Ruosteenpoistoa w124:sta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja johani »

Ensikertaa asialla ja teoriapuolesta kävis kysymättäki homma mutta kun kokemusta ei ole millasilla pohjilla pysyy pisimpään ruoste poissa niin enemmän asiaan perehtyneiltä vinkkejä miten ruosteen saa pysymään pisimpään poissa ? mitä pohjalle ? happopohjamaali ? pakkelimerkillä väliä yms ? kannattaako spraymaaleja käyttää ? toki usiampi kerros jos, koska niin ohjennettuja nuo on. Paljaalle pellille ei kannata laittaa pakkelia ? ensin pohjat, sitte mahdollinen pakkeli, uudet pohjat, pintamaali, lakka ? sisäkaaren piilossa olevaan osaan tarkotus ois vetää jotain alustansuojamassaa ?

Ruosteen aattelin irrottaa porakoneen teräsharjalaikalla ja rälläkän lamellilaikalla, käsin, se on selvää että ihan kaikki ruoste pitää saada pois pohjalta.

Niin vähästä ruoste että hitsaamaan ei joudu, jokaisessa kaaressa alkavaa korrosiota, maalit lähteny ja hyvin ohuelti syöny peltiä.

Tarkotus ois tehä kerralla hyvä ettei ihan heti joudu uudestaan tekemään :D (vai onko tää läpihuutojuttu ja kyselen tyhmiä :oops: )

E:Tarkotus laittaa kuvia jos kameran saa jotta asia ei tylsäksi kävis, rakentavaa kommenttia saa sitte laittaa :shifty:
Viimeksi muokannut johani, To 20.10.2011 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Omassa on pysynyt ruosteet parhaiten poissa kun on "maalannut" hiotut kohdat ruosteenmuuntoaineella. Siihen sitten päälle pohjamaali (tarvittaessa pakkeli) ja pintamaali. Kohdat joita en ollut ruosteenmuuntoaineella käsitellyt sain korjata vuoden päästä uudestaan...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
-JS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.06.2011 16:54

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja -JS »

Ensiksi läksisin liikkeelle siitä, että ruoste on saatava kokonaan pois. Porakoneen teräsharjalla/laikalla poistaessa sitä jää herkästi syöpymien pohjalle, ellei ihan pintaruosteesta ole kyse. Hiekkapuhallus olisi kova sana.. vaan tarvitsee hyvän kompuran :cry: Itse olen juurikin hangannut eri laikoilla mahdollisimman puhtaaksi ja pienen kompuran kanssa puhaltanut jäljelle jääneitä ruosteita.
Irto-osat aina sitruunahappoon :thumbup: Toimii loistavasti, mutta hitaasti. Sitruunahapon paras ominaisuus on ettei se vaadi "työkaluksi" kuin ämpärin joka pitää vettä :D Kuulemma tuohon happoon voi sotkea liisteriä että pysyy myös koriinkin käyttämään, en ole testannut sitä niin en tiedä tuloksia.

Maaleista en tiedä sen enempää kuin että aina pohjamaali+pintamaali. En ymmärrä miksi jotkut vetää massaa jne tököttiä suoraan pohjamaalille. Pohjamaalina oon käyttänyt yleensä 2-komponentti epoksia, kuivuu nopeasti ja on sen verran tuhtia että toimii hiontavärinä pensselilläkin siveltynä pienissä näkyvien paikkojen korjauksissa. Pienissä paikkauksissa kilikoli toimii helppoutensa takia pintamaalina ja ruoste pysyy poissa kun pohjat kunnossa, eli ruosteet saatu kokonaan pois.
Mänis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 296
Liittynyt: La 30.06.2007 13:52
Paikkakunta: Lieto

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja Mänis »

Fosforihapolla on hyvä sutia paljaaksi hiotut kohdat. Annitrol merkkisenä saa vaikka motonetista. Siihen sitte epoksia päälle. Hyvin on tolla reseptillä toiminut.
W204 C180K avantgarde -myyty-
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja johani »

Kurkkasin helman alle :) Toissapäivänä katsastettu huomautuksitta. Kilometrejä mittarissa 208tkm ja yleis ilmeeltään todella siisti :) Mitäs mieltä umpeen reikä vaiko paikata alkuperäiseen kuntoon ? onko hyviä Taviketunkkeja millä onnistuu nättiin normi renkaan vaihdot ja joka mahtuu konttiin vararengaskoteloon ?

