W124 200D Ohjaussimpukassa väljää ?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: To 08.01.2004 19:45
- Paikkakunta: Helsinki
W124 200D Ohjaussimpukassa väljää ?
Vaihdoin tuossa yksi päivä raidetangot ja alapallonivelet, ohjaukseen jäi silti
väljää jonka huomaa selvästi kun auto ei ole käynnissä, mutta se häviää
lähes kokonaan kun auto on käynnissä.
Ajossa välyksen huomaa lievänä "rauhattomuutena".
Simpukassa todennäköisesti väljää ?
Olen saanut kahdenlaisia korjaustoimenpide ohjeita, toiset sanoo että kiristä
simpukkaa simpukan päällä olevasta ruuvista, toiset taas sanovat että simpukka pitäisi ottaa irti ja "säätää" välys pois jotenkin toisella tavalla ?
Kertokaas viisaammat mitähän pitäisi tehdä ?
(Autolla ajettu 293 tkm, vm 1990)
Kiitos
väljää jonka huomaa selvästi kun auto ei ole käynnissä, mutta se häviää
lähes kokonaan kun auto on käynnissä.
Ajossa välyksen huomaa lievänä "rauhattomuutena".
Simpukassa todennäköisesti väljää ?
Olen saanut kahdenlaisia korjaustoimenpide ohjeita, toiset sanoo että kiristä
simpukkaa simpukan päällä olevasta ruuvista, toiset taas sanovat että simpukka pitäisi ottaa irti ja "säätää" välys pois jotenkin toisella tavalla ?
Kertokaas viisaammat mitähän pitäisi tehdä ?
(Autolla ajettu 293 tkm, vm 1990)
Kiitos
Kyllä simpukan kiristämistä kannattaa ainakin ensin yrittää, ku siihen on laitettu tuo kiristys mahdollisuus. Eli avaa ensin se lukitusmutteri ja sitten kolo-avaimella kierrä ruuvia ulospäin. Siis ku kierrät sitä koloruuvia auki niin välys pienenee. Loogista eikö vaan
Sitte vaan lukitusmutteri takas kiinni. Sitä koloruuvia ei kannata pyöritellä kovin montaa kierrosta, koska ohjaus voi lopettaa "palauttamisen" keskiasentoon. Kokeilemalla selviää..
Mulla on ainaski kolmesta W124:sesta parantunu klappi tällä konstilla

Mulla on ainaski kolmesta W124:sesta parantunu klappi tällä konstilla

- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Höm.....mites päin sitten ruuvataan W123:n simpukkaa?suhari kirjoitti:Eli avaa ensin se lukitusmutteri ja sitten kolo-avaimella kierrä ruuvia ulospäin. Siis ku kierrät sitä koloruuvia auki niin välys pienenee. Loogista eikö vaan![]()
Onko sama systeemi eli ulospäin?????
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Eli siis avataan lukitusmutteri ja löysätään pulttia niin että se nousee ulospäin simpukasta???Arto kirjoitti:Joo kyllä kiristys on sama myös 123:sessa kuin myös 115,114 malleissa.
Nyt nimittäin on ohjauksessa tolkuttomasti väljää ja pultti on miltei niin syvällä kuin sen saa, lukitusmutterin kanssa samalla tasolla.
Onko siis niin, että jos löysään pulttia aukipäin eli ulospäin, niin ohjaus "kiristyy" ?
Tais olla hyvä etten ostanut uutta simpukkaa vielä, ennen kuin tämä asia on selvä

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
No per....!Arto kirjoitti:Kyllä juuri näin löysäät pulttia aukipäin niin simpukka kiristyy.
Huominen päivä meneekin sitten pellin alla ja koeajellessa

Onneksi tuli ilmoitettua töihin eilen, että perjantai on sitten "etäpäivä"

Hyvä kun tämäkin selvisi, kiitokset aiheeseen osallistuneille.
On tämä vaan erinomainen foorumi.
Raportoin sitten kuinka kävi (jos ei säädöt vie ojan pohjalle ja käy pahasti)

P.S.
Käykääs vilkaisemassa sitä Matkailu -osiota ja sovittakaa vuoden 2006 talvilomanne helmikuulle

