W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Yhtenä päivänä ajellessani alkoi takapäästä kuulua meteliä. Ensin mietin mistä se lähtee mutta omasta autostahan se. Yltyi pikkuhiljaa kirskunaksi laahavan äänen lisäksi. Pysäytin ja totesin että molempien takarenkaiden vanteet oli lämpimät,suorastaan kuumat. Eli jarrut laahasi ilmeisesti, epävarmaksi jäi olisiko laakerikin aiheuttanut tuota ääntä. Parkkipaikalla jonkin ajan seisomisen jälkeen ei kuulunut mitään vähään aikaan.
Pysäköidessäni autoa niin painoin seisontajarrun poljinta tavallista kovempaa ja poljin pamahti pohjaan.
Onko vaijerin ja seisontajarrun palojen (eikös ne ole erikseen normaalijarrujen lisäksi?) vaihto iso homma? Olisiko kallis remppa liikkeeseen vietynä? Entä jos laakerikin vaatii vaihtoa? Kysyn vaan kun tuossa alkaa olla päätöksen hetket käsillä, korjata vaiko jättää vaan tekemättä ja ajaa sitten vuoden lopussa suoraan romikselle. Korjattuna kun tuosta ei saa kuitenkaan kovin paljoa enempää myydessä. Tosin jos kohta katsastaisi niin olisi puolitoista vuotta ajoaikaa ennenkuin seuraavaan katsastukseen tarvitsee kenenkään vaivautua ja ostohaluttavuus lisääntyisi.
Olen joitakin kertoja jarruhihnoja ja paloja vaihtanut eri autoihin. Mersun jalkajarru systeemi ei ole tuttu joten kaipaan pikkuisen neuvoa.
Pysäköidessäni autoa niin painoin seisontajarrun poljinta tavallista kovempaa ja poljin pamahti pohjaan.
Onko vaijerin ja seisontajarrun palojen (eikös ne ole erikseen normaalijarrujen lisäksi?) vaihto iso homma? Olisiko kallis remppa liikkeeseen vietynä? Entä jos laakerikin vaatii vaihtoa? Kysyn vaan kun tuossa alkaa olla päätöksen hetket käsillä, korjata vaiko jättää vaan tekemättä ja ajaa sitten vuoden lopussa suoraan romikselle. Korjattuna kun tuosta ei saa kuitenkaan kovin paljoa enempää myydessä. Tosin jos kohta katsastaisi niin olisi puolitoista vuotta ajoaikaa ennenkuin seuraavaan katsastukseen tarvitsee kenenkään vaivautua ja ostohaluttavuus lisääntyisi.
Olen joitakin kertoja jarruhihnoja ja paloja vaihtanut eri autoihin. Mersun jalkajarru systeemi ei ole tuttu joten kaipaan pikkuisen neuvoa.
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Ei siinä vaihdossa mitään erikoista ole. Tavalliset liinajarrut. Kun purat, niin ota vaikka valokuva ennen kuin irroitat rummun sisältä paljastuvat hilkkeet.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Ja kun nyt Espoossa vaikutat niin voit vaikka soitella voin opastaa ja neuvoa noissä kässärin syövereissä!
Taka laakereita en itse ole joutunut vaihtamaan,mutta ne ei vaihdettuna alan putiikeissa taida vielä sentään maltaita maksaa!
T.Jaakko.P 050 3080769
Taka laakereita en itse ole joutunut vaihtamaan,mutta ne ei vaihdettuna alan putiikeissa taida vielä sentään maltaita maksaa!
T.Jaakko.P 050 3080769
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Kiitos avuista. Ei nuo korjaukset mersuun maltaita maksa. Auton hintaan suhteutettuna ehkä kyllä...pitäisi korjaushinnat laskea sitä mukaa kun auton arvo laskee
. Joskus tosin näinkin on. Jos jokin korjaus tulisi maksamaan maltaita niin eipähän ole pakko korjata koska autoon on laittanut kiinni niin paljon rahaa. Tässä vielä mietiskelen tekiskö jotain tuolle. Ehkä voisi korjata tai korjauttaa ja katsastaa. Sittenpähän voisi myydä pois hyvällä omallatunnolla (jos joku ostaa). Ellei sitten joku halua tehdä korjausta itse ja maksaa vielä vähemmän...
