Vaiheahdettu?
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Vaiheahdettu?
haulla ei täältä kovin paljoa oo löytynyt vaiheahdetuista laitteista. Onko kukaan toteuttanu, tai edes yrittänyt toteuttaa vaiheahdettua toteutusta? Ja siis ei remmikäyttösiä vaan kahta turboa käyttäen.
Re: Vaiheahdettu?
Nykyturboilla pääsee niin hyviin painesuhteisiin, että kahden peräkkäisen turbon hyöty on kyseenalainen ja tulee esiin vasta todella hurjilla painesuhteilla. Tilantarve on toinen ongelma, kaksi turboa, välijäähdytin ja jälkijääjdytin vaativat paljon tilaa. Eaim. Mustosen Street B-luokan Killeri-Mossessa ahtimet oheislaitteineen on laitettu auton takakonttiin ,-)
Edit: sorry, Oksanen piti sanoa
tomant
Edit: sorry, Oksanen piti sanoa
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Su 02.10.2011 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vaiheahdettu?
Painekko on ainoo peruste kaksois ahtamiselle?tomant kirjoitti:Nykyturboilla pääsee niin hyviin painesuhteisiin, että kahden peräkkäisen turbon hyöty on kyseenalainen ja tulee esiin vasta todella hurjilla painesuhteilla. Tilantarve on toinen ongelma, kaksi turboa, välijäähdytin ja jälkijääjdytin vaativat paljon tilaa. Eaim. Mustosen Street B-luokan Killeri-Mossessa ahtimet oheislaitteineen on laitettu auton takakonttiin ,-)
tomant
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: Vaiheahdettu?
mitä tällä "vaiheahtamisella" tarkoitetaan tälläkertaa
2 tai useampaa vaiheittain toimivaa ahdinta (pieni ja iso, jotka eivät toimi samanaikaisesti, kuin siirtymävaiheessa) vai rehellistä sarja-ahtamista, jossa "ensiöahtimen" tuotto/paine kerrotaan toisella ahtimella ja saadaan isot paineet käyttöön minimaalisella pakopaineella vai jotain näiden yhdistelmää... sillä ei asian kanssa ole käytännössä mitään merkitysta, onko ahtimet turboja, mekaanisia ruuvi tai roots ahtimia vai "remmiturboja", aivan yhtä vaikeaa tai samat ongelmat/edut niissä kuitenkin käytännössä ilmenee...
oma projekti on siinä vaiheessa, että lopullinen ahtimien määrä ja tyyppi on sentään saatu päätettyä
(2 kpl holset HX40 superia + AMG C32 ruuviahdin...) tarkoitus olisi, että nuo holsetit syöttää ruuvia, jonka pyöriminen on megasquirtin ohjaamaa magneettikytkimen avulla... normaaliajossa mennään siis ihan normaali tuplaturbona, mutta tarpeen niin vaatiessa voidaan siirtyä sarja-ahdettuun versioon ja saada moottorista aivan toisenlaiset ominaisuudet...
teoriaa on kieltämättä aika vähän saatavilla netistä, joten kokeile ja pety periaatteella joudutaan luultavasti etenemään

oma projekti on siinä vaiheessa, että lopullinen ahtimien määrä ja tyyppi on sentään saatu päätettyä

teoriaa on kieltämättä aika vähän saatavilla netistä, joten kokeile ja pety periaatteella joudutaan luultavasti etenemään

