2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jaames
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 18.10.2011 13:01

2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja Jaames »

tietäskö joku kun W201 korissa on 2,6l 12v. moottorin iskunpituus? männänkoko? kiertokanken pituus? ja vaikka samat tiedot 3,0l motista...
Viimeksi muokannut Jaames, Ke 19.10.2011 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tervetuloa foorumille.
Jos kerrot mitä ajat takaa niin joku voi oikotietä kertoa sulle heti kaiken ettei tartte kantapäänkautta kokea ja jos sitten laitat kysymyksesi jotenkin otsikkoon niin heti tärppää.
Nämä tiedot muuten ei taida selvitä kun spesialistilta joka rakentelee koneita täällä tai ihan moottorikoneistamon kautta.Kiertokangen pituutta ei muuten kaiketi löydy kuin mittaamalla.Saman asian kyllä ajaa jos tietäisi onko sama iskunpituus niin silloin olisi sama kampura.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ko. tiedot löytyy ainaki haynesin korjausoppaasta. taitaa ne alfamerinkin oppaassa olla... Molempiahan myy alfamer :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jaames
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 18.10.2011 13:01

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja Jaames »

Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisin :o ja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan :thumbup: kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu :D (huomaa vitsi)
Avatar
pena837
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ti 29.09.2009 00:18
Paikkakunta: Tervola

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja pena837 »

W201 190 E 2.6

Antall sylindre 6 (rekke)
Antall ventiler 12
Boring/slaglengde 82,9 / 80,2 mm
Slagvolum 2597 cm3
Kompresjon 9,2

kiertokangen pituutta ei tämä sivu ilmoita http://mercefreaken.com/
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja napa »

Jaames kirjoitti:Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisin :o ja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan :thumbup: kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu :D (huomaa vitsi)
M103 koneissa on ihan hyvän mittainen kiertari ja siitä johtuen myös kampisuhde... oliko se n. 5.7" eli n. 144 mm (kiertarin pituuteen en ota 100% vastuuta, kun heitin sen muistista... montaa mm tuossa ei kuitenkaan ole heittoa... yli 140 mm kuitenkin, mutta alle 150 mm se on :D )

kiertarihan nyt harvoin kuitenkaan liian pitkä on :wink:

m103 vakio 80.25 mm iskulla ja omalla kiertarilla saadaan kampisuhteeksi 1.79 ja esim. OM603 kampuralla (isku 84 mm) ja vakio kiertarilla kampisuhde on 1.71, ongelmaksi jää vain tuossa kombinaatiossa löytää riittävän matala mäntä (puristuskorkeudeltaan), kun vakiomäntäkin on aika "lätty" (oliko siinä n. 22 mm puristuskorkeus...)

3 litrainen versio tuosta M103 koneesta ei poikkea, kuin männän halkaisijaltaan tuosta pikkuveljestään (2.6) joka 3 litraisessa on 88.5 mm, kiertarit ja kampiakseli on "samat"...

huikkolle muuten tiedoksi, jos lukee, että mulla saattaa olla ducatosta kiertari vääntynyt, kun se tahtoo vähän käydä huonosti kylmänä, rellu rentään pelaa moitteetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jaames
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 18.10.2011 13:01

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja Jaames »

napa kirjoitti:
Jaames kirjoitti:Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisin :o ja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan :thumbup: kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu :D (huomaa vitsi)
M103 koneissa on ihan hyvän mittainen kiertari ja siitä johtuen myös kampisuhde... oliko se n. 5.7" eli n. 144 mm (kiertarin pituuteen en ota 100% vastuuta, kun heitin sen muistista... montaa mm tuossa ei kuitenkaan ole heittoa... yli 140 mm kuitenkin, mutta alle 150 mm se on :D )

kiertarihan nyt harvoin kuitenkaan liian pitkä on :wink:

m103 vakio 80.25 mm iskulla ja omalla kiertarilla saadaan kampisuhteeksi 1.79 ja esim. OM603 kampuralla (isku 84 mm) ja vakio kiertarilla kampisuhde on 1.71, ongelmaksi jää vain tuossa kombinaatiossa löytää riittävän matala mäntä (puristuskorkeudeltaan), kun vakiomäntäkin on aika "lätty" (oliko siinä n. 22 mm puristuskorkeus...)

