ajovalon korkeussäätö w211

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja jaha »

Osaisiko joku auttaa seuraavassa probleemassa...Kummankaan puolen ajolampun (xenon) korkeussäätö ei toimi, toinen osoittaa aivan eteen toinen hiukan kaeummas, mutta valokuvio epämääräinen. Käynnistäessä ei valot nouse, kuten ennen.

Paikallinen korjaamo löysi seuraavan vikakoodin
Vikakoodi; "DTC 9003"
Kuvaus;" ajovalon korkeussäädön tehoyksikkö, tietoliikennen vika"
Tila; "Katkonainen"

Mitä tuo tarkemmin tarkoittaa? Onko matka Veholle ainoa ratkaisu, siellä ehdottavat kuitenkin puolet etupäästä vaihdettavaksi ai mistä voisi vikaa paikallistaa, onko joku liitin huonosti tms...?

Auto on E320 farkku vm. 2005
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jaha kirjoitti:Osaisiko joku auttaa seuraavassa probleemassa...Kummankaan puolen ajolampun (xenon) korkeussäätö ei toimi, toinen osoittaa aivan eteen toinen hiukan kaeummas, mutta valokuvio epämääräinen. Käynnistäessä ei valot nouse, kuten ennen.

Paikallinen korjaamo löysi seuraavan vikakoodin
Vikakoodi; "DTC 9003"
Kuvaus;" ajovalon korkeussäädön tehoyksikkö, tietoliikennen vika"
Tila; "Katkonainen"

Mitä tuo tarkemmin tarkoittaa? Onko matka Veholle ainoa ratkaisu, siellä ehdottavat kuitenkin puolet etupäästä vaihdettavaksi ai mistä voisi vikaa paikallistaa, onko joku liitin huonosti tms...?

Auto on E320 farkku vm. 2005
Eikö todennäköisintä ole että ne tasonsäätömoottorit jumittaa laitaan? Vai lakkasiko molemmat puolet toimimasta samoihin aikoihin?

Sitä askelmoottoria ei saa erikseen varaosana paitsi jos osaa hakea jostain toisesta mallista saman osan, siinä se oli erillinen varaosa. En vaan muista mistä autosta se löytyi.

Kai ne liittimetkin kannattaa tarkistaa. Alkupään kääntyvissä valoissa oli sisäinen ongelma, johdotus oli tehty niin että syntyi oikosulkuja. Veholla ei ole muuta ratkaisua kuin laittaa uudet lamput.

Tuosta vikakoodista voisi kyllä etsiä lisätietoa.
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

Luulisin, että molemmat lakannut samanaikaisesti, mutta tietysti en ole varma.

Ihmetyttää vain tuo tietoliikenne vika testerissä.

Missä kohtaa lamppua se askelmoottori sijaitsee, jos sitä voisi tutkailla miltä näyttää vai miten jumin mahdollisesti saisi laukaistua?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jaha kirjoitti:Luulisin, että molemmat lakannut samanaikaisesti, mutta tietysti en ole varma.

Ihmetyttää vain tuo tietoliikenne vika testerissä.

Missä kohtaa lamppua se askelmoottori sijaitsee, jos sitä voisi tutkailla miltä näyttää vai miten jumin mahdollisesti saisi laukaistua?
Sinulla on varmaan ne uudemmat lamput mihin menee CAN-väylä suoraan. Sen liittimen voisi tarkistaa mutta kyllä kai testerillä pitäisi kokeilla mitkä funktiot lampuissa toimii ja mitkä ei. Voihan se olla se tehomodulikin rikki johon vikakoodi viittaa (mutta ymmärsin että Xenon-valot kyllä toimivat normaalisti, vain suuntaus vialla).

Se moottorin mötikkä näkyy kyllä valaisimen takaosasta mutta en osaa sanoa pääseekö siihen helposti käsiksi, en ole itse koskaan tuon tasonsäätömoottorin kanssa pelaillut.

Edit: siis kyllä 2005-mallin auton täytyy sittenkin olla sellainen jossa CAN-väylä menee SAMiin ja sieltä tulee ohjausväylä valoille. Tämä on yksi johto joka jakautuu molemmille lampuille. Esim. oikosulku jossakin kohtaa estäisi kummankin lampun säädöt.

