108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Terve,

Vito 108D ottaa kylmänä hiton laiskasti kierroksia?
Kaasun kun polkaisee pohjaan niin hyvin hiljalleen kelaa kierosta koneeseen mutta kun ajelee että lämpiää kunnolla niin pelaa moitteetta.
Syöttöpumpun takana näkyy jokin vaimennin mikä liukuu hiljalleen ulos kun kädellä kääntää kaasuvivusta, sitten koneen lämmetessä se reagoi jo paljon nopeammin, mikä tämä vaimennin oikein on ja voiko se olla tahmaamisen syy vai kenties jotain muuta?
W211 320 CDI -04
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: 108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Oiskohan tällä haettu jotain, että ei ryntäytetä kylmänä sitä konetta? En ole kyllä moisesta ennen kuullu. Raskaassa kalustossa kyllä on joku jarru, ettei kone ryntää vaikka polkasee kaasun pohjaan, mutta se on kyllä jo ohjelmallisesti tehty..
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
akivege
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 01.12.2009 17:53
Paikkakunta: HKI

Re: 108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja akivege »

Aikanaan omasta 108D poistin vaimentimen käytöstä irroitamalla toisen pään. Vaimennin alkoi olla niin jumissa, että se ei toiminut lämpimälläkään koneella. Ainakaan kovemmilla talvipakkasilla.

Kaasupolkimen vaijerihan ei suoraan ohjaa syöttöpumppua, vaan välissä on edelleen muutama jousikuormitteinen vivusto vaimentamassa muutosnopeutta.
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: 108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

akivege kirjoitti:Aikanaan omasta 108D poistin vaimentimen käytöstä irroitamalla toisen pään. Vaimennin alkoi olla niin jumissa, että se ei toiminut lämpimälläkään koneella. Ainakaan kovemmilla talvipakkasilla.

Kaasupolkimen vaijerihan ei suoraan ohjaa syöttöpumppua, vaan välissä on edelleen muutama jousikuormitteinen vivusto vaimentamassa muutosnopeutta.
Joo nimenomaan kun se ei suoraan ohjaa sitä, kaasun kun vetäisee vivusta niin pumpun takana toinen vipu liikkuu kuin täi tervassa.
Kai sillä on jokin virka kun se sinne on laitettu vai onko sen kummempaa merkitystä kun kerta otit pois ja ilmeisesti pelasi ihan hyvin?
Uuden kun näpläisi paikoilleen niin sillähän se selviäisi.
W211 320 CDI -04
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja veskola »

Manuaalivaihteisessa se rauhoittaa moottoria, eli heilumiset ja töyssyt ei liikuta vipua, josta taasen aiheutuisi eräänlainen värähtelyilmiö. Kokeile ensin ottaa pois, jos ei tule ikäviä oireita niin anna olla ja jos tulee niin uusi oikein liikkuva osa tilalle.

Automaatissa ei tuommosia ole, koska ne pienet heilahtelut ilmeisesti katoavat turbiiniin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Arska320
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: To 04.12.2008 17:16

Re: 108D Vito ottaa laiskasti kierroksia

Viesti Kirjoittaja Arska320 »

Kiitti vinkistä,

otin vaimentimen pois ja kylläpä ottaa kierroksia herkästi :thumbup:
En kyllä näillä ajoilla ole keksinyt mitään miinuspuolta pois ottamiselle, on herkempi joo mutta ei kuitenkaan tee hyppyjä yms, suosittelen.
W211 320 CDI -04
Vastaa Viestiin