3 litrainen versio tuosta M103 koneesta ei poikkea, kuin männän halkaisijaltaan tuosta pikkuveljestään (2.6) joka 3 litraisessa on 88.5 mm, kiertarit ja kampiakseli on "samat"...

huikkolle muuten tiedoksi, jos lukee, että mulla saattaa olla ducatosta kiertari vääntynyt, kun se tahtoo vähän käydä huonosti kylmänä, rellu rentään pelaa moitteetta...

Kiitos hyvästä vastauksesta!! mikäs/missä tällänen OM603 motti on?? akseli sopii suoraa m103:seen? samat kk ja rk kaulat?

p.s mä en ymmärrä mitää noista moottori malleista :oops:
napalle viä... ei tullut pelattu mersun moottorien kans kauheesti... bmw 2.0l kutosissa onkelma liianpitkä veivi...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??

Viesti Kirjoittaja napa »

Jaames kirjoitti:mikäs/missä tällänen OM603 motti on?? akseli sopii suoraa m103:seen? samat kk ja rk kaulat?

p.s mä en ymmärrä mitää noista moottori malleista :oops:
napalle viä... ei tullut pelattu mersun moottorien kans kauheesti... bmw 2.0l kutosissa onkelma liianpitkä veivi...
OM603 on mersun "kapeakantinen" 3 litrainen diesel... siis esim. w124 300D:n nokalta löytyvä...

en nyt muista juuri tuon 2 litraisen kutosen mittoja bemarin koneista, mutta yleisesti pidän, että niissä (BMW) on ihan liian lyhyt veivi (yleensä joku 135 mm) :D vai olisko ongelma enemmänkin se, että lohko on liian matala, oikean mittaiselle kiertarille pitkällä iskulla... mersun koneissa ei yleensä sitä ongelmaa ole, niissä on jotenkin epämääräisesti onnistuttu (edes) tuon asian suhteen :shock:

mulla on tiedossa muutama pulju, jotka myy pikkulohko chevyn (V8) kiertareita, jotka sopii mersun M103 koneeseen (hondan 1.889" laakerilla olevia H-profiili kiertareita, normi chevyn 2" laakeri on liian iso), niistä sais edullisesti hyödynnettyä paremmat kiertarit, jos aikoo viedä ajatusta pitemmälle tätä hommaa... niitä saa ainakin 5.7 ja muistaakseni 6" pitkinä...

nyt tuli jo juttua bemarista, hondasta ja chevystä, niin ei jaksa kovin isolla laittaa enää ducatosta, rellusta ja siitä 500€:n lankusta, vaikka huikko ehkä niin odottikin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jaames
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 18.10.2011 13:01

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja Jaames »

chevyn pikkulohkon veivit onkin tuttuja :D oon laittanut niitä taas sit toyotan 18rg moottoriin, passaavat hyvin pannupää hd männän kans :?

selvä pyy... siis sellasia diiselin kampia luulis kyl löytyvän helpolla, pitää varmaa lähtee hankkii eka 3.0l lohko :crazy:

juu tossa bmw 2.0l vanos moottorissa kampisuhde oli ihan hullu, tavoteltii 240hp ni sillä suhteella ois tarvinnut kiertää yli 12000rpm et ois ollut mahollista. tai sit tarvinnut teettää männät et ois saanut 6mm lyhemmät veivit.
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

meinasitko ihan vaparin tehdä ?? itellekki tulossa vapari 3,0 moniventtiili 190 koriin pakosarjaa ja läpprungot m3:sesta moottorin ohjaus ja suorasytkä. nokat hakusassa mut ei löyvy eli pitäs hijoa mut eka setuppi varmaan vakio nokilla.
Jaames
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 18.10.2011 13:01

