200d:llä Tsekkeihin

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

200d:llä Tsekkeihin

Viesti Kirjoittaja Hulk »

No niin,

Huomenna olisi lähtö tälläiselle alkukesän reissulle. Aikaa noin pari viikkoa. Määränpää Tsekinmaa ja Brno. Matkapelinä toimii w123, tottakai. Lauantai-aamuna laivalla Tallinnaan, ja siitä sitten alas.

Karmivia muistikuvia on tuolta Puolasta, jossa ajetaan kuin viimeistä päivää juuri ja juuri pinnoitetuilla teillä. Kaksi rekkaa ja hekilöauto rinnakkain kaksikaistaisella tiellä, ja muita hyppy tuntemattomaan-tyyppisiä ohituksia yhdistettynä moottoritien varrella kulkeviin tai lehmiin. Kuinkahan 200d siellä pärjää...

Lähettelen kokemuksia matkan varrelta, jos netin äärelle vain pääsen, Brnosta nyt viimeistään, kaveri asuu siellä toistaiseksi. Alustavasti aikatauluksi on mietitty, että ajetaan ensin Varsovaan, josta seuraavan päivän aikana Brnohon.. Siis sunnuntaina tulisi olla perillä. Jethro Tull esiintyy siellä 18.5. Varsovaan ajo yhtäsoittoa pitäisi parillakin kuskilla onnistua hyvin viimekesäisten kokemusten perusteella. Ei sillä, kyllähän Viro-Latvia-Liettuassakin kovasti näkemistä olisi, mutta joku toinen kerta.

300km Puolassa vastaa 1000km länsimaalaisissa olosuhteissa. Näin totesi Varsovassa kolaroimamme vastapuoli viime syksynä, jonka luokse päädyimme virallisuuksien jälkeen nauttimaan vodkaa.

Reissupäivityksiä odotellessa.

Tässä talvinen kuva kyseisestä johtotähdestä, jos tämä nyt onnistuu..

Kuva
200d '86
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ton ajaa reilussa vuorokaudessa. Puolan tiet ei ole sen huonompia kuin omat tiet täällä Suomessakaan. Varsovasta alaspäin moottoritie on ainakin parempi kuin Porvoon moottoritie. Pari kesää sitten tuli ajettua tuo sama reitti alas Breslaviin, Vanhalla asuntoautolla joka kulki tasaisella satasen huiput !

Seuraavalla kerralla mennään vähän nopeammalla autolla ja yövytään hotellisssa.
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

Vielä ei ole lähdetty, iltapäivällä sitten.

Kyllä oma kokemus viime kesältä on aika karmaiseva noista Puolan teistä ja etenkin siitä liikennekulttuurista. Ajettu reitit Praha-Wroclav-Varsova-Suwalki ja Suwalki-Varsova-Frankfurt mikälie, Saksan puolella aivan Puolan rajalla.

Aivan _järkyttävän_ syviä uria, ilmankos motoristeja ei kauheasti näkynytkään. Tietty maksulliset moottoritiet oli hyviä, eikä hintakaan paljon mitään, mutta niitä löytyy rajoitetusti.

Mieleen jäi kokemus kun olin rekan kahden rekan perässä ja olin aikeissa ohi, mutta vastaan tuli auto. Enpä lähtenyt ohi. No, perimmäinen rekka ennakkoluulottomasti alkoi ohittamaan toista ja kun nämä rekat oli rinnakkain tuli takaa vielä joku reikäpää ainakin täysiä ja ohitti kummatkin. Vastaantullut auto vissin jarrutti kun ei mitään sattunut. Tämä siis sellaista suht normaalia, lisäksi kaikenmaailman ryssänaikaisia kuorma-autoja, joissa lasteina mitälie, eikä ole yritettykään sitoa.

Via Balticahan sen sijaan on jopa parempaan kuin Suomen tiestö, EU-sponssilla tehty.
200d '86
Avatar
Hulk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 02.02.2004 12:13
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Hulk »

no niin.

paivittaminen on jaanyt, on ollut touhua. nappiksessa z ja y on vaihtanut paikkaa.

ajettiin suoraan varsovaan, josta taas heti peraan tsekkeihin noin parin tunnin younen jalkeen. oli talla kertaa kunnon kartta, ajettiin varsovasta ciezyniin. koko matka oli moottoritien tapaista. oli siis sunnuntai jolloin tuntui vahan liikennetta olevan, taitaa siellapain olla laki, etta autokoulutusta saa jarjestaa vain silloin, tuntui kovasti olevan liikkeella.

