Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
- Ammendment
- Vakiokalustoa
- Viestit: 67
- Liittynyt: Su 20.12.2009 11:51
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Pari talvea tenavalla joka ei tunnetusti ole maailman paras talviauto. Renkaina jo aavistuksen kuluneet, mutta laadukkaat Continental ContiViking Contact 3 kitkarenkaat. Ekana talvena oli välillä jännää manuaalivaihteisen kanssa. Kerran juutuin hankeen, josta en olisi ilman apua päässyt jatkamaan. Viime talvi samoilla kumeilla, mutta automaattivaihteisella. Ei kerran kertaa edes "lähellä piti" tilanteita vielä kun vähän ennakoi. Laadukkaat kitkat ovat tosiaan mukavan hiljaiset, eikä ole päivän päälle milloin vaihtaa kesärenkaisiin. Minä olen tykännyt, mutta selvää on etteivät käy kaikkiin olosuhteisiin.
W201 2.6
W201 2.0
W201 2.0
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Laitoin viimetalvena kokeilumielessä Good Yearin testivoittajakitkat. En osaa ainakaan vielä paljon moittia. Uutena pito oli loistava. Tiä sitte tulevana talvena. Vanhenmiten kumi tuppaa kovettumaan ja se ei ole etu pitoa ajatellen. Jossain testissä jarrutusmatka taisi olla toiseksilyhin. Testissä oli mukana merkkinastakumejakin. No nuihin testeihin en paljon perusta.
Ajettavuudessa selkeä miinus oli se että jos kaisojen välissä on lumipolannetta nuljuaa kaistanvaihdossa tuo kitkakumi siinä selvästi enemmän kuin ne nastakumit mitä mulla on ollu. Karhunurat tms. ei vetele ainakaan tuossa vakiokokoluokassa. Hintahan nuissa oli sitä luokkaa että sillä olis saanu merkkinastakumit.
Ajettavuudessa selkeä miinus oli se että jos kaisojen välissä on lumipolannetta nuljuaa kaistanvaihdossa tuo kitkakumi siinä selvästi enemmän kuin ne nastakumit mitä mulla on ollu. Karhunurat tms. ei vetele ainakaan tuossa vakiokokoluokassa. Hintahan nuissa oli sitä luokkaa että sillä olis saanu merkkinastakumit.
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Samat renkaat tossa vaimon kulkineessa.. Ei pahaa sanomista!Jari Ke kirjoitti:Laitoin viimetalvena kokeilumielessä Good Yearin testivoittajakitkat. En osaa ainakaan vielä paljon moittia. Uutena pito oli loistava. Tiä sitte tulevana talvena. Vanhenmiten kumi tuppaa kovettumaan ja se ei ole etu pitoa ajatellen. Jossain testissä jarrutusmatka taisi olla toiseksilyhin. Testissä oli mukana merkkinastakumejakin. No nuihin testeihin en paljon perusta.
Ajettavuudessa selkeä miinus oli se että jos kaisojen välissä on lumipolannetta nuljuaa kaistanvaihdossa tuo kitkakumi siinä selvästi enemmän kuin ne nastakumit mitä mulla on ollu. Karhunurat tms. ei vetele ainakaan tuossa vakiokokoluokassa. Hintahan nuissa oli sitä luokkaa että sillä olis saanu merkkinastakumit.
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Ei mikään rengas ole kaikissa olosuhteissa hyvä, vaan jokaisella on vahvuutensa ja heikkoutensa.