Kuva

Niin ja paljonko perässä kuulus olla öljyä (ei asd) ku katastuksessa auton alle kurkkiessa huomasin perän olevan märähkö, pitää laskia öljyt pois, mitata ja kattella huohottimen kunto.
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Normi perus alle 20 euron hallitunkki menee sinne "pyöränkoteloon".

Ainakin 200deen perään meni 1,1 litraa, Häkkilässä pumppaavat isosta tynnyristä sen verran kuin tarvii.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3541
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja jackie »

johani kirjoitti:Kurkkasin helman alle :) Toissapäivänä katsastettu huomautuksitta. Kilometrejä mittarissa 208tkm ja yleis ilmeeltään todella siisti :) Mitäs mieltä umpeen reikä vaiko paikata alkuperäiseen kuntoon ?
Sehän näyttää iha mersulta :mrgreen:
Paikakkaa alkuperäseen kuntoon ehottomasti :!:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Miksi alkuperäiseen kuntoon? Ainakin omasta mielestä aivan paska systeemi tuo orkkistunkki. Aina kun tulee korjattavaa tuommosen muovihelmallisen tunkkauskohtaan niin taidan vetästä lapun tilalle. :think:
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja johani »

Mitenkä ku pohjassa pintaruostetta jonkuverran, rapsuttelin teräsharjalla irtoruosteet pois ja vähä hankala tuolta kaikkia ruosteita saada pois puhtaalle pellille niin pysyykö se ruoste poissa pidempään ku 2v jos tuohon vetää usiamman kerroksen ruosteenestopohjamaalia, maalin ja massaa ? (kuvat kamerapuhelimella :S) Jossaki näin sellasen tekniikan että sitruunahappoliuoksella kastellaan wc paperia ja laitetaan ruostuneen pinnan päälle, pitänee kokeilla mutta tähän hätään hankala kun ei ole happoa.

Kuva

asiasta kolmanteen miten lähtee vänkärin hansikaslokeron alta se muovi pois minkä alla se sisälämpötilan anturin moottori on ?, putsasin lämmönsäätimen kuulat eikä auttanut kuuma/kylmä ongelmaan :) löysin 2kpl 8mm pultteja ja yhen ristipäisen mutta muuta en ja tuntuu vielä yläpäästä olevan kiinni.

Muokkaus: löyty vielä 2kpl tuulettajan ritilän alta, vielä on kiinni.

Muokkaus2: Piti otta hansikaslokero irti 7 muovinipaskalla, sitte sieltä alta paljastu vielä muutama ruuvi, kiinni ruuvatessa tajusin että ois pelkällä hansikaslokeron irrottamisellakin saanut sen puhaltimen moottorin irti :) vaan osaapa nyt irrotella.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruosteenpoistoa w124:sta

Viesti Kirjoittaja johani »

Siitä tuli sitte tällanen

Kuva

Irtoruosteet irti, Zinc 2000 ruosteennestopohjamaalia reilu kerros, kuivas muutaman tunnin ja sitte muumamiin paikkoihin Tectyl kotelonsuojaa, kuivas, alustamassaa, eikä säästelty ainetta :) varmasti parempiki vois olla mutta samalla varmasti parempi ku mitä se oli.

Köyhän miehen avantgardeki tuli tehtyä, vakiosta tausta mustaksi ja kromilista joka toiseen vs vakiossa joka kolmannessa.

Kuva
Vastaa Viestiin