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja Jaames »

juu ihan vapari vaan! tosiaa nyt 2.6l ja mikäs sen helpompaa virittämistä kun kuutioiden kasvatus :shock: pakosarjaa kans katsellut mut en oo löytänyt... en sit tiiä miten se oma sarja rupee ahdistaa :cry: pitää varmaa tilata marteliukselta kuutio käyriä vaan ja ruveta laskee mittaa ja kasailee itse sarjaa sit...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja napa »

Jaames kirjoitti:juu ihan vapari vaan! tosiaa nyt 2.6l ja mikäs sen helpompaa virittämistä kun kuutioiden kasvatus :shock: pakosarjaa kans katsellut mut en oo löytänyt... en sit tiiä miten se oma sarja rupee ahdistaa :cry: pitää varmaa tilata marteliukselta kuutio käyriä vaan ja ruveta laskee mittaa ja kasailee itse sarjaa sit...
jos vapari on tarkoitus tehdä, niin sitten 3.0 versio aihioksi... miksi lähteä 2.6 suurentelemaan, kun kerran valmiiksi suurempi löytyy ihan tehtaan jäljiltä...

3.0 ja siihen OM603 dieselin kampiakseli, niin päästään jo n.3.2 litraiseen koneeseen... lisäksi 3.0 lohkosta löytyy ne mäntien öljyruiskujen paikat usein jo vakiona, mitä en ole ainoassakaan 2.6 lohkossa nähnyt...

ducato ja renault laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

eli 603 kampiakselilla mutta tarviiko kiertokankia ja mäntiä vaihtaa mistä mallista käy ?? ja mulla tulee m3 peltipakosarjat ne käy aika pienellä muokkauksellaa samoin kuin läppä rungot. eikös 3,5 603 sen kampiakselilla pysty stroukkamaaan 3,6 ? mut miten ne kiertari ja mäntä hommat
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja napa »

keijo17 kirjoitti:eli 603 kampiakselilla mutta tarviiko kiertokankia ja mäntiä vaihtaa mistä mallista käy ?? ja mulla tulee m3 peltipakosarjat ne käy aika pienellä muokkauksellaa samoin kuin läppä rungot. eikös 3,5 603 sen kampiakselilla pysty stroukkamaaan 3,6 ? mut miten ne kiertari ja mäntä hommat
3.5 litraisen OM603 kampiakselissa on jo ihan liian pitkä isku, joten se ei edes ole vaihtoehtona :D (omasta mielestä...) pitäähän sitä nyt saada bensakonetta kuitenkin kierrättää yli 5000 RPM :wink:

normi OM603 kampi (84 mm isku) ja ihan vakio M103 kiertarit ja männät, niin tulee jo ihan hyvä paketti pienillä kustannuksilla... sorvissa voi vakio männistä hieman pyyhkäistä laelta pois, niin saa välykset kannen ja männän kanssa kohdalleen...

liikaa ei kannata ahnehtia niitä kuutioitakaan, kun luotettavuus/ominaisuudet alkaa kärsiä sitten liikaa... mielummin vakio mäntä tai ensimmäinen ylikoko, kun pyttyjen väli (kannentiivisteen osalta) on muutenkin jo heikko paikka M103 3.0 koneessa...

pitäis jaksaa vaihtaa relluun talvirenkaat alle, ducatossa ne onkin olleet jo 3 viikkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
keijo17
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 15.02.2009 21:40

Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??

Viesti Kirjoittaja keijo17 »

joo se on kyllä heikko paikka .. eli 603 kampura kävis suoraan kaulat yms visiin saman kokoiset ku kk laakerit ainekin samalla varaosanumerolla ja iskutilavuudeksi tulis joku 3,2 huitteilla paljonkohan lie tarvii männistä niistää ?? meneekö laki liian ohueksi ? tarvii varmaan myös jyrsiä uudet kolot venttiileille ? eikös hyvä varo mitta kanteen ollu 0,1mm /1000RPM vaparissa ? kuinkakohan paljo lie 24 v tuplaventtiilin jousilla ja hydraulisilla säätimillä kärsii kierrättää ettei pääse napsamaan :)
Vastaa Viestiin