W203 veto häipyy välillä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Eihän toi vielä ole piuhan päässä käyny, pelas viime talven ihan mukavasti ja aattelinkin jo, että vika meni epäkuntoon, mutta kesä ja lämpöset kelit toi taas vanhat vaivat. Kyselinkin tuolla huolto osiossa, että olisko kellään tietoo, onko Ylöjärven mersu-makella staria? Omaa lsaamattomuutta, kun en ole starin päähän saanut, mutta toisaalta ihmetyttää jos tämä on ensimmäinen tämmösellä vaivalla varustettu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jannemer kirjoitti:Eihän toi vielä ole piuhan päässä käyny, pelas viime talven ihan mukavasti ja aattelinkin jo, että vika meni epäkuntoon, mutta kesä ja lämpöset kelit toi taas vanhat vaivat. Kyselinkin tuolla huolto osiossa, että olisko kellään tietoo, onko Ylöjärven mersu-makella staria? Omaa lsaamattomuutta, kun en ole starin päähän saanut, mutta toisaalta ihmetyttää jos tämä on ensimmäinen tämmösellä vaivalla varustettu.

Tuskin on ensimäinen eikä viimeinen, mahdolisi syitä sille niin paljon että homma kannatta aloitta *:rin piuhan päässä

eikös se onko jossain sellanen selviä suoraan kysymällä sieltä :roll:
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Näinpä. Kun kerran alotettiin, niin valitetaan kunnolla. Tossa autossa todennäkösesti on kylmempi termari kuin pitäisi. Toisaalta ei ole tullu mieleenkään alkaa sitä vaihtamaan, kun aina kun tuo saavuttaa 90 asteen lämmöt niin sisälle alkaa tulemaan paha haju. Vähän niinkun tiivisteen käry. Haisee se ulkopuolellakin ja vielä jonkun aikaa senkin jälkeen kun auto on ollut parkissa. Hiukkassuodatin se nyt tuskin on, sen verran usein käry tulee. Siis aina kun normaali lämpö saavutetaan. Ei sen kummempaa.
rikonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 13.10.2011 18:02

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja rikonen »

Uskon, että sun autossa on sama vika kuin mun 140 tkm ajetussa W203 C200 CDi vm. 2006:ssa.

Se on mulla ollut vajaan vuoden, toiminut oikein hyvin, pääasiassa matka-ajoa, mutta viime maanantaina tehot alkoi häipymään tasaisessa moottoritieajossa. Lopulta se meni niin huonoksi, että 8-90 kulki, jyrkissä ylämäissä reilut 60. Kotimatkaa oli reilut 100 km jäljellä, joten pysäytin puolimatkassa kun lämmöt eikä mikään muukaan aiemmin hätyttänyt. Lisäksi silloin satoi. Pysähdyksen aikana en huomanut mitään erikoista, muuta kuin pokaistaessa kaasua nokivana virtasi hetken päästä vedessä. Kierroksia kone otti normaalisti.

No, kun pääsin takaisin matkaan, meno tuntui aluksi normaalilta, mutta hetken kuluttua vika palasi takaisin; ainakin puolet tehoista häipyi. Myöhemmin kiinnitin huomiota, että kierroksien ollessa n. 1500 ja painettaessa enempi kaasua, jostain moottoritilasta tai auton alta kuuluu suhinaa. Ajattelin, että siellä täytyy olla jokin tukos. Lisäksi kiinnitin huomiota, että polttoaineenkulutus oli kasvanut (n. 1l / 100km), vaikka sen olisi pitänyt olla selvästi pienempi.

Netistä olen viikolla katsellut, että hiukkassuodattimien tukkeutuminen tekee tämän tyyppisiä oireita. Se on mitä ilmeisemmin mennyt osittain tukkoon/tullut täyteen. Niitä näyttää olevan kolmea eri mallia http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... 1849-0.pdf. Tuon dokumentin mukaan "Hiukkassuodattimeen jää lisäaineesta muodostunutta tuhkaa, jota ei pystytä polttamaan, vaan suodatin pitää mekaanisesti irrottaa ja puhdistaa noin 100 000 km:n välein."

Tänään luin vikakoodit ja koneen statuksen ELM327 ja ScanTool.net 1.13:lla. Vaikka tuo näyttää viaksi turbon ohipäästöventiiliä, joka ei sovi vian luonteeseen, uskon hiukkassuodattimen tukkeutumisen olevan todennäköisin syy vaisuun menoon. Tarkoitus on kaivaa se pois auton alta ja kosanin kanssa hehkuttaa ja lopuksi painepesurilla puhaltaa karsta pois. Tähän liittyen, onko kenelläkään kokemusta, kuinka homma parhaiten onnistuu?