Nastarengas on jäällä vahvimmillaan, toimii myös lumella hyvin, asfaltilla ei ole parhaimmillaan. Pohjolankitka toimii lumella hyvin, ei ole asfaltilla sekään ihan parhaimmillaan, kuten ei myöskään jäällä. Nopeanajon kitka on erittäin vahvoilla asfaltilla ja sohjossa, lumella vain keskinkertainen ja jäällä huono.
Yleisin harhaluulo on varmastikin se, että pohjolankitka olisi jollain tavalla erityisesti asfalttirengas. Se on kyllä nastattomana asfaltin kannalta hyvä kun se ei kuluta sitä..mutta ei sen ominaisuudet kuskin kannalta ole mitkään asfalttiominaisuudet. Jos asfalttirengasta haetaan kuivalle, märälle tai sohjoon niin silloin valinta on nopeanajon kitka. Pohjolankitka on lumirengas, ei asfalttirengas..itseasiassa aika monen testin mukaan nastarengas toimii asfaltilla ominaisuuksiensa puolesta pohjolankitkaa paremmin.
Kannattaa miettiä ja puntaroida eri rengastyyppien heikkoudet ja vahvuudet ja valita sitten rengastyyppi sen mukaan millaisissa olosuhteissa niitä eniten tuntee tarvitsevansa.
Omissa autoissa on ollut jo lähes 20 vuotta kitkat, viimeiset 5-6 vuotta nopeanajon kitkat. Hyvin on pärjäilty, ei mitään erityisempia ongelmia tai vaaratilanteita renkaiden takia.
Nastarengas on jäällä vahvimmillaan, toimii myös lumella hyvin, asfaltilla ei ole parhaimmillaan. Pohjolankitka toimii lumella hyvin, ei ole asfaltilla sekään ihan parhaimmillaan, kuten ei myöskään jäällä. Nopeanajon kitka on erittäin vahvoilla asfaltilla ja sohjossa, lumella vain keskinkertainen ja jäällä huono.
Yleisin harhaluulo on varmastikin se, että pohjolankitka olisi jollain tavalla erityisesti asfalttirengas. Se on kyllä nastattomana asfaltin kannalta hyvä kun se ei kuluta sitä..mutta ei sen ominaisuudet kuskin kannalta ole mitkään asfalttiominaisuudet. Jos asfalttirengasta haetaan kuivalle, märälle tai sohjoon niin silloin valinta on nopeanajon kitka. Pohjolankitka on lumirengas, ei asfalttirengas..itseasiassa aika monen testin mukaan nastarengas toimii asfaltilla ominaisuuksiensa puolesta pohjolankitkaa paremmin.
Kannattaa miettiä ja puntaroida eri rengastyyppien heikkoudet ja vahvuudet ja valita sitten rengastyyppi sen mukaan millaisissa olosuhteissa niitä eniten tuntee tarvitsevansa.
Omissa autoissa on ollut jo lähes 20 vuotta kitkat, viimeiset 5-6 vuotta nopeanajon kitkat. Hyvin on pärjäilty, ei mitään erityisempia ongelmia tai vaaratilanteita renkaiden takia.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Komppaan JVA:ta tässä asiassa. Rengas kannattaa todellakin valita tarpeen ja käytön mukaan. Kitkarenkaita käytettäessä pitää muuttaa ajotyyliään ennakoivammaksi. Toisaalta tuo muutos olisi tervetullut kaikille autoilijoille.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Juu, kyllähän niillä pärjää, ei siinä mitään. Täällä Turun seudulla kun tuota jäätä ja vettä riittää talvella, on nastoille ollut ihan oikeaa käyttöä. No viimetalvi oli kyllä melkoinen poikkeus pakkasineen ja lumineen. 

W204 C180K avantgarde -myyty-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Eikös toissatalvikin ?Mänis kirjoitti:Juu, kyllähän niillä pärjää, ei siinä mitään. Täällä Turun seudulla kun tuota jäätä ja vettä riittää talvella, on nastoille ollut ihan oikeaa käyttöä. No viimetalvi oli kyllä melkoinen poikkeus pakkasineen ja lumineen.
Jotenkin muistan että olis tässä jo kaksi TALVEA ollut peräkkäin....

.
Ja kitkoilla pärjää ihan yhtä hyvin kuin nastoilla...väyryseen voin vain suositella kitkoja, nastat on etelässä ihan turhat kun asfaltilla ei ole mitään pitoa.
Viimeksi muokannut LopenUupunut, Su 25.09.2011 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Niin, itseasiassahan nyt on jo kaksi peräkkäistä talvea olleet loistavia "kitkarengastalvia" kun lunta ja pakkasta on riittänyt. Tarkkaan ottaen toissatalvi oli aavistuksen viime talveakin parempi tässä mielessä, koska yhtäjaksoinen pakkasjakso oli silloin huomattavasti pidempi kuin viime talvena, jolloin välissä oli pari muutaman päivän suojajaksoakin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Itellä väyryses oli Continentalin kitkat edellistalvena
Jos luistonesto löytyy niin kitkat vain alle eikä tarvi kuunnella nastojen rapinaa
Jos luistonesto löytyy niin kitkat vain alle eikä tarvi kuunnella nastojen rapinaa

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: Ma 07.02.2011 10:38
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Joo kyllähän kitkoilla pärjää, kun muistaa ennakoivan ajotavan, mutta sitten kun se hirvi tai juoppokuski hyökkää siihen nokan eteen, niin siinä ei enään ennakointi auta vaan tarvitaan äärimmäistä pitoa oli keli mikä hyväänsä. Siksi olen pitäytynyt nastoissa vaikka vähän kabiiniin syksyisin ja keväisin ropinaa kuuluukin. Lopuksi vielä lainaus vanhalta taksisuharilta...jos tiput avantoon, niin kummat toivot kaverin sinnulle heittävän, kumihanskat vai naskalit? 

Mercedes-Benz V250 Bluetec W447 -15
EX:
Toyota Land Cruiser J150 -10
BMW F11 530d xDrive -11
BMW E70 X5 3.0da -08
Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
BMW 530dA touring -02
BMW 525 tdsa Touring -94
Toyota avensis 2.0TD wagon -99
Audi 100 2.8 V6 -91
Nissan micra 1.0 -86
EX:
Toyota Land Cruiser J150 -10
BMW F11 530d xDrive -11
BMW E70 X5 3.0da -08
Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
BMW 530dA touring -02
BMW 525 tdsa Touring -94
Toyota avensis 2.0TD wagon -99
Audi 100 2.8 V6 -91
Nissan micra 1.0 -86
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
PVBasstard kirjoitti:Joo kyllähän kitkoilla pärjää, kun muistaa ennakoivan ajotavan, mutta sitten kun se hirvi tai juoppokuski hyökkää siihen nokan eteen, niin siinä ei enään ennakointi auta vaan tarvitaan äärimmäistä pitoa oli keli mikä hyväänsä. Siksi olen pitäytynyt nastoissa vaikka vähän kabiiniin syksyisin ja keväisin ropinaa kuuluukin. Lopuksi vielä lainaus vanhalta taksisuharilta...jos tiput avantoon, niin kummat toivot kaverin sinnulle heittävän, kumihanskat vai naskalit?

201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Vanhanliiton miehenä nastat alle talvisin. Kaupungissa kitkoilla varmasti pärjää, mutta itse luotan enemmän maantiellä nastoihin.
W204 -11
W124 250 Man.
W309 om603.
W124 250 Man.
W309 om603.
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
ja muistakaa kitkarengasmiehet aina välillä kiittää meitä nastoilla ajavia, jotka edes hieman yrittävät välillä karhentaa niitä peiliksi kuovitettuja risteysalueita
mukavahan se olis, kun olis kesät talvet +25 C lämmintä ja aurinko paistais, mutta kun tämän suomen sijaintia hieman kartalla katsoo, niin nastarenkaita alkaa tehdä mieli, jos talvella haluaa autoilla... ja vielä muuallakin kuin suolalla sulatelluilla kaupungin kaduilla...
mulla on muuten ollut ducatossakin jo viikon nastarenkaat alla, vaikka siinä ei edes tarvitsi käyttää talvirenkaita, kevyt kuorma-auto kun on... yhden talven sillä joskus lipsuttelin "kesärenkailla" (vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty pois) ja kyllä sai ennakoida
mutta ilman ainuttakaan vahinkoa kuitenkin selvittiin siitäkin talvesta, enkä jäänyt muistaakseni edes kiinni kertaakaan...
nastojen rapina taas ei ole ikinä häirinnyt, kun ymmärtää minkä takia ne siellä rapisee välillä
pieni rapina ei häiritse läheskään niin paljon, kuin yksi kunnon kerta rysäys...

