Mistä kunnollinen WIS R129 SL:lle (ja WIS/ASRAn käytöstä)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Mistä kunnollinen WIS R129 SL:lle (ja WIS/ASRAn käytöstä)

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mulla on kyllä se "kaikenkattava" 5 dvd:n WIS/ASRA net, mutta en vain kertakaikkiaan tajua kuinka se toimii. Siis asennus on ok mutta käyttö on jotenkin niin sekavaa ettei tiedon hakemisesta meinaa tulla yhtään mitään.
En tiedä onko vika minussa vai missä mutta olen oikeasti yrittänyt lukea helppejä jne mutta edelleen tiedon löytäminen kyseisestä ohjelmasta on tuskallisen hidasta.
Vanhan mallisissa WIS-CD:issä (jotka aukeavat Adoben acrobattiin) tieto on mielestäni huomattavasti loogisemmin jäsennelty ja niistä yleensä löydänkin etsimäni tiedon alta aikayksikön.
Mulla on tällainen vanhanmallinen saksankielinen WIS-CD malleihin W124, W201 ja W107 mutta nyt tarttisin R129 mallin vastaavan. Onko kellään tietoa mistä sellaisen voisi ladata/ostaa?
Viimeksi muokannut jesse, Ma 03.10.2011 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: Mistä kunnollinen WIS korjaamokäsikirja R129 SL:lle

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Vähän vaikea ymmärtää vielä tuon kuvauksen perusteella mitä dokumentteja sieltä WIS:istä ei löydy ja miksi. Olihan sinulla kuitenkin kielivalinnoissa mukana ainakin englanti tai saksa, tai molemmat? Suomeksi ei yleensäkään paljon dokkareita löydy.

Ja jos haluat 129:n sähkökaaviot niin pitää vielä vähän muokata valintoja.

Oletko kokeillut käyttää tätä:
http://www.mercedestechstore.com/r129.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Mistä kunnollinen WIS korjaamokäsikirja R129 SL:lle

No tähän asti en ole löytänyt sieltä kertaakaan mitään mitä olen etsinyt.
Siis dokumentteja kyllä löytyy tyyliin miljoonia mutta ei sitä mitä etsin.

Laitetaan nyt sitten esimerkki: Haluaisin löytää ohjeen miten 190E 2.3-16 mallista puretaan sähköikkunan mekanismit etuovista:

1. Menen WIS/ASRA netissä infobox 1:een ja syötän mallikoodin
Kuva

2. Menen infobox 2:een ja mietin mihin seuraavista kategorioista ohje voisi kuulua
- 54 Electrical system, equipment and instruments
- 67 Windows
- 68 Interior equipment
- 72 Doors
- 82 Electrical system, body
Jokaisessa kategoriassa on liuta alikategorioita jotka kaikki pitää tietty selata läpi. No, valitsen sitten vaikka tuon Windows kategorian ja siitä alikategorian 67.39 Electric side windows. Siitähän sen luulisi löytyvän. Information typeseihin laitan täpät niin että pitäis varmasti löytyä hakemani ohje:
Kuva

3. Painan Searchia ja saan tuloksena tällaisen dokumenttilistan:
Kuva
Ylimmäisenä dokumentti jossa sähkökaaviot (muihin paitsi ei usa malleihin). Ihan kiva mutta dokumentti niin huono laatuinen että esim johtojen värimerkinnöistä ei saa selvää. Tämä näyttäis olevan yleinen ongelma WISn sähkökuvissa.
Tämän dokumentin alikansiona on Technical modifications dokuemntti ja sen alla ties mitä dokumentteja joilla ei ole mitään tekemistä sähköikkunoiden kanssa. On loud spekears, antenna, power seats ja ties mitä mutta kun minua kiinnostaa miten ne sähköikkunoiden mekanismit puretaan sieltä ovesta. Ja mikä on tämä dokumentti-alidokumenttilogiikka? Miksi esim. pyyhkijänsulan vaihtoohje on listattu alidokumentiksi sähköikkunoiden sähkökaavioille. En tajua tästä yhtään mitään.

No sitten koitin etsiä niistä muista kategorioista. Itse asiassa kävin kaikki läpi ja kaikista löytyy ties mitä ohjetta mutta ei sitä mitä haen. Ja kyllä, kokeilin eri information types valinnoilla jne jne.
Joko tässä on jotain pahasti pielessä tai tämä softa on täysi susi.
Käytin tähän nyt noin 30 min, tulos tasan nolla.
En väitä etteikö se sähköikkunoiden purkuohje tuolla jossain olisi mutta on sen löytäminen ainakin tehty hemmetin vaikeaksi.
Vanhasta kunnon WIS-CD:stä löydän tämän ohjeen 5 sekunnissa:
Eli ohjelma auki -> Reparatureinleitungen -> Aufbau -> Montagearbeiten -> Electrischen fensterheber aus- einbauen
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Mistä kunnollinen WIS R129 SL:lle (ja WIS/ASRAn käytöstä

