kokemuksia Eberistä
kokemuksia Eberistä
Mietin lämmitimen laittoa ässään w220 320 bensa ja olen kahden vaiheella laittaako letkulämppärin (ainoan jonka saa) ja sisäpistokeen vai hankkisko Eberin.
Mietityttää vain kestääkö akku eberin käytössä kun ajo on lyhyttä ajoa työmaka 6 km sivu. Tietenkin akku kestää jos AGM-akun hankkii ja ylläpitolaturin laittaa, mutta menettääkö eberi tarkotuksen jos pitää roikan nokassa pitää.
On sen verran kallis investointi tuo eberi n.2000€ asennettuna ja harmittaa jos sen kannssa tulee akku ongelmia.
Siispä kysynkin. Onko Foorumilaisilla kokemusta eberin tai webaston käytöstä lyhyellä ajomatkalla?
Mietityttää vain kestääkö akku eberin käytössä kun ajo on lyhyttä ajoa työmaka 6 km sivu. Tietenkin akku kestää jos AGM-akun hankkii ja ylläpitolaturin laittaa, mutta menettääkö eberi tarkotuksen jos pitää roikan nokassa pitää.
On sen verran kallis investointi tuo eberi n.2000€ asennettuna ja harmittaa jos sen kannssa tulee akku ongelmia.
Siispä kysynkin. Onko Foorumilaisilla kokemusta eberin tai webaston käytöstä lyhyellä ajomatkalla?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: kokemuksia Eberistä
Minulla on eberi ja ylläpito laturi ollut kaksi vuotta käytössä lyhyessä pätkäajossa,eikä ole akun kanssa ollut mitään ongelmaa.Hyvin on virrat riittäneet,vaikka akku ei ole ollut vuorokaudessa kun kaksi tuntia latauksessa.
Kiitoksia nopeasta vastauksesta!468 kirjoitti:Minulla on eberi ja ylläpito laturi ollut kaksi vuotta käytössä lyhyessä pätkäajossa,eikä ole akun kanssa ollut mitään ongelmaa.Hyvin on virrat riittäneet,vaikka akku ei ole ollut vuorokaudessa kun kaksi tuntia latauksessa.
Joutuuko päivittäin latamaan ylläpitolaturilla ja Kauanko käytät eberiä riittääkö 15min vai pitääkö lämmittää 30min ennen lähtöä pakkasilla?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Minulla se on ollut talvella käytännössä joka yö piuhan päässä,kun autossa on säteilylämmitin ja sisätilalämmitin.Töissä taas ei ollut lämpöpaikkaa,niin silloin käytän eberiä ja kovilla pakkasilla myös aamulla eberiä,kun se säteilylämmittimen teho on melko olematon.Minä olen eberiä käyttänyt noin puoli tuntia kerrallaan.Tosin auto oli eri merkkinen,nyt lähtee samoilla systeemeillä ensimmäinen talvi mersulla.Mersussa on tosin kunnon lokilämmitinkin.
Itellä on tuossa diesel väykyssä orkkis webasto ja työmatka muijalla 14km edestakaisin webasto on kakskertaa noin 20.min
keralla talvella päivässä käytössä niin tapaan ladata akun yllä pitolaturilla panna päälle Lauantai iltana ja otaa pois Sunnuntai
aamuna hyvin on ainakin tähän asti virta riittänyt
keralla talvella päivässä käytössä niin tapaan ladata akun yllä pitolaturilla panna päälle Lauantai iltana ja otaa pois Sunnuntai
aamuna hyvin on ainakin tähän asti virta riittänyt
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Mulla on webastosta semmosia kokemuksia, että 10km työmatkalla akku tuli aina täyteen tikkiin, vaikka kone pöhisikin sen 20-30min kahdesti päivässä. On todella mukava varuste ja kun tuohon tottuu, ei lohkarit paljoa kiinnosta. Defan ylläpitolaturin vois laittaa kaveriksi, niin vois huvikseen latailla sitä akkua vihreällä johdolla, jos sille jostain syystä olisi tarvetta. Kyllä se mesen 200A laturi sen akun täytää melko vikkelään, jos kone on lähtiessä sellasessa lämpötilassa, ettei vastusta tarvita. Jos on yhtään taipumusta ropailla autoa itse, kannattaa ostaa webasto jo ihan siitä syystä että sen diagnostiikka on aika hyvä ja ohjelmat sekä kaapelit saa halvalla.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Sellaisia juuri tähän tarkoitettuja akunlämmittimiäkin on olemassa. Kannattaa sellaistakin harkita. Kyllähän se akku paljon paremmin ottaa ja antaa sitä virtaa kun se on lämmin 
e: Tuoltahan nuita löytyy nopealla googlauksella http://www.arcticheat.fi/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Itte ainakin laittaisin tuommosen jos olis webasto.