mulla on muuten ollut ducatossakin jo viikon nastarenkaat alla, vaikka siinä ei edes tarvitsi käyttää talvirenkaita, kevyt kuorma-auto kun on... yhden talven sillä joskus lipsuttelin "kesärenkailla" (vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty pois) ja kyllä sai ennakoida

nastojen rapina taas ei ole ikinä häirinnyt, kun ymmärtää minkä takia ne siellä rapisee välillä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Bridgestonen Noranza 2 renkulat 225/45/17 koossa tuli ostettua. Eiköhän noilla taas talven läpi selviä. On nastaa ja kitkalamellia.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Tuli "pakko-ostos" tehtyä, Contin jotkut ContiStopit vai mitkä olikaan, kitkat. Kun ei ollu enää renkaita katsastukseen ja ei muutakaan saanu. Katotaan miten enstalvi noilla mennään
On ennenkin tullu ajettua nastattomilla nastarenkailla, niin tuskin mitään "ihmeellistä" tuleman pitää... No, ainakaan ei nastat lähde kun rankasee renkaita 


Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Terve
Onkohan mulla vaan käyny hyvä tuuri noiden W203 mallien kanssa. Nytkin on kaksi pihassa, farkussa on Misukan kitkat ja sedanissa Nokian nastat. Kummallakaan ei ole mitään ongelmaa liikkeelle lähdossä. Mikähän toi juttu on et noilla malleilla ei pärjäis talvella liukkailla.
Diiseliautomaattilla pystyy varovasti lähteen vaikka kuinka liukkaalta ylämäkeen eikä kyllä ruopase yhtään. Outo juttu. Vaimolla oli ennakkoluuloja että miten hän pärjää takavetoisella talvella mutta kahden talven jälkeeen ei ole muuta kun hyvää sanottavaa.
En kyllä allekirjota että luistonestot ei toimi mersussa.
T: Kari
Onkohan mulla vaan käyny hyvä tuuri noiden W203 mallien kanssa. Nytkin on kaksi pihassa, farkussa on Misukan kitkat ja sedanissa Nokian nastat. Kummallakaan ei ole mitään ongelmaa liikkeelle lähdossä. Mikähän toi juttu on et noilla malleilla ei pärjäis talvella liukkailla.
Diiseliautomaattilla pystyy varovasti lähteen vaikka kuinka liukkaalta ylämäkeen eikä kyllä ruopase yhtään. Outo juttu. Vaimolla oli ennakkoluuloja että miten hän pärjää takavetoisella talvella mutta kahden talven jälkeeen ei ole muuta kun hyvää sanottavaa.
En kyllä allekirjota että luistonestot ei toimi mersussa.
T: Kari
S205 C180 TA Premium -16 Oma kulkine
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
W176 A180 BE A -14 Vaimon silmäterä
Ex S204 C200 T CDI BE A -12
Ex W203 C200 CDI Classic -04
Ex W203 C180 Avantgarde -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Su 26.08.2007 20:54
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Täältä ääni kitkoille... Tosin mitään halppiskitkoja en huolisi vaan valtamerkkien laadukkaat / uudet mallit. Kokemuksia on nyt Nokian Hakkapeliitta R + Michelin X-Ice Xi2.
Noista sen verran, että Misukat oli alla W211:ssä ja Nokialaiset subarussa. Misukan pito pysyi koko ajan hyvänä, mutta Nokian rengas heikkeni selvästi ensimmäisen talven jälkeen. Joka tapauksessa molemmilla pärjää vallan mainiosti, lumisella tiellä ne tuntuvat pitävän paremmin kuin nastarenkaat. Ainoastaan parina päivänä koko talven aikana olen kaivannut nastoja hetkellisesti, muuten kitkat ovat olleet erittäin hyvä valinta. Nastoja en enää itse autooni osta, kitkat mielummin.
