250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: E250 DT laatikkoremppaa ja muuta.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Velipoika oli tehä turannu tuommosen sikkikoneen.
Kuva
Luistaa luistaa, hallitusti, mutta vesiputket onnistuu myös.
Kuva
Tämmösiä sillä saa.
Kuva
Kokeilin isoja jarruja eteen, ei vaadi alapalloon muutoksia, mutta jarrukilvestä joutuupi leikkaamaan vähän pois alapallon kohdalta.
En laita näillänäkymin jarruja tuohon, vaan ne tulee velipojan lankkuun :roll: Siinä voipi olla oikeasti tarvetta nille.
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Kuva

Kuva
Huomaamattomasti isommalla fontilla :problem:
Kuva
Viimeksi muokannut tuhkis, Su 11.09.2011 19:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Avensis alkaa olla valmis. Vähän venähti tuo prokkis, kun alkuperäiset purkuosat oli hiukan hakusessa. En viittiny laittaa tarvikepeltiosia, sopivuus on niin huono.

Mynältä soiteltu, mersun pumppu tulee alkuviikosta. :clap: :clap:

Kaks logoa :D
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Hitsailin ahtoputkia velipojalle.
Kuva

Kuva

Imusarjaa itelle, noille tehoille tarpeeton kyllä, mutta kiva turata :mrgreen:
Kuva

300D jäähdytinpatteristo.
Kuva

Nykyään renkaan venytys on niin OUT.
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Oho, ompas hiano värinen plankku :thumbup: Onko parempii kuvii ja mikä se väri on?
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Parempia kuvia tulee, kun saadaan hommia hiukan valmiimmaksi.
Väri taitaa olla peräisin tollaisesta:
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Vihreä 300d on penkitetty ja leimattu. Prosentteja tuli 26, tehoa 186 hv. vääntöä 270Nm. paineita jaksoi nostaa 0,7 bar:iin.

Voimaa on morkoolin letku kytkettynä ehkä enemmänkin, mutta lappua ei ole näyttää.
Polttaa kuitenkin 120 mm^3 savuttomasti.

Eka koeajo.
Kuva

Leimattuna, mutta vielä hiukan keskeneräisenä.

Kuva

Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja erppe »

Polttaa kuitenkin 120 mm^3 savuttomasti.
:shock:
Kyllä sieltä savua tulee melkosesti, mutta vasta kun ahdot on noussu, nyt 1,1-1,2 bar. Vakio morkooli on vissiin suurinpiirtein täysin auki jo nuilla paineilla. Liikkuu aikaisemmin vakio 300D:llä ajaneelle ihan mukavasti 8) Pitäs varmaan alasyöttöjä kääntää lissää niin sais herkkyyttä alakierroksille, nyt kaasu pohjassa kiihdytettäessä savua alkaa tulla vasta siinä baarin tietämillä . Vois herätäkkin vähän nopsempaan. Nyt n puol baaria @2500 rpm ja sitten siitä kipuaa vauhilla.
Viimeksi muokannut erppe, Ma 24.10.2011 05:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja erppe »

Kattoluukku laitettu toimimaan ja ovipahveja korjailtu. Vois kohta laitella ne paikoilleen. Ahtoja nyt 1,8 bar, en aio enempää laittaakkaan, vetoja on kyllä ihan mukavasti. Koneessa alkuperänen massapahvi vielä paikallaan, ei uskalla enempää kiusata. Nyt aikalailla palaa se 120 kuutiota, semmonen näkyvä huntu tulee, muttei mitään hirveetä usvaa. Kiva tunne kun kolmosella rupee kaasulla sutimaan tämmösellä syyskylmällä kosteella asvaltilla vielä 100+ vauhissa :crazy: 0,7 bar lisää => tuntuu kiihtyvyys samalta nyt kolmosella, mitä ennen kakkosella 8)
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Nyt pääsee lankku telakalle, kun on sijaisauto hommattu.
Takakelkka remontti, etupään kaikki puslat, turbon vaihto, välijäähdytin ja imusarjan vaihto, siinäpä listaa tehtävistä töistä.

Sijaisautoksi käytiin etäläisestä saksasta hakemassa 270 CDI E.
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Pikku pätkä kiihdyttelystä 300D:llä:
Video
Videolla näkyvä pappa tuli kyselemään, että mikä bensa mersu tuo on, paljonko tehoa? kun sai kuulla että se on diesel, rupes ukko pyörittelemään silmiään ja ähkäisi: TIISELI??


