Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Moi,
Pyytäisin neuvoja alla esitettyyn asiaan Teiltä arvoisat forumilaiset.
Olen miettinyt kuinka toteuttaa sisätilan lämmityksen auton omaa lämmitysjärjestelmää käyttäen tapauksissa, kun lämmitetään taloyhtiöiden/työpaikkojen sähkötolpista, joissa on sisätilan lämmittimen käyttö kielletty.
Ajatus ei sinänsä ole uusi, vaan kun kohteena tällä kertaa on W220, niin kuinka kannattaisi tai tulisi kytkennät tehdä.
Eli onnistuuko tuoda lämmityslaitteen ohjaukselle herätevirta apureleen kautta kun auto on kytkettynä verkkovirtaan? vesipumpun kanssa tuskin on ongelmia.
Entä vaihtoehto releeltä tuleva tieto CAN-väylään, joka käynnistäisi lämmityslaitteen ja pumpun, vaatinee varmaankin ohjelmointia?
Pyytäisin neuvoja alla esitettyyn asiaan Teiltä arvoisat forumilaiset.
Olen miettinyt kuinka toteuttaa sisätilan lämmityksen auton omaa lämmitysjärjestelmää käyttäen tapauksissa, kun lämmitetään taloyhtiöiden/työpaikkojen sähkötolpista, joissa on sisätilan lämmittimen käyttö kielletty.
Ajatus ei sinänsä ole uusi, vaan kun kohteena tällä kertaa on W220, niin kuinka kannattaisi tai tulisi kytkennät tehdä.
Eli onnistuuko tuoda lämmityslaitteen ohjaukselle herätevirta apureleen kautta kun auto on kytkettynä verkkovirtaan? vesipumpun kanssa tuskin on ongelmia.
Entä vaihtoehto releeltä tuleva tieto CAN-väylään, joka käynnistäisi lämmityslaitteen ja pumpun, vaatinee varmaankin ohjelmointia?
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
mikäs tässä on niinku ideana? taloyhtiöt kieltää sisätilanlämppärien käytön sen takia, että menee liikaa amppeereita ja sulakkeet paukkuu, jos jokainen laittaa lohkolämppärin+sisätilan lämppärin.
jos tarvitaan lohkolämmitykseen 750w ja sisätilojen lämmittämiseen 1000w, että autolla on mukava lähteä liikenteeseen, niin saman verran se sitä sähkö tarvii lämmittää sen auton ja moottorin sitten suoraan vastuksilla, taikka auton oman lämmitys/jäähdytys järjestelmän kautta.
jos taas ajatuksena on, että pelkän lohkolämmittimen voimin lämmitetään konetta ja siitä sitten imastaan lämpöä vielä auton sisätilojen lämmittämiseen, niin tehot ei riitä. en tiedä saisko tolla systeemillä edes laseja sulaks, mutta ainakaan lämmintä sinne autoon ei saa.
onko webasto poissuljettu?
jos tarvitaan lohkolämmitykseen 750w ja sisätilojen lämmittämiseen 1000w, että autolla on mukava lähteä liikenteeseen, niin saman verran se sitä sähkö tarvii lämmittää sen auton ja moottorin sitten suoraan vastuksilla, taikka auton oman lämmitys/jäähdytys järjestelmän kautta.
jos taas ajatuksena on, että pelkän lohkolämmittimen voimin lämmitetään konetta ja siitä sitten imastaan lämpöä vielä auton sisätilojen lämmittämiseen, niin tehot ei riitä. en tiedä saisko tolla systeemillä edes laseja sulaks, mutta ainakaan lämmintä sinne autoon ei saa.
onko webasto poissuljettu?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Pitkän tähtäimen suunnitelma: Tämä on hyvä ottaa esiin yhtiökokouksessa. Tolppien vaihto sellaisiksi, että järjestelmään saa riittävät sulakkeet ja asialliset ajastimet ei maksa ihmeitä ja kustannukset voi periä korotettuina käyttömaksuina.pera8x kirjoitti:mikäs tässä on niinku ideana? taloyhtiöt kieltää sisätilanlämppärien käytön sen takia, että menee liikaa amppeereita ja sulakkeet paukkuu, jos jokainen laittaa lohkolämppärin+sisätilan lämppärin.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
semmoinenkin vanha keksintö on , nimeltään webasto.