Noista sen verran, että Misukat oli alla W211:ssä ja Nokialaiset subarussa. Misukan pito pysyi koko ajan hyvänä, mutta Nokian rengas heikkeni selvästi ensimmäisen talven jälkeen. Joka tapauksessa molemmilla pärjää vallan mainiosti, lumisella tiellä ne tuntuvat pitävän paremmin kuin nastarenkaat. Ainoastaan parina päivänä koko talven aikana olen kaivannut nastoja hetkellisesti, muuten kitkat ovat olleet erittäin hyvä valinta. Nastoja en enää itse autooni osta, kitkat mielummin.
--
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
W111 -Projekti
W906 -07
MB W213 220d -17
MB W204 220cdi -13
MX-5 NC 2.0
*
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Mitään epäselvää ei ole, kumpi pitää talvella paremmin. Nastarengas. Kannattaa lukea joku numero sitten ilmestynyt Tekniikan Maailman talvirengastesti.
- nieminen69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
- Paikkakunta: HELSINKI
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Tuo tuskin on kenellekkään epäselvää täällä. Kysymys kuuluu enemmänkin mitä ihmiset haluavat renkailtaan, ja se on jokaisen oma asia.JP74 kirjoitti:Mitään epäselvää ei ole, kumpi pitää talvella paremmin. Nastarengas. Kannattaa lukea joku numero sitten ilmestynyt Tekniikan Maailman talvirengastesti.
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Minä ostin tänään goodyer ultragrip ice+ kitkat kokoa 205/55/16.. Mukavan hiljaista menoa!
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Jos kitkat on laatua niin ne varmaan on ihan ok. Huonot kitkat on kesällä huonot ja talvella vielä huonommat. Pärjääkö, kysymys riippuu kuskista, mulla oli kerrna sellaset kitkat, että kyllä niillä pärjäs joo, mutta kun tie oli jäässä ja vettä sato niin 30km/h nopeudella leikkiminen loppu siihen ja hain kunnon nastat tilalle. Renkaat kuin renkaat ja keli kuin keli niin kyllä pärjää, mutta niinku aikasemmin oli jo joku sanonu, että se tosiaan riippuu mitä kukakin arvostaa. Voi nastarenkailla ajaa kesällä ja kesärenkailla talvella jos on tilanne nopeus on oikea (hidas). Jos nyt kuitenkin tulee vielä kolmas kunnon talvi niin ehkä niitä kitkarenkaita täällä etelässäkin vois alkaa oikeesti harkita. Nuukat joutuu kumminkin ajamaan niillä vielä kesällä jolloin turvallisuus taas kärsii, mutta nää on niitä omia valintoja. Tuskin ne kitka kesällä hirveesti huonoille kiinalaisille kesärenkaille kumminkaan oikeesti häviää. Paras olis kunnon kesärenkaat kesällä ja kunnon nastarenkaat talvella. Joku joskus sano että mersumiehillä ne on huonoimmat renkaat aina kun se auto menee kuin kiskoilla 

W211 A 200cdi 175hp v2005 Avantgarde
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Ex:
VW Golf 1.8 CL -92
W201 190D -85
Taunus 1.6 -82
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Mulla on vaan noissa rengas asioissa se tärkeää, että renkaat on mukavat, kestävät, turvalliset ja taloudelliset! Kunnon kitkoissa on nuo ominaisuudet! Ääritilanteissa nastat pelastavat vielä vähän "huonomman kuskin".. Mutta, miksi talvella pitäisi olla kesäkeli
Viime talvi tuli vm97 hiacen kanssa ajeltua, eikä kertaakaan tullu ongelmia..
Ajeltiin tossa viime lopputalvesta Lohjalla! Oli aika myräkkä. Lohjan keskustan liepeillä omakotitalo asutulla alueella mäkeen jäi kolme autoa V50 volvo vitos-sarjan golffi ja joku pösö.. En tiiä mitkä renkaat mahto olla alla, mut hiacen kanssa pysähdyttiin taakse ihmetteleen mitä on sattunu??? Ne oli siinä jumissa
Ei muuta kuin uutta linjaa ja ohi! Neljää renkaan jälkeä jäi maahan, mut takaveto paku nousi mäen päälle!
Tästä pääsemme tilanteeseen melkeen sama mitkä talvirenkaat on alla, jos on kädetön kuski!