Niin ja,
vaihdoin tuohon sijaiskärsijään ajovalo polttimot. Vanhoilla polttimoilla ei autossa sisällä tiennyt että onko ajovalot päällä, jos ei käynyt tarkistamassa. Toisen ajovalon väri oli hyvin punainen, ehkä 15000K.

Kaikenkaikkiaan vaihtotyö hyvin nopea ja helppo homma, n.20min.
Edellisessä xenonvaloilla varustetussa autossa piti kuitenkin purkaa puskuri ja valot ottaa pöydälle jos meinasi vaihtaa polttimot.

Polttimot toimitti Pilteema, väri on hyvä, 4200K oli pakkauksessa. Todellisuus aika lähellä.

Oikea vanha, vasen uusi.
Kuva

Voilà
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

juu rispektiä tulee täältä...

(heh kai se takavalo on jo vaidettu :silent: )

Komea sikkikone, kelpaisi tännekin, jos niitä putkahtelee lisää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Erpen puolesta:
3vko vanha philipsin polttimo. Ei kestänyt tarviketakavalojen vesikuormaa.
Eikä ole poltimoo vaihdettu.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
erppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ke 24.11.2010 14:25

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja erppe »

300D pesty ja vahattu ensimmäistä kertaa kunnolla. Menee seisontaan tänään. Mittään ei noin 2000:n kilsan aikana siis hajonnu 8)
Jospa sitä talven aikaan sais jotain vähän lisää (tehoa/heräävyyttä) siihen tehtyä ja sisustan laiteltua hyvvään kuntoon :crazy:
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Pikkuholsetin ja imusarjan sovittelua aloiteltu. Öljynpainelinja ja paluu tehtynä. Imusarjaan pitää vielä tehdä tulo.
Kuva

Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Askartelin tänään pakoputken ja downpipen loppuun. Koko putken halkaisija on 2,5", "katalysaattorikin" löysi paikkansa putkeen. Vaimennin on Dynomaxin kammiovaimennin, eipähän pitäs pörpöttää ihan mahdottomasti. Pelkän absorbtiovaimentimen matalataajuista teinipörinää en juuri kaipaa. Alasputken halkaisija varmasti jakaa mielipiteitä, mutta sitä on mietitty. :| Harrastevehkeet erikseen.
Maalasin hitsaussaumat jollain sinkkitöhnällä, jos ei muuta vaikutusta ni psykologinen ainakin :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Välijäähdytin on muokattu sopivaksi, ja ahtoputket hitsattu. Alavesiletkua pitää muokata että mahtuu menemään ahtoputki alakautta.


Kuva

Kuva

Kuva

Liittimet morkoolille ja ahtopaineen mittaukseen.
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Muutama kuva vielä putkesta.

Kuva

Kuva

Pakopaineen mittausnippa, tuohon tulee pätkä kuparista jarruputkea, jarruletkun liittimellä.

Kuva

Tulppa.

Kuva

Ruokinnasta vastaa niin kaunis ja viimeistelty münadieselin 7mm elementeillä oleva pumppu.

Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Laitanpa muutaman kuvan arkiston perukoilta w123:sta näin pyhäpäivän kunniaksi.

Ostin auton oikeastaan autolomaa varten, olin juuri myynyt edellisen ja piti saada äkkiä luotettava auto alle.

Ostokunnossa reissunpäällä.
Kuva

Kuva

Kuva

Sitten tuli suomalainen linja-auto.

Kuva

Kuva

Talven auto seisoi kotipaikalla tien vieressä, oli auramies talvella muutaman kerran kopsauttanut lumilingolla, kun ei ollut huomannut lumikasan sisällä piileskelevää autoa.

Kuva

Sitten keväällä tuli insipraatio, ja ajattelin "korjata" kolarivauriot. Autosta piti tulla kesä-auto, mutta sitten joku Marokkolaismies Turusta halusi ostaa auton.

Korjauksen jälkeen, huomaa w124 etulamppu, syylärikin tuli w124:sta. Moottoritieajo oli hiukan haasteellista kun ohjauskulmat ja rengaslinjat eivät olleet aivan tehtaan suositusarvoissa.

