Kevyt pintaruoste pois: pohjamaalia vai ei?
Kevyt pintaruoste pois: pohjamaalia vai ei?
Vasemman puoleisessa takaoven alareunassa, siinä tiivisteen vieressä ja osin alla, on ruostetta.Rapsutin meisselillä irtonaiset pois. Maalikerros siis rapsahti pois, ja alla oli pintaruostetta. Kun vetäisi pari kertaa edestakaisin vesihiomapaperin palalla, tuli vastaan kirkas, kova pelti.
Miten tuollainen kannattaa maalata? Laittaako alle ferrexiä (1-2 kerrosta) ja päälle oikean värinen maalikerros + lakka sellaisesta korjaus-stickistä? Tarttuuko korjausmaali ferrexin päälle?
Vai pelkkä ferrex ilman korimaalia, koska alue on katseilta piilossa?
Vai riittäisikö pelkkä auton korin värinen maali + lakka suoraan puhdistetulle peltipinnalle?
Tavoitteena olisi pidempiaikainen korjaus ettei pääse pelti mätänemään. Hmmm, ilmeisesti ferrex tarvitaan pohjille... Miten olette omat pintaruosteenne korjanneet?
Miten tuollainen kannattaa maalata? Laittaako alle ferrexiä (1-2 kerrosta) ja päälle oikean värinen maalikerros + lakka sellaisesta korjaus-stickistä? Tarttuuko korjausmaali ferrexin päälle?
Vai pelkkä ferrex ilman korimaalia, koska alue on katseilta piilossa?
Vai riittäisikö pelkkä auton korin värinen maali + lakka suoraan puhdistetulle peltipinnalle?
Tavoitteena olisi pidempiaikainen korjaus ettei pääse pelti mätänemään. Hmmm, ilmeisesti ferrex tarvitaan pohjille... Miten olette omat pintaruosteenne korjanneet?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Kaikista tukevin aine on varmaan Happomaali tai Epoksi pohjalle.
Kuitenki sinne jää vähän ruostepisteitä vaikka hiot hyväksi.
Happomaali ehkäisee ruosteen uusiutumista aika tehokkaasti.
Hapon päälle pohjaväri ja siihen pintaväri ja lakka.
Ei missään nimessä pelkkää pintaväriä ja lakkaa!
Se ei nimittäin pidä mitään peitossa jos pohjalla on vain pelti.
Kuitenki sinne jää vähän ruostepisteitä vaikka hiot hyväksi.
Happomaali ehkäisee ruosteen uusiutumista aika tehokkaasti.
Hapon päälle pohjaväri ja siihen pintaväri ja lakka.
Ei missään nimessä pelkkää pintaväriä ja lakkaa!
Se ei nimittäin pidä mitään peitossa jos pohjalla on vain pelti.
Joku mersupurkaamo??
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viesti:
Kun lähdet ruostekukkaa hiomaan, ota mukaan useita eri karkeusasteen papereita.
Valitse paperit siten, että niitten karkeus ei nouse kerralla yli sataa yksikköä. Eli jos aloitat esim 120 karkeudella, seuraava paperi saa olla KORKEINTAAN 220 mutta mielellään pienempi. Tee näin kunnes pääset mielestäsi tarpeeksi "hennolla" paperilla hiomaan, koska näin ehkäiset hiomajälkien näkymisen maalin alta, sekä myös tasaisen pinnan johon pohjamaali on hyvä ruiskuttaa. Ota hiottavaa aluetta reilusti enemmän, kuin mitä itse ruostealue on, koska näin saat häivytyksen tehtyä tasaisemmin.
Hiomisen jälkeen suorita rasvanpoisto, maalikaupoissa on vartavasten tälläistä sopivaa rasvanpoistoainetta myytävänä, joka pyyhkii alta myös silikonin pois.
Suojaa ympärillä oleva alue nukkaamattomalla ja pölyämättömällä paperilla. Sanomalehti ei ole paras, koska se pölyää - mutta esim voipaperi on jo vähän sopivampaa evästä aiheeseen.
Senjälkeen kokeile suutinta - jos käytät spraytä - johonkin paperiin tai muuhun pintaan, jotta tiedät kuinka maali tulee ja levittyy pinnalle.