Eihän siellä muita vikakoodeja ollut kuin tuo 9003? Ja Starilla luettu nuo koodit?
Viimeksi muokannut DBFI, To 23.09.2010 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Fordin säätö mootoreita,
kanatta tarkista valojen säädön antureitten johdot(tiedon siirto katkos voi tulla myös siitä että antureilta ei tule tietoa kunnolla)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja tempera »

jaha kirjoitti:Osaisiko joku auttaa seuraavassa probleemassa...Kummankaan puolen ajolampun (xenon) korkeussäätö ei toimi, toinen osoittaa aivan eteen toinen hiukan kaeummas, mutta valokuvio epämääräinen. Käynnistäessä ei valot nouse, kuten ennen.

Paikallinen korjaamo löysi seuraavan vikakoodin
Vikakoodi; "DTC 9003"
Kuvaus;" ajovalon korkeussäädön tehoyksikkö, tietoliikennen vika"
Tila; "Katkonainen"

Mitä tuo tarkemmin tarkoittaa? Onko matka Veholle ainoa ratkaisu, siellä ehdottavat kuitenkin puolet etupäästä vaihdettavaksi ai mistä voisi vikaa paikallistaa, onko joku liitin huonosti tms...?

Auto on E320 farkku vm. 2005
Olisikohan samantyyppistä vikaa kun mulla oli. Auto tosin on w210.
Multa oli oikean takapyörän vierestä lähtevä Tanko joka meni säätömoottoriin poikki. Siitä säätömoottorista lähti paineputki keulaan päin valoille. Tilasin uuden tangon 20e ja laitoin itse paikalleen. Se lähtee siksi takajousituksen vierestä jos tulee porukkaa ja laukkuja taakse niin se vetää valoja alas etteivät häikäise. En ole varma onko sulla sama systeemi.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

CDI203 kirjoitti: kanatta tarkista valojen säädön antureitten johdot(tiedon siirto katkos voi tulla myös siitä että antureilta ei tule tietoa kunnolla)
Tulkitsin että toinen valo näyttää alas ja toinenkaan ei liiku. Tuo minusta viittaa siihen SAMin ja valaisimen väliseen väylään (ja sen päissä oleviin purkkeihin eli SAMiin ja valaisimiin)? Jos antureista tulisi väärää tietoa tai tieto puuttuisi niin eikös molemmat valaisimet säätyisi tai olisi säätymättä samalla tavalla?
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

jep, xenonit kyllä palaa normaalisti, vasen heittää ihan säännöllisen kuvion ihan muutaman metrin päähän. Oikea näyttää ylemmäs, mutta valokuvio on jotenkin epämääräinen, ei lainkaan tarkkaa reunaa tms...

Testeri ei ollut star vaan joku muu, testerin lapussa lukee "auto com"

Taka-akselilla löytyi jokin palikka josta lähti tanko taka-akseliin sekä johto, käytin mötikkää irti, tanko toimi normaalisti eikä liitinkään ollut hapettunut.

Testerin vikakoodin otsikkorivillä luki tarkalleen ottaen "Monitoiminto (head lamp range adj (ajovalojen säätö)- ALWR211 (ajovalojen säätö))"

Umpion alaosassa näyttäisi olevan joku alumiinisen näköinen loota, en ole vielä viitsinyt irroittaa umpiota, josko olisi joku irrallinen/hapettunut liitin löytynyt, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt. Jos ei muu auta niin kai Vehon reissu, paljonkohan uudet umpiot maksaa? Kannattaakohan tilata saksasta tms?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jaha kirjoitti:jep, xenonit kyllä palaa normaalisti, vasen heittää ihan säännöllisen kuvion ihan muutaman metrin päähän. Oikea näyttää ylemmäs, mutta valokuvio on jotenkin epämääräinen, ei lainkaan tarkkaa reunaa tms...

Testeri ei ollut star vaan joku muu, testerin lapussa lukee "auto com"

Taka-akselilla löytyi jokin palikka josta lähti tanko taka-akseliin sekä johto, käytin mötikkää irti, tanko toimi normaalisti eikä liitinkään ollut hapettunut.