e: Tuoltahan nuita löytyy nopealla googlauksella http://www.arcticheat.fi/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Itte ainakin laittaisin tuommosen jos olis webasto.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viesti:
Itellä eberi V6: ssa... eipä enää ilman osaa olla.Arto S kirjoitti:Mietin lämmitimen laittoa ässään w220 320 bensa ja olen kahden vaiheella laittaako letkulämppärin (ainoan jonka saa) ja sisäpistokeen vai hankkisko Eberin.
AGM akku... ei ole ongelmia ollu, vaikka joskus lyhyttäkin ajoa kovillakin pakkasilla.
Eberi hieman webastoa tehokkaampi... kiva käyttää kännykkäohjauksella.
Oulussa Powerflash myy / asentaa lämmittimiä mersuihin kokeneesti.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Itse käytän lämmitykseen noin 20 min ja sitten niin pitkään ajossa että lämpömittari näyttää noin 70-80 astetta.
Monet sanovat että eberi olisi järkevämmin ja kestävämmin rakennettu ainakin höyrystimen kohdalta jonka kaiketi joutuukin joskus vaihtamaan sen puolesta että ei kokonaan tartte uutta pistää.
Toisekseen huomasin bensa koneisessa käyttöä ja akkua kuormittava tekijä oli että lämmittikö pelkkää moottoria,sisätilaa tai molempia.
Virtaa veti kyllä eniten sisätilän lämmitys ja motin saman aikaisesti ja motti ei kyllä lämmennyt tarpeeksi näin.
Paras tulos taitais olla pelkän moottorin lämmityksessä.
Monet sanovat että eberi olisi järkevämmin ja kestävämmin rakennettu ainakin höyrystimen kohdalta jonka kaiketi joutuukin joskus vaihtamaan sen puolesta että ei kokonaan tartte uutta pistää.
Toisekseen huomasin bensa koneisessa käyttöä ja akkua kuormittava tekijä oli että lämmittikö pelkkää moottoria,sisätilaa tai molempia.
Virtaa veti kyllä eniten sisätilän lämmitys ja motin saman aikaisesti ja motti ei kyllä lämmennyt tarpeeksi näin.
Paras tulos taitais olla pelkän moottorin lämmityksessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- Bercedes Menz
- Mersumies
Paljonko tuollainen ylläpitolaturi maksaa ja mikä pulju noita myy / laittaa paikoilleen Pirkanmaalla (samat paikat, joista saa lohko-/letku-/säteilylämmittimiäkin)?
Onko Mersujen alkuperäislämmitin (polttoainekäyttöinen) merkiltään Eber vai Webasto?
Onko Mersujen alkuperäislämmitin (polttoainekäyttöinen) merkiltään Eber vai Webasto?
Mercedes-Benz W212 250cdi aut. pehmeä Avantgarde -11 (62tkm -->
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
Exät:
Mercedes-Benz W204 220cdi aut. Avantgarde -10 (1v 4kk ja 65tkm)
Mercedes-Benz S203T 220Cdi aut. Avantgarde -06 (2v 8kk ja 85tkm)
Honda Accord 2,2 Ctdi -06 (1v 7kk ja 60tkm)
Seat Leon 1,9 Tdi -07 (1v 3kk ja 60tkm)
Opel Vectra C 2,2 Dti -02 (2v 3kk ja 100tkm)
Opel Astra G 2,0i -00 (3v ja 90tkm)
VW Vento 1,8 90hv -94 (2v ja 25tkm)
-
- Vakiokalustoa
Webasto ja hintoja voi katsoa e bay:stä saksasta suht edullisia.
Taitaa olla webasto. Mitä noiden kanssa on tullut touhuttua, niin webaston ja eberin suurin ero on toimintaperiaatteessa. Eberi koittaa käryttää kattilaa viimeiseen asti ja webasto menee taas vikatilaan, jos joku asia ei ole kohdallaan. Ebereitä on kehuttu varmemmiksi, mutta se johtuu lähinnä tuosta erosta toimintaperiaatteessa. Oma eberi kyllä lähti aina päälle, mutta lopuksi palaminen oli jo aika onetonta ja käryä ja savua riitti. Sitten kun se eberi käryttää itsensä tukkoon se on kokolailla entinen. Näitä on vaihdettu uusiin, kun ovat tuhoutuneet lähes kokonaan.
Webastoihin saa aika kivasti osia ja jos viitsii etsiä vaikka ebaystä, ne eivät edes maksa paljoa. Vian haku thermo testillä on suht helppoa. Palokammion saa monesti myös putsattua, se ei välttämättä oo entinen jos tulee palo-ongelmia. Itsekin olen tuollaisen putsannut ja saanut kuntoon. Itse ostan mielummin webaston. GSM-rele siihen kaveriksi niin saa lämpenemään kätevästi tekstiviestillä tai soitolla. Vähän makuasioita taitaa loppupeleissä olla. Pari kuukautta sitten ostin uuden Thermo top C:n johtosarjoineen 450 eurolla. Vielä tarttis ruuvata se paikoilleen.