Senjälkeen useita ohuita kerroksia pohjamaalia pintaan ja odottele kuivumista.
Kun pinta on kuivunut toista samat asiat oikean värin kanssa kun pohjamaalillakin. Tosin kerroksia saa olla useampiakin.
Senjälkeen ota jotain hionta-ainetta. Esim. Meguiarsilla on hyviä hiomatahnoja, jolla saat rajan häivytettyä melko huomaamattomaksi.
Näin minä tekisin, varsinkin tälläisiin tavallisiin väreihin soveltuen.
Valitse paperit siten, että niitten karkeus ei nouse kerralla yli sataa yksikköä. Eli jos aloitat esim 120 karkeudella, seuraava paperi saa olla KORKEINTAAN 220 mutta mielellään pienempi. Tee näin kunnes pääset mielestäsi tarpeeksi "hennolla" paperilla hiomaan, koska näin ehkäiset hiomajälkien näkymisen maalin alta, sekä myös tasaisen pinnan johon pohjamaali on hyvä ruiskuttaa. Ota hiottavaa aluetta reilusti enemmän, kuin mitä itse ruostealue on, koska näin saat häivytyksen tehtyä tasaisemmin.
Hiomisen jälkeen suorita rasvanpoisto, maalikaupoissa on vartavasten tälläistä sopivaa rasvanpoistoainetta myytävänä, joka pyyhkii alta myös silikonin pois.
Suojaa ympärillä oleva alue nukkaamattomalla ja pölyämättömällä paperilla. Sanomalehti ei ole paras, koska se pölyää - mutta esim voipaperi on jo vähän sopivampaa evästä aiheeseen.
Senjälkeen kokeile suutinta - jos käytät spraytä - johonkin paperiin tai muuhun pintaan, jotta tiedät kuinka maali tulee ja levittyy pinnalle.
Senjälkeen useita ohuita kerroksia pohjamaalia pintaan ja odottele kuivumista.
Kun pinta on kuivunut toista samat asiat oikean värin kanssa kun pohjamaalillakin. Tosin kerroksia saa olla useampiakin.
Senjälkeen ota jotain hionta-ainetta. Esim. Meguiarsilla on hyviä hiomatahnoja, jolla saat rajan häivytettyä melko huomaamattomaksi.
Näin minä tekisin, varsinkin tälläisiin tavallisiin väreihin soveltuen.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Jäi vielä mietityttämään, että mikä lopulta olisi se soveltuvin pohjamaali alle? Happomaali, sinkkimaali, ferrex, joku muu?
Mitä itse asiassa on tuo happomaali ja miten eroaa muista pohjamaaleista?
Onko ferrex yleiskäyttöisenä pohjamaalina tuhoon tuomittu ajatus, ja jos on niin miksi?
Maalaamisen saloja ihmetellen,
-Tomi
Onko ferrex yleiskäyttöisenä pohjamaalina tuhoon tuomittu ajatus, ja jos on niin miksi?
-Tomi
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
- Jani Haataja
- Mersumies

- Viesti:
Minun mielestäni nuo kaikki kuulostaa hyviltä vaihtoehdoilta. Miten mahtaisi toimia jos laittaisi sekä happomaalin että sinkin. Tuo happomaali kiinnostaisi minuakin kun koskaan en ole sellaista nähnyt saati sitten itse suihkutellut. Sinkkimaalia ttai oikeastaan Kylmägalvanointiainetta olen käyttänyt lähes jokaisessa peltihommassa mitä olen autoihini viime vuosina tehnyt ja hyvin on pitänyt ruosteet loitolla. Menetelmänäni on ollut, sinkki. pohjamaali, pakkeli, pohjamaali, pintamaali (+lakka). Sinkkimaalin pitäisi olla päällemaalattavissa suoraan pintamaalilla mutta kerran kun niin tein niin pintamaali hilseili pois ja kun laitoin pohjamaalin väliin niin on pysynyt.Tomi L. kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Jäi vielä mietityttämään, että mikä lopulta olisi se soveltuvin pohjamaali alle? Happomaali, sinkkimaali, ferrex, joku muu?
-Tomi
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/