M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu?
M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu?
Miten vaihdetaan E420 eli M119 koneiseen kampiakselin asentotunnistin? Täällä jo kyselin mutta hiljaista on: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2A#p725134" onclick="window.open(this.href);return false;
Läysin piuhan; pistoke menee syttyboksiin tms vastaavaan missä muitakin pistokkeita ja johtoa seuraamalla päädyin tulipellin ja "kytkinkopan" väliin ja se johto katoaa sinne näkymättömiin. Yläkautta kuulemma vaihdetaan. Täällä joku kirjoitti jotta ML430 mallissa tuo on hankalassa paikassa.
Tuo anturi on jossain reiässä ja siinä on pultilla varmistus. Jos käsikopelolla löydän niin mikähän on pultin kannan koko; se on varmaan kuusiokolomalli. Vai vienkö suoraan merkkiliikkeeseen?
EDIT: EPC:n mukaan pultti on M6x16, ja siellä se on, yläkautta vaihdettavissa ruuvinkanta ylöspäin...
Läysin piuhan; pistoke menee syttyboksiin tms vastaavaan missä muitakin pistokkeita ja johtoa seuraamalla päädyin tulipellin ja "kytkinkopan" väliin ja se johto katoaa sinne näkymättömiin. Yläkautta kuulemma vaihdetaan. Täällä joku kirjoitti jotta ML430 mallissa tuo on hankalassa paikassa.
Tuo anturi on jossain reiässä ja siinä on pultilla varmistus. Jos käsikopelolla löydän niin mikähän on pultin kannan koko; se on varmaan kuusiokolomalli. Vai vienkö suoraan merkkiliikkeeseen?
EDIT: EPC:n mukaan pultti on M6x16, ja siellä se on, yläkautta vaihdettavissa ruuvinkanta ylöspäin...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
moro.
en tiedä onko oikea osa mutta omassa tuollainen liitin, ainoa johon menee johtonipusta puiha koneen takaosaan.....
tuohon ainakin pääsee ihan kivasti käsiksi....joutusin sen irrtoittamaan kun imusarjaa nostelin ylös....
http://aijaa.com/v.php?i=007328795917.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
vasen kulma letkun takana siis....
.
en tiedä onko oikea osa mutta omassa tuollainen liitin, ainoa johon menee johtonipusta puiha koneen takaosaan.....
tuohon ainakin pääsee ihan kivasti käsiksi....joutusin sen irrtoittamaan kun imusarjaa nostelin ylös....
http://aijaa.com/v.php?i=007328795917.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
vasen kulma letkun takana siis....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
No tuo vaikuttaa just siltä. Siulla on vaan väykyn koppa ja näyttäs että enemmin tilaa on. Mutta, lähden tästä kohta talliin tutkimaan, kiitos suuresti!
EDIT perhana, tuo sinun kuva näyttää siltä minun liittimen toiselta päältä. Tuonne väliin menevä on erinäköinen mutta jossain tuolla sen täytyy olla, eli se kiinnittyy luonnollisesti vaihdelaatikon puolelle.
EDIT perhana, tuo sinun kuva näyttää siltä minun liittimen toiselta päältä. Tuonne väliin menevä on erinäköinen mutta jossain tuolla sen täytyy olla, eli se kiinnittyy luonnollisesti vaihdelaatikon puolelle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
no ei siinä tilaa ole kun yhdelle kädelle...ja sekin käsi kyllä saa olla siro kuten mulla on....eikä gynekolokin papereista ole haittaa tuossa hommassakarra kirjoitti:No tuo vaikuttaa just siltä. Siulla on vaan väykyn koppa ja näyttäs että enemmin tilaa on. Mutta, lähden tästä kohta talliin tutkimaan, kiitos suuresti!
EDIT perhana, tuo sinun kuva näyttää siltä minun liittimen toiselta päältä. Tuonne väliin menevä on erinäköinen mutta jossain tuolla sen täytyy olla, eli se kiinnittyy luonnollisesti vaihdelaatikon puolelle.

mutta mahtuu sen siellä tekemään....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Kyllä! E420 se on kuskin puolelle noin klo 11 kohdalla siis. En nähnyt sitä koska se on mustan suojakannen alla.LopenUupunut kirjoitti:no ei siinä tilaa ole kun yhdelle kädelle...ja sekin käsi kyllä saa olla siro kuten mulla on....eikä gynekolokin papereista ole haittaa tuossa hommassa![]()
mutta mahtuu sen siellä tekemään.....
Tosiaan sinne kun ei hyvin näe niin seurasin kaapelia sormilla ja se sukelsikin aika suoraan alas sinne kuskin puolen sylinterinkannen taa... hiplasin sitten gynekologin ottein ja joku irtosi, se oli se kansi joka on löysästi klipseillä kiinni. Sitten näkikin jo anturin. Ja se oli muuten löysä se, ruuvi oli sormin kierrettävissä ja sain sitä kiristettyä noin 1,5 kierrosta - ja anturikin heilui

