W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Asensin lisäpitkät nokalle ja tarkoitus oli laittaa valot toimimaan niin, että kytkeytyvät päälle silloin kun auton omat pitkät kytketään päälle eli molempien tulisi palaa samanaikaisesti. Tein niin, että otin herätteen lampun kannasta rinnanliitoksella ja vein sen kytkimen kautta releelle, joka ohjaa lisäpitkiä. Lisäpitkille siis oma virtapiiri akulta sulakkeen kautta ja yksi rele ohjaa molempia lisäpitkiä.

W202:ssa on pitkä ja lyhyt valo umpiossa päällekkäin. Saksankielisen korjausoppaan mukaan otin herätteen alemman lampun kannasta, joka oli siis "fernlicht". Valot toimivat nyt kuitenkin niin, että kun auton omat pitkät kytkee päälle, ei lisäpitkät syty. Jos auton omat pitkät ovat päällä ja napsauttaa lisäpitkien kytkintä, sammuu auton omat pitkät ja lisäpitkät syttyvät. Tämä ei siis ollut tarkoitus vaan niiden pitäisi palaa samaan aikaan.

Jos auton lyhyet valot palavat niin lisäpitkät saa kytkimestä päälle normaalisti. Tällöin ei siis auton omat pitkät pala ollenkaan.

Otinko nyt herätteen kuitenkin vahingossa lyhyiden valojen kannasta? Onko auton oma pitkä valo se ylempi polttimo umpiossa? Nyt heräte on otettu alemmasta...


Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
Jupa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 533
Liittynyt: Ke 27.01.2010 21:32
Paikkakunta: Rauma

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Jupa »

Auto on ilmeisesti allekirjoituksen mukainen -93?? Mulla oli tommonen facelifti nii siinä ainakin oli lyhyen umpiossa 2 polttimoa

Eli ylempi polttimo on lyhyen valon ja alempi polttimo on etu sumuvalon

Ne sisemmät eli maskin puoleiset pienemmät umpiot ovat pitkät

Jos noissa kaikissa w202 korisissa on samanlaiset umpiot niin nyt oot ottanut releelle herätteen lyhyen potttimosta :roll:
S203 C240 -01
S124 E220 -94
Ex: W202 C180 -99
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Öö tota eikös ton nyt voi tarkistaa niin että laittaa ne valot päälle ja katsoo mikä kynttilä siellä palaa....?
ei kai ne ristiin pala miten sattuu.... :D

ainakin itte on tullu aina tolleen "manuaalisesti" varmistettua nuo polttimoiden paikat....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Varmistin polttimoiden paikat ja heräte on otettu pitkän valon kannasta. Kun pitkän valon kannan (alempi valo umpiossa) irrotti ja laittoi pitkät päälle niin pitkä valo ei syttynyt.

Kytkentä tehty siis näin:
- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille

Näin neuvottiin kytkemään lisävalojen johdotussarjassakin. Silti toiminta ei ole sitä, mitä pitäisi. Onko autossa joku valojen ohjausautomatiikka, mikä estäisi jotenkin automaattisesti lisäpitkien toiminnan? Tuntuu vaan aika hullulta kun kytkee ohjeiden mukaan niin ei silti toimi...

Tietääkö kukaan?
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Varmistin polttimoiden paikat ja heräte on otettu pitkän valon kannasta. Kun pitkän valon kannan (alempi valo umpiossa) irrotti ja laittoi pitkät päälle niin pitkä valo ei syttynyt.

Kytkentä tehty siis näin:
- Pitkän valon kannasta rosvolla herätevirta releen navalle 85, välissä ohjaamon puolella oleva kytkin
- Releen napa 86 maadoitettu
- Releen napaan 30 akkuvirta, sulake väliin
- Releen navalta 87 virta lisävaloille

Näin neuvottiin kytkemään lisävalojen johdotussarjassakin. Silti toiminta ei ole sitä, mitä pitäisi. Onko autossa joku valojen ohjausautomatiikka, mikä estäisi jotenkin automaattisesti lisäpitkien toiminnan? Tuntuu vaan aika hullulta kun kytkee ohjeiden mukaan niin ei silti toimi...

Tietääkö kukaan?

vaikuttais että sulla on joku maadoitus nyt siellä ristissä...???

