Budjettiahtaminen
Budjettiahtaminen
Morjesta!
On tässä tullu lueskeltua foorumia ja tuosta ahtamisesta löytyy kyllä paljon tietoa, mutta tuntuu suurin osa olevan tuota ST:n rakentelua. Olis tässä kuitenkin tarkotus rakennella ihan käyttöä kestävä peli.
Mitenkä paljon sitä rahaa pitäisi oikein varata n. 200 kaakin tavoitteeseen? Riittääkö tonni mihinkään? Lähtökohtana olis siis vapari om603, pumppu seiskan elementeillä. Missä vaiheessa tulis mäntien öljysuihkut tarpeeseen, ts. onko tällä tehotavoitteella välttämättömät?
On tässä tullu lueskeltua foorumia ja tuosta ahtamisesta löytyy kyllä paljon tietoa, mutta tuntuu suurin osa olevan tuota ST:n rakentelua. Olis tässä kuitenkin tarkotus rakennella ihan käyttöä kestävä peli.
Mitenkä paljon sitä rahaa pitäisi oikein varata n. 200 kaakin tavoitteeseen? Riittääkö tonni mihinkään? Lähtökohtana olis siis vapari om603, pumppu seiskan elementeillä. Missä vaiheessa tulis mäntien öljysuihkut tarpeeseen, ts. onko tällä tehotavoitteella välttämättömät?
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä
Re: Budjettiahtaminen
Kait tuo 200hp kestää kun lyö vakioturbon hilut, välijäähyn ja lyö syötön tappiin (jos tosiaan se 7mm pumppu)
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Budjettiahtaminen
Juu isot tapit on, on pieni ero vakioon mitä kävin testiajamassa, tapahtuuki jotain ku lyö kaasun lattiaan 

Hyvää jatkoa jos oma ei riitä
Re: Budjettiahtaminen
niin no. tonnilla nyt ei vielä pitkälle pötkitä. riippuu kuinka paljon niitä osia ostaa uutena ja kuinka paljon käytettynä. jos uusia osia alkaa katteleen, niin saa sillä tonnilla jo ehkä pumpun, siihen ne rahat sitten loppuukin. toisaalta jos kattelee käytettyjä osia, niin pumpun vois saada johonkin 600 eurosta ylöspäin. turboon menee sitten ahtimesta riippuen 0-1000e. mitään vanhaa paskaa en voi suositella. joku sopiva nykyaikanen hukkaporttiahdin maksaa uutena n alk.700e. vnt:t ja muut semmoset tarvii sitten taas ohjauksen ja se vaatii lisäkustannuksia. cooleri tarvitaan, vaikkei paljoa tehoja otettaiskaan. siihen uppoo koosta- ja vähän muustakin riippuen vähintään satanen. ja kaiken maailman letkuihin ja silikooni mutkiin ainakin toinen mokoma, eikä taida riittääkkään. sitten, kun väännöt nousee vakiosta, niin voimansiirto alkaa oleen kovilla. sinne sitä rahaa vasta palaakin, jos hyvän haluaa.
oikein budjetti turbotus olis vaan ahtaa halvalla pikkuturbolla vapari konetta vakio syöttöpumpulla. vaikka joku mersun 300dt orkkisahdin, joku halpa kiinankuuleri ja itse tehden kaikki oheistilpehöörit, ahtoletkut, öljyputket ja muut semmoset. kone kestää minkä kestää ja syöttöjä tulee sen, minkä pikkupummpu antaa. tehoja tollain ei hirveesti saa, mutta säästyypä ainakin voimansiirron puolella sitä rahaa sitten. tommoseen se tonni vois piisatakkin.
sellasta ei kannata kuvitella, että tonnilla voi rakentaa tehokkaan auton. eka luulee, että siihen pystyy, sitten huomaakin, että auto lärvähtää millon mistäkin ja lopulta kokonaisbudjetti onkin ylittyny jo moninkertasesti.
ja koko hoidon päälle tulee vielä tehonmittaus ja muutoskatsastus, mikä on pienimpiä kustannuksia.
oikein budjetti turbotus olis vaan ahtaa halvalla pikkuturbolla vapari konetta vakio syöttöpumpulla. vaikka joku mersun 300dt orkkisahdin, joku halpa kiinankuuleri ja itse tehden kaikki oheistilpehöörit, ahtoletkut, öljyputket ja muut semmoset. kone kestää minkä kestää ja syöttöjä tulee sen, minkä pikkupummpu antaa. tehoja tollain ei hirveesti saa, mutta säästyypä ainakin voimansiirron puolella sitä rahaa sitten. tommoseen se tonni vois piisatakkin.
sellasta ei kannata kuvitella, että tonnilla voi rakentaa tehokkaan auton. eka luulee, että siihen pystyy, sitten huomaakin, että auto lärvähtää millon mistäkin ja lopulta kokonaisbudjetti onkin ylittyny jo moninkertasesti.
ja koko hoidon päälle tulee vielä tehonmittaus ja muutoskatsastus, mikä on pienimpiä kustannuksia.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Budjettiahtaminen
Kestää tuon vakio veivit ihan hyvin.nj^ kirjoitti:Kait tuo 200hp kestää kun lyö vakioturbon hilut, välijäähyn ja lyö syötön tappiin (jos tosiaan se 7mm pumppu)
Ainakin mulla on kestänyt