Ainakin tuo on lämmin talviauto kokemusteni mukaan.


Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Auto senkuin paranee. Vaihdettu uusi jarrusatula taakse sekä tietysti jarrupalat molempiin takapyöriin. Niin ja uusi jarrulevy samalle puolelle jonne laitettiin uusi jarrusatula. Ei seisontajarrun hihnoissa mitään vikaa ollut. Eikä laakereissa. Toisen puolen jarrupalasta metallikin vaan oli jo ohentunut, no nyt on uutta osaa tilalla. Ja tietty jarrunestettä valutettu niin että ilmausruuveista tulee puhdasta nestettä.
Nyt pitää enää jarrujen osalta saada seisontajarru kuntoon eli korjata vaijeri. Etummainen vaijeri on poikki juuri ennen kuin se haarautuu kahdeksi. Eikös olisi ihan pätevä ratkaisu vaijerilukoilla jatkaa tuota vanhaa vaijeria uudella vaijerilla? Kun siinä etuosassa ei ole mitään vikaa, ainoastaan se vika että paljaana olevasta osuudesta on vaijeri poikki juuri ennen kahtiajakomekanismia.
Nyt pitää enää jarrujen osalta saada seisontajarru kuntoon eli korjata vaijeri. Etummainen vaijeri on poikki juuri ennen kuin se haarautuu kahdeksi. Eikös olisi ihan pätevä ratkaisu vaijerilukoilla jatkaa tuota vanhaa vaijeria uudella vaijerilla? Kun siinä etuosassa ei ole mitään vikaa, ainoastaan se vika että paljaana olevasta osuudesta on vaijeri poikki juuri ennen kahtiajakomekanismia.
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Ei taida kestää tollaset jatkojuitsut - viimeistään tulee katastaja ja polkee kehella jalalla viritelmän sököks, jos ei oo koslas sitä ennen vierinyt parkista mereen. Uusintakatsastus maksaa sen vaijerin hinnan...
Se etuvaijeri on aika työläs vaihtaa - konttailua jalkatilassa + kuskin penkki vek + maton alla kaks klemmaria kardaanitunnelin sivulla joista takimmaisen irrotus oli mulle helpointa kun teki mattoon viillon siihen kohtaan jossain turvavyön hujakoilla.
Ja uuden vaijerin vetää vanhan avulla paikolleen.
Se etuvaijeri on aika työläs vaihtaa - konttailua jalkatilassa + kuskin penkki vek + maton alla kaks klemmaria kardaanitunnelin sivulla joista takimmaisen irrotus oli mulle helpointa kun teki mattoon viillon siihen kohtaan jossain turvavyön hujakoilla.
Ja uuden vaijerin vetää vanhan avulla paikolleen.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Aattelin kuitenkin kokeilla. Kolmella vaijerilukolla, eikös aika varma ratkaisu pitäisi olla...? Kuten sanoit muuten aika työläs homma. Eihän opetuspolkimen systeemi sen kummempi ratkaisu ole. Senkin varmistin vaijerilukolla inssin neuvosta (vain yhdellä), alkuperäinen systeemi oli semmonen pelkkä ruuvikiristys. Toivottavasti olen oikeassa, kerron sitten jos tulin toisiin ajatuksiin tai patentti osoittautui sudeksi.
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Osta multa tuo etummainen vaijeri. Ostin itelleni aikoinaan, mutta jäi vaihtamatta, kun auto lähti alta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: W124 200 -88 seisontajarrun vaijeri
Teet kuin tykkäät.
Mun negatiivinen kuva jäi varmaan siitä, kun ei oikein sillon ollu tietoo kuinka vaijerin vaihdan ja varsinkin kuskin jakkaran takasin asettelu kesti aikaa - oli joku aiempi bonzo istunu sen nii snujuun, et ei tahtonu ilman puristimia ja sorkkarautaa pultin osuu kohalleen.
Mun negatiivinen kuva jäi varmaan siitä, kun ei oikein sillon ollu tietoo kuinka vaijerin vaihdan ja varsinkin kuskin jakkaran takasin asettelu kesti aikaa - oli joku aiempi bonzo istunu sen nii snujuun, et ei tahtonu ilman puristimia ja sorkkarautaa pultin osuu kohalleen.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.