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Millä tavalla ristissä? Eli olenko kytkenyt esim. navan 85 ja 86 päittäin väärin vai mitä tarkoitat? Olis kiva jos sais valot tänään tai viimeistään huomenna toimimaan matkan takia, joten neuvoja otetaan vastaan!
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Millä tavalla ristissä? Eli olenko kytkenyt esim. navan 85 ja 86 päittäin väärin vai mitä tarkoitat? Olis kiva jos sais valot tänään tai viimeistään huomenna toimimaan matkan takia, joten neuvoja otetaan vastaan!
no lähinnä ajattelin että jossain tuolla valojen ryöstöissä tai lisäpitkien maadoituksessa jne on jotain ristissä kun kaikki valot palaa mutta eri aikoina.....???


.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

En ainakaan äkkiä keksi, että mitä siellä voisi olla ristissä. Releen napa 86 on maadoitettu ja samaten lisäpitkien polttimoiden pyöreä metallikehys (eli siinä polttimon päässä olevassa lattaliittimessä on + johto). Muuta maadoitusta ei ole eikä käsittääkseni tarvita? Ainakaan missään kytkentäohjeissa ei muista maadoituksista mainittu...

EDIT: Pitääkö muuten se erillinen lisävalokatkaisin olla myös maadoitettu? Itsellä se ei ole, koska siinä on vain 2 napaa... Tosin en ymmärrä, että miksi se pitäisi olla maadoitettu kun tarkoitus on vain katkaista releen heräte tai johtaa se releelle.
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Mietin sitäkin, että kumpaan halogeenipolttimon kantaan tulee + ja kumpaan - johto. Eli otin herätteen nyt pitkän valon kannasta siitä suoraan polttimon päähän tulevasta johdosta. Siihen polttimon metallikehykseen koskevaan johtoon en koskenut. Otinko siis jännitteen nyt + johdosta vai - johdosta? Samalla logiikalla kytkin ne lisäpitkätkin eli kytkin positiivisen jännitteen siihen lampun kantaan ja maadoituksen polttimon kehykseen.
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Mietin sitäkin, että kumpaan halogeenipolttimon kantaan tulee + ja kumpaan - johto. Eli otin herätteen nyt pitkän valon kannasta siitä suoraan polttimon päähän tulevasta johdosta. Siihen polttimon metallikehykseen koskevaan johtoon en koskenut. Otinko siis jännitteen nyt + johdosta vai - johdosta? Samalla logiikalla kytkin ne lisäpitkätkin eli kytkin positiivisen jännitteen siihen lampun kantaan maadoituksen polttimon kehykseen.
just jotain tollasta epäilin....ja aattelin käyneen, ei olis eka kerta sulla eikä mulla eikä muillakaan...

katso sähkökynällä se oikea johto....varovasti sitten ettei tule uutta kampausta....

:D
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kokeile yleismittarilla, mihin johtoon tulee virtaa ja mikä on maadoitus. Jos ei onnistu, katso polttimon liittimestä, minkä värisiä johtoja niissä on. Maajohdot ovat yleensä ruskeita. Releen ohjausvirran ja maadoituksen voi kytkeä kummin päin tahansa napoihin 85 ja 86. Tarkista vielä, että releessä ei ole ylimääräisiä napoja (vaihtorele).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Tästä ongelmasta tuli nyt vielä visaisempi juttu. Tarkistin eilen jännitteitä ja kytkentöjä ja ihan oikein olin mielestäni kaikki tehnyt. Kun auto ei ole käynnissä, toimii kaikki kuten pitääkin eli kun kytkee auton omat pitkät päälle, syttyy lisäpitkät myös kun painaa ne erillisestä kytkimestä päälle ja auton omat pitkät PYSYY päällä.

Sitten jos auto on käynnissä ja kytkee auton omat pitkät päälle ja napsauttaa lisäpitkät omasta kytkimestä päälle, auton omat pitkät SAMMUVAT ja lisäpitkät jäävät päälle. Jännää on myös se, että kun auto käy, syttyy lisäpitkät niiden omasta katkaisijasta, vaikka lisäpitkien rele ei saisi herätettä ollenkaan auton omista pitkistä. Kun auto on sammuksissa, lisäpitkät ei syty niiden omasta kytkimestä.

