Tuli tuossa mieleen, saisi aika sopuhintaan ostettua sellasen näpsäkän hihnavetosen ahtimen. Että onkos kukaan värkännyt moista Mersuun?
Ei sillä varmaan mitään super turbo lukemia saada mutta pikkasen lisää ehkä kuiteskin...
Muistelen että ainakin Mazda 626:ssa oli joskus mekaanisesti ahdettu dieselkone..siis tehdastekoinen??
Mekaanisesti ahdettu dieselMersu?
Mekaanisesti ahdettu dieselMersu?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Hyötysuhde laskee kyllä jonniin verran ja kulutus nousee kun pitää pyörittää tuota pumppua. Mutta olishan se aika mielenkiintoinen projekti kuitenkin. Cooleri tulis ehkä kalliimmaksi kuin turbokoneessa kun pitäis olla ilma/vesi jäähdytin, kiertovesipumppu ja vedelle vielä oma jäähdytin
Tai no riippuu tietysti tuon huuhtelupumpun tyypistä, jos joku Paxton tyyppinen pumppu menisi samanlainen cooleri kuin turbollakin.
Tai no riippuu tietysti tuon huuhtelupumpun tyypistä, jos joku Paxton tyyppinen pumppu menisi samanlainen cooleri kuin turbollakin.
Juu mazdassa on ainakin kaverin 626sessa comprex-ahdin, siis paineaaltoahdin virallisesti. Ei ole mitään tekemistä mekaanisen ahtimen kanssa paitsi että molemmissa on remmi. Comprexissa sillä remmillä ei oteta voimaa.
Comprexissa on pakosarjassa painesäiliö. Sieltä pakokaasu menee ikään kuin revolverin rullan yhteen patruunaperään jossa on puhdasta ilmaa. Painepulssi lyö puhtaan ilman liikkeelle kohti imusarjaa. Juuri ennen kuin pakokaasu menee imusarjaan, se rulla pyörähtää seuraavaan kohtaan ja pakokaasulle tulee seinä vastaan. Pakokaasu pomppaa takaisin ja kun se pääsee liikkeelle poispäin imusarjasta, rulla pyörähtää taas siten että liikkuva pakokaasu menee ulos pakoputkeen ja toinen pää avautuu ilmanottoon josta tulee puhdasta ilmaa pesä täyteen. Sama alkaa taas uudestaan. Jotakuinkin tämä on toimintaperiaate.
Ja sitten toinen asia, mikä estää mekaanisen ahtimen kanssa käytettävän tavallista cooleria?
Comprexissa on pakosarjassa painesäiliö. Sieltä pakokaasu menee ikään kuin revolverin rullan yhteen patruunaperään jossa on puhdasta ilmaa. Painepulssi lyö puhtaan ilman liikkeelle kohti imusarjaa. Juuri ennen kuin pakokaasu menee imusarjaan, se rulla pyörähtää seuraavaan kohtaan ja pakokaasulle tulee seinä vastaan. Pakokaasu pomppaa takaisin ja kun se pääsee liikkeelle poispäin imusarjasta, rulla pyörähtää taas siten että liikkuva pakokaasu menee ulos pakoputkeen ja toinen pää avautuu ilmanottoon josta tulee puhdasta ilmaa pesä täyteen. Sama alkaa taas uudestaan. Jotakuinkin tämä on toimintaperiaate.
Ja sitten toinen asia, mikä estää mekaanisen ahtimen kanssa käytettävän tavallista cooleria?
mullaki on mese
copmrex
en näkis mitään järkeä laittaa 626 comprex mazdan ahdinta mb:hen
turboa ei voi korjata rikkoutuessa
miksi nähdä vaivaa moiselle viritykselle
kuolleena syntynyt ajatus
aika tylysti todetty kommetti mutta kokemuksella voin sanoa ei todellaakaan
kannata sekaantua asiaan
kuullaan
turboa ei voi korjata rikkoutuessa
miksi nähdä vaivaa moiselle viritykselle
kuolleena syntynyt ajatus
aika tylysti todetty kommetti mutta kokemuksella voin sanoa ei todellaakaan
kannata sekaantua asiaan
kuullaan
Ne tarjolla olevat ahtimet ovat tiettävästi jostain uudehkosta Fordista kotoisin. Täytyy tutkia asiaa lisää...jos joku sanoo että kuolleena syntynyt ajatus, niin sillon yleensä meikäläisen mielenkiinto herää...
Turboja on lähes joka hepulla mutta kuinka moni ajaa remmivetoisella..?

Turboja on lähes joka hepulla mutta kuinka moni ajaa remmivetoisella..?



ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Jjjoo, tuommoinen 626 Comprexdieselhän ei kestä pakokaasutestissä, tai ei saa ainakaan polkea, kuin jotain 3000 kierrosta.
Ahtimelle pyöritys on kuljetettu laturin välityksellä.
Ja laturiremontti tuommoiseen autoon...
Pitää purkaa jonniin aikaa, vetoakseli irti yms. että saa laturin pois.
Jäi vain mieleen kerran kun tuommoisesta E34 525 24v Bemarista otin sylinterinkannen irti ja perään vaihdoin laturin Mazdaan niin kannen irrotuksessa meni vähemmän aikaa kuin laturin irrotuksessa.
Voipi olla kyllä harjoituksen puutetta.
(Ja taas meni dealerilla asian viereen että rysähti)
Ahtimelle pyöritys on kuljetettu laturin välityksellä.
Ja laturiremontti tuommoiseen autoon...

Pitää purkaa jonniin aikaa, vetoakseli irti yms. että saa laturin pois.
Jäi vain mieleen kerran kun tuommoisesta E34 525 24v Bemarista otin sylinterinkannen irti ja perään vaihdoin laturin Mazdaan niin kannen irrotuksessa meni vähemmän aikaa kuin laturin irrotuksessa.
Voipi olla kyllä harjoituksen puutetta.
(Ja taas meni dealerilla asian viereen että rysähti)

wiimax.fi