Öljy
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljy
Olen käyttänyt tuossa 420:ssä motonetin motox 5-40 öljyä, maksaisko sen 20€/5L pönttö.
ainakin 100.000km on vielä toiminut hyvin eikä ole tullut ulos mistään.
vaihtovälinä olen pitänyt 15-20tkm....yleensä 15tkm mutta alussa tuli pari longlifeä kokeiltua.
ainakin 100.000km on vielä toiminut hyvin eikä ole tullut ulos mistään.
vaihtovälinä olen pitänyt 15-20tkm....yleensä 15tkm mutta alussa tuli pari longlifeä kokeiltua.
Opel, "weird lieben autos"....
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Öljy
Konehuoneesta pitäisi löytyä lätkä, mitä siinä on aiemmin käytetty. Ohjekirjassa pitäisi olla MB 229.3, 229.5, 229.31 tai 229.51 luokitus suosituksena. Itse noudattaisin näitä. Lista kunkin suosituksen täyttävästä litkusta löytyy tuolta:
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bevo.mercedes-benz.com/bevoliste ... guage_id=1" onclick="window.open(this.href);return false;
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljy
MOTOX FullSynth 5W-40 5l SM/CF 59-9501 MB-229.3 Motox-LongLife 5W40-moott öljy 5L ACEA-A3/B3/B4 [1995 - 2002] 21.90 €
täyttääkö tuo ?
täyttääkö tuo ?
Opel, "weird lieben autos"....
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Öljy
Periaatteessa se aina vaatii tuon moottorikohtaisen MB229.Xx suosituksen omaavan öljyn. Ohjekirjasta ainakin itse katsoin tuon ihan suosiolla.
Olen ymmärtänyt että 229.3 ja 229.5 eroaa lähinnä kylmävoiteluominaisuuksiltaan (229.5 on uudempi kriteeri), taisipa tuossa uudessa olla noita long-life kriteerejäkin.
Perässä oleva ykkönen 229.31 tai 229.51. Määrääkin sen, että öljy on suunniteltu erityisesti katalysaattoriautoihin. Ne on ns. LowASh -öljyjä, eli vähemmän moskaa katalysaattoriin jos ja kun joutuu palotilaan tuo öljy.
Long-life öljyt on taas sellaisia, että niiden vaihtovälin pitäisi olla mahdollisimman pitkä, nykyaikaisissa, uusissa koneissa. (20000-35000km). Eli jos ihan oikeasti ajaa noin pitkään yksillä öljyillä, niin sellaista sen pitää olla. Omasta mielestä tosin siinä vaiheessa on sama käyttääkö enään mitään öljyä, kun puhtaalla vedelläkin luulisi olevan paremmat voiteluominaisuudet jossain 25tkm jälkeen. Nuo long-life öljyt toimii parhaiten joissain uunituoreissa vehkeissä.
Toki jos katsoo noita öljyjen datalappuja, niin moni öljy on jopa parempaa monilta osin kuin joku vastaava joka täyttää esim MB normit tai vakka Porsche, Ferrari, yms. Kaikilla firmoilla ei vaan A) ole varaa printata ja maksaa lisenssit joka ikisen merkin kaikista suosituksista purkkeihinsa. B) Varaa maksaa tuotekehityksestä jokaiselle eri moottori/autotyypille valmistajakohtaisesti. C) Jotkut öljyt on toki yleisluonteisesti kehitettyjä perusöljyjä, jotka ei sitten aina olekkaan hyvästä pidemmän päälle...
Eli melkoinen viidakkohan tuo on
Itse satuin näkemään motonetissä alennuksessa Shell Helix Ultra 5w-40 öljyt ja katsoin ohjekirjasta että 229.5 siellä seisoo. Bevolistin ja purkin kyljen mielestä tuo helixi täyttää normit, joten sitä siis laitettiin 
Olen ymmärtänyt että 229.3 ja 229.5 eroaa lähinnä kylmävoiteluominaisuuksiltaan (229.5 on uudempi kriteeri), taisipa tuossa uudessa olla noita long-life kriteerejäkin.
Perässä oleva ykkönen 229.31 tai 229.51. Määrääkin sen, että öljy on suunniteltu erityisesti katalysaattoriautoihin. Ne on ns. LowASh -öljyjä, eli vähemmän moskaa katalysaattoriin jos ja kun joutuu palotilaan tuo öljy.
Long-life öljyt on taas sellaisia, että niiden vaihtovälin pitäisi olla mahdollisimman pitkä, nykyaikaisissa, uusissa koneissa. (20000-35000km). Eli jos ihan oikeasti ajaa noin pitkään yksillä öljyillä, niin sellaista sen pitää olla. Omasta mielestä tosin siinä vaiheessa on sama käyttääkö enään mitään öljyä, kun puhtaalla vedelläkin luulisi olevan paremmat voiteluominaisuudet jossain 25tkm jälkeen. Nuo long-life öljyt toimii parhaiten joissain uunituoreissa vehkeissä.
Toki jos katsoo noita öljyjen datalappuja, niin moni öljy on jopa parempaa monilta osin kuin joku vastaava joka täyttää esim MB normit tai vakka Porsche, Ferrari, yms. Kaikilla firmoilla ei vaan A) ole varaa printata ja maksaa lisenssit joka ikisen merkin kaikista suosituksista purkkeihinsa. B) Varaa maksaa tuotekehityksestä jokaiselle eri moottori/autotyypille valmistajakohtaisesti. C) Jotkut öljyt on toki yleisluonteisesti kehitettyjä perusöljyjä, jotka ei sitten aina olekkaan hyvästä pidemmän päälle...
Eli melkoinen viidakkohan tuo on


EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Öljy
Niin, ja sitten on vielä AmsOil ja RedLine, joita kehutaan kyllä monessa paikassa. Noista ei omakohtaisia kokemuksia.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljy
Asiaahan tuo on.blackslide kirjoitti:Periaatteessa se aina vaatii tuon moottorikohtaisen MB229.Xx suosituksen omaavan öljyn. Ohjekirjasta ainakin itse katsoin tuon ihan suosiolla.
Olen ymmärtänyt että 229.3 ja 229.5 eroaa lähinnä kylmävoiteluominaisuuksiltaan (229.5 on uudempi kriteeri), taisipa tuossa uudessa olla noita long-life kriteerejäkin.
Perässä oleva ykkönen 229.31 tai 229.51. Määrääkin sen, että öljy on suunniteltu erityisesti katalysaattoriautoihin. Ne on ns. LowASh -öljyjä, eli vähemmän moskaa katalysaattoriin jos ja kun joutuu palotilaan tuo öljy.
Long-life öljyt on taas sellaisia, että niiden vaihtovälin pitäisi olla mahdollisimman pitkä, nykyaikaisissa, uusissa koneissa. (20000-35000km). Eli jos ihan oikeasti ajaa noin pitkään yksillä öljyillä, niin sellaista sen pitää olla. Omasta mielestä tosin siinä vaiheessa on sama käyttääkö enään mitään öljyä, kun puhtaalla vedelläkin luulisi olevan paremmat voiteluominaisuudet jossain 25tkm jälkeen. Nuo long-life öljyt toimii parhaiten joissain uunituoreissa vehkeissä.
Toki jos katsoo noita öljyjen datalappuja, niin moni öljy on jopa parempaa monilta osin kuin joku vastaava joka täyttää esim MB normit tai vakka Porsche, Ferrari, yms. Kaikilla firmoilla ei vaan A) ole varaa printata ja maksaa lisenssit joka ikisen merkin kaikista suosituksista purkkeihinsa. B) Varaa maksaa tuotekehityksestä jokaiselle eri moottori/autotyypille valmistajakohtaisesti. C) Jotkut öljyt on toki yleisluonteisesti kehitettyjä perusöljyjä, jotka ei sitten aina olekkaan hyvästä pidemmän päälle...
Eli melkoinen viidakkohan tuo onItse satuin näkemään motonetissä alennuksessa Shell Helix Ultra 5w-40 öljyt ja katsoin ohjekirjasta että 229.5 siellä seisoo. Bevolistin ja purkin kyljen mielestä tuo helixi täyttää normit, joten sitä siis laitettiin
Mutta Shellin öljyjä en laittisi edes papalta saatuun vanhaan ruohonleikkuriin.....aikanaan pikkuisen viritetyssä kuplassa oli shellit ja kermavaahtoahan niistä tuli....sitten samaa spermavaahtoa tuli KTM enskan alkuperäisöljyistä ensimmäisellä ajokerralla....ja mitä on kuullut (tosin nämähän on huhuja) shellin öljyjä ei "kukaan" uskalla laittaa koneisiinsa....ja tämähän on sitten ihan mutua ja arvailua shellin laadusta.
mitä tulee tuohon motoxiin....näyttää ainakin tuon 15tkm toimivan ihan hyvin E420 väyrysessä, mustuu sopivasti ja ainakaan mitään ylimäärä ääniä ei kuulu koneesta....muutenhan tuohon öljyn toimivuuteen on ennen konerikkoa paha ottaa kantaa...ja konerikon jälkeenkin syyttää voi vaikka E9510 bensaa....




