OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Mistäköhän mahtaa johtua kun tuo perinteinen 300D käy kylmänä erittäin tyylikkäästi tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia moottori vapisematta, mutta kun motti on ns. normaalilämpöinen niin tyhjäkäynti on epätasaista ja moottori tärisee niin että sen tuntee autossa sisällä istuessakin. Ihan niinkuin ei kävisi kaikilla pytyillä?----Ajoitus pielessä, nokkaketju venynyt vai mikä lienee? Autolla on ajettu 440tkm ja motti ei syö öljyä eikä vettä.
Kertokaahan viisaammat missä vika???
Kertokaahan viisaammat missä vika???
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Edelleen kaipaisin neuvoja ongelmaan!!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 470
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Huono moottorin kumityyny ja liian alhainen tyhjäkäynti. 

A170cdi-00 1999-
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
tarkista hajottimet eli suuttimet.
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
eikös tun pitäisi olla toisinpäin?hessu79 kirjoitti:tarkista hajottimet eli suuttimet.
kylmänä polkea viikko että käy kaikilla ja sinistä niin perkeleesti
w201 om605
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
vois ollakin toistepäin,kaikki on mahollista.oma vapis lämpösena kylmänä ei niinkään paljoa ei kummiskaan uuden veroisesti käyny,suuttimen kärkien vaihdolla asettu.näin meillä muista ei tiiä,yksittäis tapauksia kaikki.tuli tuossa mieleen jotta voiskohan joku venttiili jäädä lämpösenä vuotamaan,tämäkin oire voi esiintyä myös toisinpäin,kokemusta on(tosin pienestä bensakoneesta)
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
No jakoketjun voisi vaihtaa mutta sitä käyntiä se ei tasoita.Suuttimet olisi kanssa hyvä laittaa mutta nyt tulee kyllä mieleen vika jonka olen lukenut täältä että syöttöpumpun laakerilla väljää jommassa kummassa päässä joka muuttaa vähän syöttö määrää ja siitä epätasakäynti.
toisekseen jos käytät diesel100 niin se kyllä hajottaa pumpun ajanmittaan ja sen käyttö on lopetettava koska se sotkee veden ja paskan tankissa ja kaikki lähtee liikkeelle ja osa tästä paskasta menee varmasti läpi,koska tämä myrkky syö jopa jenkeistä pakeliitti levyt paskaksa niin eiköhän halvimmasta suotimista jopa liimaukset irtoa ja lopun voi jokainen miettiä miten käy.
Joku voisi kyllä varmistaa tämän laakeri tiedon ettei tule puhuttua ihan paskaa.
toisekseen jos käytät diesel100 niin se kyllä hajottaa pumpun ajanmittaan ja sen käyttö on lopetettava koska se sotkee veden ja paskan tankissa ja kaikki lähtee liikkeelle ja osa tästä paskasta menee varmasti läpi,koska tämä myrkky syö jopa jenkeistä pakeliitti levyt paskaksa niin eiköhän halvimmasta suotimista jopa liimaukset irtoa ja lopun voi jokainen miettiä miten käy.
Joku voisi kyllä varmistaa tämän laakeri tiedon ettei tule puhuttua ihan paskaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
No joo. Täytynee tarkistaa suuttimet. Merkillistä on se että kylmänä ei juuri savuta.
Sellaisen huomion tein kun tuo tyhjäkäynti vapisee niin silloin kaasua painettaessa kone vvapisee hetkellisesti kunnes kierrokset alkaa nousta ja korkeimmillakin kierroksilla kun antaa kaasua niin taas vavahtaa vähäsen, mutta kierroksilla kone käy niin nätisti.
Mikähän mahtaisi olla avautumispaine suuttimia testattaessa, ja paljonko mahtais maksaa uuvet suutinkäret?
Sellaisen huomion tein kun tuo tyhjäkäynti vapisee niin silloin kaasua painettaessa kone vvapisee hetkellisesti kunnes kierrokset alkaa nousta ja korkeimmillakin kierroksilla kun antaa kaasua niin taas vavahtaa vähäsen, mutta kierroksilla kone käy niin nätisti.