Testerin vikakoodin otsikkorivillä luki tarkalleen ottaen "Monitoiminto (head lamp range adj (ajovalojen säätö)- ALWR211 (ajovalojen säätö))"

Umpion alaosassa näyttäisi olevan joku alumiinisen näköinen loota, en ole vielä viitsinyt irroittaa umpiota, josko olisi joku irrallinen/hapettunut liitin löytynyt, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt. Jos ei muu auta niin kai Vehon reissu, paljonkohan uudet umpiot maksaa? Kannattaakohan tilata saksasta tms?
Jos löydät umpiosta liittimien merkinnät niin S4 on se liitin joka vie sen tasonsäätösignaalin lampulle. Ainakin nuo voisi ottaa irti ja tarkistaa. Seuraavaksi voisi laittaa tuon S4-liittimen vain yhteen lamppuun kerrallaan kiinni niin näkisi toimiiko kumpikaan erikseen (viallinen valaisin voi estää toisen toiminnan).
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

DBFI kirjoitti:Jos löydät umpiosta liittimien merkinnät niin S4 on se liitin joka vie sen tasonsäätösignaalin lampulle. Ainakin nuo voisi ottaa irti ja tarkistaa. Seuraavaksi voisi laittaa tuon S4-liittimen vain yhteen lamppuun kerrallaan kiinni niin näkisi toimiiko kumpikaan erikseen (viallinen valaisin voi estää toisen toiminnan).
En nähnyt mitään tuontyyppisiä merkintöjä, toisessa liittimessä oli kyllä koodi 42F4, eli siinä jossa menee kolme piuhaa umpioon, toisessahan menee 4 piuhaa umpioon ja sen kun irroitti niin ei valotkaan syttyneet. Sen sijaan tuolla kolmejohtoisella ei ollut valojen palamiseen vaikutusta, eli olisiko se kolmijohtoinen se piuha mitä pitkin menee tasonsäätö? Käytin kaikkia piuhoja vuorotellen irti ja käynnistin joka välissä yksi piuha kerrallaan kiinni, ei ruvennut silti nostamaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jaha kirjoitti:jep, xenonit kyllä palaa normaalisti, vasen heittää ihan säännöllisen kuvion ihan muutaman metrin päähän. Oikea näyttää ylemmäs, mutta valokuvio on jotenkin epämääräinen, ei lainkaan tarkkaa reunaa tms...

Testeri ei ollut star vaan joku muu, testerin lapussa lukee "auto com"

Taka-akselilla löytyi jokin palikka josta lähti tanko taka-akseliin sekä johto, käytin mötikkää irti, tanko toimi normaalisti eikä liitinkään ollut hapettunut.

Testerin vikakoodin otsikkorivillä luki tarkalleen ottaen "Monitoiminto (head lamp range adj (ajovalojen säätö)- ALWR211 (ajovalojen säätö))"

Umpion alaosassa näyttäisi olevan joku alumiinisen näköinen loota, en ole vielä viitsinyt irroittaa umpiota, josko olisi joku irrallinen/hapettunut liitin löytynyt, mutta ei ole ainakaan vielä löytynyt. Jos ei muu auta niin kai Vehon reissu, paljonkohan uudet umpiot maksaa? Kannattaakohan tilata saksasta tms?
suositelen menemään jonekin *:rin piuhan päähän niin voi vika selvitä
helpomin, saa testattua myös ne toiminnot

aluminisen näköinen laatiko on niiten "blasti" sytytys boxsi

uudet jos tarvitsee niin saksasta saat ne todennäköisesti halvemmala
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

Katselin tuolta saksanmaalta jo varuiksi lyhtyjä, kun suomessa näytti maksavan 600-700 per puoli, eli 1200-1400€/ pari.

Selaillessa ihmettelin suuresti isoja hintaeroja, esimerkiksi uudet tästä hintaan 499€ pari
http://www.hood.de/auction/40032706/mer ... er-r-l.htm

Ja tästä hintaan 1098€/pari
http://cgi.ebay.de/2-BI-XENON-Scheinwer ... 643wt_1137

Mitä ihmettä, onko kyseessä ihan eri tuotteet vaiko mitä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jaha kirjoitti:Katselin tuolta saksanmaalta jo varuiksi lyhtyjä, kun suomessa näytti maksavan 600-700 per puoli, eli 1200-1400€/ pari.

