om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
tommonen hyrrä on 606-koneen perässä pakopesällä 17 ja sais se vähän aiemmin alkaa heräileen, joten kysytään:
jos vaihtaa pakopesään 16 niin laskeeko vääntöalue paljonko?
jos vaihtaa pakopesään 16 niin laskeeko vääntöalue paljonko?
Viimeksi muokannut Timo N, Pe 28.10.2011 00:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: om606 hx40super, pakopesän koon vaikutus
17:ssa on eri laippa, kuin 16:ssa. Laita saman tien 14 tai jopa 12
Tosin 12:nen täytyy sorvata sopivaksi
Löytyy portillinen 16 sekä 12:nen, portiton 14.


Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
Re: om606 hx40super, pakopesän koon vaikutus
605:sesa alako pakonen paholainen vaivaan #14 pesällä. #16 pesällä meno raikkaampaa koko kierrosalueella.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om606 hx40super, pakopesän koon vaikutus
no tottakai se laippa on erilainenTurbo-eemeli kirjoitti:17:ssa on eri laippa, kuin 16:ssa.

eli jos haluu 16 pakopesän niin uusiks menee joko pakosarja(laippa), tai jos tekee vanhaan sarjaan adapterin niin sitten
uusitaan dp ja ensmäinen ahtoputki

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
no mitäs kun pumpulta ei tule vielä kaikkea syöttöä (170mm3) niin pitäiskö se ensin koittaa ja katella miten toi pp 17 toimii 

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Mikä on pp17 ?
No kuitenkin usein on pumppujen maksimisyötön kanssa ongelmia ja syitä on mitä erilaisimpia:
- polttoainelinjat / siirtopumppu, liittimet yms.
- kaasuvivusto
- morkooli ja sen ohjaus
- pumpun "valmistusvirhe"
Sitten taas on ongelmia ettei teho toteudu:
- ennakko
- pakosarjan toimivuus/pakopaine/hukkaportin toiminta
- ilmamäärä ei toteudu vaikka ahtopaine saadaan syntymään
- liian kuumaa imuilmaa
Siten on se oma setti mystisiä ongelmia

No kuitenkin usein on pumppujen maksimisyötön kanssa ongelmia ja syitä on mitä erilaisimpia:
- polttoainelinjat / siirtopumppu, liittimet yms.
- kaasuvivusto
- morkooli ja sen ohjaus
- pumpun "valmistusvirhe"
Sitten taas on ongelmia ettei teho toteudu:
- ennakko
- pakosarjan toimivuus/pakopaine/hukkaportin toiminta
- ilmamäärä ei toteudu vaikka ahtopaine saadaan syntymään
- liian kuumaa imuilmaa
Siten on se oma setti mystisiä ongelmia

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
veikkaan pakopesä nro. 17veskola kirjoitti:Mikä on pp17 ?![]()

w201 om605
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
suora lyhenne pakopesästä
toi siirtopumppu ja kaasuvivusto vaihtuu ens talvena, ilmanputsarikin siirtynee viileempään paikkaan
toi morkoolin toiminta pitää vissiin vaan testata eri jousikuormilla kun en haluis mitään ihan törkeetä nokipilvee
jättää taakse

toi siirtopumppu ja kaasuvivusto vaihtuu ens talvena, ilmanputsarikin siirtynee viileempään paikkaan
toi morkoolin toiminta pitää vissiin vaan testata eri jousikuormilla kun en haluis mitään ihan törkeetä nokipilvee
jättää taakse

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
jos kaikki on kunnossa, niin kyllä kait sen nyt tolla ahtimella pitäis ihan kohtalasieen herätä. mulla muuten sama hyrrä ja sama pakopesä, paitsi billetti imusiivellä ja heräilee ihan kivasti kokosekseen 10 venttiilisessä 2,5L koneessa. tällä perusteella pitäis toimia vallan mainiosti 300 monivenassa.
se soppapuoli kannattaa tsekata ekana kuntoon. jos ei soppaa piisaa, niin ei kyllä herää ahdinkaan. savuttaako se sillon, kun on ahtoja? jos savu lakkaa heti, kun paineet nousee, niin soppaa sieltä sillon puuttuu.
se soppapuoli kannattaa tsekata ekana kuntoon. jos ei soppaa piisaa, niin ei kyllä herää ahdinkaan. savuttaako se sillon, kun on ahtoja? jos savu lakkaa heti, kun paineet nousee, niin soppaa sieltä sillon puuttuu.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
no kun sitä savua ei tuu oikeestaan missään vaiheessa, penkissä oli 319hp/490nm, tosin sen jälkeen sain vivusta lisää liikettä
niin ihan kaikki ei vissiin oo kotona
niin ihan kaikki ei vissiin oo kotona

