OHJE: W210 320CDI -00 Kampiakselin asentotunnistimen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

OHJE: W210 320CDI -00 Kampiakselin asentotunnistimen vaihto

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Jos CDI kone ei lämpimänä enään käynnisty, vaikka hehkuttaa ja startti pyörii niin vika on luultavasti kampiakselin asentotunnistimessa (alkaa sammumaan lämpimänä jos oikein pahaksi pääsee). Luulin että vika oli vuotavissa O-renkaissa mutta eipäs ollut.

Tuli vaihdettua kampiakselin asentotunnistin (CPS) ja tuntuu toimivan. Hellan valmistama, maksoi 99,90€ Motonetissä :( tosin pakko oli ostaa kun oli hyllyssä :) Jätti jo melko pahasti tielle niin ei auttanut muu kuin kaivella kaikki kolikotkin talteen ja käydä ostamassa tuo murikka.

Ainakin tuossa ilmastoidun W210 320:n konehuoneessa tuo on niin vaikeassa paikassa että muovien purun lisäksi pitää olla mielellään tuo sopiva E8 Torx hylsy (6mm perushylsykin käy mutta saattaa luistaa herkemmin), sekä riittävä valikoima jatkovarsia ja sopiva 1/4" räikkä jotta saa edes suht helposti irti.

Muutama kuva niin ei mene sormi muilla suuhun yhtä pahasti kuin itsellä:
Kuva
Ja tuolta se näyttää kun sen piuhan on irrottanut:
Kuva
Tuollainen arsenaali työkaluja piti olla ennen kuin itse sain irti helpolla:
Kuva
Ja tuollaisen moskan peitossa se sitten oli, mahtaisko toimia kun putsais.. ei just ehdi kokeilla mutta epäilen että ei:
Kuva

Eli näin, toivottavasti ei photobucket -floodi haittaa ja jollekkin on tuosta jotain hyötyä :D
Viimeksi muokannut blackslide, Ke 02.11.2011 16:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Kuulostaa kampiakselin asentotunnistin -vialta. Tuolta anturilta tarvitaan käynnistyksessä signaali, muuten ei lähe. Käynnistyksen jälkeen tuota ei enää tarvita, eli käy vaikka maailman tappiin ilman koko potikkaa...

Se hajoo juuri niin, että ensin ei lähe lämpimänä käyntiin. Ja tämä vika tulee just tuollain varottamatta ja nimenomaan lämpimänä. Kun annat jäähtyä puoli-tuntia tunnin, niin lähtee.

Polttoainevuoto ei mene yleensä tuolla lailla kerrasta totaalisesti. Vaan alkaa vaatiin ensin pitempää sahausta ja sitten vasta lakkaa lähtemästä totaalisesti, jos nyt niin pitkälle vaivan päästää. Ja erityisesti vaatii pitempään taukoa ennenkun vaikeuksia, tossa iso ero em. kampiakselin tunnistin vikaan.

Osa on halpa, joitain kymppejä. Ei havaintoo, miten vaihdetaan, Vänttinen hoiti.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Käy ilman kampiaakselin asennon tunnistinta?
ilman nokkaakselin asenonnon tunnistinta kyllä käy(mutta ei lähde käyntiin)

nokka akselin asennon tunnistin löytyy ventiili kopan taka kulmasta
kampiakselin asennon tunnistin löytyy kun katsoo imusarjan ja rinta pellin välistä alas"kytkin" kopansivussa musta mutikka, mistä lähtee johto ylös, kiinni yhdellä Etroksilla (6 kulmainen normaali hylsysoppi) saa vaihdettua ylhäältä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kampiakselin asentotunnistin vialta minustakin vaikuttaa.
Mikäli se on se, niin staari sen kyllä oikein tunnistaakin.

Tuohon kuusipyttyiseen ko. osa on helppo vaihtaa.
Näkyy hyvin, siellä imusarjan takana, lokissa, lähellä kytkinkoppaa pöllöttää.
On niin halpakin, ettei oikeastaan vikakoodeja edes kannata luetuttaa, vaan kokeilee ensin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
Viimeksi muokannut blackslide, La 20.08.2011 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

CDI203 kirjoitti:Käy ilman kampiaakselin asennon tunnistinta?
ilman nokkaakselin asenonnon tunnistinta kyllä käy(mutta ei lähde käyntiin)

nokka akselin asennon tunnistin löytyy ventiili kopan taka kulmasta
kampiakselin asennon tunnistin löytyy kun katsoo imusarjan ja rinta pellin välistä alas"kytkin" kopansivussa musta mutikka, mistä lähtee johto ylös, kiinni yhdellä Etroksilla (6 kulmainen normaali hylsysoppi) saa vaihdettua ylhäältä
Tuossa muuten pointti on sekä nokka-akselin, että kampi-akselin tunnistimet. Taisin unohtaa, kun vaihdettiin molemmat samontein...

On muuten näitä tunnistimia ja antureita melkonen kopallinen Mesessä (ja kaikissa autoissa). Taitaa olla keskeisimmät vaihdettu kertaalleen mulla jo. Jotkut (termostaatti) menossa neljäs jo.
Ja ei oo vielä kun vajaa 400 tkm.
Prkl. Melkosen pisneksen nämä kiinalaiset on itelleen tehny. Halvalla myyvät, mutta onko se niin halpaa lopulta, kun 5 termostaattia vaihdetaan joka autoon. Toki alunperin auton hinnassa tämä ei näy.

Positiivista ehkä, että työtähän siitä tulee rajusti paikallisille korjamoille. Bruttokansantuote nousuun. Voi helvata, ja mikä massiivinen vaiva ja monesti autoja hinaillaan jonkun pikku-anturin takia.

Huh huh.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
Viimeksi muokannut blackslide, La 20.08.2011 15:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jos kylmän lähtee hyvin mutta kuuman ei niin vika todennäkisesti ei ole orinkulassa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
Viimeksi muokannut blackslide, La 20.08.2011 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kampiakselin asennon tunnistin ~70€
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
Viimeksi muokannut blackslide, La 20.08.2011 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: W210 320CDI -00 Sahaa mutta ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja blackslide »

.
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: OHJE: W210 320CDI -00 Kampiakselin asentotunnistimen vai

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Onpa nää vaikee löytää haulla.. hakusana "OHJE" ei tuottanut mitään tulosta... :)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Avatar
blackslide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Su 27.02.2011 19:05
Paikkakunta: Lappi

Re: OHJE: W210 320CDI -00 Kampiakselin asentotunnistimen vai

Viesti Kirjoittaja blackslide »

Ohjetta kehiin, sitä tarvitseville :)
EX: Sekalaista..., '92 BMW 535i, '87 Volvo 745, '96 Volvo V40 1.8i, '00 M-B S210 320CDI, '88 M-B W124 200D, '89 M-B W201 200D, '88 M-B S124 300D, VW Polo SDI, Skoda Octavia 1,9TDI,
Kovassa ajossa: '01 Piinattu Rellu Megane Scenic
Modit: ei siitä koskaan autoa tule.
Vastaa Viestiin