Selaillessa ihmettelin suuresti isoja hintaeroja, esimerkiksi uudet tästä hintaan 499€ pari
http://www.hood.de/auction/40032706/mer ... er-r-l.htm

Ja tästä hintaan 1098€/pari
http://cgi.ebay.de/2-BI-XENON-Scheinwer ... 643wt_1137

Mitä ihmettä, onko kyseessä ihan eri tuotteet vaiko mitä?
Selittäiskö tämä edullisemman hinnan:
Qualität :

Unsere Produkte werden aus hochwertigen Materialienin China gefertigt und von einem namhaften deutchen Großhändler überprüft.
Kumipää
Mersumies
Mersumies
Viestit: 821
Liittynyt: Ti 23.10.2007 13:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kumipää »

Jokohan noihin lamppuihin saa uusia muovikuoria?? Vai meneekö myllytyshommiksi..
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

jaha kirjoitti:Katselin tuolta saksanmaalta jo varuiksi lyhtyjä, kun suomessa näytti maksavan 600-700 per puoli, eli 1200-1400€/ pari.

Selaillessa ihmettelin suuresti isoja hintaeroja, esimerkiksi uudet tästä hintaan 499€ pari
http://www.hood.de/auction/40032706/mer ... er-r-l.htm

Ja tästä hintaan 1098€/pari
http://cgi.ebay.de/2-BI-XENON-Scheinwer ... 643wt_1137

Mitä ihmettä, onko kyseessä ihan eri tuotteet vaiko mitä?
Noissa xenon valoissa on monta eri versiota.
Toisissa on jopa johtojen liittimetkin erilaisia.
Kannattaa vaikka vehosta käydä kysymässä tarjous ja samalla saa varmasti oikeat varaosanumerot omista valoista ja siltä pohjin voi saksasta katsella valoja.
Veholla oli 1600€ kappale omaan autooni.
Saksasta sain reilulla satasella melkein uuden valon, josta oli kylläkin yksi korvake rikki.
Muuten valo oli kuin uusi.
Siitä sain tarvittavat osat valooni.
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

Eivät vehollakaan suoraan osanneet sanoa missä vika on kun oli pelkkä testeriaika, sama vikakoodi kun pikkukorjaamolla, kuulemma joku tietoliikenne vika ALWR211 boksiin. Ei suuntaus ottanut käskyä testeriltäkään. Osaako joku sanoa missä tuo ALWR211 boksi sijaitsee tai missä on se "ajovalon korkeussäädön tehoyksikkö" Jos siitä koettais repiä johdot pois ja pistää kiinni, jos kontakti vika niin ei tarviisi veholla purattaa puolta autoa
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Siis ilmeisesti kyse ei ole tasonsäätömoduulin N71 ongelmasta jos testeri ei siitä mitään valita. Tuo lukee anturit ja laittaa mittaustiedon CAN-väylällä etu-SAMille.

Etu-SAMilta lähtee ohjaus tuolla E2n3-moduulille (tehomoduuli LWR) ja se on siellä lampun pohjassa kiinni.

Eikö tosiaan tullut 9002-vikakoodia? Ohjausväylä on yhteinen lamppujen välillä ja jos toisen puolen lamppu toimii eikä vikakoodeja tule niin sitten noiden liittimien kimppuun voisi ensimmäiseksi käydä (tästähän oli puhetta jo yllä).

Ymmärsin vaan että molemmat lamput temppuilee jolloin vähän olisi pitänyt sillä testerillä tehdä muutakin kuin ajaa pikatesti.

Ja katselin noita 2005 alkupuolen tietoja, muutoksia on tullut 2005 aikanakin joten auton tarkka valmistuspäivä olisi hyvä tietää.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Piuhoista tosiaan oli tuolla yllä jo juttua, samoin moneen kertaan on ollut että sinne *:rin piuhan päähän kannatte hakeutua jonnekin muualle kuin veh**on niisä kun on ennän muutama asentaja, niitäkin kyllä on, jotka oikeesti halitsee homman(muutakin kuin pika testi nappulan painamisen, vaikka olisikin aika tilattu muuhunkin)

myös tarkat auton tiedot auttaa vikojen selvittelyä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

DBFI kirjoitti:Siis ilmeisesti kyse ei ole tasonsäätömoduulin N71 ongelmasta jos testeri ei siitä mitään valita. Tuo lukee anturit ja laittaa mittaustiedon CAN-väylällä etu-SAMille.

Etu-SAMilta lähtee ohjaus tuolla E2n3-moduulille (tehomoduuli LWR) ja se on siellä lampun pohjassa kiinni.