Eipä tuommoisen ässän kulujen rinnalla yks 1,5te varmaan paljoa riipaise
Eipä tuommoisen ässän kulujen rinnalla yks 1,5te varmaan paljoa riipaise

Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
220V ajastettu vaihtorele, joka katkoo 5min välein virtaa joko lohkolämmittimelle tai sisätilan lämmittimelle. Tällöin ne ei vie virtaa yhtäaikaa ja sisätilakin lämpenee.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Ajatuksena on nimenomaan että pelkän lohkolämmittimen voimin lämmitetään konetta ja siitä sitten imaistaan lämpöä auton sisätilojen lämmittämiseen.
Hytin lämpeneminen on tietenkin riippuvainen lohkon lämmitysajasta, useissa tolpissahan on tuo kahdentunnin max. aika, joka riitti kohtuupakkasilla sulattamaan muinaisen 200 W124:sen lasitkin. Onhan tietty tuossa W220 enempi rautaa ja nestettä lämmitettävänä.
Kyseinen toimintamalli olisikin vain välivaihe ennen webaston asennusta. Hyllyssä odottaa omassa käytössä ollut webasto, jossa ilmeisesti vikaa ohjainkortissa ja odottaa kunnostusta.
Siis joka tapauksessa tarvitsisin nuo kytkentä tiedot…
Eli onnistuuko tuoda lämmityslaitteen ohjaukselle herätevirta apureleen kautta kun auto on kytkettynä verkkovirtaan? vesipumpun kanssa tuskin on ongelmia.
Entä vaihtoehto releeltä tuleva tieto CAN-väylään, joka käynnistäisi lämmityslaitteen ja pumpun, vaatinee varmaankin ohjelmointia?
Tuo ”Pitkän tähtäimen suunnitelma” Ei taitaisi keritä toteutua taloyhtiössä tässä tapauksessa ja tuskin työnantajakaan satsaa n. 100 lämmityspaikan tolppien uudelleen kaapelointiin ja korjaamiseen.
Sikäli Huikon ehdottama vaihtorele on varteenotettava vaihtoehto. Siinä kuitenkin vaarana on se tuttu ilmiö eli naapuri kateus. Tekniikasta mitään tietämättömät ei sitä kuitenkaan tajua, vaan kuitenkin inttävät kun sisälämmittimen käyttö on kielletty.
Kiitoksia kaikille tähänastiselle vastaajille jään vielä odottelemaan ohjetta sekä kommentteja.
Hytin lämpeneminen on tietenkin riippuvainen lohkon lämmitysajasta, useissa tolpissahan on tuo kahdentunnin max. aika, joka riitti kohtuupakkasilla sulattamaan muinaisen 200 W124:sen lasitkin. Onhan tietty tuossa W220 enempi rautaa ja nestettä lämmitettävänä.
Kyseinen toimintamalli olisikin vain välivaihe ennen webaston asennusta. Hyllyssä odottaa omassa käytössä ollut webasto, jossa ilmeisesti vikaa ohjainkortissa ja odottaa kunnostusta.
Siis joka tapauksessa tarvitsisin nuo kytkentä tiedot…
Eli onnistuuko tuoda lämmityslaitteen ohjaukselle herätevirta apureleen kautta kun auto on kytkettynä verkkovirtaan? vesipumpun kanssa tuskin on ongelmia.
Entä vaihtoehto releeltä tuleva tieto CAN-väylään, joka käynnistäisi lämmityslaitteen ja pumpun, vaatinee varmaankin ohjelmointia?
Tuo ”Pitkän tähtäimen suunnitelma” Ei taitaisi keritä toteutua taloyhtiössä tässä tapauksessa ja tuskin työnantajakaan satsaa n. 100 lämmityspaikan tolppien uudelleen kaapelointiin ja korjaamiseen.
Sikäli Huikon ehdottama vaihtorele on varteenotettava vaihtoehto. Siinä kuitenkin vaarana on se tuttu ilmiö eli naapuri kateus. Tekniikasta mitään tietämättömät ei sitä kuitenkaan tajua, vaan kuitenkin inttävät kun sisälämmittimen käyttö on kielletty.