Sen varran ahdas paikka on että ruuvin kiristämisessä olisi hyvä olla noin 30 cm pitkä jatko yhdellä nivelellä ja sehän on siis 5 mm kuusiokolokanta. Tai jos olisi sellainen taipuisa avain, kuten vesiletkunklemmariavain... nimittäin ei sinne taida mahtua 1/4 tuuman kaluilla koska yritin pikku räikällä ja 5 mm kuusiokolohylsyllä (missä se 5 mm kk-tappi) ja räikkä otti kiinni tulipeltiin tai siis lämpöeristyksiin.
Työvalolla sinne saa valoa mutta kun työntää (vasemman) käden sinne niin valo peittyy, oikealla kätösellä saa taskulampulla sen verran valoa että sain kulmamallinen pallopäisen avaimen paikoilleen. Kiristin ensin sormivoimin ja laitoin lopuksi kulma-avaimen lyhyeen päähän 10 cm putken jotta sai ranteella vähän voimaa.
Katsotaan nyt pelaako...onkohan anturi asennussyvyydestä kuinka tarkka... lämpölaajenemisestä se saattaa sen verran perääntyä aina että kuumana takkuilee


1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Noh, mersu temppui taas kerran, eli maanantaina. Ajattelin jotta vaihdan sen anturin sitten.
Normi asennusilta tänään eli vaiheeseen jäi. Merkkiliikkeessä neuvottiin siis että yläkautta tapahtuu. Hommasin lainaksi 1/4 vääntiöllä lyhyen ja pitkän jatkon joissa sellaiset pyöreät vääntimet jotka sallii pienen kulmavirheen. Niillä, ja yhdellä normijatkolla sekä vielä ruuvarimallisella vääntimellä sain noin 35 cm pituutta ja sainkin pultin auki ja vanhan anturin pois.
Uusi meni aika mukavasti paikoilleen mutta en vaan saanut ruuvia lähtemään jengoilleen vetämään. Tässä hässäkässä ruuvi putosi pohjamuovin päälle kerran ja pohjamuovin irrottamalla sain sen ongittua esiin. Pari tuntia ähelsin mitä erilaisimmin tavoin mutta kun ei niin ei.
Lopulta pudotin ruuvin uudemman kerran mutta koneen takaosaan siis. Se ei tuntunut putoavan rasvamontun pohjalle joten menin altapäin etsimään että missähän kolossa se olisi. Ja perhana, huomasin vasta tässä että alakautta on esteetön pääsy anturille, siitä olisi saanut ruuvin näppärästi kiinni!
Mutta se ruuvi katosi lopullisesti jonnekin, 6 mm kuusiokolokannalla, noin 25 mm pituus ja rosteria tms. Pitää huomenna etsiä uusi ruuvi ja hoitaa homma toivottavasti loppuun alakautta
.
Normi asennusilta tänään eli vaiheeseen jäi. Merkkiliikkeessä neuvottiin siis että yläkautta tapahtuu. Hommasin lainaksi 1/4 vääntiöllä lyhyen ja pitkän jatkon joissa sellaiset pyöreät vääntimet jotka sallii pienen kulmavirheen. Niillä, ja yhdellä normijatkolla sekä vielä ruuvarimallisella vääntimellä sain noin 35 cm pituutta ja sainkin pultin auki ja vanhan anturin pois.
Uusi meni aika mukavasti paikoilleen mutta en vaan saanut ruuvia lähtemään jengoilleen vetämään. Tässä hässäkässä ruuvi putosi pohjamuovin päälle kerran ja pohjamuovin irrottamalla sain sen ongittua esiin. Pari tuntia ähelsin mitä erilaisimmin tavoin mutta kun ei niin ei.
Lopulta pudotin ruuvin uudemman kerran mutta koneen takaosaan siis. Se ei tuntunut putoavan rasvamontun pohjalle joten menin altapäin etsimään että missähän kolossa se olisi. Ja perhana, huomasin vasta tässä että alakautta on esteetön pääsy anturille, siitä olisi saanut ruuvin näppärästi kiinni!
Mutta se ruuvi katosi lopullisesti jonnekin, 6 mm kuusiokolokannalla, noin 25 mm pituus ja rosteria tms. Pitää huomenna etsiä uusi ruuvi ja hoitaa homma toivottavasti loppuun alakautta