Tältä myyjälstä ostin yhden tommosen mersun piirikortilla olevan webaston varaosiksi. Ei oo paha hinta jos sattuu w203 tai clk meseen tarvitsemaan webaa. Mä vaihdoin tohon ihan tavallisen thermo topin kortin. Tuon Mersun kortti on vielä tallessakin.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-Webasto ... 348wt_1141" onclick="window.open(this.href);return false;
Webastoihin saa aika kivasti osia ja jos viitsii etsiä vaikka ebaystä, ne eivät edes maksa paljoa. Vian haku thermo testillä on suht helppoa. Palokammion saa monesti myös putsattua, se ei välttämättä oo entinen jos tulee palo-ongelmia. Itsekin olen tuollaisen putsannut ja saanut kuntoon. Itse ostan mielummin webaston. GSM-rele siihen kaveriksi niin saa lämpenemään kätevästi tekstiviestillä tai soitolla. Vähän makuasioita taitaa loppupeleissä olla. Pari kuukautta sitten ostin uuden Thermo top C:n johtosarjoineen 450 eurolla. Vielä tarttis ruuvata se paikoilleen.
Tältä myyjälstä ostin yhden tommosen mersun piirikortilla olevan webaston varaosiksi. Ei oo paha hinta jos sattuu w203 tai clk meseen tarvitsemaan webaa. Mä vaihdoin tohon ihan tavallisen thermo topin kortin. Tuon Mersun kortti on vielä tallessakin.
http://www.ebay.de/itm/Mercedes-Webasto ... 348wt_1141" onclick="window.open(this.href);return false;
Kylmänraudanseppä kirjoitti:Itellä eberi V6: ssa... eipä enää ilman osaa olla.Arto S kirjoitti:Mietin lämmitimen laittoa ässään w220 320 bensa ja olen kahden vaiheella laittaako letkulämppärin (ainoan jonka saa) ja sisäpistokeen vai hankkisko Eberin.
AGM akku... ei ole ongelmia ollu, vaikka joskus lyhyttäkin ajoa kovillakin pakkasilla.
Joo powerflashista varasinkin eberin asennukseen oli vain 6 viikon jonot (tosin omaani enää 3 viikkoa). Ja taitaa olla varmin ottaa se AGM akku ja ylläpitolaturikin. Netistä vain luin kauhu tarinoita, että ei tahdo virrat riittää lyhyessä ajossa niin alko mietityttään meneekö rahat hukkaan

W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Ei mene rahat hukkaan.Arto S kirjoitti:Kylmänraudanseppä kirjoitti:Itellä eberi V6: ssa... eipä enää ilman osaa olla.Arto S kirjoitti:Mietin lämmitimen laittoa ässään w220 320 bensa ja olen kahden vaiheella laittaako letkulämppärin (ainoan jonka saa) ja sisäpistokeen vai hankkisko Eberin.
Joo powerflashista varasinkin eberin asennukseen oli vain 6 viikon jonot (tosin omaani enää 3 viikkoa). Ja taitaa olla varmin ottaa se AGM akku ja ylläpitolaturikin. Netistä vain luin kauhu tarinoita, että ei tahdo virrat riittää lyhyessä ajossa niin alko mietityttään meneekö rahat hukkaan
Nuo kauhutarinat akun loppumisesta liittyy yleensä tyhmään käyttöön webastojen kohdalla....-10 pakkasella poltetaan maksimit 2h sitä ja sitten kun mennään autolle on sauna valmis....ja virrat kadonneet...webastossa kun on todella alhainen sammumisraja akun tehon kapasiteetissa...muistaakseni 11V tai jopa alle?....kahdessa tunnissa se jo imaisee isommankin akun tyhjäksi.
jos käyttää fiksusti eli -10 pakkasella 15-20min ja -20 pakkasella 30min kestää akku hyvin pätkäajoa...itse ajelin pakulla todella lyhyttä ajoa ja käytin webastoa 5-10krt pvä 10min jaksoja jne....ei hyytynyt akku koskaan.
mersulla nyt pari talvea ajeltu ja webastoa käytetty surutta....ei ole akku loppunut kertaakaan....
itse olen kuullut että luotettavampi olisi webasto mutta eniwei....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Mukava kuulla positiivisa kokemuksia! Kyllä se Eberi taitta mennä asennukseen vaikka kallishan investointihan tuo on.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Akun kestoon vaikuttaa varmasti kaikista eniten se, millä nopeudella puhallinta pidetään. Itse lämmitinhän ei juri virtaa vie. Kaveri pitää audissaa aina automaattiasennolla tuota flektiä, eikä senkään akku oo vielä loppunut. Sillä tosin työmatkaakin kertyy yli 20km/suunta.