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: Vaiheahdettu?
Eli kahdessa vaiheessa toimivat 2 eri kokoista ahdinta, pienempi täyttää alakierroksilla ja isompi korkeammilla kierroksilla. Pakopesät on molemmat pakosarjassa omissa ameloissaan, isomman lähdölle sulku joka on kiinni pikkukierroksilla ja hukkaportin omaisesti laskee sitten pakokaasua isomman turbiiniin. Kompurat niin että pienempi imee isomman läpi ja isomman alkaessa ahtamaan oikastaan pienemmän kompuran ohi. Ja eihän tällä erityisesti "korkeaa painetta" haeta vaan tasapaksua väntökäppyrää ja nopeeta heräämistä ilman että tarvis olla pirun pieni pakopesä.
Re: Vaiheahdettu?
Ymmärsin vaiheittaisen ahtamisen siten, että kaksi ahdinta syöttää toisiaan sarjassa (compound twin turbo) ja tällöin on ymmärtääkseni tavoitteena suuret painesuhteet. Jokkerin myöhemmin kuvaamassa tapauksessa vaiheittainen tarkoittaakin vuorotellen toimivaa ahtamista (sequential twin turbo), jolloin tilanne on erilainen. Kaksoisahtamisen nimen alle mahtuisi edellisten lisäksi vielä kaksi rinnakkaisista ahdinta (parallel twin turbo), joten sanasto on suomen kielessä kirjavaa.jeemu kirjoitti:...Painekko on ainoo peruste kaksois ahtamiselle?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Vaiheahdettu?
Yhdelläkin turbolla päästää melko hyviin reaktioihin käyttämällä antilag-tyyppistä systeemiä. Tosin näitä taitaa olla aika harvassa katuautoissa. Ralliautoissa arkipäivää, joten inspiraatiota sieltä. http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system
Re: Vaiheahdettu?
Eikös tämä nyt ole helposti mahdollista esim. Hestecin kanssa? Kuluttaa rutosti ahdinta, siksi ei mikään "ratkaisu ongelmaan".amgenter kirjoitti:Yhdelläkin turbolla päästää melko hyviin reaktioihin käyttämällä antilag-tyyppistä systeemiä. Tosin näitä taitaa olla aika harvassa katuautoissa. Ralliautoissa arkipäivää, joten inspiraatiota sieltä. http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system
Re: Vaiheahdettu?
luulisin että tässä tapauksessa on kyse dieselistä mutta en kyllä varma ole. jokkeri vois vähän valottaa onko kysymyksessä tupaöjy vai joku muu polttoainetyyppi.
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: Vaiheahdettu?
Tupaöljyllä liikkuu. ja ajatuksena bmw 535D/123D ja cummins 2 stage tyyppinen ratkasu.

Ton sorttisia. Ehkä jotain hx25 ja hx40... Näitä ei oo vielä mitenkään laskeskeltu, lähinnä ajatuksen tasolla ja utelen onko moni toteuttanut jo moisen?
Lähinnä tuo ohivirtausläppien ohjaus askarruttaa. Tietysti siihen vois pikku logiikan varkkäillä ja sähköllä liikutella.

Ton sorttisia. Ehkä jotain hx25 ja hx40... Näitä ei oo vielä mitenkään laskeskeltu, lähinnä ajatuksen tasolla ja utelen onko moni toteuttanut jo moisen?

