miten jako kohdalleen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

miten jako kohdalleen?

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Kansiremonttia tehdessä merkkasin huonosti ketjun paikan nokkapyörään...
Nyt ongelmana miten jako kohdalleen
koneena 2.5td

nopeita apuja kiitos... :lol:
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Ketjupyörän takana on nokka-akselin YKK-merkki, joka laitetaan kannen merkin kohdalle. Tällöin täytyy kampiakselin merkin olla YKK-asennossa.

Sinulla on ilmeisesti myös pumpun ajoitus mennyt sekaisin?
Sen saa kohdalleen erikoistyökalulla, jolla pumppu saadaan lukittua "0-kohtaan", joka on kampiakselilla 15 jälkeen yläkuolokohdan (merkki kampiakselin pyörällä).
Menee siis harjoituskasauksiksi:
Ensin nokan ajoitus kohdalleen, sitten ketju paikoilleen ja konetta hitaasti pyörittämällä haetaan pumpusta 0-kohta. Pumppu lukitaan ja otetaan irti ja kierretään kampiakseli 15 JYKK, jossa kohdassa pumppu takaisin paikoilleen.

HUOM! Konetta ei saa pyörittää väärin päin, kiristäjä ei siedä sitä!
Eikä diisseli mahdu pyörimään nokka-ketju irti; venttiilit ottaa vastaan.

Jos on helpompikin konsti, niin kuulisin mielelläni.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[Msa[
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 03.02.2004 23:01
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja [Msa[ »

Suuret kiitokset... :D
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

sama pätee ilmeisesti myös 602 koneessa jossa ei ole turboa. eli samat asteet 13-15 jykk ?? vai tarkoittiko msa touringia?? :roll: kiittooss taas
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Pätee kaikkiin mekaanisella pumpulla oleviin OM60x sarjan koneisiin. Kampiakseli YKK kohtaan ja nokka-akseli kanssa merkkeihin. Ketju ja kiristin paikoilleen. Sitten pumpun kyljestä 17mm pultin kannalla olevan tarkistus reiän putti pois. Katsoa peilillä reikään että näkyykö siellä pumpun akselissa talttapää messelin kärkeä muistuttavaa kohoumaa... Jos ei näy niin pyöritä konettä myötäpäivään niin kauan että merkki tulee reiän keskelle. Sitten pumppu irti ja koneen merkit 13astetta JYKK. Pumppu kiinni niin että sen merkki on reiän keskellä. Näin pumppu on kohdallaan. Pumppua saa myös käännettyä ilman että sitä tarvii ottaa irti kun irrottaa alipaine pumpun ja jakoketjun ohjain tapin siitä alipaine pumpun alta. Sillon saa ketjua hypäytettyä keskipakosäätimen hampaiden yli.
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

kasasin just ekaa kertaa turbo d koneen ... ala vääntöä on kyllä mutta nelosella ajaessa ei oikeen tohdi ajaa satasta ku pitää painaa kaasua nii paljo et JAKSAA kulkea sen sata... olisko pumpun ajoituksista vai voisko pakoputki ahdistaa?? 250 turbo d (orginal kone) mut vapari oli ennen kuin alettiin leikkimään... pikaisia ehdotuksia mikä olis voinu mennä pieleen :roll: myös pumppu ja kansi on turbo vehkeestä. kiitos
Vastaa Viestiin