Elikkä kojelaudan keskeltä kuuluu välillä naputus,,,ihan kuin joku puhaltimen säätö mekanismi ääntelis.
Naputus on kovaa ja tasaista nopeudeltaan ja se loppuu kun autolla on jonkin aikaa ajettu, oliskohan jossakin mekanismissa rasvan puute vai mikähän mersuun on tullu ?
Radion takana läppämoottorilta lähtevä muovivipu on halki. Veholta kaksi vipua joista toinen tarvitaan maksaa reilu kakskymppiä. Työ muutama tunti harrastajalta. Toisella forumilla ohje hommaan.
markoala kirjoitti:Radion takana läppämoottorilta lähtevä muovivipu on halki. Veholta kaksi vipua joista toinen tarvitaan maksaa reilu kakskymppiä. Työ muutama tunti harrastajalta. Toisella forumilla ohje hommaan.
Kiitos,,,pittääpä lähtä irrottelee radio, se varmaan lähtenee helposti sen jälkeen kun se kehys muovi on irroteltu ?
Napsuu, napsuu ja napsuu - W203 -01 200CDi (203.004)
Diagnostiikka kertoi syyn olevan huurteenpoiston säädössä.
Ääni kuuluu kojelaudan vasemmalta puoliskolta ja aivan ylhäältä. Aika tasainen "nap-nap-nap", ja toinen ääni "lop" harvakseltaan.
Tämä "nap-nap-nap" ilmeisesti kuuluu servomoottorista ja katkennut säätötanko aiheuttaa äänen "lop".
Tämän lopsahdus äänen paikannus on vielä toistaiseksi työnalla, koska se kuuluu äärimmäisen harvoin.
Aloitin purkamalla mittariston, panelin ratin alta, soittimen ympäristön, ja kojelaudan päältä ritilikön alusmuoveineen, mutta miten tuohon (ilmeisesti) M2/16 palikkaan pääsee käsiksi? Hieman sen perä pilkottaa mittariston takaa, mutta ei sinne käsi oikein sovi.
Kojelaudan olisin jo irroittanut, mutta ei ole aivan tiedossa missä klipsit, ruuvit ja pultit luuraa? Ilmeisesti airbagin ennenaikaisen laukeamisen estämiseksi akunkenkä olisi hyvä irroittaa? Sekä muistaa laittaa virta-avain autotallin seinälle roikkumaan naulaan.
Onko radio jo irti? Sen aukosta pääsee avaamaan läppämoottorin kiinnityksiä ainakin taipusa vartisella letkunkiristin "ruuvarilla" johon päähän ruuvaus kärki. Katso tuo hansen ohje, kyllä se onnistuu.
Niin taitaa. Oletko varma ettei hansen ohjeen tanko ole rikki jolloin lyö akseli yli haljenneesta kuopasta. Se kyllä ohjaa jalkatilan läppiä jolloin alas ei tule ilmaa jos on rikki. (ainakin minun autossa teki niin).
Itellä naputteli tuossa kanssa ja vaihtelin uudet vivut sekä L ja R (vain L oli rikki). Mutta naputus jatkuu vieläkin ja se johtuu R moottorista, se "hakee rajojaan" hetken käynnistyksen jälkeen. Samaten napsuu toinen keskimoottoreista (radion takana), mutta otin sen irti ja kaikki vaikutti ehjältä...
Että onko sieltä nyt jotkin topparit rikki vai pystyykö nuo "rajat" jotenkin kalibroimaan kajoamalla softaan? Entä jos topparit on menny, tarkottaako se uusien moottorien hommaamista vai?
Vikakoodit:
Jalkatilan läpän säädin; oikea on suljettu/jäykkä
-katkonainen
Raitisilmaläpän säädin on suljettu/jäykkä
-katkonainen
Takapuhaltimen elektroninen valitsinpyörä; oikosulku/joutokäyntinopeus
-katkonainen
kaverin autossa yksi moottori napsui vaikka oli täysin ehjä kaiken kaikkiaan, starilla sai kalibroitua kohileen ja nyt ei siis napsu enää. Jotenkin jäi sellainen olo että se kyseinen moottori oli joku laittanut väärässä asennossa paikalleen, käytin sitä useemman kerran ulkona että sain sen starilla hyväksyttävään kohtaan kalibroitua.
Homma on niin että se moottorin rataskoneisto on kulunut, sielä sisällä on paljon pieniä rattaita ja jostain lyö yli. Eli kun se hakee niitä rajoja, niin kun vipu kääntyy ääripäähän pitäis moottorin pysähtyä ja laitteisto ymmärtää että tässä kohtaa ollaan ääripäässä, muttakun sielä on joku ratas kulunut niin se alkaa lyömään yli.
S202 kirjoitti:Homma on niin että se moottorin rataskoneisto on kulunut, sielä sisällä on paljon pieniä rattaita ja jostain lyö yli. Eli kun se hakee niitä rajoja, niin kun vipu kääntyy ääripäähän pitäis moottorin pysähtyä ja laitteisto ymmärtää että tässä kohtaa ollaan ääripäässä, muttakun sielä on joku ratas kulunut niin se alkaa lyömään yli.
Joo, soitin tuossa yhdelle tutulle ja hän sanoi ihan samaa. Mitähän nuo uudet moottorit mahtaa maksaa..?