2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
tietäskö joku kun W201 korissa on 2,6l 12v. moottorin iskunpituus? männänkoko? kiertokanken pituus? ja vaikka samat tiedot 3,0l motista...
Viimeksi muokannut Jaames, Ke 19.10.2011 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
Tervetuloa foorumille.
Jos kerrot mitä ajat takaa niin joku voi oikotietä kertoa sulle heti kaiken ettei tartte kantapäänkautta kokea ja jos sitten laitat kysymyksesi jotenkin otsikkoon niin heti tärppää.
Nämä tiedot muuten ei taida selvitä kun spesialistilta joka rakentelee koneita täällä tai ihan moottorikoneistamon kautta.Kiertokangen pituutta ei muuten kaiketi löydy kuin mittaamalla.Saman asian kyllä ajaa jos tietäisi onko sama iskunpituus niin silloin olisi sama kampura.
Jos kerrot mitä ajat takaa niin joku voi oikotietä kertoa sulle heti kaiken ettei tartte kantapäänkautta kokea ja jos sitten laitat kysymyksesi jotenkin otsikkoon niin heti tärppää.
Nämä tiedot muuten ei taida selvitä kun spesialistilta joka rakentelee koneita täällä tai ihan moottorikoneistamon kautta.Kiertokangen pituutta ei muuten kaiketi löydy kuin mittaamalla.Saman asian kyllä ajaa jos tietäisi onko sama iskunpituus niin silloin olisi sama kampura.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
ko. tiedot löytyy ainaki haynesin korjausoppaasta. taitaa ne alfamerinkin oppaassa olla... Molempiahan myy alfamer 

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisin
ja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan
kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu
(huomaa vitsi)



Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
W201 190 E 2.6
Antall sylindre 6 (rekke)
Antall ventiler 12
Boring/slaglengde 82,9 / 80,2 mm
Slagvolum 2597 cm3
Kompresjon 9,2
kiertokangen pituutta ei tämä sivu ilmoita http://mercefreaken.com/
Antall sylindre 6 (rekke)
Antall ventiler 12
Boring/slaglengde 82,9 / 80,2 mm
Slagvolum 2597 cm3
Kompresjon 9,2
kiertokangen pituutta ei tämä sivu ilmoita http://mercefreaken.com/
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
M103 koneissa on ihan hyvän mittainen kiertari ja siitä johtuen myös kampisuhde... oliko se n. 5.7" eli n. 144 mm (kiertarin pituuteen en ota 100% vastuuta, kun heitin sen muistista... montaa mm tuossa ei kuitenkaan ole heittoa... yli 140 mm kuitenkin, mutta alle 150 mm se onJaames kirjoitti:Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisinja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan
kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu
(huomaa vitsi)