Eikö tosiaan tullut 9002-vikakoodia? Ohjausväylä on yhteinen lamppujen välillä ja jos toisen puolen lamppu toimii eikä vikakoodeja tule niin sitten noiden liittimien kimppuun voisi ensimmäiseksi käydä (tästähän oli puhetta jo yllä).

Ymmärsin vaan että molemmat lamput temppuilee jolloin vähän olisi pitänyt sillä testerillä tehdä muutakin kuin ajaa pikatesti.

Ja katselin noita 2005 alkupuolen tietoja, muutoksia on tullut 2005 aikanakin joten auton tarkka valmistuspäivä olisi hyvä tietää.
Ei ainakaan liikkeessä näytetty muuta lappua kuin missä se sama vikakoodi. Testaaja oli vähän äkkinäinen, seuraava aika on kokeneelle kaverille, ilmeisesti ajoi vain sen pikatestin. Vaatii kuulemma myös jännitteiden mittaamista vian paikallistamiseksi, tiedä häntä?

Kumpikaan puoli ei lähde säätymään, vasen puoli osoittaa aivan eteen, oikea hieman ylemmäs mutta valokuvio on aivan epämääräinen.

Johdot olen käyttänyt kaikki irti ja kokeillut kaikki ihan yksitellen kiinni ja startannut, ei lähde säätymään.

Auto on valmistettu 2004 puolella, mutta pitäisi olla 2005 mallia, uskaltaako tänne laittaa valmistenumeron, vai voidaanko sitä käyttää väärin? Siitähän saisi tarkatkin faktat.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jaha kirjoitti: Ei ainakaan liikkeessä näytetty muuta lappua kuin missä se sama vikakoodi. Testaaja oli vähän äkkinäinen, seuraava aika on kokeneelle kaverille, ilmeisesti ajoi vain sen pikatestin. Vaatii kuulemma myös jännitteiden mittaamista vian paikallistamiseksi, tiedä häntä?

Kumpikaan puoli ei lähde säätymään, vasen puoli osoittaa aivan eteen, oikea hieman ylemmäs mutta valokuvio on aivan epämääräinen.

Johdot olen käyttänyt kaikki irti ja kokeillut kaikki ihan yksitellen kiinni ja startannut, ei lähde säätymään.

Auto on valmistettu 2004 puolella, mutta pitäisi olla 2005 mallia, uskaltaako tänne laittaa valmistenumeron, vai voidaanko sitä käyttää väärin? Siitähän saisi tarkatkin faktat.
DAS antaa ohjeita johdotuksen mittailuun kyseisen vikakoodin selvittämiseksi. Olisikohan merkkikorjaamon ekspertti viitannut tuohon.

Star'illa olisi kyllä voinut kokeilla vähän ohjauksia ja lukea datatietojakin ennen johdotuksen testaamista. Jos uskaltaisit kertoa mistä päin olet niin ehkä joku foorumin harrastaja tai ammattilainenkin suostuisi auttamaan vähän perusteellisemman diagnoosin kanssa. Kuten profiilitiedoista näet, CDI203:n löytää Etelä-Suomesta ja varmasti osaisi kertoa diagnoosista enemmän kuin tuo korjaamolta saatu apu, mutta on foorumilaisia muuallakin.

Tuo valokuvion virheellisyys tuntuu oudolta, ei kai se valokuvio kovin outo ole silloinkaan kun valot säätyvät ihan alas. Olisko siellä toisessa lampussa jotain mekaanisempaa vikaa, vaikka polttimo huonosti paikallaan?

Tuo VIN-koodin postaaminen ei kovin vaarallista ole, Saksan tuonnista (ja joistakin muistakin) sen VIN-koodin saa ohikulkija tuulilasin alareunasta ja EPC:stä noita saa miljoonia kun etsii vaan sopivaa sarjanumeroa. Itse en kyllä halua laittaa autoni koodeja foorumille, minusta muiden ei tarvitse tietää millä ooppelilla ajan ja mitä varusteita siihen on laitettu, noita tietoja tarvitaan silloin kun kysyn jotain ohjeita mutta voi ne laittaa sitten YV:lläkin (tässä tapauksessa ei oikeastaan tarpeen sekään).
jaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 23.09.2010 13:18

Viesti Kirjoittaja jaha »

DBFI kirjoitti: DAS antaa ohjeita johdotuksen mittailuun kyseisen vikakoodin selvittämiseksi. Olisikohan merkkikorjaamon ekspertti viitannut tuohon.