Viime talvi tuli vm97 hiacen kanssa ajeltua, eikä kertaakaan tullu ongelmia..
Ajeltiin tossa viime lopputalvesta Lohjalla! Oli aika myräkkä. Lohjan keskustan liepeillä omakotitalo asutulla alueella mäkeen jäi kolme autoa V50 volvo vitos-sarjan golffi ja joku pösö.. En tiiä mitkä renkaat mahto olla alla, mut hiacen kanssa pysähdyttiin taakse ihmetteleen mitä on sattunu??? Ne oli siinä jumissa



Tästä pääsemme tilanteeseen melkeen sama mitkä talvirenkaat on alla, jos on kädetön kuski!

Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Kitkoilla pärjää PK-sudulla ihan täydellisesti. Yli 10V ajellu kitkoilla eikä tule "lasinsärkiöitä" enää. Vaimolle laitatin A:n kitkat jokun vuosi sitten ja "pitkinhampain" ajoi muutaman viikon ja kyselin mielipidettä, väitti ehdottomasti paremmiksi kuin edelliset nastat jotka oli alla kun auto ostettiin (12tkm) Ajoin kaverin uudehkoa BMW 530d nastarenkailla kuivaa tietä, jopa suoralla "vaappu" saatikka mutkissa, perille päästyäni katselin rengastusta niin nastathan siellä oli. Kyselin syytä, niin entisenä Mb/kitkamiehenä kyllä manasi kitkat, mutta kun olivat alla ostettaessa niin ajatteli ajaa niillä sen talven. Ajettavuus on ihan toista luokkaa, äänettömyydestä puhumattakaan. Joten ääni KITKOILLE !!!
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Mä olen ajanut yli 30v. kesällä ja talvella. Aikoinaan talvet nastarenkailla ja joskus 10v. sitten pistin V70:n alle Nokian kitkat, pöläytin kerran sen metsäänkin, nousi kyllä tielle takasin vauhdilla kans. Niissä pito kyllä parani ku ne oli olleet ajossa pari viikkoa (ehkä kans arvelutti päästää uudestaan pois tieltä).
Vajaan pari vuotta sitten vaiihdoin auton S211:n ja siinä oli alla misukan kitkat, aivan erinomaiset. Tänä syksynä ostin uudet misukat taas. Mun tyylini on ajaa varovaisemmin jos on tosiaan liukasta, riippumatta mitkä on alla.
Sitä kai oppii ajamaan paremmin jos tulee ikää tai on niitä liki piti juttuja.
Toisekseen se lienee vähän auto kohtainen asia missä toimii mikäkin rengas, en kaikkiin kitkoihin luota enkä nastarenkaisiinkaan.
Taitaa nääkin olla "uskon" asioita tämmöiselle pakanalle
Vajaan pari vuotta sitten vaiihdoin auton S211:n ja siinä oli alla misukan kitkat, aivan erinomaiset. Tänä syksynä ostin uudet misukat taas. Mun tyylini on ajaa varovaisemmin jos on tosiaan liukasta, riippumatta mitkä on alla.
Sitä kai oppii ajamaan paremmin jos tulee ikää tai on niitä liki piti juttuja.
Toisekseen se lienee vähän auto kohtainen asia missä toimii mikäkin rengas, en kaikkiin kitkoihin luota enkä nastarenkaisiinkaan.
Taitaa nääkin olla "uskon" asioita tämmöiselle pakanalle