Mikähän mahtaisi olla avautumispaine suuttimia testattaessa, ja paljonko mahtais maksaa uuvet suutinkäret?
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Saa kertoilla lisääkin jos tietää muitakin vikoja kun suuttimet ja syöttöpumpun laakeri!
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
täältä ääni pumpun laakereille. vaikken usko kyllä niidenkään vikaantumiseen.
suuttimiin en oikein usko. ne tuppaa yleisimmin oireileen juurikin kylmällä koneella vähän saman lailla, kun hehku olis pimeenä. savuttaa ja rykii jne.
minkäslainen toi "kylmä käynnistin" tai "tyhkäkäynnin säädin" tässä laitteessa on? jos se on sähkönen, niin nappaappa piuha pois ja kokeile, kuinka käy. siinäkin voi olla vikaa. ajotukset nyt kannattaa ehkä kattella ihan ensimmäisenä. jos alottais siitä, että tarkistais nokan ajotuksen ja pumpun ajotuksen. jos molemmat kohdillaan, niin sitten sitten suuttimiin ja/tai pumppuun käsiks.
suuttimiin en oikein usko. ne tuppaa yleisimmin oireileen juurikin kylmällä koneella vähän saman lailla, kun hehku olis pimeenä. savuttaa ja rykii jne.
minkäslainen toi "kylmä käynnistin" tai "tyhkäkäynnin säädin" tässä laitteessa on? jos se on sähkönen, niin nappaappa piuha pois ja kokeile, kuinka käy. siinäkin voi olla vikaa. ajotukset nyt kannattaa ehkä kattella ihan ensimmäisenä. jos alottais siitä, että tarkistais nokan ajotuksen ja pumpun ajotuksen. jos molemmat kohdillaan, niin sitten sitten suuttimiin ja/tai pumppuun käsiks.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Paljonko on moottorin tyhjäkäyntikierrokset?
Toimiikohan ELR tyhjäkäynnin sähköinen tasaus.
Toimiikohan ELR tyhjäkäynnin sähköinen tasaus.
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
´Mika.T kirjoitti:Paljonko on moottorin tyhjäkäyntikierrokset?
Toimiikohan ELR tyhjäkäynnin sähköinen tasaus.
Jo ja jos toimii ajoittain,pätkien kuten mulla niin tarkistappa sen ylijännitereleen jutokset. Tyhjäkäyntitärinän syy löytyi mulla sieltä.
Nonii,tuli taas kämmättyä,kahteen kertaan kun korjasin kirjoitusvirheitä. Eiks viestejä saanut poistettua,nyt en löytänyt nappulaa...
Viimeksi muokannut jsmaa, La 22.10.2011 12:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Joo ja jos toimii ajoittain,pätkien kuten mulla niin tarkistappa sen ylijännitereleen juotokset. Tyhjäkäyntitärinän syy löytyi mulla sieltä.jsmaa kirjoitti:Mika.T kirjoitti:Paljonko on moottorin tyhjäkäyntikierrokset?
Toimiikohan ELR tyhjäkäynnin sähköinen tasaus.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Missäs tuo ylijänniterele sijaitsee? Niin ja se tyhjäkäynnin säädin on ilmeisesti se mikä on syöttöpumpun päässä, johon menee piuha. Ja ne kierrokset on normaalit eli 500-600rpm luokkaa.
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Tyhjäkäynti kuuluisi olla 750 paikkeilla.
YJ-rele löytyy akun takaa kirkaspurkki (metallinen) jossa punainen yläosa ja 1-2kpl sulakkeita päällä.
Tarkista eka sulakkeet.
Ja jos jostain saisi kokeeksi toista relettä.
YJ-rele löytyy akun takaa kirkaspurkki (metallinen) jossa punainen yläosa ja 1-2kpl sulakkeita päällä.
Tarkista eka sulakkeet.
Ja jos jostain saisi kokeeksi toista relettä.
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
Joo tarkistin että tyhjäkäynti on 700 ja 750 paikkeilla.