W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Mynäpumput on ainakin mun mielestä ollut semmosia, että jos vipu ei mene ihan pohjaan niin jää paljon tulematta...mutta niitäkin nyt on maailmassa varmaan 20 eri evoluutioversiota.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
OT OT OT
Sama mikä pumppu,mutta miten voi olla ns valmistusvirhe? Eiköhän jokainen pumppu ajeta omana yksilönään penkissä.. Eli joku täsmentää mikä on pumpun valmistusvirhe? Oon ainaki ymmärtäny että myydään niitä todellisia syöttömääriä,eikä teoreettisia maxeja? Mutta tarkasta se kaasuvivusto ettei esim laatikon vaijeri oo liian tiukalla,jolloin kaasu ei mene pohjaan.
Sama mikä pumppu,mutta miten voi olla ns valmistusvirhe? Eiköhän jokainen pumppu ajeta omana yksilönään penkissä.. Eli joku täsmentää mikä on pumpun valmistusvirhe? Oon ainaki ymmärtäny että myydään niitä todellisia syöttömääriä,eikä teoreettisia maxeja? Mutta tarkasta se kaasuvivusto ettei esim laatikon vaijeri oo liian tiukalla,jolloin kaasu ei mene pohjaan.
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
no onhan niitä ollu sellasiakin, että on elementti menny jumiin hetken toiminnan jälkeen. en tiiä onko mynäläisissä ollu tota, mut ainakin jossain muissa. ja mulla oli PP:n tekemässä pumpussa "valmistusvirhe", ei toiminu kunnolla ollenkaan. soppaa kyllä tuli, mutta ei jaksanu käydä tyhjäkäyntiä kylmänä. ja jos sääti tyhjäkäyntiä kovemmalle, niin sitten taas huusi, kun kone lämpes. eli on niitä valmistusvirheitäkin olemassa.J_H kirjoitti:OT OT OT
Sama mikä pumppu,mutta miten voi olla ns valmistusvirhe? Eiköhän jokainen pumppu ajeta omana yksilönään penkissä.. Eli joku täsmentää mikä on pumpun valmistusvirhe? Oon ainaki ymmärtäny että myydään niitä todellisia syöttömääriä,eikä teoreettisia maxeja? Mutta tarkasta se kaasuvivusto ettei esim laatikon vaijeri oo liian tiukalla,jolloin kaasu ei mene pohjaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Ideaalisessa maailmassa kaikki toimii kuten teoria sanoo, oli valmistusmäärä sitten 5, 500 tai 5 000 000, muttaa reaalimaailmassa tapahtuu virheitä, oli ne sitten ihmisen tai materiaalin tai vaikkapa kulahtaneiden pumppujen aiheuttamia. Niitä vain sattuu, eikä niille voi mitään. Kaikki varmasti tekevät parhaansa ja syöttömäärät on testattu silloin kun ne on säädetty jne. mutta silti joskus jokin mekaaninen osa naksahataakin eri asentoon kuin on tarkoitus sen jälkeen kun säädöt on tehty. Pitää muistaa että kyseessä ei ole uustuotanto-osat vaan vanhojen pumppujen tiettyjen osien uudistaminen. Muistan hyvin erään topikin vuosien takaa kun dieselpajaa jostain kumman syystä syytettiin kun ruiskutusputki oli katkennut....haloo...noin 400-700 tkm ajettu putki
Onhan minullakin ollut ihan upouudet oraksen vipuhanat ja lopulta niissä tai oikeastaan siinä yhdessä yksilössä sisällä oleva termostaatti on jumiutunut ja antaa kylmää vettä, thats life ! (niin ja vikahan ei ollut hanassa vaan vedessä )

Onhan minullakin ollut ihan upouudet oraksen vipuhanat ja lopulta niissä tai oikeastaan siinä yhdessä yksilössä sisällä oleva termostaatti on jumiutunut ja antaa kylmää vettä, thats life ! (niin ja vikahan ei ollut hanassa vaan vedessä )
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Täsmennäkkö sää mikä on se tojellinen syöttömäärä eikä teoreettinen max?J_H kirjoitti:OT OT OT
Sama mikä pumppu,mutta miten voi olla ns valmistusvirhe? Eiköhän jokainen pumppu ajeta omana yksilönään penkissä.. Eli joku täsmentää mikä on pumpun valmistusvirhe? Oon ainaki ymmärtäny että myydään niitä todellisia syöttömääriä,eikä teoreettisia maxeja? Mutta tarkasta se kaasuvivusto ettei esim laatikon vaijeri oo liian tiukalla,jolloin kaasu ei mene pohjaan.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Pumpun teoreettinen max syöttömäärä on laskennallinen eli se mitä siitä voisi olettaa tulevan teoreettisessa maailmassa.todellinen syöttömäärä taas todetaan pumppupenkissä. Mutta itselle asia aukesi,joten voidaan jatkaa asiaa.

Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Aivan, en usko että kukaan myy teoreettisen määrän pumppuja.
Itse asiassa olen itse hommannut nyt 2,3 vai 4 pumppua ja ei niiden määristä koskaan ole sen tarkemmin puhuttu. Se on otettu mitä on saatu ja joskus on pitänyt vaihtaa jotain takaosia jos ei ole syöttö irronnut.
Sikäli se lienee jokaisen pumpun tilaajan asia millaisen pumpun tilaa, eli jos tilaus on vain "7mm" pumppu niin se ei takaa sitä, että syöttömäärä on sama kuin kaverin "7 mm" pumpussa, tuntuu nokat ja takaosat sitten kuitenkin vaikuttavan. Kannattaa pyytää syöttömäärä paperilla niin sitten sen ainakin tietää.
...mutta juu, tämä ei liity enää asiaan...
Itse asiassa olen itse hommannut nyt 2,3 vai 4 pumppua ja ei niiden määristä koskaan ole sen tarkemmin puhuttu. Se on otettu mitä on saatu ja joskus on pitänyt vaihtaa jotain takaosia jos ei ole syöttö irronnut.
Sikäli se lienee jokaisen pumpun tilaajan asia millaisen pumpun tilaa, eli jos tilaus on vain "7mm" pumppu niin se ei takaa sitä, että syöttömäärä on sama kuin kaverin "7 mm" pumpussa, tuntuu nokat ja takaosat sitten kuitenkin vaikuttavan. Kannattaa pyytää syöttömäärä paperilla niin sitten sen ainakin tietää.
...mutta juu, tämä ei liity enää asiaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: om606 hx40super, pakopesän ja syötön vaikutus
Eiköhän lakkaa ilmamääräkin tuossa ahtimessa. Jos on ees 150mm pumpussa, niin savua pitäs olla jo aika raakasti koko kierrosalueella ahtopaineesta huolimatta... 

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.