Re: Vaiheahdettu?
'
Vertailukohteena itsellä ei löydy Subarua mutta läheltä liippza kuitenkin MK4 Supra. Sen suurin ongelma oli, että kierroksia pitää olla ihan ***keleesti, että tehoja löytyy. Omasta Suprasta tehoja otettiin kevyet 500 hp ja silloinkin turbon viive oli maailmanlopun luokkaa. Vaikka ProDriven vehkeessä ei ollut tuota 500 pollea niin se kyllä tuntui ihan erilaiselta ja paljon tehokkaammalta kun tehot irtosivat heti kaasua painettaessa kierroksista välittämättä, eikä vasta 5500 kiekan jälkeen.
Kuitenkin, kuten ilmaisit, ongelmaksi näissä vehkeissä jää kestävyys. Huoltoa on tehtävä melkeinpä 3000 kilsan välein. Mutta mitäpä ei harrasteautolle tekisi.
Vähän aihetta sivuten mutta muutama vuosi sitten olin Subaru/Pro Drive track daysillä Englannissa ja siellä pääsi apukuskin penkillä olemaan Imprezan ja tuon ProDriven virittämän vehkeen kanssa. Ero tuota anti-lag-systeemiä käyttävän auton välillä normaaliin sti Subaruun on kuin yöllä ja päivällä. Turbo-viivettä ei ole käytännössä nimeksikään.Jombe kirjoitti:Eikös tämä nyt ole helposti mahdollista esim. Hestecin kanssa? Kuluttaa rutosti ahdinta, siksi ei mikään "ratkaisu ongelmaan".amgenter kirjoitti:Yhdelläkin turbolla päästää melko hyviin reaktioihin käyttämällä antilag-tyyppistä systeemiä. Tosin näitä taitaa olla aika harvassa katuautoissa. Ralliautoissa arkipäivää, joten inspiraatiota sieltä. http://en.wikipedia.org/wiki/Antilag_system
Vertailukohteena itsellä ei löydy Subarua mutta läheltä liippza kuitenkin MK4 Supra. Sen suurin ongelma oli, että kierroksia pitää olla ihan ***keleesti, että tehoja löytyy. Omasta Suprasta tehoja otettiin kevyet 500 hp ja silloinkin turbon viive oli maailmanlopun luokkaa. Vaikka ProDriven vehkeessä ei ollut tuota 500 pollea niin se kyllä tuntui ihan erilaiselta ja paljon tehokkaammalta kun tehot irtosivat heti kaasua painettaessa kierroksista välittämättä, eikä vasta 5500 kiekan jälkeen.
Kuitenkin, kuten ilmaisit, ongelmaksi näissä vehkeissä jää kestävyys. Huoltoa on tehtävä melkeinpä 3000 kilsan välein. Mutta mitäpä ei harrasteautolle tekisi.

Re: Vaiheahdettu?
Itselläni on tulossa (toivottavasti) ensikesäksi kaksois ahdettu om606. Ahtimiksi on valikoitumassa muuttuvageaometrinen pariskunta... Holset HX55Vgt ja KKK BV50 vnt. Ahtimien ohjaaminen on toteutettava juuri tällä edellämainitulla tavalla eli isomman pakopesännielu on kokonaan kiinni kun pieni tekee työtänsä. Eli sen mitä Audin A6 3.0tdissä tehdään <300hptä. mutta kuitenkin päästään alle 2500 kierroksen allueella jo paineeseen jolla saa 606 senkin mukavasti liikkumaan. hx55sen pakopesää raotetaan pienemmän pakopaineen noustessa liian korkeelle tai kun ahtimen kierrokset nousee liian korkealle. Imu puoli erotetaan esim kaasuläpällä kuitenkin niin että pieni imee isomman painepuolelta ja kaasuläppä on pienen imun ja painepuolen välissä. Ohjaus on siis mitä todennäköisemmin sähköinen. Mitä tietäjät on mielä tästä kokoonpanosta vai kannattaako lytätä heti kokoajatus?
Re: Vaiheahdettu?
kerro lisää sähköisestä ohjaamisesta .mekaaninen pumppu ei onnistu tuossa leikissä
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: Vaiheahdettu?
Eli pienempi puhallin vois olla HX27 tai 30 tai HE221 ja isompi HX40superi 16#pesällä. Tolla pienemmällä jos antais nousta painesuhteen 3:een se riittäis max 3500 kierrokseen asti (0.3kg/s ilmaa holsetin tapaan) ja isompi sais siitä ylöspäin vetovastuun. HX30 riittää 0.33kg/s asti, nuo toiset loppuu 0.3kg/s.
kait ton HX40:sen sais tossa 3000 kierroksen paikkeilla pyörimään kun pienempi ahdin kumminkin puhaltaa savut vielä ton 40:sen turbiinin läpi ja vastaavasti imee kompuran läpi, ja syöttöä kumminkin jonkinverran kun paineilla mennään jo ennen sitä 3000 kierrosta. kait se 500 kierrosta riittäis siirtymävaiheeseen...
kait ton HX40:sen sais tossa 3000 kierroksen paikkeilla pyörimään kun pienempi ahdin kumminkin puhaltaa savut vielä ton 40:sen turbiinin läpi ja vastaavasti imee kompuran läpi, ja syöttöä kumminkin jonkinverran kun paineilla mennään jo ennen sitä 3000 kierrosta. kait se 500 kierrosta riittäis siirtymävaiheeseen...
Re: Vaiheahdettu?
Yllätyt kuinka paljon tuo isomman ahtimen herääminen muuttuu pikkuahtimen vaikutuksesta. Voit pohtia sitä katsomalla tollasen HX40:n penkkilappua ja sihtaamalla siitä TEHON, jolla ahdin alkaa toimimaan. Kahden ahtimen setissä tarvitset vain tuon saman TEHON siitä pikkumurkulasta. Tämä kaikki perustuu pakokaasumäärään, joka on lähes suoraan verrannollinen tehoon (joten kierrosluku ei ole ratkaiseva).
Transitiovaiheessa (=molemmat ahtimet ahtaa) kannattaa olla tarkkana, jottei imusarjat halkeile...
Transitiovaiheessa (=molemmat ahtimet ahtaa) kannattaa olla tarkkana, jottei imusarjat halkeile...