Niin ja kielivalinnoissa on englanti ja saksa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ensinnäkin miten 201:n ikkunat liittyvät otsikon R129:n WIS-sisältöön? Toiseksi nämä antiikkiset autot on WIS:issä mukana vajaasti, pitkälti skannattuja dokkareita mapeista joita asianomaisen pitäisi selata jos noista autoista on oikeasti kiinnostunut. Noiden skannattujen kuvien on pakko olla heikkolaatuisia ettei yli puolet WIS:in asennuslevyjen tilasta kuluisi noihin dokkareihin. Itse olin yllättynyt että nykyinen WIS sisältää 201:stä edes jonkinlaisia sähkökaavioita ja noiden johtojen värikoodeistahan saa vanhoillakin silmillä hyvin selvää ja ne on vielä tekstinä selvennetty.

Itse hain sitä purkuohjetta kirjoittamalla korimallin kuten sinäkin, sitten kirjoitan hakusanaksi "ovet" kun muisti on huono enkä muista kuinka pitkälle pitää kelata että tuo kohta löytyy (ikkunathan on osa ovia). Lyhyeltä listalta klikkaan "ovet". Sitten kaikki infolajit, eihän 201:een voi olla kauheasti turhaa sälää. Hakulistan eka varsinainen dokumentti on ea8204pb20000z, haitko sitä vaiko ra72002010185z dokkaria vaiko mahdollisesti jotain muuta? Minulla meni tuohon 4,5 sekuntia.
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

DBFI kirjoitti:Ensinnäkin miten 201:n ikkunat liittyvät otsikon R129:n WIS-sisältöön?
W201 ikkunannostimet oli vain esimerkki jonka valitsin koska tuli tuossa taannoin etsittyä kyseistä tietoa WIS/ASRAsta. En siis tähän mennässä ole löytänyt WIS/ASRAsta mitään minkään muunkaan mallin kohdalla, vaikka kaikki sen pitäisi sisältää.
Toiseksi nämä antiikkiset autot on WIS:issä mukana vajaasti, pitkälti skannattuja dokkareita mapeista joita asianomaisen pitäisi selata jos noista autoista on oikeasti kiinnostunut. Noiden skannattujen kuvien on pakko olla heikkolaatuisia ettei yli puolet WIS:in asennuslevyjen tilasta kuluisi noihin dokkareihin. Itse olin yllättynyt että nykyinen WIS sisältää 201:stä edes jonkinlaisia sähkökaavioita.. .
Eli jos oikein ymmärsin niin WIS/ASRAlla ei tee mitään jos on kyse "antiikkisista" W201, W124, R129 jne malleista.
Missäs tämä antiikkisuuden raja sitten menee? Kyllä vähän ihmetyttää että vanhoissa WIS-CD:issä tiedot on kyllä olemassa mutta niitä ei sitten ole saatu WIS/ASRAan. Ja kuitenkin nämä antiikkiset mallit mainitaan sisältyväksi WIS/ASRAan.
Itse hain sitä purkuohjetta kirjoittamalla korimallin kuten sinäkin, sitten kirjoitan hakusanaksi "ovet" kun muisti on huono enkä muista kuinka pitkälle pitää kelata että tuo kohta löytyy (ikkunathan on osa ovia). Lyhyeltä listalta klikkaan "ovet". Sitten kaikki infolajit, eihän 201:een voi olla kauheasti turhaa sälää. Hakulistan eka varsinainen dokumentti on ea8204pb20000z, haitko sitä vaiko ra72002010185z dokkaria vaiko mahdollisesti jotain muuta? Minulla meni tuohon 4,5 sekuntia.
Joo tuolla tavalla näköjään löytyy joku huonolaatuinen 13 sivuinen sekava eepos jossa neuvotaan miten voidaan jälkikäteen asentaa sähköikkunat autoon jossa niitä ei ole. Tämä ei edelleenkään ei ole se dokumentti jota etsin. En halua kahlata läpi mitään spesiaaliasennusohjetta jossa neuvotaan poistamaan etupenkit ja ties mitä sähköjen vetoja. Siinä dokussa jota haen, neuvotaan yksinkertaisesti miten W201:stä puretaan sähköikkunat. Tällainen doku löytyy vanhasta WIS-CD:stä ja siinä on 3 sivua ja hyvälaatuiset kuvat.
ja noiden johtojen värikoodeistahan saa vanhoillakin silmillä hyvin selvää ja ne on vielä tekstinä selvennetty
No niinpä saakin tosi hyvin selvää :))):
Kuva

Ja kuvatkin on WIS/ASRAssa usein niin huonolaatuisia että ei tiedä esittääkö ne nykytaidetta vai jotain auton osaa:
Kuva

Eli jos joku tietää mistä R129 mallille löytäs kunnollisen vanhan tyylisin WIS-CD:n, niin pistäkää infoa ihmeessä. Olen valmis siitä jotain maksaakin jos joltakulta löytyy kovalevyltä.
Vastaa Viestiin