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
eihän vaan "kadonnut" niistä reisistä sinne turbiinin koteloon.....???karra kirjoitti:Noh, mersu temppui taas kerran, eli maanantaina. Ajattelin jotta vaihdan sen anturin sitten.
Normi asennusilta tänään eli vaiheeseen jäi. Merkkiliikkeessä neuvottiin siis että yläkautta tapahtuu. Hommasin lainaksi 1/4 vääntiöllä lyhyen ja pitkän jatkon joissa sellaiset pyöreät vääntimet jotka sallii pienen kulmavirheen. Niillä, ja yhdellä normijatkolla sekä vielä ruuvarimallisella vääntimellä sain noin 35 cm pituutta ja sainkin pultin auki ja vanhan anturin pois.
Uusi meni aika mukavasti paikoilleen mutta en vaan saanut ruuvia lähtemään jengoilleen vetämään. Tässä hässäkässä ruuvi putosi pohjamuovin päälle kerran ja pohjamuovin irrottamalla sain sen ongittua esiin. Pari tuntia ähelsin mitä erilaisimmin tavoin mutta kun ei niin ei.
Lopulta pudotin ruuvin uudemman kerran mutta koneen takaosaan siis. Se ei tuntunut putoavan rasvamontun pohjalle joten menin altapäin etsimään että missähän kolossa se olisi. Ja perhana, huomasin vasta tässä että alakautta on esteetön pääsy anturille, siitä olisi saanut ruuvin näppärästi kiinni!
Mutta se ruuvi katosi lopullisesti jonnekin, 6 mm kuusiokolokannalla, noin 25 mm pituus ja rosteria tms. Pitää huomenna etsiä uusi ruuvi ja hoitaa homma toivottavasti loppuun alakautta.
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
En usko, en nähnyt siellä sellaisia reikiä... mutta tutkailen huomenna lisää uusilla voimilla...LopenUupunut kirjoitti:eihän vaan "kadonnut" niistä reisistä sinne turbiinin koteloon.....???.karra kirjoitti:Lopulta pudotin ruuvin uudemman kerran mutta koneen takaosaan siis. Se ei tuntunut putoavan rasvamontun pohjalle joten menin altapäin etsimään että missähän kolossa se olisi. Mutta se ruuvi katosi lopullisesti jonnekin, 6 mm kuusiokolokannalla, noin 25 mm pituus ja rosteria tms. Pitää huomenna etsiä uusi ruuvi ja hoitaa homma toivottavasti loppuun alakautta.
Mutta tuo ruuvin putoaminen sai minut uudestaan auton alle ja toteamaan että helpommallakin olisi päässyt (kai)...huomenna jatkuu

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Me pähkäiltiin aikanaan mun kaverin kanssa sitä anturin vaihtoo. Lopulta kaveri hoksas mennä motin päälle makaamaan, jotta sai vasemman käden kierrettyä sieltä koneen takavasemmalta puolelta avuksi. Eli vaihto onnistuu myös yläkautta.
Paljonko muuten maksoit anturista? Ostin aikanaan mersulta ja maksoi ilman alennuksia 150 euroo. Jälkikäteen huomasin, että ebaystä saksan maalta ois saannu saman uuden ja alkuperäisen 30 eurolla + 15 rahti. Jonkun verran ketutti! Rajut on katteet varaosilla...Nykyään en käytä mersun varaosatiskiä, muuta kuin pakosta.
Paljonko muuten maksoit anturista? Ostin aikanaan mersulta ja maksoi ilman alennuksia 150 euroo. Jälkikäteen huomasin, että ebaystä saksan maalta ois saannu saman uuden ja alkuperäisen 30 eurolla + 15 rahti. Jonkun verran ketutti! Rajut on katteet varaosilla...Nykyään en käytä mersun varaosatiskiä, muuta kuin pakosta.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Niin yläkautta irroitin. Asennus periaatteessa alakautta. Itse ohjasin ruuvia kohdilleen montusta käsin (sormin), kun ei mahtunut sormivoimilla sitä pyörittään niin apumies käänsi ylhäältä sillä pitkällä kolminivelisellä jatkolla ja johan lähti kierteille.aziz kirjoitti:Paljonko muuten maksoit anturista? Ostin aikanaan mersulta ja maksoi ilman alennuksia 150 euroo. Jälkikäteen huomasin, että ebaystä saksan maalta ois saannu saman uuden ja alkuperäisen 30 eurolla + 15 rahti. Jonkun verran ketutti! Rajut on katteet varaosilla...Nykyään en käytä mersun varaosatiskiä, muuta kuin pakosta.
Auto vaikuttaa toimivan, aika näyttää.
Maksoin eBayssa anturista 50 eur + lähetys 14,- . Suomen Veholla 300,- ja Saksan veholla 150,- about hinnat tänään.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Miten/mitä auto oireili kun päätit vaihtaa asentotunnistimen ?
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: M119 kampiakselin asentotunnistimen vaihto, miten hoituu
Ei lähtenyt aina kuumana käyntiin vaan vaati jäähdyttelyä. Luettiin Starilla vikakoodit ja tuota se herjasi.illinois kirjoitti:Miten/mitä auto oireili kun päätit vaihtaa asentotunnistimen ?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224