Opel, "weird lieben autos"....
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Öljy
latvis124 kirjoitti:Miksi Käyttöauto käyttää sitten Shellin öljyä?
Miksi joku ajaa tojotalla ?
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Öljy
halpaa (käyttöautolle) ja täyttää kuitenkin luokitukset... itse olen jättänyt shellin purkit hyllyyn jo useamman vuoden, kun huomasin, että sitä kuluu niin paljon, että ostettaessa saatu pieni säästö häviää sitten vaihtovälillä lisättyyn öljyyn ja halpa öljy onkin yhtäkkiä tuplahintaistalatvis124 kirjoitti:Miksi Käyttöauto käyttää sitten Shellin öljyä?

eli nyt olen tykästynyt Q8 formula excel 5w-40 öljyyn käyttöautoissa, maksaa n. 100 €/20 ltr kannu ja se pysyy koneessa myös koko vaihtovälin... muistaakseni siinä oli jopa mersun 229.3 luokitukset ja me ollaan sitä myös työmaan w211 320 cdi mersuun lykätty... se jopa haisee ja näyttää öljylle, toisin kuin jotku muut...
lagunassa olen pitänyt tuolla Q8 öljyllä n. 15000 km vaihtoväliä, ducatossa n. 10 000 km ja w124 200E:ssä ei ole vielä niin paljoa kilometrejä tullut, että olis pitänyt vaihtaa, 300E:ssä sitä en kokeillut, kun siellä tuntui valvolinen 20w-50 VR1 racing mineraali toimivan niin hyvin, luultavasti se olis sielläkin koneessa ihan tyydyttävästi pysynyt...
laguna nyt ei kyllä ole syönyt mitään öljyä, niin että sen olis tikusta/ajotietokoneesta huomannut, jopa shell helix pysyi siellä koneessa ihan ok. mutta kun on noita muitakin autoja, niin mielummin sitä käyttää sitten sellaista öljyä, joka toimii joka moottorissa mitä omalta markilta löytyy, niin ei tarvitse montaa eri öljymerkkiä/kannua hankkia ja on sitten aina mistä lisätä, jos sellainen tarve tulee...
Viimeksi muokannut napa, Ti 25.10.2011 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: Öljy
Nii no makuasioitahan nämä.LopenUupunut kirjoitti:latvis124 kirjoitti:Miksi Käyttöauto käyttää sitten Shellin öljyä?
Miksi joku ajaa tojotalla ?
.
(Hymiö vielä ettei mee liian vakavaksi)

W210 320 CDI -99
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Öljy
Käyttöauto taitaa käyttää S-hellin öljyjä siksi että tuntuvat olevan jonkin sortin kehitys-yhteistyö YYA -tyyppisessä virityksessä MB:n kanssa. Eli moni öljy on suunniteltu mersun kanssa.. miten, en tiedä.. (W123 200D:ssä pyöritetty jotain litkua pari minuuttia ja todettu hyväksi kun ei ole hävinnyt kovin montaa litraa.) Sitten vaan lakitiimi tekemään uutta 229.XxXx standardia ja purkit leimoja täyteen niin kauppa käy
Ferrarin logo vielä niin johan ostetaan 
Itsellä ei toki tuon Helix Ultran kanssa ole ollut onkelmia. Ainakaan Vielä. Vaihtoehtona alkoi kiinnostamaan tuo Q8 jos noin isoja tonkkia saa. BP:n öljyjä olen myös katsellut.. Nesteen city standardia käyttelin vanhemmassa kalustossa ja se oli aikas hyvä, niin paperin mukaan, kuin käytännössäkin. Tuo Helix Ultra on paperin mukaan aika hyvä kun vertaa saman 229.5 luokituksen omaavia, tai vastaavantyyppisiä litkuja. Käytännöstä ei ole pitkää kokemusta tosin.
Pitäisikin katsoa paljon tuolla nyt on ajettu ja miten paljon on kulunut. Mobil 1:stä tuo rakkine tuntui syövän noin 1L/10tkm joten tuo 0W-40 ei enään houkuttanut.