Nykyinen:S211 E 320 CDI -04
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
Ex:t
w124 200D-86
w115 220D-74
w115 200D-76
w123 240D A -78
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Mitä tulee vaappuviin nastoihin, niin ainakin nokian nastat ovat olleet aina kamalat ajaa. Ne ei mee suoraan ja ovat vetelät. Monista sarjoista kokemuksia. Misukoista taas lähti nastat kävelemään. Continentalin ja Bridgestonen nastat ovat olleet ihan jees. Nastat ovat pysyneet kiinni ja pito hyvä. Paras oli kuitenkin Master merkkiset pinnoitetut. 225/45/17 nastat ja maksoi 350e. Lätkäsin ne alle silloiseen talviautoon (BMW 318is -97) ja vastoin kaikkia oletuksia ne pelasivat helvetin hyvin. Auto sai monoa ihan joka reissulla ja siitä huolimatta yhtään nastaa ei irronnut talven aikana. Ei ollut luistonestoa eikä muitakaan vipstaakeja hidastamassa hauskanpitoa. Hinta/laatu 10+
Kun renkaita verrataan aina edellisiin alla oleviin, täytyy muistaa, että silloin verrataan uutta rengasta vanhaan. Kukaan ei siinä vaiheessa enää muista miltä se edellinen rengas tuntui uutena. Harva pääsee uusia vertaamaan vuorotellen. Renkaiden kehitys on myös aika nopeaa. Jossan väitettiin, että edellisen talven testivoittaja on korkeintaan seuraavan talven keskikastia. Millä hitolla sitä on päästy edes eteenpäin 10v takaperin... Kaikilla pärjää, mutta kysymys on loppupeleissä siitä, kuinka paljon huonompi kitka saa olla nastaan verratuuna, että se kelpaa. Hiljaisuus taitaa olla sen ainoa parempi puoli. Pohjoisen kitkatkin ovat niin veteliä rungoiltaan, että ei niistä kyllä oikein raskaalla kaasujalala olevan kuljettajan kesärenkaiksi ole.
Kun renkaita verrataan aina edellisiin alla oleviin, täytyy muistaa, että silloin verrataan uutta rengasta vanhaan. Kukaan ei siinä vaiheessa enää muista miltä se edellinen rengas tuntui uutena. Harva pääsee uusia vertaamaan vuorotellen. Renkaiden kehitys on myös aika nopeaa. Jossan väitettiin, että edellisen talven testivoittaja on korkeintaan seuraavan talven keskikastia. Millä hitolla sitä on päästy edes eteenpäin 10v takaperin... Kaikilla pärjää, mutta kysymys on loppupeleissä siitä, kuinka paljon huonompi kitka saa olla nastaan verratuuna, että se kelpaa. Hiljaisuus taitaa olla sen ainoa parempi puoli. Pohjoisen kitkatkin ovat niin veteliä rungoiltaan, että ei niistä kyllä oikein raskaalla kaasujalala olevan kuljettajan kesärenkaiksi ole.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Täällä alkaa lopultakin w203-kolariprojekti valmistua ja huusholliin tulee käytännössä ensimmäinen takavetoinen kottero. Lähes 15 vuotta on tullut ajettua aina talvet kitkoilla ja pari viimeistä kesääkin. C-koppaisessa tuli mukana kokolailla uudet Sunny-merkkiset
nastarenkaat vakiovanteilla, joten nuo kai sitä on kammettava alle, vaikkakin pitkin hampain.
Turun suunnalla kannattaa siis ainakin sulan tien aikoina kanssa-autoilijoiden varustautua suojalasein ja ottaa tuulilasivakuutus.