-Vaikka on TT, niin sen ei silti tarvitse olla Audi, jos ei haluu.
- jokkeri-82
- Vakiokalustoa
- Viestit: 158
- Liittynyt: Pe 30.07.2010 11:27
- Paikkakunta: Harjavalta
Re: Vaiheahdettu?
Totta. siel on jo morkooli pohjassa melkolailla ennemmin, joten ennen isomman ahtimen normaali heräämistä on jo syöttöä/pakokaasua reilusti enemmän.norsu kirjoitti:Yllätyt kuinka paljon tuo isomman ahtimen herääminen muuttuu pikkuahtimen vaikutuksesta. Voit pohtia sitä katsomalla tollasen HX40:n penkkilappua ja sihtaamalla siitä TEHON, jolla ahdin alkaa toimimaan. Kahden ahtimen setissä tarvitset vain tuon saman TEHON siitä pikkumurkulasta. Tämä kaikki perustuu pakokaasumäärään, joka on lähes suoraan verrannollinen tehoon (joten kierrosluku ei ole ratkaiseva).
Transitiovaiheessa (=molemmat ahtimet ahtaa) kannattaa olla tarkkana, jottei imusarjat halkeile...

Re: Vaiheahdettu?
No ohjaus itsessään ei ole kummonen. VW gurut on tehny tämmösen näkemyksen. http://www.holysmoke.fi/phpBB3/viewtopi ... ino#p54971" onclick="window.open(this.href);return false;. Omastani tulee toivottavasti tarkempi. raportoin kun projekti etenee...jmo2204 kirjoitti:kerro lisää sähköisestä ohjaamisesta .mekaaninen pumppu ei onnistu tuossa leikissä
Re: Vaiheahdettu?
vesipumpuilla leikkiminen antaa aika hyvän kuvan siitä miten sarjaahtaminenkin käyttäytyy eli pikkupumpun painamaa painetta ei tarvitse suuremmalla kovinkaan paljoa tehdä työtä kun tuotto alkaa nousee rajusti
Re: Vaiheahdettu?
onko tuota mahdollista saada toimimaan "mekaanisesti" eli jotakin hieman helpompaa konstia kun tuommonen sähkö hel...
w201 om605
Re: Vaiheahdettu?
Ei ne bensa autotkaat enää kaasareita ole
Saahan tuon vgtn toimimaan jousella mutta tuon syöttö puolen säätö on aina vähän semmosta

Re: Vaiheahdettu?
Mitenkäs toimis sellanen että pakokaasut ohjattaisiin ensin ison turbon läpi. Ennen pientä turboa olisi ahtopaineella ohjattu läppäventtiili . Ahtopaineet ohjattais ihan tavalliseen tapaan hukkaportilla,joka on ennen isoa turboa. Kompura puoli menis niin päin,että pieni turbo puhaltaa ison läpi ja niitten välillä olisi läppäventtiili josta isompi ahdin saisi lisäilmaa kun pakopuolen ohivirtaus aukeaa.