siedä sitä!
Eikä diisseli mahdu pyörimään nokka-ketju irti; venttiilit ottaa vastaan.
Jos on helpompikin konsti, niin kuulisin mielelläni.
Pätee kaikkiin mekaanisella pumpulla oleviin OM60x sarjan koneisiin. Kampiakseli YKK kohtaan ja nokka-akseli kanssa merkkeihin. Ketju ja kiristin paikoilleen. Sitten pumpun kyljestä 17mm pultin kannalla olevan tarkistus reiän putti pois. Katsoa peilillä reikään että näkyykö siellä pumpun akselissa talttapää messelin kärkeä muistuttavaa kohoumaa... Jos ei näy niin pyöritä konettä myötäpäivään niin kauan että merkki tulee reiän keskelle. Sitten pumppu irti ja koneen merkit 13astetta JYKK. Pumppu kiinni niin että sen merkki on reiän keskellä. Näin pumppu on kohdallaan. Pumppua saa myös käännettyä ilman että sitä tarvii ottaa irti kun irrottaa alipaine pumpun ja jakoketjun ohjain tapin siitä alipaine pumpun alta. Sillon saa ketjua hypäytettyä keskipakosäätimen hampaiden yli.
kasasin just ekaa kertaa turbo d koneen ... ala vääntöä on kyllä mutta nelosella ajaessa ei oikeen tohdi ajaa satasta ku pitää painaa kaasua nii paljo et JAKSAA kulkea sen sata... olisko pumpun ajoituksista vai voisko pakoputki ahdistaa?? 250 turbo d (orginal kone) mut vapari oli ennen kuin alettiin leikkimään... pikaisia ehdotuksia mikä olis voinu mennä pieleen myös pumppu ja kansi on turbo vehkeestä. kiitos