-Mika-
w204 220cdi -08
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Unimog 406 -70
Unimog 411 -63
w110 220 -6?
w126c Om606
w136 Rod.
Re: Budjettiahtaminen
luulis, että kait nyt om603 orkkis vapari mylly ahdettunakin sen 200 heppaa kestää, jopa pitkässäkin juoksussa, jos komponentit on kohdillaan. tosta 300d:Stä saa jo ilman ahtamistakin sen 130 heppaa, niin ei se niin iso tehon lisäys sitten kuitenkaan ole, että veivit tai muu semmonen olis niin kovilla.
sit jos ruvetaan jotakin yli 300 heppaa ottaan vaparikoneen hiluilla, niin vaikea kuvitella pitkäikästä moottoria.
sit jos ruvetaan jotakin yli 300 heppaa ottaan vaparikoneen hiluilla, niin vaikea kuvitella pitkäikästä moottoria.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Budjettiahtaminen
30tkm kesti vaparista turbotettu 300d. vakiopumppu täysillä, vakioahtimella paineita joku 0.7-0.8bar. 136 heppaa tais penkityksessä löytyä. Kohta oli kiertokanki paskana, halkesi öljykanavan kohilta ja meni mutkalle..
Se on aivan turha nuita vapareita kokeilla turbotella kun ne ei tule kestämään. Hommaa suoraan turbon alakerran nii pääsee paaaljon vähemmällä käsien öljyämisellä...
Se on aivan turha nuita vapareita kokeilla turbotella kun ne ei tule kestämään. Hommaa suoraan turbon alakerran nii pääsee paaaljon vähemmällä käsien öljyämisellä...

Sähkö on sinistä ja sattuu...
Re: Budjettiahtaminen
ihan pakko kysyä että paljonko oli moottorissa kilometrejä?AKN kirjoitti:30tkm kesti vaparista turbotettu 300d. vakiopumppu täysillä, vakioahtimella paineita joku 0.7-0.8bar. 136 heppaa tais penkityksessä löytyä. Kohta oli kiertokanki paskana, halkesi öljykanavan kohilta ja meni mutkalle..
Se on aivan turha nuita vapareita kokeilla turbotella kun ne ei tule kestämään. Hommaa suoraan turbon alakerran nii pääsee paaaljon vähemmällä käsien öljyämisellä...
w201 om605
Re: Budjettiahtaminen
Ehkä 600tkm, ei varmuutta kun oli tekniikka joskus siihen vaihdettu..
Sähkö on sinistä ja sattuu...
Re: Budjettiahtaminen
vaikka olisi 600tkm niin olen sitä mieltä että jos huollot on tehty lähellekkään ajallaan vuosien saatossa niin ei saa hajota noin äkkiä!
1 600tkm niin sitten ymmärän rikkoutumisen
1 600tkm niin sitten ymmärän rikkoutumisen

w201 om605
Re: Budjettiahtaminen
-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Budjettiahtaminen
Noin se pitäisikin minimissään tehdä mutta silloin ollaan jo kohtuu kaukana tonnin budjettiahtamisesta kun jo pelkät laakeroinnit, tiivistesarjat ja koneistukset maksaa sen tonnin. Sitten alkaa vasta ahtaminen, johon siihenkin kannattaa varata semmonen maltillinen kakstonninen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Budjettiahtaminen
-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Budjettiahtaminen
AKN kirjoitti:30tkm kesti vaparista turbotettu 300d. vakiopumppu täysillä, vakioahtimella paineita joku 0.7-0.8bar. 136 heppaa tais penkityksessä löytyä. Kohta oli kiertokanki paskana, halkesi öljykanavan kohilta ja meni mutkalle..
Se on aivan turha nuita vapareita kokeilla turbotella kun ne ei tule kestämään. Hommaa suoraan turbon alakerran nii pääsee paaaljon vähemmällä käsien öljyämisellä...
Avatkaapas joskus tuommonen 600tkm ajettu vapari. Tutkikaa sen veivinlaakereita siittä öljyreijän ympäriltä, selviää varmasti miksei pysy vakioelementeilläkään nipusa.AKN kirjoitti:Ehkä 600tkm, ei varmuutta kun oli tekniikka joskus siihen vaihdettu..
Re: Budjettiahtaminen
joo siis ihan manuaalista oli kyse, ja tosiaan se pumppu on valmiina. Eikä olla mitään superturboa rakentamassa vaan ihan semmonen vehje että kestää käyttöautona. Parisataa hevosta riittäisi. Nuo välijäähyt ja putket nyt voi vissiin ihan huoletta hankkia käytettynä kun eivät juuri kulu. Niin ja kilometrejä taitaa tällä koneella olla vajaa puoli miljoonaa
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä
Re: Budjettiahtaminen
-
Viimeksi muokannut BTriker, Ti 08.01.2013 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
Re: Budjettiahtaminen
Juu pittää varmaan ne veivien laakerit vaihtaa, vaikkei ne äännäkään. Kyllähän tuo vanhoilla öljyillä vielä 1,6-1,8 pitää paineita lämpimällä koneella.
BTrikerille vielä sen verran että ainakin proturbon mukaan k27 on nimenomaan hukkaportiton.
BTrikerille vielä sen verran että ainakin proturbon mukaan k27 on nimenomaan hukkaportiton.
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä
Re: Budjettiahtaminen
-
W163 mölli
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D
-ekoautoilua parhaimmillaan-
Ex:t :
W124 300D
W140 S300TD
S203 270CDI,
S210 E320CDI,
C126 compound "300STC",
W124 E300D,
S124 300TDT (BorgWarner ja PPD),
S124 E300TD,
W638 Vito 110D