kiertarihan nyt harvoin kuitenkaan liian pitkä on

m103 vakio 80.25 mm iskulla ja omalla kiertarilla saadaan kampisuhteeksi 1.79 ja esim. OM603 kampuralla (isku 84 mm) ja vakio kiertarilla kampisuhde on 1.71, ongelmaksi jää vain tuossa kombinaatiossa löytää riittävän matala mäntä (puristuskorkeudeltaan), kun vakiomäntäkin on aika "lätty" (oliko siinä n. 22 mm puristuskorkeus...)
3 litrainen versio tuosta M103 koneesta ei poikkea, kuin männän halkaisijaltaan tuosta pikkuveljestään (2.6) joka 3 litraisessa on 88.5 mm, kiertarit ja kampiakseli on "samat"...
huikkolle muuten tiedoksi, jos lukee, että mulla saattaa olla ducatosta kiertari vääntynyt, kun se tahtoo vähän käydä huonosti kylmänä, rellu rentään pelaa moitteetta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
napa kirjoitti:M103 koneissa on ihan hyvän mittainen kiertari ja siitä johtuen myös kampisuhde... oliko se n. 5.7" eli n. 144 mm (kiertarin pituuteen en ota 100% vastuuta, kun heitin sen muistista... montaa mm tuossa ei kuitenkaan ole heittoa... yli 140 mm kuitenkin, mutta alle 150 mm se onJaames kirjoitti:Ajan asialla takaa sitä että haluun laskea kampikulman... että tiedän pitääkö kiertokankee ruveta pidentää vai lyhentää että saa suhteen sellaseksi kun haluisinja jos veivi nyt liian pitkä iskuu nähden ni ei muutakun iskua jatkaa vaan
kai nyt tääl joku muutakin kun polttimoita vaihtanut mersuu
(huomaa vitsi)
)
kiertarihan nyt harvoin kuitenkaan liian pitkä on
m103 vakio 80.25 mm iskulla ja omalla kiertarilla saadaan kampisuhteeksi 1.79 ja esim. OM603 kampuralla (isku 84 mm) ja vakio kiertarilla kampisuhde on 1.71, ongelmaksi jää vain tuossa kombinaatiossa löytää riittävän matala mäntä (puristuskorkeudeltaan), kun vakiomäntäkin on aika "lätty" (oliko siinä n. 22 mm puristuskorkeus...)
3 litrainen versio tuosta M103 koneesta ei poikkea, kuin männän halkaisijaltaan tuosta pikkuveljestään (2.6) joka 3 litraisessa on 88.5 mm, kiertarit ja kampiakseli on "samat"...
huikkolle muuten tiedoksi, jos lukee, että mulla saattaa olla ducatosta kiertari vääntynyt, kun se tahtoo vähän käydä huonosti kylmänä, rellu rentään pelaa moitteetta...
Kiitos hyvästä vastauksesta!! mikäs/missä tällänen OM603 motti on?? akseli sopii suoraa m103:seen? samat kk ja rk kaulat?
p.s mä en ymmärrä mitää noista moottori malleista

napalle viä... ei tullut pelattu mersun moottorien kans kauheesti... bmw 2.0l kutosissa onkelma liianpitkä veivi...
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja??
OM603 on mersun "kapeakantinen" 3 litrainen diesel... siis esim. w124 300D:n nokalta löytyvä...Jaames kirjoitti:mikäs/missä tällänen OM603 motti on?? akseli sopii suoraa m103:seen? samat kk ja rk kaulat?
p.s mä en ymmärrä mitää noista moottori malleista
napalle viä... ei tullut pelattu mersun moottorien kans kauheesti... bmw 2.0l kutosissa onkelma liianpitkä veivi...
en nyt muista juuri tuon 2 litraisen kutosen mittoja bemarin koneista, mutta yleisesti pidän, että niissä (BMW) on ihan liian lyhyt veivi (yleensä joku 135 mm)


mulla on tiedossa muutama pulju, jotka myy pikkulohko chevyn (V8) kiertareita, jotka sopii mersun M103 koneeseen (hondan 1.889" laakerilla olevia H-profiili kiertareita, normi chevyn 2" laakeri on liian iso), niistä sais edullisesti hyödynnettyä paremmat kiertarit, jos aikoo viedä ajatusta pitemmälle tätä hommaa... niitä saa ainakin 5.7 ja muistaakseni 6" pitkinä...
nyt tuli jo juttua bemarista, hondasta ja chevystä, niin ei jaksa kovin isolla laittaa enää ducatosta, rellusta ja siitä 500€:n lankusta, vaikka huikko ehkä niin odottikin...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
chevyn pikkulohkon veivit onkin tuttuja
oon laittanut niitä taas sit toyotan 18rg moottoriin, passaavat hyvin pannupää hd männän kans
selvä pyy... siis sellasia diiselin kampia luulis kyl löytyvän helpolla, pitää varmaa lähtee hankkii eka 3.0l lohko
juu tossa bmw 2.0l vanos moottorissa kampisuhde oli ihan hullu, tavoteltii 240hp ni sillä suhteella ois tarvinnut kiertää yli 12000rpm et ois ollut mahollista. tai sit tarvinnut teettää männät et ois saanut 6mm lyhemmät veivit.