Star'illa olisi kyllä voinut kokeilla vähän ohjauksia ja lukea datatietojakin ennen johdotuksen testaamista. Jos uskaltaisit kertoa mistä päin olet niin ehkä joku foorumin harrastaja tai ammattilainenkin suostuisi auttamaan vähän perusteellisemman diagnoosin kanssa. Kuten profiilitiedoista näet, CDI203:n löytää Etelä-Suomesta ja varmasti osaisi kertoa diagnoosista enemmän kuin tuo korjaamolta saatu apu, mutta on foorumilaisia muuallakin.

Tuo valokuvion virheellisyys tuntuu oudolta, ei kai se valokuvio kovin outo ole silloinkaan kun valot säätyvät ihan alas. Olisko siellä toisessa lampussa jotain mekaanisempaa vikaa, vaikka polttimo huonosti paikallaan?

Tuo VIN-koodin postaaminen ei kovin vaarallista ole, Saksan tuonnista (ja joistakin muistakin) sen VIN-koodin saa ohikulkija tuulilasin alareunasta ja EPC:stä noita saa miljoonia kun etsii vaan sopivaa sarjanumeroa. Itse en kyllä halua laittaa autoni koodeja foorumille, minusta muiden ei tarvitse tietää millä ooppelilla ajan ja mitä varusteita siihen on laitettu, noita tietoja tarvitaan silloin kun kysyn jotain ohjeita mutta voi ne laittaa sitten YV:lläkin (tässä tapauksessa ei oikeastaan tarpeen sekään).
Asun Lapissa Rovaniemen lähistöllä, merkkiliikehän täällä on raskone. Testaaja ei ollut spesialisti kun käytin työmatkan yhteydessä vain merkkitesterillä, josko olisi vaikka se kalibrointi auttanut, näin oli sovittukin kun soittelin mahdollista aikaa työmatkan yhteyteen. Seuraava aika on sille spesialistille.

Näin minäkin ymmärsin, että laite oli opastanut jännitteiden mittaamista.

Itsellä tuli mieleen toisen lampun oudosta valokuviosta, että onkohan ollut nousuvaiheessa lamppu kun jumahtanut. Poltin vaikuttaisi olevan ok paikoillaan.
PEPI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Su 14.03.2010 14:15

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja PEPI »

Onkohan tämä vika jo korjattu? Kiinnostaisi, että missähän vika olisi mahollisesti ollu. Itelläni on bi-xenon ja ILS. Välillä vasemmanpuolen umpio ei nosta valoja takaisin oikeann korkeuteen. Pari kolme uutta starttia niin yleensä silloin valo nousee. Staarilla yhesti kokeiltiin liikutella umpioita niin vasemmanpuolen umpion korkeuden säätö mielestäni oli "tahmaisempaa" kuin oikeanpuolen. Elikkä oikeanpuolen umpio liikkui helpommin ja vasen vaikeammin.

Olipa vaikiasti selvitetty mutta jos jollakin on neuvoja niin niitä otetaan vastaan.
S211 E320 CDI V6 7G - facelift
Star C3, hommattu ny opetellaan käyttöä
Farmaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 23.10.2011 01:21
Paikkakunta: Oulun maakunta

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja Farmaristi »

PEPI kirjoitti:Onkohan tämä vika jo korjattu? Kiinnostaisi, että missähän vika olisi mahollisesti ollu. Itelläni on bi-xenon ja ILS. Välillä vasemmanpuolen umpio ei nosta valoja takaisin oikeann korkeuteen. Pari kolme uutta starttia niin yleensä silloin valo nousee. Staarilla yhesti kokeiltiin liikutella umpioita niin vasemmanpuolen umpion korkeuden säätö mielestäni oli "tahmaisempaa" kuin oikeanpuolen. Elikkä oikeanpuolen umpio liikkui helpommin ja vasen vaikeammin.

Olipa vaikiasti selvitetty mutta jos jollakin on neuvoja niin niitä otetaan vastaan.
Ei ollut minullekaan apuja näistä aiemmin kirjoitetuista vinkeistä. Auto on W211 farkku vm-07 ja valot ovat halogeeni sellaiset ja molemmat umpiot ovat ns. jumissa.
Mistä kohtaa imusarjaa tuo alipaine on otettu?
Missä kohtaa umpiota on alipaineletkun paikka?
Lähteekö korkeuden säätörulla helposti irti?
Jos aiheesta olisi edes muutama kuva, niin se kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.

Kiitollisena vastauksia odotellen.
Avatar
nh1131
Mersumies
Mersumies
Viestit: 897
Liittynyt: Ti 29.04.2008 15:24
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja nh1131 »

Mulla kävi sillee että, s***rilla ajettiin valojen tesi ja se keskeytyi jonkin vian vuoksi ja tämän jälkee korkeuden säätö ei toiminut ollenkaan.
Vika oli siinä korkeuden tunnistimessa, josta tuleva numerollinen viesti piti olla esim. 1200 - 1700 lukujen välissä (luvut keksitty) minulla se taisi olla hiukan alle tai yli kyseisten lukujen.
Laitoimme testerin kiinni autoon ja nostimme tunkilla hiukan autoa että luvut olivat annettujen arvojen välistä, sitten ajoimme testin ja sen jälkeen valojen korkeusautomatiikka alkoi pelata moitteetta.
Toivottavasti tästä on jollekin apua jos saa selvää söpötyksestäni ja autossani on Bi-xenonit kurviominaisuuksilla.
Ei pysty ajaan ko risulla lehemää ;-)
S213 220 cdia T 4Matic 2018 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2016 AMG
Ex. S212 350 cdia T 4Matic 2014
Ex. S211 270 cbia T
Farmaristi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: Su 23.10.2011 01:21
Paikkakunta: Oulun maakunta

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja Farmaristi »

Tuo ongelma saatettiin onnelliseen loppuun eilen. Käytin autoa merkkigurun luona, syyksi paljastui..... huono sähköliitos molemmissa umpioissa. Autossani ei siis olekaan alipaineella toimivaa korkeudensäätöä vaan sähköisesti toimiva.
Pitänee lähitulevaisuudessa ottaa liittimet auki ja tarkastaa mahdolliset hapettumat ja epäpuhtaudet, ne kun sieltä saa pois niin ennen takaisinkytkentää CRC:tä molempiin päihin ja paketti kiinni takaisin.
kojamo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Su 05.11.2006 21:05
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja kojamo »

Omassa autossa oikeanpuoleinen korkeudensäätö on jäänyt alas.
Merkkiliikkeessä luettu koodit mutta ei anna mitään herjaa.
Korkeudensäätö toimii noin viikon luennan jälkeen.Eli jotainhan se luenta silti nollaa.
Näin on nyt käynyt peri kertaa.Liittimen käytin irti ,eikä siinä näytä ainakaan olevan
mitään hapettumaa.
E 220 CDI avantgarde STW -14
E 280 CDI avantgarde STW -07 EX
E 270 CDI avantgarde STW -01 EX
124 250 TD 93 EX
124 200 D 90 EX
Mustang-66 V8 Museorekisteröity EX
Pontiac GTO Convertible -67 Museorekisteröity.
jami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ke 07.04.2004 20:09
Paikkakunta: itä-suomi

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja jami »

Farmaristi kirjoitti:
PEPI kirjoitti:Onkohan tämä vika jo korjattu? Kiinnostaisi, että missähän vika olisi mahollisesti ollu. Itelläni on bi-xenon ja ILS. Välillä vasemmanpuolen umpio ei nosta valoja takaisin oikeann korkeuteen. Pari kolme uutta starttia niin yleensä silloin valo nousee. Staarilla yhesti kokeiltiin liikutella umpioita niin vasemmanpuolen umpion korkeuden säätö mielestäni oli "tahmaisempaa" kuin oikeanpuolen. Elikkä oikeanpuolen umpio liikkui helpommin ja vasen vaikeammin.

Olipa vaikiasti selvitetty mutta jos jollakin on neuvoja niin niitä otetaan vastaan.
Ei ollut minullekaan apuja näistä aiemmin kirjoitetuista vinkeistä. Auto on W211 farkku vm-07 ja valot ovat halogeeni sellaiset ja molemmat umpiot ovat ns. jumissa.
Mistä kohtaa imusarjaa tuo alipaine on otettu?
Missä kohtaa umpiota on alipaineletkun paikka?
Lähteekö korkeuden säätörulla helposti irti?
Jos aiheesta olisi edes muutama kuva, niin se kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.