Kiitoksia kaikille tähänastiselle vastaajille jään vielä odottelemaan ohjetta sekä kommentteja.
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Anna pihapoliisien möykätä rauhassa. Laadi vapaamuotoinen kirje hallitukselle/isännöitsijälle jossa ilmoitat miten olet kytkennän tehnyt ja ettei se aiheuta liikaa kuormaa lämmitystolpalle.ikuh kirjoitti:Siinä kuitenkin vaarana on se tuttu ilmiö eli naapuri kateus. Tekniikasta mitään tietämättömät ei sitä kuitenkaan tajua, vaan kuitenkin inttävät kun sisälämmittimen käyttö on kielletty.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Huikon idea vaikutti järjellisyydessään hyvinkin toteuttamiskelpoiselta. Ei muuta kuin toimeksi. Kanssaihmisistä kannata silloin välittää, jos tietää, ettei millään viekkaudella eikä vääryydellä ole liikkeellä.
E: Sitä paitsi ne on enempi jo valmiiksi kateellisia sun vanhasta mersusta...
E: Sitä paitsi ne on enempi jo valmiiksi kateellisia sun vanhasta mersusta...

Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Normaalilla 550W lohkolämppärillä ei saa lämpöä sisälle siirrettyä niin että sisätilat lämpenisi.
Ko. virityksessä jäähtyy konekkin sen vähän mitä tuollainen pikkunen lokilämppäri jaksaa sitä lämmittää.
Vastuksen teho ei vaan yksinkertaisesti riitä. Siksi ne sisälämppärit onkin 1500-2000W
Ko. virityksessä jäähtyy konekkin sen vähän mitä tuollainen pikkunen lokilämppäri jaksaa sitä lämmittää.
Vastuksen teho ei vaan yksinkertaisesti riitä. Siksi ne sisälämppärit onkin 1500-2000W
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Autossa on sittenkin webasto
Tässä jokin aika sitten ulkolämpötilan ollessa parissa asteessa, yllätyin auton käynnistyksen jälkeen kun autosta kuului webaston pöhinä.
Eli millainen prosessi on kellon lisääminen?
Tässä jokin aika sitten ulkolämpötilan ollessa parissa asteessa, yllätyin auton käynnistyksen jälkeen kun autosta kuului webaston pöhinä.
Eli millainen prosessi on kellon lisääminen?
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Ennen kun jokainen alkaa rakentamaan vaihtorele hässäkkää, niin jos auto palaa lämmityksen aikana vakuutus yhtiö ei maksa korvauksia jos lämmitys johtoja on muuteltu. johto pistorasiasta-autoon täytyy olla vakuutusyhtiön hyväksymä. Varmaa tietoa ei ole mutta muistelisin näin. sen takia ne johtosarjat maksaa niin paljon.
210 270cdi
124 300 tdt suksipoksivarmari
EX 202 c 200 kompressor
EX 202 c 200 cdi
124 300 tdt suksipoksivarmari
EX 202 c 200 kompressor
EX 202 c 200 cdi
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Tuokin on totta. Autolla ei paljoa arvoa ole ja onko siinä vakuutustakaan palon kannalta ei tiedä. Mutta jos talo palaa tai naapurin auto, niin nekin tulee maksuun sitten.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Re: Sisätilan lämmitys tolpasta ilman lisälämmitintä
Vahvavirta puolen sähkötyöt kuuluvat ammattilaisille, kuten aiemmin mainittu vaihtorele asennus.
Onko tietoa kuinka asennetaan/kytketään kello polttoainekäyttöiseen lisälämmittimeen? Autohan oli W220, jossa webasto käynnistyy auton mukana kun ulkolämpötila on alle 8 astetta.
Onko tietoa kuinka asennetaan/kytketään kello polttoainekäyttöiseen lisälämmittimeen? Autohan oli W220, jossa webasto käynnistyy auton mukana kun ulkolämpötila on alle 8 astetta.
Mercedes-Benz W220 S 320 CDI
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D
Mercedes-Benz W124 E 300 D 24V
X Mercedes-Benz W124 200 D