Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Taxikuskin mukaan loota kestää sportilla siksi, että vaihtaessa kierrokset ovat korkeammat ja vääntö on pienempi. Ja vääntöhän se on mikä vaihteistot rikkoo, oli sit automaatti taikka manuaali.
C220A Elegance
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
maarkuus kirjoitti:Taxikuskin mukaan loota kestää sportilla siksi, että vaihtaessa kierrokset ovat korkeammat ja vääntö on pienempi. Ja vääntöhän se on mikä vaihteistot rikkoo, oli sit automaatti taikka manuaali.
No, näinkö....eiköhän sen lootan riko teho ja vääntö yhdessä väärän käytön kanssa....

ja edelleenkään aikaisemmin jonkun mainitsemaa vertalukohtaa ei ole olemassa.....tämä on aivan naurettava asia kun ei ole mihin verrata vaan talousteiteilijä taksikuskia uskotaan taas kerran, eikös ole sanonta että kun taksikuski alkaa puhua pörssiosakkeista on lama jo päällä?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Eli se 270 CDI vaihtaa normiajossa isommalle vasta yli 3000 rpm:llä? Täyskiihdytyksessähän mennään samoille kierroksille joten jos eroista puhutaan niin se tarkoittaa "normaalia" ajoa ja 270 CDI:llä näyttää vääntö laskevan maksimiarvostaan vasta kun päästään 3000 kierroksen kohdalle ja yli.maarkuus kirjoitti:Taxikuskin mukaan loota kestää sportilla siksi, että vaihtaessa kierrokset ovat korkeammat ja vääntö on pienempi. Ja vääntöhän se on mikä vaihteistot rikkoo, oli sit automaatti taikka manuaali.
Maksimivääntö taas alkaa versiosta riippuen jostain 1400 - 1600 kierroksesta eli eiköhän molemmilla vaihtamisohjelmilla olla tuon vääntökäyrän tasaisella alueella. Mikähän olisi seuraava selitys?
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Laatikko vaihtaa Sport asennossakin alemmilla kierroksilla jos kevyesti vain kaasuttaa.
Ne tilanteet tulevat usein nopeasti eteen jossa tarve tehokkaaseen kiihdytykseen,
silloin on hyvä kun S asento on jo valmiina valittuna niin ei tarvitse kick downin kanssa rähistellä.
Ne tilanteet tulevat usein nopeasti eteen jossa tarve tehokkaaseen kiihdytykseen,
silloin on hyvä kun S asento on jo valmiina valittuna niin ei tarvitse kick downin kanssa rähistellä.
Tapani Rauha
trh202@gmail.com
trh202@gmail.com
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
itse pidän aina normaali asennossa koska sport asentoa ei viitti kuin kesällä ja hyvällä tiellä pitää päällä koska vaikuttaa myös samalla alustan toimintaan. sitten sorateillä comfort.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Tämä olikin uutta tietoa. Missä kaikissa malleissa?maketap kirjoitti:vaikuttaa myös samalla alustan toimintaan
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ainakin pre-facelift 221:ssä (siinä kun alustan ja vaihteiston ohjelmalle on yksi yhteinen C/S/M kytkin). ML:ää en tunne, ohjekirjan mukaan se vaikutti 211-tyyliseltä jossa vaihteiston ohjelmavalinta ei vaikuta alustaan (ja sama päinvastoin).tj86430 kirjoitti:Tämä olikin uutta tietoa. Missä kaikissa malleissa?maketap kirjoitti:vaikuttaa myös samalla alustan toimintaan
-
- Mersumies
- Viestit: 1558
- Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
- Paikkakunta: oulu
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Eiköhän se kuski päätä kummalla haluaa ajella, S-lähtee ykkösvaihteella liikkeelle, ja vaihtaa suuremmilla kierroksilla ja C tai W lähtee 2 vaihteella liikkeelle ja vaihtaa matalammilla kierroksilla isommalle ja voisi olettaa pienempää polttoaineen kulutusta, itse olen ajellut molemmilla.Bercedes Menz kirjoitti:Kyselin tästä jo toisaalla, mutta sain vain yhden vastauksen. Nyt siis oma topikki asialle...
Ajatteko siis automaatilla Comfort- vai Sport-asennolla vai molemmilla vuoronperään/tapauskohtaisesti? Kertokaa toki vielä, että mihin valintanne perustuu (kulutus, laatikon kestävyys, mukavuus, joku muu syy). Kertokaa myös mikä auto kyseessä (itsellä C-malli 203 220Cdi -06). Osaatteko sanoa mitä eroa Comfortilla ja Sportilla on teknisesti? Eli olen kuullut, että Comfort-asennolla luistattaa paikaltaanlähtiessä (vai lähteekö jopa kakkosella liikenteeseen?) ja laatikko kestää paremmin Sport-vaihtoehtoa. Pitääko paikkaansa ja onko esimerkkejä, joissa laatikko on porsinut jo pienillä kilometreillä? Paljonko noilla laatikolla yleensä on ajettu ilman huolia?
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
vastaan uudemman kerran tiedon kanssa! ei voi valita vaihteiston asentoa! auto ML w164 7g vaihteistolla airmatic alustalla.
ei ollut tosiaan mitään mainintaa tuosta vaihteisto valinta ohjelmasta, ei tuon airmaticin kohdalla eikä vaihteiston kohdalla!
pitäpä ottaa oikeen ohjekirja esiin ja tutkia ja niinhän se oli niinkuin DBFI sanoi.DBFI kirjoitti:Ainakin pre-facelift 221:ssä (siinä kun alustan ja vaihteiston ohjelmalle on yksi yhteinen C/S/M kytkin). ML:ää en tunne, ohjekirjan mukaan se vaikutti 211-tyyliseltä jossa vaihteiston ohjelmavalinta ei vaikuta alustaan (ja sama päinvastoin).tj86430 kirjoitti:Tämä olikin uutta tietoa. Missä kaikissa malleissa?maketap kirjoitti:vaikuttaa myös samalla alustan toimintaan
ei ollut tosiaan mitään mainintaa tuosta vaihteisto valinta ohjelmasta, ei tuon airmaticin kohdalla eikä vaihteiston kohdalla!
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 142
- Liittynyt: Ke 17.08.2011 04:50
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ja V251:n (vm 2007) manuaali taas sanoo, että C = Comfort, S = Stardard.tj86430 kirjoitti:211:n manuaalin mukaan:
ja:S Sport Kaikkiin normaaleihin ajotilanteisiin
C Comfort Mukavuuspainotteiseen ajoonMukavuuskäytöllä C on seuraavat ominaisuudet:
- Pito paranee. Ajovakaus on parempi esimerkiksi liukkaalla tienpinnalla.
- Automaattivaihteisto vaihtaa aiemmin suuremmalle vaihteelle. Moottorin kierrosluvut pysyvät täten alhaisina, eivätkä pyörät pyöri niin herkästi tyhjää.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Juuri näin...maarkuus kirjoitti:Taxikuskin mukaan loota kestää sportilla siksi, että vaihtaessa kierrokset ovat korkeammat ja vääntö on pienempi. Ja vääntöhän se on mikä vaihteistot rikkoo, oli sit automaatti taikka manuaali.

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ja taas, juurikin näin...trauha kirjoitti:Laatikko vaihtaa Sport asennossakin alemmilla kierroksilla jos kevyesti vain kaasuttaa.
Ne tilanteet tulevat usein nopeasti eteen jossa tarve tehokkaaseen kiihdytykseen,
silloin on hyvä kun S asento on jo valmiina valittuna niin ei tarvitse kick downin kanssa rähistellä.

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Ainakin omassa S212 350CDIssä normi E (economy) asennossa auto lähtee aivan kepeästi ilman minkäänlaista kickdownia kaikissa tilanteissa. Välillä vaihteisto vaihtaa paripykälää alaspäin, kun reippaammin kaasuttaa. Itse ainakin ajan käytännössä jatkuvasti E-moodilla. Käsittääkseni tuo seitsemänportainen vaihteisto on kehitetty nimenomaan kestämään näiden V6 dieseleiden väännön, jotta nykyään ei tarvitse enää rajoittaa moottorinohjauksella vääntöä niinkuin joskun ennen.trauha kirjoitti:Laatikko vaihtaa Sport asennossakin alemmilla kierroksilla jos kevyesti vain kaasuttaa.
Ne tilanteet tulevat usein nopeasti eteen jossa tarve tehokkaaseen kiihdytykseen,
silloin on hyvä kun S asento on jo valmiina valittuna niin ei tarvitse kick downin kanssa rähistellä.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Siis sehän oli käsivalintainen laatikko joka ei kestänyt esim. 270 CDI:n vääntöä ja sillä piti moottoria kuristaa pikkuvaihteilla (vai oliko vain ykkösellä).D-MB kirjoitti:Käsittääkseni tuo seitsemänportainen vaihteisto on kehitetty nimenomaan kestämään näiden V6 dieseleiden väännön, jotta nykyään ei tarvitse enää rajoittaa moottorinohjauksella vääntöä niinkuin joskun ennen.
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Eiköhän tässä puhuta kuitenkin automaatti laatikosta....? 

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Käsittääkseni useimmat saksalaiset valmistajat ovat mennävuosina rajoittaneet tehoja/vääntöä, jotta vaihteistot (myös siis automaattivaihteistot) kestäisivät pitkässä käytössä.DBFI kirjoitti:Siis sehän oli käsivalintainen laatikko joka ei kestänyt esim. 270 CDI:n vääntöä ja sillä piti moottoria kuristaa pikkuvaihteilla (vai oliko vain ykkösellä).D-MB kirjoitti:Käsittääkseni tuo seitsemänportainen vaihteisto on kehitetty nimenomaan kestämään näiden V6 dieseleiden väännön, jotta nykyään ei tarvitse enää rajoittaa moottorinohjauksella vääntöä niinkuin joskun ennen.
S212 350CDI 2011, Volvo XC60 D4 AWD 2015
Re: Automaatilla ajo: Comfort- vai Sport-asento
Mä oon ajellu jo monta kuukautta pelkällä sportilla omaani. Polttoainettakin menee vähemmän, kun sitä luistoa ei oli ihan älyttömästi. Kaupungissa melkein litran ero. Vaihtelee ihan mikavasti pykäliä, mutta kickdownit ärsyttää kyllä, kun se huudattaa sitä konetta ihan punarajalle asti ennen vaihtoa. Jos ton sais vaihtamaan kaasupohjassa 500r aikaisemmin, ei sitä c-asentoa tarttis ollenkaan.
W204 C180K avantgarde -myyty-