Kiitollisena vastauksia odotellen.
Omassa 211(haloggenit) oli myös korkeuden säätö mykkä kummaltakin puolen. Asiasta lähti huollon yhteydessä luottoasentajan kanssa puhetta. Hän laittoi säädön toiseen äärilaitaan ja napsautti ruuvimeisseilin päällä, umpion takana olevaa sähkömoottoria- Molemmat lähti tuolla "napsulla" toimimaan :D . Tahtoo kuulema jumittua käytön puutteessa. Nyt olen aina sillon tälläis ajellessa käyttänyt säätöjä ja hyvin on toiminut.

Säätö toimii siis sähköllä, ei alipaineella
lotjonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 18.08.2014 15:45

Re:

Viesti Kirjoittaja lotjonen »

DBFI kirjoitti:Siis ilmeisesti kyse ei ole tasonsäätömoduulin N71 ongelmasta jos testeri ei siitä mitään valita. Tuo lukee anturit ja laittaa mittaustiedon CAN-väylällä etu-SAMille.

Etu-SAMilta lähtee ohjaus tuolla E2n3-moduulille (tehomoduuli LWR) ja se on siellä lampun pohjassa kiinni.

Eikö tosiaan tullut 9002-vikakoodia? Ohjausväylä on yhteinen lamppujen välillä ja jos toisen puolen lamppu toimii eikä vikakoodeja tule niin sitten noiden liittimien kimppuun voisi ensimmäiseksi käydä (tästähän oli puhetta jo yllä).

Ymmärsin vaan että molemmat lamput temppuilee jolloin vähän olisi pitänyt sillä testerillä tehdä muutakin kuin ajaa pikatesti.

Ja katselin noita 2005 alkupuolen tietoja, muutoksia on tullut 2005 aikanakin joten auton tarkka valmistuspäivä olisi hyvä tietää.
Herätellään henkiin keskustelua. Meikäläisellä star antaa juuri tuon 9002 ja 9003 vikakoodin, mikä mahtaa olla ratkaisu tähän ongelmaan? Kuva liitteenä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
lotjonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 18.08.2014 15:45

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja lotjonen »

Johdot kunnossa can connector x30/5 asti ainakin. Nyt mitattu n10/1 pohjasta starin neuvojen mukaan liittimien väliltä ohmeja. mykkiä kaikki. Pitääkö auton olla käynnissä kun mittauksia suorittaa?
Mikä neuvoksi? Vaihtoon koko etu-sam?
AMG-Riku

Re: ajovalon korkeussäätö w211

Viesti Kirjoittaja AMG-Riku »

Nappasi ajankohtaista pikku korjattavaa...löytyikö ed. mainituista onnistuneita korjauksia?

Mulla -06 w211.222 bi-xenon+ILS eikä kumpikaan puoli liiku testerillä, ei liiku käynnistettäessä, ei liiku rattia kääntäessä, ei liiku koskaan, ohjausta ei näytä tulevan valaisimille mutta käyttöjännite tulee(ajovalot toimivat), korkeusanturi toimii.

Vein merkkihuoltoon jossa kuulemma Starin suosittamat ohm- ja jännitemittaukset tehty ja jossa ehdotettiin etusamin vaihtoa 690e sis alv ja 2t vaihtotyö(sis. joku käyttöönotto-ohjelmointi Starilla)=178e.

Tuli vaan mieleen mm:
- löytyikö vastaavista liitinvikoja(hapettumia) tai joku halvempi onnistunut korjaus kuin samin vaihto
- onko purkuautoista tehty onnistuneita samihankintoja
- missä kohtaa etusamissa on korkeusanturin liitin jotta sen kontaktin voisi tarkistaa että tulee samille tietoa(ohm mittaus+kuorman muutos takapäähän vaikka betonisäkkejä... )
- mikä kytkentäkaavion tai kokemuksen mukaan olisi voinut poksahtaa samista (kun pitäisi muka vaihtaa koko laite) sähkökaavion/komponenttien ymmärrystä on ja työkokemusta elektroniikasta...
- osaako joku korjata sameja tai antaa vinkin jos on tullut sama ongelma vastaan

Kiitos jos viitsit jeesata : )


ps kiinnostaisi tioetää mikä tuo uuden etusamin käyttöönotto-ohjelmointi Starilla käytännössä on?
Vastaa Viestiin