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
täällä sama vika 603 st lämpimänä vähän aikaa seisottuaan toisinaan (ei aina) käy vajaalla ja savuttaa jumalattoman pilven harmaata,kylmänä käy täysin normaalisti.pumpussa mynän 7mm olleet muutamia vuosia ja suutin remonttikin tehty vajaa 30tkm sitten.voiko vuotava kannentiiviste tehdä tuon?sillä kansi jumppaa näyttäis olevan taas tiedossa ei pidä peltitiiviste enää
tekee painetta vesitilaan päin,voisko olla että vuotaisi myös palotilaankin päin ja se tekisi silloin tällöin puolilämpimänä tuon savutuksen? vai viittaisko tuo jopa pumppu vikaan? 


Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
ainakin haljennu kansi voi vuotaa sylinteriin, imu-, tai pakokanavaan. kaikissa näissä saattaa esiintyä harmaata savua. jos vuotaa jo vähän enemmänkin, niin varsinkin pakkasella savu on silminnähden voimakasta. tulee siis tuutin täydeltä. ja pidemmän päälle oireet vaan lisääntyy ja pahenee, jos ei mitään tee.
mulla oli om602st:ssä tollain kansi halki. oikeestaan se oli halki 4 synlinterin kohdasta. kaikissa noissa pytyissä halkeemat oli esikammiosta molempiin venttiileihin. en tiedä kuinka moni oli menny läpitte asti, mutta ainakin yhdestä pytystä meni pytyn puolelle oikein kunnolla. savutti juurikin tollasta harmaata ja lopulta alko tekeen painettakin jäähdytysneesujen puolelle. ja kaikki noi meni halki aika lyhyessä ajassa, olisko ollu jotain 50tkm ja vajaa 2 vuotta. eikä johtunu liiasta pakopaineista. hx40 ahtimena. mutta olihan se konekkin jo aika paljon ajettu ennen virittelyä ja virittelyn jälkeenkin sillä tuli rullattua ihan kiitettävästi. ei ne vaan kestä määräänsä enempää.
mulla oli om602st:ssä tollain kansi halki. oikeestaan se oli halki 4 synlinterin kohdasta. kaikissa noissa pytyissä halkeemat oli esikammiosta molempiin venttiileihin. en tiedä kuinka moni oli menny läpitte asti, mutta ainakin yhdestä pytystä meni pytyn puolelle oikein kunnolla. savutti juurikin tollasta harmaata ja lopulta alko tekeen painettakin jäähdytysneesujen puolelle. ja kaikki noi meni halki aika lyhyessä ajassa, olisko ollu jotain 50tkm ja vajaa 2 vuotta. eikä johtunu liiasta pakopaineista. hx40 ahtimena. mutta olihan se konekkin jo aika paljon ajettu ennen virittelyä ja virittelyn jälkeenkin sillä tuli rullattua ihan kiitettävästi. ei ne vaan kestä määräänsä enempää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: OM603 TYHJÄKÄYNTI EPÄTASAISTA LÄMPÖISENÄ. MISSÄ SYY!!!
joo mistäpäs näistä tietää vaikka kansikin olisi halki,siihenkin on osattu varautua
sitä vaan ihmettelen kun kylmänä ei ikinä tuota tee vaan aina puolilämpimänä ja silloinkin vain satunnaisesti.
vesitilaan se nyt ainakin on vuotanut se on selvä se,pitää toivoa ettei palotilaan ole tiputellut ainakaan niin että olisi kankea menny mutkalle.
no auto on jo tallissa seisonnassa ja jospa sieltä jotain selviää kun otetaan kansi taas irti

sitä vaan ihmettelen kun kylmänä ei ikinä tuota tee vaan aina puolilämpimänä ja silloinkin vain satunnaisesti.
vesitilaan se nyt ainakin on vuotanut se on selvä se,pitää toivoa ettei palotilaan ole tiputellut ainakaan niin että olisi kankea menny mutkalle.
no auto on jo tallissa seisonnassa ja jospa sieltä jotain selviää kun otetaan kansi taas irti