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Hyvä ohjausvaihteen säätöohje.
The correct proccedure for adjusting the steering gear calls for some very specialized tools and if you don't have them, some really educated feel. The tendency is to over-adjust steering gears and then they get pretty notchy in the center and give a VERY strange feel. So, to adjust without a rolling torque wrench and a Pitman arm puller..you.. Jack up the front of the car so you can really feel the play in the steering. The spec is about 25mm measured at the steering wheel rim. ie: 25mm of free play is the most allowed (1"). On top of the steering gear is a locknut with an allen screw going down thru the center of it. Hold the allen and loosen the lock nut. MB steering gears adjust OPPOSITE of normal gears. To remove play you UNSCREW the allen while holding the loosened lock nut. Adjust in 1/4 turn intervals until the play seems to decrease and you move the steering wheel back and forth to establish the play zone. Look at the front tire while moving the steering wheel and you will get a feel for it. DO NOT adjust the play to any less than about 15mm or you will be getting it too tight. Hold the allen and tighten the locknut..Before you start this adjusting proccedure, make sure that the play is in the steering gear and not the steering linkage. Check all of the rod ends, tie rods, drag link, idler arm bushings etc:. Repair any loose steering components BEFORE attempting to adjust the gear..
The correct proccedure for adjusting the steering gear calls for some very specialized tools and if you don't have them, some really educated feel. The tendency is to over-adjust steering gears and then they get pretty notchy in the center and give a VERY strange feel. So, to adjust without a rolling torque wrench and a Pitman arm puller..you.. Jack up the front of the car so you can really feel the play in the steering. The spec is about 25mm measured at the steering wheel rim. ie: 25mm of free play is the most allowed (1"). On top of the steering gear is a locknut with an allen screw going down thru the center of it. Hold the allen and loosen the lock nut. MB steering gears adjust OPPOSITE of normal gears. To remove play you UNSCREW the allen while holding the loosened lock nut. Adjust in 1/4 turn intervals until the play seems to decrease and you move the steering wheel back and forth to establish the play zone. Look at the front tire while moving the steering wheel and you will get a feel for it. DO NOT adjust the play to any less than about 15mm or you will be getting it too tight. Hold the allen and tighten the locknut..Before you start this adjusting proccedure, make sure that the play is in the steering gear and not the steering linkage. Check all of the rod ends, tie rods, drag link, idler arm bushings etc:. Repair any loose steering components BEFORE attempting to adjust the gear..
w124 200D
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Alfa Romeo 164 TS/91
MF 165/69
Mazda B2200 87
Tossa edellisessä sepostuksessa mainittiinkin viisarimallin momenttiavain, mutta oikastiin siitä ja jätettiin toi käyttämättä. Tässä nyt sitte se OIKEA ohje säätää ohjaus.
Siis oikeaoppisesti tuo proseduuri menee niin, että raidetanko (pitman arm) irrotetaan ohjaussimpukasta, jolloin siis ratista kääntäessä vastusta tulee pelkästään ohjaussimpukan kääntelystä (öljyn kitkasta). Ratin keskelle inssataan rattiin kiinni viisarimallinen momenttiavain. Kun rattia käännetään laidasta laitaan (siitä momenttiavaimesta), pitäisi tuloksena olla semmonen momenttikuvaaja, jossa suurin momentti on keskiasennossa ja muuten tasainen. Muoto pitäis keskellä muistuttaa laakeaa Gaussin käyrää ja olla siis muuten tasainen (keskellä pitäis olla 30-60 Ncm korkeampi momentti kuin laidoilla (=0.3-0.6 Nm).
Kuluneissa ja/tai säätöä vaativissa simpukoissa toi momenttikäyrä on enemmän tai vähemmän tasanen: keskiasentohan on se, jota käytetään eniten -> kuluttaa simpukan tiettyä kohtaa eniten. Tällöin siis säädetään, jos toi momentti on alle 110 Ncm. Jos ei oo, sitte ei säädetä vaan haetaan kaupasta uus simpukka.
Nyt tota kuusiokoloruuvia sitte tosiaan löysätään pikkuhiljaa, mutta niin, ettei maksimimomentti ylitetä 120 Ncm (=1.2 Nm). Perustaso pitäis olla n. 60 Ncm ja siis keskiasennossa n. 30-60 Ncm tätä perustasoa korkeampi.
Jos rattiin jää sitä klappia enemmän kuin 25 mm ja maksimimomentti on 120 Ncm, pitää hommata uusi simpukka.
Siis oikeaoppisesti tuo proseduuri menee niin, että raidetanko (pitman arm) irrotetaan ohjaussimpukasta, jolloin siis ratista kääntäessä vastusta tulee pelkästään ohjaussimpukan kääntelystä (öljyn kitkasta). Ratin keskelle inssataan rattiin kiinni viisarimallinen momenttiavain. Kun rattia käännetään laidasta laitaan (siitä momenttiavaimesta), pitäisi tuloksena olla semmonen momenttikuvaaja, jossa suurin momentti on keskiasennossa ja muuten tasainen. Muoto pitäis keskellä muistuttaa laakeaa Gaussin käyrää ja olla siis muuten tasainen (keskellä pitäis olla 30-60 Ncm korkeampi momentti kuin laidoilla (=0.3-0.6 Nm).
Kuluneissa ja/tai säätöä vaativissa simpukoissa toi momenttikäyrä on enemmän tai vähemmän tasanen: keskiasentohan on se, jota käytetään eniten -> kuluttaa simpukan tiettyä kohtaa eniten. Tällöin siis säädetään, jos toi momentti on alle 110 Ncm. Jos ei oo, sitte ei säädetä vaan haetaan kaupasta uus simpukka.
Nyt tota kuusiokoloruuvia sitte tosiaan löysätään pikkuhiljaa, mutta niin, ettei maksimimomentti ylitetä 120 Ncm (=1.2 Nm). Perustaso pitäis olla n. 60 Ncm ja siis keskiasennossa n. 30-60 Ncm tätä perustasoa korkeampi.
Jos rattiin jää sitä klappia enemmän kuin 25 mm ja maksimimomentti on 120 Ncm, pitää hommata uusi simpukka.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kiinnostaa toki.Sami H. kirjoitti:Jos nyt ylipäätään ketään kiinnostaa...
En tajua mitä sekoilin viimeksi kun oli omastani katsovinani että pultti on sisäänkierretty.
Ihan ulkonahan se on

Olen vissiin nähnyt toiveikkaana unta asiasta

Eli simpukan haku on edelleen päällä, mutta taitaa mennä kesäkuun puolelle ennen kuin kunnolla asiaan ehtii perehtymään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *