Tuli tehtyä tekniikanvaihto asiakkaan 124 farkkuun. Moottoriksi tuli OM606 väykyn orkkis pakosarjalla ja ahtimella. Syöttopumppu 7mm mynä kesyillä säädöillä. Tavoitteena oli toimiva 200 heppainen käyttöauto.
Autossa oli alkuperäinen ilmastointi ja webasto joten ainoa vapaa tila coolerille löytyi vasemman eturenkaan etupuolelta.
Ahtoputket tein 60mm alumiiniputkesta. Putket ja coolerin maalasin mustaksi. Mustilla silikooni liitoksilla toteutus ei pahemmin hyppää silimille käyttöauton konehuoneessa.
Myös pakoputki vaati muutoksia ja tein koko etupätkän 3" rst putkesta. Myöhemmin on tarkoitus tehdä myös loppu putki rosterista.
tuommosta hifistely näköstä ..............
rosteriputki ääntää aikas lailla, tavallinen musta peltinen putki ei metelöix nii kovasti.....
kannattaa harkita, no, rosteri ei ainaskaa ruostu
Mika.S kirjoitti:Rosteri putkihan on raskaampi mitä musta
niin siis johtuen siitä, että useimmiten jälkiasennus rosteriputki on n.3 tuumasta, kun alkuperänen on jotakin 2 tuumasta. perus raudan ja ruostumattoman teräksen tieheydessä ei juurikaan eroa ole. onhan noita tehty vielä orkkis pakaria paljon ohuemmastakin rosterista, jolloin koko pakarin massa jopa laskee, kun ei ole niitä painavia orkkis pönttöjäkään siellä painamassa.
esko kirjoitti:tuommosta hifistely näköstä ..............
rosteriputki ääntää aikas lailla, tavallinen musta peltinen putki ei metelöix nii kovasti.....
kannattaa harkita, no, rosteri ei ainaskaa ruostu
Eipä tuossa paljoa tullut hifisteltyä. Toimivuus ja luotettavuus oli tärkeintä tässä projektissa. Ei tuollaisella putkiston muutoksella ainakaan ole vaikutusta ääniin. Sitten kun aletaan vaimentimia vaihtamaan ja tehdään loppu putki rosterista 2 vaimentimella niin äänet muuttuu jonkinverran.
Jouns kirjoitti:Toi coolerihommahan näyttää sen vertas hyvältä et voit joutua väsäämään meikäläisellekkin samanmoisen tosin toiselle puolelle ja vähän paksumman
Hyllyssä olisi saman kokoluokan kenno 10cm paksuna. Vakiopuskurin taakse sitä ei kyllä saa sopimaan. Jos olisi sopinut olisin käyttänyt sen jo tähän rojektiin.
Mika.S kirjoitti:Laitatko pakoputket alkuperäisiin kiinnikkeisiin vai teetkö jykevämpiä kiinnikkeitä Rosteri putkihan on raskaampi mitä musta
Ylensä käytän alkuperäisiä kiinnikkeitä ja roikotinkumeja. Painavempii putkiin on välillä joutunut tekemään lisätukia kun tahtoo kumit venyä ja mennä poikki. Mustan ja rosteri putken painoissa ei kovin suurta eroa ole. Paino erot tulee monesti vaimentimista, kateista ja muusta turhasta.
Välillä vähän pakosarja hommia. Tuikku tilasi 320cdi väykkyynsä mahdollisimman lyhyen ja virtaavan "tukkimallin" pakosarjan. Tällainen tuli värkattyä viimeyönä.
.
Minun pakosarjani toimii juuri niinkuin pitääkin, kiitoksia.
Kyllä sen pitää mahdollisimman lyhyt olla, jos meinaa saada hyvän vasteen kaasuun, olen tyytyväinen asiakas.
Projekteja on kyllä ollut taas ihan riittävästi. Pikkumesen tekniikan kanssa ollut monenlaista murhetta. Dynossa ahdot jäi 2.5bar ja voimaa ei oikein tullut. Nyt ahdot 3.2bar ja kiertää sen 7500rpm. Pikku testailua kaverin hallin pihalla:
Sergey kirjoitti:mikäs laitos siellä oli jossai autonäyttelys esillä?
Se on se OM603 moottori mitä Petri on rakentanut tällä(kin) foorumilla kuin iisakin kirkkoa. Alkaa ilmeisesti olla pikkuhiljaa valmis. Toivottavasti saamme siitä kertomusta mitä ihmettä sinne on tällä kertaa keksitty tehdä. Se on kyllä kaunis katsella vaikka laittaisi olohuoneen nurkkaan telkkarin sijasta mutta taitaa se päätyä käyttöön ennemmin tai myöhemmin.
Sen elinkaarestahan tai siis evoluutiostahan on kuvia siinä sedan topiikissa.
Sergey kirjoitti:mikäs laitos siellä oli jossai autonäyttelys esillä?
Se on se OM603 moottori mitä Petri on rakentanut tällä(kin) foorumilla kuin iisakin kirkkoa. Alkaa ilmeisesti olla pikkuhiljaa valmis. Toivottavasti saamme siitä kertomusta mitä ihmettä sinne on tällä kertaa keksitty tehdä. Se on kyllä kaunis katsella vaikka laittaisi olohuoneen nurkkaan telkkarin sijasta mutta taitaa se päätyä käyttöön ennemmin tai myöhemmin.
Sen elinkaarestahan tai siis evoluutiostahan on kuvia siinä sedan topiikissa.
Hetkinen.. mulla tainut mennä ohi tuo 603:sen rakentaminen. Mistähän sen löytäisi?