selvä pyy... siis sellasia diiselin kampia luulis kyl löytyvän helpolla, pitää varmaa lähtee hankkii eka 3.0l lohko

juu tossa bmw 2.0l vanos moottorissa kampisuhde oli ihan hullu, tavoteltii 240hp ni sillä suhteella ois tarvinnut kiertää yli 12000rpm et ois ollut mahollista. tai sit tarvinnut teettää männät et ois saanut 6mm lyhemmät veivit.
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
meinasitko ihan vaparin tehdä ?? itellekki tulossa vapari 3,0 moniventtiili 190 koriin pakosarjaa ja läpprungot m3:sesta moottorin ohjaus ja suorasytkä. nokat hakusassa mut ei löyvy eli pitäs hijoa mut eka setuppi varmaan vakio nokilla.
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
juu ihan vapari vaan! tosiaa nyt 2.6l ja mikäs sen helpompaa virittämistä kun kuutioiden kasvatus
pakosarjaa kans katsellut mut en oo löytänyt... en sit tiiä miten se oma sarja rupee ahdistaa
pitää varmaa tilata marteliukselta kuutio käyriä vaan ja ruveta laskee mittaa ja kasailee itse sarjaa sit...


Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
jos vapari on tarkoitus tehdä, niin sitten 3.0 versio aihioksi... miksi lähteä 2.6 suurentelemaan, kun kerran valmiiksi suurempi löytyy ihan tehtaan jäljiltä...Jaames kirjoitti:juu ihan vapari vaan! tosiaa nyt 2.6l ja mikäs sen helpompaa virittämistä kun kuutioiden kasvatuspakosarjaa kans katsellut mut en oo löytänyt... en sit tiiä miten se oma sarja rupee ahdistaa
pitää varmaa tilata marteliukselta kuutio käyriä vaan ja ruveta laskee mittaa ja kasailee itse sarjaa sit...
3.0 ja siihen OM603 dieselin kampiakseli, niin päästään jo n.3.2 litraiseen koneeseen... lisäksi 3.0 lohkosta löytyy ne mäntien öljyruiskujen paikat usein jo vakiona, mitä en ole ainoassakaan 2.6 lohkossa nähnyt...
ducato ja renault laguna
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
eli 603 kampiakselilla mutta tarviiko kiertokankia ja mäntiä vaihtaa mistä mallista käy ?? ja mulla tulee m3 peltipakosarjat ne käy aika pienellä muokkauksellaa samoin kuin läppä rungot. eikös 3,5 603 sen kampiakselilla pysty stroukkamaaan 3,6 ? mut miten ne kiertari ja mäntä hommat
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
3.5 litraisen OM603 kampiakselissa on jo ihan liian pitkä isku, joten se ei edes ole vaihtoehtonakeijo17 kirjoitti:eli 603 kampiakselilla mutta tarviiko kiertokankia ja mäntiä vaihtaa mistä mallista käy ?? ja mulla tulee m3 peltipakosarjat ne käy aika pienellä muokkauksellaa samoin kuin läppä rungot. eikös 3,5 603 sen kampiakselilla pysty stroukkamaaan 3,6 ? mut miten ne kiertari ja mäntä hommat


normi OM603 kampi (84 mm isku) ja ihan vakio M103 kiertarit ja männät, niin tulee jo ihan hyvä paketti pienillä kustannuksilla... sorvissa voi vakio männistä hieman pyyhkäistä laelta pois, niin saa välykset kannen ja männän kanssa kohdalleen...
liikaa ei kannata ahnehtia niitä kuutioitakaan, kun luotettavuus/ominaisuudet alkaa kärsiä sitten liikaa... mielummin vakio mäntä tai ensimmäinen ylikoko, kun pyttyjen väli (kannentiivisteen osalta) on muutenkin jo heikko paikka M103 3.0 koneessa...
pitäis jaksaa vaihtaa relluun talvirenkaat alle, ducatossa ne onkin olleet jo 3 viikkoa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 2,6l 12v. moottorin tietoja, isku, kk.pituus??
joo se on kyllä heikko paikka .. eli 603 kampura kävis suoraan kaulat yms visiin saman kokoiset ku kk laakerit ainekin samalla varaosanumerolla ja iskutilavuudeksi tulis joku 3,2 huitteilla paljonkohan lie tarvii männistä niistää ?? meneekö laki liian ohueksi ? tarvii varmaan myös jyrsiä uudet kolot venttiileille ? eikös hyvä varo mitta kanteen ollu 0,1mm /1000RPM vaparissa ? kuinkakohan paljo lie 24 v tuplaventtiilin jousilla ja hydraulisilla säätimillä kärsii kierrättää ettei pääse napsamaan 