Koodi: Valitse kaikki

Current DTC	Diagnostic Trouble Code Definition
P0034		Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit Low

MIL is ON

Engine RPM: 804 r/min
Calculated Load Value: 28.6%
Intake Mainfold Pressue: 101 kPa
Air Flow Rate (MAF sensor): 15:16 g/s
Intake Air Tempperature: 24 C
Coolant Temperature: 65 C
Time Since Engine Start: 00:24:19
Fuel Pressue (gaue): 31640 kPa
Warm-ups since ECU reset: 206
Distance since ECU reset: 24437 km
Distance since MIL activated: 6 km
Barometric Pressue (absolute): 100 kPa
ECU voltage: 14.230 V
jk. kone käynnistetty kylmänä tyhjäkäynnille, sen takia lämmöt alhaiset.
[malli editoitu oikeaksi 14.10.]
Viimeksi muokannut rikonen, Pe 14.10.2011 21:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rikonen kirjoitti:Uskon, että sun autossa on sama vika kuin mun 140 tkm ajetussa W203 180 CDi vm. 2006:ssa.

Se on mulla ollut vajaan vuoden, toiminut oikein hyvin, pääasiassa matka-ajoa, mutta viime maanantaina tehot alkoi häipymään tasaisessa moottoritieajossa. Lopulta se meni niin huonoksi, että 8-90 kulki, jyrkissä ylämäissä reilut 60. Kotimatkaa oli reilut 100 km jäljellä, joten pysäytin puolimatkassa kun lämmöt eikä mikään muukaan aiemmin hätyttänyt. Lisäksi silloin satoi. Pysähdyksen aikana en huomanut mitään erikoista, muuta kuin pokaistaessa kaasua nokivana virtasi hetken päästä vedessä. Kierroksia kone otti normaalisti.

No, kun pääsin takaisin matkaan, meno tuntui aluksi normaalilta, mutta hetken kuluttua vika palasi takaisin; ainakin puolet tehoista häipyi. Myöhemmin kiinnitin huomiota, että kierroksien ollessa n. 1500 ja painettaessa enempi kaasua, jostain moottoritilasta tai auton alta kuuluu suhinaa. Ajattelin, että siellä täytyy olla jokin tukos. Lisäksi kiinnitin huomiota, että polttoaineenkulutus oli kasvanut (n. 1l / 100km), vaikka sen olisi pitänyt olla selvästi pienempi.

Netistä olen viikolla katsellut, että hiukkassuodattimien tukkeutuminen tekee tämän tyyppisiä oireita. Se on mitä ilmeisemmin mennyt osittain tukkoon/tullut täyteen. Niitä näyttää olevan kolmea eri mallia http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... 1849-0.pdf. Tuon dokumentin mukaan "Hiukkassuodattimeen jää lisäaineesta muodostunutta tuhkaa, jota ei pystytä polttamaan, vaan suodatin pitää mekaanisesti irrottaa ja puhdistaa noin 100 000 km:n välein."

Tänään luin vikakoodit ja koneen statuksen ELM327 ja ScanTool.net 1.13:lla. Vaikka tuo näyttää viaksi turbon ohipäästöventiiliä, joka ei sovi vian luonteeseen, uskon hiukkassuodattimen tukkeutumisen olevan todennäköisin syy vaisuun menoon. Tarkoitus on kaivaa se pois auton alta ja kosanin kanssa hehkuttaa ja lopuksi painepesurilla puhaltaa karsta pois. Tähän liittyen, onko kenelläkään kokemusta, kuinka homma parhaiten onnistuu?

Koodi: Valitse kaikki

Current DTC	Diagnostic Trouble Code Definition
P0034		Turbo Charger Bypass Valve Control Circuit Low

MIL is ON

Engine RPM 804: r/min
Calculated Load Value: 28.6%
Intake Mainfold Pressue: 101 kPa
Air Flow Rate (MAF sensor): 15:16 g/s
Intake Air Tempperature: 24 C
Coolant Temperature: 65 C
Time Since Engine Start: 00:24:19
Fuel Pressue (gaue): 31640 kPa
Warm-ups since ECU reset: 206
Distance since ECU reset: 24437 km
Distance since MIL activated: 6 km
Barometric Pressue (absolute): 100 kPa
ECU voltage: 14.230 V
jk. kone käynnistetty kylmänä tyhjäkäynnille, sen takia lämmöt alhaiset.
Joku ei nyt täsmää ihan 203 c 180 malleja ei taida olla diselinä,
Ja bensa maleissa ei ole hiukassuodatinta, eikä turboa 06 203 maleissa ei ole myöskään mitään turbon "ohi päästö ventiiliä"