Itsellä ei toki tuon Helix Ultran kanssa ole ollut onkelmia. Ainakaan Vielä. Vaihtoehtona alkoi kiinnostamaan tuo Q8 jos noin isoja tonkkia saa. BP:n öljyjä olen myös katsellut.. Nesteen city standardia käyttelin vanhemmassa kalustossa ja se oli aikas hyvä, niin paperin mukaan, kuin käytännössäkin. Tuo Helix Ultra on paperin mukaan aika hyvä kun vertaa saman 229.5 luokituksen omaavia, tai vastaavantyyppisiä litkuja. Käytännöstä ei ole pitkää kokemusta tosin.
Pitäisikin katsoa paljon tuolla nyt on ajettu ja miten paljon on kulunut. Mobil 1:stä tuo rakkine tuntui syövän noin 1L/10tkm joten tuo 0W-40 ei enään houkuttanut.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Re: Öljy
Mulla menee kanssa tikun yläreunasta melkein alareunaan öljynvaihtovälillä. 0W-40 Mobilia käytetään. Vanhempaan kasikoneeseen käytin Quakerin öljyjä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
- blackslide
- Vakiokalustoa
- Viestit: 399
- Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
- Paikkakunta: Lappi
Re: Öljy
Ainakin tuolla saksassa oli omaan väykkyyn merkkihuollossa vaihdettu aina Mobil1 0w-40 öljyt. Näistähän voi jauhaa vaikka maailman tappiin, mutta käytännön kokemus näyttää tietysti mikä kone tykkää mistäkin öljystä. Itsellä kriteerinä oli tuo 229.5 speksi ja 5w-40 viskositeetti. Hintaakin katselin. Mätänetissä sattui sopivasti olemaan helixi alennuksessa joten sillä mennään vielä hetki. 
Tuolta bevosta löytyy enimmät 229.xx luokituksen omaavista litkuista, googlellahan noita speksejä voi sitten hakea. Uskoisin että tuo Castrol GTX sopii autoon kuin autoon, kunhan tuo viskositeetti on lähellä samaa kuin mitä on ennenkin käytetty. Kauhean hintaistahan se on, joten itse en ihan noin tyyristä laittaisi. Nyrkkisääntö vanhaan paksumpaa ja uuteen litkumpaa toiminee vaikka mitä numeroita purkissa olis. Öljyähän se vain on

Tuolta bevosta löytyy enimmät 229.xx luokituksen omaavista litkuista, googlellahan noita speksejä voi sitten hakea. Uskoisin että tuo Castrol GTX sopii autoon kuin autoon, kunhan tuo viskositeetti on lähellä samaa kuin mitä on ennenkin käytetty. Kauhean hintaistahan se on, joten itse en ihan noin tyyristä laittaisi. Nyrkkisääntö vanhaan paksumpaa ja uuteen litkumpaa toiminee vaikka mitä numeroita purkissa olis. Öljyähän se vain on

EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
- Pekka Kaleva
- Vakiokalustoa
- Viestit: 334
- Liittynyt: To 31.03.2005 22:10
- Paikkakunta: Numminen
- Viesti:
Re: Öljy
Kaikenlaista kulkinetta ollut parin vuosikymmenen aikana. Kaikki edelliset käyttöautot ovat kuluttaneet öljynvaihtovälillä enemmän tai vähemmän, joihinkin on täytynyt lisätä litra 7 Tkm jälkeen. Oljymerkeillä ei ole ollut suurta merkitystä. Osassa kun ollut pientä tihkumista yms. Tiisseli Anjovis oli ensimmäinen auto missä ei tarvinnut lisätä oljyä vaihtovalillä, se oli iso askel. (Meni kyllä lähelle alamerkkiin)
No isompi askel tullut 211-mallin kanssa kun sinne laittaa vaihdossa 5,9L , niin samat tulee ulos. Öljynä ollut Mobiilia, Teboilia ja ehkä jotain muuta.Kaikilla autoilla ajettu paljon kun tulleet käyttöön, tiisseleillä ainakin se 300 Tkm. Eli summasummarum, musta tuntuu että jos öljy täyttää kriteerit niin silloin se on ok. Ei se vanha mutta hyvin toiminut OM603:n lopettanyt öljynkulutustusta vaikka kuinka kokeili hyviä suosituksia. ( Eikä siinä ollut edes kuskin penkki kulunut) No tämä on nyt vain yhden jampan höpötystä...
No isompi askel tullut 211-mallin kanssa kun sinne laittaa vaihdossa 5,9L , niin samat tulee ulos. Öljynä ollut Mobiilia, Teboilia ja ehkä jotain muuta.Kaikilla autoilla ajettu paljon kun tulleet käyttöön, tiisseleillä ainakin se 300 Tkm. Eli summasummarum, musta tuntuu että jos öljy täyttää kriteerit niin silloin se on ok. Ei se vanha mutta hyvin toiminut OM603:n lopettanyt öljynkulutustusta vaikka kuinka kokeili hyviä suosituksia. ( Eikä siinä ollut edes kuskin penkki kulunut) No tämä on nyt vain yhden jampan höpötystä...

Mersulla mennään jopa kirkkoon!
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006
CLK 320 - MUSTA
S211 220 CDI A 2006