Turun suunnalla kannattaa siis ainakin sulan tien aikoina kanssa-autoilijoiden varustautua suojalasein ja ottaa tuulilasivakuutus.
--c220cdi -05 --
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Sunny-merkkiset nastarenkaat...tästä ei ajonautinto paljoa parane. Suosittelen hautaamaan maahan ja ostamaan oikeat renkaat.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Ehtoota. Ensimmäinen viestini foorumille mahdollisesti tulevana mersun omistajana.
Eli sama taistelu tulee olemaan itselläkin edessä. Uuden auton valinta edessä piakkoin ja vaihtoehtona MB C 180 CDI farkku tai sitten Volvo V70 Drive. Kaksi edellistä autoa ovat olleet V50 mallisia (2008 ja 2009) ja molemmat ovat olleet Nokia Hakkapeliitan kitkarenkailla.
Hyvin täällä Oulussa on pärjätty, jopa itsenikin on tuo yllättänyt. Muutama "pääkallokeli"päivä pitää ottaa iisisti talvessa, mutta muuten hyvin menee ja jopa hallitus on pärjännyt kivasti.
Eli nyt pohdinta uskaltaisiko kitkat ottaa myös takavetoiseen autoon?
Eli sama taistelu tulee olemaan itselläkin edessä. Uuden auton valinta edessä piakkoin ja vaihtoehtona MB C 180 CDI farkku tai sitten Volvo V70 Drive. Kaksi edellistä autoa ovat olleet V50 mallisia (2008 ja 2009) ja molemmat ovat olleet Nokia Hakkapeliitan kitkarenkailla.
Hyvin täällä Oulussa on pärjätty, jopa itsenikin on tuo yllättänyt. Muutama "pääkallokeli"päivä pitää ottaa iisisti talvessa, mutta muuten hyvin menee ja jopa hallitus on pärjännyt kivasti.

Eli nyt pohdinta uskaltaisiko kitkat ottaa myös takavetoiseen autoon?
S204 180CDI Premium Business - Tulossa
Exät Volvoja
Exät Volvoja
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Mutsi ja faija vedelleet bemareilla kitkojen kanssa jo monta talvea ilman ongelmia. E46 ja e90 koriset 300srj bemarit olleet ajossa. Varmasti uskaltaa ajaa kitkoilla jos vanhuksetkin pärjää
Varmaan se nasta jossain kohtaa on parempi, mutta kyllä niillä tosiaan pärjää ihan mainiosti. Pärjääminenkin on ehkä väärä sana. Ihan hyvät ne on.

W204 C180K avantgarde -myyty-
Re: Pitäisiköhän siirtyä nastoista kitkoihin...?
Koska kitkarengas on kaikissa olosuhteissa renkaana huonompi kuin nastarengas, niin valintaa ei tarvitse kauaa miettiä. Voitte aivan vapaasti ajaa kitkoilla, jos haluatte.
Nykyihminen vain arvostaa mukavuutta yli turvallisuuden, nastoista on ongelmia tiehallinnolle, nastat nostavat katupölyä jne jne jne, mutta minä olen sen verran itserakas, että valitsen sen itselleni turvallisemman vaihtoehdon.
Toki rengasasioissa suomalainen säästää muutenkin, eikä käytä järkeään. Ei täällä muuten myytäisi luokattomia rengaita sellaisia määriä kuin nyt myydään.
Opettelen ajamaan kitkoilla sitten kun nastarenkaat kielletään, koska olen niitä kokeillut useammassa autossa ja en osaa niillä ajaa renkaan ehdoilla samalla tavalla kuin nastoilla. Näin päättäen pysyn paremmin tiellä, enkä tule mutkassa väärällä kaistalla esim. juuri sinua vastaan...
Nykyihminen vain arvostaa mukavuutta yli turvallisuuden, nastoista on ongelmia tiehallinnolle, nastat nostavat katupölyä jne jne jne, mutta minä olen sen verran itserakas, että valitsen sen itselleni turvallisemman vaihtoehdon.
Toki rengasasioissa suomalainen säästää muutenkin, eikä käytä järkeään. Ei täällä muuten myytäisi luokattomia rengaita sellaisia määriä kuin nyt myydään.
Opettelen ajamaan kitkoilla sitten kun nastarenkaat kielletään, koska olen niitä kokeillut useammassa autossa ja en osaa niillä ajaa renkaan ehdoilla samalla tavalla kuin nastoilla. Näin päättäen pysyn paremmin tiellä, enkä tule mutkassa väärällä kaistalla esim. juuri sinua vastaan...
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007