En tiedä, että pitäisikö se lisäpitkien rele vaihtaa uuteen vai puuttuuko joku auton oma valojen ohjausautomatiikka peliin auton käydessä? Auttaako diodi johonkin väliin laitettuna tähän ongelmaan?

Pitää vähän tänään vielä tutkia, että paljonko releen läpi menee virtaa ja miksi rele saa jostain herätteen auton käydessä, vaikka pitkien valojen johdoissa jännite tulisi olla nolla volttia... Huomasin tän ongelman vasta eilen illalla, joten en yötä vasten alkanu ettiimään ratkaisua... :shock: :shock: :shock:
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tarkista lisävalojen ja niiden releen kytkennät uudestaan, niissä täytyy olla jotain hämminkiä. Jos omat pitkät eivät pala, niin ohjausvirran lisäpitkien releeseen pitää katketa ja lisäpitkät eivät pala.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Nyt toimii valot. Ihmettelin eilen, että miksi valot toimii niin kuin pitää kun auto ei ole käynnissä. Sitten kun auto on käynnissä ja kytkee lisäpitkät päälle niin auton omat pitkät sammuu. Vastaus löytyi releen maadoituksesta. Olin mittaillut asennuksen aikana jännitteitä siitä sulakeboksin vieressä olevasta pienestä mustasta rasiasta, jossa on 3 napaa. Auton käydessä ulommaisten napojen jännite-ero on se 12,6 V ja kytkin releen sitten niihin. Sitten mittasin tänään auton käydessä jännite-eron noista navoista niin tulos oli 0 V. Eli se napa, jota luulin maaksi, nousi 12 volttiin kun moottori käy. Kytkin maadoituksen nyt runkoon niin ongelma ratkesi, valot toimii ja opin taas jotain uutta ton auton sähköistä :D
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Näköjään W202:sessa on kätketty sama temppu kuin W201:sessäkin. Tuossa vanhemmassa mallissa pieni musta kotelo on akun lähellä ja erehdyin itsekin ottamaan siitä uuden moottorinohjausboksin maadoituksen, joka ei ollutkaan maissa, kun auto käynnistyi. Samassa yhteydessä haukuin monet kerrat suotta boksin toimittajat, kun heidän vehkeensä ei mielestäni toiminut ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Nyt toimii valot. Ihmettelin eilen, että miksi valot toimii niin kuin pitää kun auto ei ole käynnissä. Sitten kun auto on käynnissä ja kytkee lisäpitkät päälle niin auton omat pitkät sammuu. Vastaus löytyi releen maadoituksesta. Olin mittaillut asennuksen aikana jännitteitä siitä sulakeboksin vieressä olevasta pienestä mustasta rasiasta, jossa on 3 napaa. Auton käydessä ulommaisten napojen jännite-ero on se 12,6 V ja kytkin releen sitten niihin. Sitten mittasin tänään auton käydessä jännite-eron noista navoista niin tulos oli 0 V. Eli se napa, jota luulin maaksi, nousi 12 volttiin kun moottori käy. Kytkin maadoituksen nyt runkoon niin ongelma ratkesi, valot toimii ja opin taas jotain uutta ton auton sähköistä :D
Voisko näin jälkikäteen vaikka sanoa että sulla oli maat ristissä :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Vois kyllä sanoo :D Oli mulla jossain vaiheessa kyllä kädetkin kun oli niin ihmeellistä toimintaa valoilla.

Sun pitää sit olla ens kerralla tarkempi niin mun ei tarvi kuluttaa ihan noin kovaa tuntimäärää vikojen hakemisessa :D
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: W202 lyhyen vai pitkän valon kanta?

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Vauhdin Kuningas kirjoitti:Vois kyllä sanoo :D Oli mulla jossain vaiheessa kyllä kädetkin kun oli niin ihmeellistä toimintaa valoilla.

Sun pitää sit olla ens kerralla tarkempi niin mun ei tarvi kuluttaa ihan noin kovaa tuntimäärää vikojen hakemisessa :D
joo, et laittanu kykentäkaavioo ja kuvia tänne....muutenhan ois heti tiedetty mikä liitos...ny jouruttiin arvaaleen....:wink: :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Vastaa Viestiin