rajanylitys ollut vaivatonta, passit nayttaen matkaa jatkamaan. kiitos eu:n. brnosta jatkettiin slovakkiaan bratislavaan, josta edelleen unkariin ja josta edelleen kroatiaan, josta tama kirjoitetaan. tuntuu olevan etelainen vanhojen mersujen hautausmaa, jos suomi on pohjoinen. oltiin yota zagrebissa, tanaan saavuttiin valimerren rannalle. esirusketukset jo otettu pintaan, pari paivaa viela aikaa maata. ollaan maan aika pohjoisosassa, ei muistu nyt mieleen mika paikka. meininki on aivan kuin rivierralla, mutta kaikki on halvempaa. suosittelen. saksalaisia ja itavaltalaisia tuntuu olevan paljon. turistiseeisonki on alkamassa, yopaikkoja on rajoitetusti, meidan yopaikka nyt n. 70e/yo. meita on siis kolme henkea. _todella_ kallis verrattuna esim tsekkeihin, jossa sviitiksi luokiteltava yopaikka (keittio ym.) maksoi n. 13e/yo. kalja baarissa n. 70senttia. niin ja paikallisesta natsisiwasta (lidl), ostettiin 12-pack vodkaa. maksoi noin 20e. siis puolen litran pulloja. jotain paikallista bohemian vodkaa testattiin myos, mutta laatu oli paljon huonompi. maku enemman pontikkamaista.

niin, tuntuu ratsumme syovan kuskinpuoleista eturengasta sisalaiasta. vaihdettiin jo vararengas alle noin zagrebin kohilla. toinen tekninen seikka lienee oljyjen vaihdattaminen elekielella tsekkejen puolella. aluksi kaveri tarjosi synteettista hi-class-oljya johtotahteemme, mutta ymmarsi lopulta yskamme. on siina puheenaihetta kahvipoytaan. kaytiin siis jossain pikkukylassa. odotimme kavereita ruokatunnilta. pitaisi jossain viela vaihdattaa rengas vanteelle.

yhteenveto tasta kaikesta siis: tarpeeksi kuskeja. ja aikaa. ja ennakkoluulot pois. itellakin oli miellessa krotiasta mielessa tyyliin jotain raunioita, mutta aivan suotta. ankeimman nakoinen maa talla reissulla on ollut puola. varsovaan asti menimme yoaikaan. pohjoispuola siis pahinta maastoa aikaisempien kokemusten perusteella.

takaisin olisi tuleman saksan kautta. on siis mentava slovenian lapi. kaveri tuo mukanaan auton, jos sopiva loytyy kohdalle. nain auton kanssa etsien homma onkin helppoa (nimimerkki viime kesana paikallisjunalla hampuria edestakaisin). viela olisi tarkoitus kayd tutustumassa auswitchiin.

tassa ois kuvia, otettu ennen brnota:

http://batman.jypoly.fi/~93130/brno/

ps. niin autosta maksettiin vuoden alusta 300e. (vasta katsastettu ja verot ok)
200d '86
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Oolrait, kuulostaa todelliselta omatoimiselta elämysmatkailulta. Tuntuisi hakkaavan pakettimatkat tunnelman ja arkirealististen maisemien puolesta! LIsäpisteitä hienoista Elvis-laseista. 8)

Mutta minne on jäänyt turvavöiden käyttö? Ainakin kuljettaja näkyi ajelevan ihan köyttämättä. That´s a no no. :!:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Onnea vaan kotimatkalle Ite olisin valkannut kyllä nopeamman "pirssin" alle mutta ehtiihän tolla ainakin ihastella maisemia paremmin. 8)
teemu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ti 16.12.2003 14:55
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja teemu »

Itselle oli ainakin iso positiivinen ylläri tsekkiläinen liikenne, kun tuli käytyä joku viikko sitten Prahassa. Nopeusrajoituksia noudatettiin pilkulleen (liekö sakot yhtä isoja kuin suomessa). Tosin sakun kilvissä oleat autot ei rajoituksista piitannut. Etukäteen pelkäsin, että sielläkin on puolalainen tyyli ajella.

Sitä jäin ihmettelemään, että mitä ne kiikaripoliisit kyttäilee autobaanalla. Kurkkiiko ne sitä moottoritievinjettiä vai onko ne pelkkiä lintubongareita vaiko muuten vaan hulluja.
Vastaa Viestiin