Kuva

Kuva

Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Yleisilme konehuoneesta, puuttuu vielä vaikka mitä.
Kuva

Kuva

Kuva

Mahtuu kokonaan puskurin taakse, ja ilmastoinnin kennokin mahtuu. Tuohon tulee kaksi pikku flektiä helpottamaan ilmastoinnin kennon elämää kesällä.
Kuva

Kennot on nyt vähän vinossa kun niiden alapäätä piti siirtää koneeseen päin.
Kuva
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Viimeisin päivitys

Kuva

Kävin ajelemassa mersulla, herää pikaisesti arvioituna lähes vakion tavoin, ulkona on liian liukasta että voitasiin saada mitään julkaistavaa.
Max ahtopaine oli n. 1 bar ja pakopaine hiukan yli.
Ahtopainetta pitää säätää, koska morkooli on täysin auki vasta n. 1,3 bar kohdalla.

Pakoputki on hiljaisen tuntuinen eikä ahdinkaan hirveästi suhise.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Laitoin tänään talvirenkaat alle ja uudestaan tien päälle, ihmettelin kun ei jaksanut nostaa ahtoja 1bar korkeamalle, vaikka hukkaportin letku oli irti. Tiedossa oli, että kaasu ei ole mennyt aivan pohjaan, koska laatikon alipaine modulaattori estää, sekä kaasuvivusto ei käänny tarpeeksi.
Olin ajatellut että tuskin on vajaalla 10mm:llä mitään isompaa merkitystä, koska liikerata on n. 100mm pumpun vivussa.

Säädin kaasuvivuston uudestaan niin, että kaasuvipu pumpussa menee pohjaan ennen kuin kickdown nappia tarvitsee painaa.

Autohan muuttui aivan toiseen ääripäähän, nyt herää ja vetää. Olipa iso merkitys pienen tuntuisella asialla.
Turbiinin luisto on juuri sopiva tälle ahtimelle. Kun ajaa nelosella 60 km/h ja painaa kaasun pohjaan, nousee ahdot heti 0,5 bar. Sitten loppuu pito.

Näin karkeasti mitattuna 2100 kierrosta 0,5bar, 2500 1bar---->

Pakopaineet pyörii 1kilon ahdoilla n 1,7 bar kieppeillä.

Syöttöä pumpussa on morkooli täysin auki 90mm^3, ehkä hiukan liikaa. Pitäisi saada kuiva asfaltti jostain.

Loppukaneettina voisi todeta että varsin onnistunut paketti, tarkoituksenmukainen. Ja kyllä sitä sivistynyttä tehoakin siellä on, ei pauhaa
ei rähise. Mutta ilmapuhdistin kotelo on ahdistava tekijä selvästi.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Saksan tuliaisia.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut tuhkis, Su 18.12.2011 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

ja eikun kiusaamaan :D vai ei kait se elinten luovuttajaksi ole haettu :shock:
missä vuosimalleissa on noita alumiinisia imusarjoja? tarviis pyttyä lyhempään :think:
w201 om605
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Juu teurastukseen menossa, pitää vaan erinäisiä mittauksia tehdä ennen purkamista :mrgreen:
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Kaikissa om606 on alumiinia ja om 605 muovia, sekä turbo että vapari.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

no perkl. rälläkkää :twisted:
w201 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia.

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jekku90 kirjoitti:no perkl. rälläkkää :twisted:
Kuva
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

taisi tulla topicin ryöstö mutta miten hyvin mahtuu pikkukoriin? kaikenlaista ylimääräistä rösettä kerätty tehtaalla tuonne pellinalle :lol:
w201 om605
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jekku90 kirjoitti:taisi tulla topicin ryöstö mutta miten hyvin mahtuu pikkukoriin? kaikenlaista ylimääräistä rösettä kerätty tehtaalla tuonne pellinalle :lol:
niin w201 ko meinaat? varmaan mahtuu. tuo on s202.
Avatar
jekku90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1352
Liittynyt: Su 11.04.2010 11:00
Paikkakunta: sotkamo

Re: 250DT, 300D ja neljä turbiinia ja Paawo

Viesti Kirjoittaja jekku90 »

201 nimen omaan. ei olisi kellään ylimääräistä :D
w201 om605
Vastaa Viestiin