E: jäämiä lisäainesta ? mistä sinne sitä lisäaineta menee ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rikonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 13.10.2011 18:02

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja rikonen »

CDI203 kirjoitti: Joku ei nyt täsmää ihan 203 c 180 malleja ei taida olla diselinä,
Ja bensa maleissa ei ole hiukassuodatinta, eikä turboa 06 203 maleissa ei ole myöskään mitään turbon "ohi päästö ventiiliä"
Jep, pikkuvirhe, kyseessä on W203 C200 2.1D 5D STW 90KW.
E: jäämiä lisäainesta ? mistä sinne sitä lisäaineta menee ?
Vaikea sanoa rakenteesta ja toiminnasta tarkemmin, kts. dokumentin kohta 5.2.2 Aktiivinen regenerointi.

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen näyttää olevaan hyvin yleinen vaiva dieselautoissa nykyään, Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa.

Sen verran vielä tähän lisään, että painepesuri saattaa rikkoa paikat, siitä on varoiteltu netissä. Tässä pari linkkiä onnistuneesta pesusta, jotain tuollaista on tarkoitus kokeilla:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3042.30
http://wbsatwestmount.blogspot.com/2007 ... ilter.html
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rikonen kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Joku ei nyt täsmää ihan 203 c 180 malleja ei taida olla diselinä,
Ja bensa maleissa ei ole hiukassuodatinta, eikä turboa 06 203 maleissa ei ole myöskään mitään turbon "ohi päästö ventiiliä"
Jep, pikkuvirhe, kyseessä on W203 C200 2.1D 5D STW 90KW.
E: jäämiä lisäainesta ? mistä sinne sitä lisäaineta menee ?
Vaikea sanoa rakenteesta ja toiminnasta tarkemmin, kts. dokumentin kohta 5.2.2 Aktiivinen regenerointi.

Hiukkassuodattimen tukkeutuminen näyttää olevaan hyvin yleinen vaiva dieselautoissa nykyään, Googlettamalla löytyy asiasta paljon tietoa.

Sen verran vielä tähän lisään, että painepesuri saattaa rikkoa paikat, siitä on varoiteltu netissä. Tässä pari linkkiä onnistuneesta pesusta, jotain tuollaista on tarkoitus kokeilla:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3042.30
http://wbsatwestmount.blogspot.com/2007 ... ilter.html
No se selittä hiukas pönikän olemassa olon, mutta mitään turbon ohipäästö ventiiliä siellä ei ole,
Jos käytät hakua niin tältä foorumilta löytyy paljon tietoa hiukas suodatimesta (DPF)
mersussa ei käytetä erilistä lisä aineta(ranskiksissa käyttävät) rakenne on hyvinkin tuttu(valitettavasti...)

kanntta käyttä autoa *:rin piuhan pässä jossain pönikkä onkelmaan samalla koitta ensimäiseksi sillä käynistettävvä pakko polttoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
rikonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: To 13.10.2011 18:02

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja rikonen »

rikonen kirjoitti:Uskon, että sun autossa on sama vika kuin mun 140 tkm ajetussa W203 C200 CDi vm. 2006:ssa.
Se on mulla ollut vajaan vuoden, toiminut oikein hyvin, pääasiassa matka-ajoa, mutta viime maanantaina tehot alkoi häipymään tasaisessa moottoritieajossa. Lopulta se meni niin huonoksi, että 8-90 kulki, jyrkissä ylämäissä reilut 60. Kotimatkaa oli reilut 100 km jäljellä, joten pysäytin puolimatkassa kun lämmöt eikä mikään muukaan aiemmin hätyttänyt. Lisäksi silloin satoi. Pysähdyksen aikana en huomanut mitään erikoista, muuta kuin pokaistaessa kaasua nokivana virtasi hetken päästä vedessä. Kierroksia kone otti normaalisti.
Homma bueno - vika oli juuri niin kuin uskoin; auton keskellä ollut hiukkassuodatin oli tukkeessa ja suhiseva vuoto tapahtui turbon jälkeisen lähtöputken jousiliitoksesta. Ei mitään muuta kuin putki pöntön kera pois, putki peräpää edellä pystyyn ja pari desiä liotinpesuainetta sisään, kahvitauko, ja lopuksi painepesurilla vastavirtaan. Kyllä se siitä aukesi ja pöntön sisällä näkyvä ritilä tuli näkyviin. Aikaa kului 3-4 tuntia ja hintaa 5,50 (uusi putkenkiristin) - helppo & halpa homma. Kyllä menohalut löytyi, kulkee paremmin kuin koskaan :P
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

rikonen kirjoitti: Homma bueno - vika oli juuri niin kuin uskoin; auton keskellä ollut hiukkassuodatin oli tukkeessa ja suhiseva vuoto tapahtui turbon jälkeisen lähtöputken jousiliitoksesta. Ei mitään muuta kuin putki pöntön kera pois, putki peräpää edellä pystyyn ja pari desiä liotinpesuainetta sisään, kahvitauko, ja lopuksi painepesurilla vastavirtaan. Kyllä se siitä aukesi ja pöntön sisällä näkyvä ritilä tuli näkyviin. Aikaa kului 3-4 tuntia ja hintaa 5,50 (uusi putkenkiristin) - helppo & halpa homma. Kyllä menohalut löytyi, kulkee paremmin kuin koskaan :P
Hintaa siis
3-4h+5,50€
toivotavasti matka jatkuu pitkään näissä on ollut joissain tapuksissa
taipumusta pesun jälkeiseen nopeaan tukeutumiseen,
(kertaalen tukeutuneen suodatimen pinta alkanut keräämän herkemmin töhnää)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Ootko varma, että siellä ei kuitenkaan olisi hiukkassuodatin tai katalysaattori tukkeutunut? Meillä -03 w203 farkku 140t/km ajettu ja siihen ilmeni samanmoinen vika jokin aika sitten ja johon sisälty samoja oireita jotka tässä aikaisemmin onkin jo mainittu. Aluksi epäiltiin turboa, sen jälkeen imusarjaa ja ties mitä muuta siittä väliltä... Vikakoodeja ei antanut ollenkaan.

Loppuenlopuksi vika oli tukkeutunut katalysaattori. Kun katti tyhjättiin, vika katosi ja on toiminut moitteetta. Se katti olisi aika helppo tarkistaa ennen kun alkaa mitään suurempaa purkimaan. Ellei tietysty sitte lukijalla löydä tuohon vikaan viittaavia koodeja..? :/

Ja katin tyhjääminen ei ole vaikuttanut konttorilla mitattaviin päästöarvoihin, ainoastaan käyntiääneen. Itse ajattelin korjata käyntiäänen sillä, että asennan kattiin sisäputken ja itse katti saa jäädä näön vuoksi autoon jotta ei ole sitten konttorin miehillä ihmettelemistä että mitäs mitäs kun puuttuu pönttöjä.
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja jannemer »

Palataanpa pitkästä aikaa aiheeseen. Kallliolle kysymys, kun ongelmat ilmaantuivat, tuliko autoon sisälle omituista hajua? Mulla nimittäin joka kerta kun edelleenkin veto häipyy, niin myös kummallinen haju tulee. Mitenkäs sen suodattimen tukkeentumisen kanssa, näkyykös se leimalla? Mulla just kuukausi sitten sai nolla-arvot nokitestissä. Joskus se sisään tuleva käry viittais kovasti suutinvuotoon, mutta sen enempää minä kuin huoltoliikekkään ei ole vuotojälkiä löytäny. Että näin.
Kalllio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 10.09.2012 11:53
Paikkakunta: Vaasa

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja Kalllio »

Sori tämä kun vastaus tulee näin myöhään! Millainen haju autoon tulee? Vai onko vika jo löytynyt?

Eli siis osaatko sanoa mikä siellä haisee? Nafta? Pakokaasu?

En usko että tukkeutunut katti vaikuttaa nokitestiin. Enemmän siihen vaikuttaa hiukkassuodatin joka sijaitsee autossa heti turbon perässä.
jannemer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 01.03.2010 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja jannemer »

No niin, päätetäänpä sitten tämäkin vihdoin. Syypää kaikkiin ongelmiin oli rikkinäinen termari. Olisihan se pitänyt tajuta, mutta parempi kai myöhään jne. Elikkä nyt kulkee todella nätisti, ei haise ja vetoa piisaa. Kiitos kaikille osallistuneille!
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W203 veto häipyy välillä

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kalllio kirjoitti:Sori tämä kun vastaus tulee näin myöhään! Millainen haju autoon tulee? Vai onko vika jo löytynyt?

Eli siis osaatko sanoa mikä siellä haisee? Nafta? Pakokaasu?

En usko että tukkeutunut katti vaikuttaa nokitestiin. Enemmän siihen vaikuttaa hiukkassuodatin joka sijaitsee autossa heti turbon perässä.
Hiukas suodatin ei ainakaan mersussa ole heti turbon jälkeen
Vaan kat ja jos kone käy liian kylmänä
Niin se tukkeuttu kuten myös hiukkassuodatin niissä missä se on...
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin