w211 etupyöränlaakeri
w211 etupyöränlaakeri
Eli reippaasti molemmista eturenkaista (ote ylhäältä ja alhaalta) heilutellessa kuuluu sellaista metallista naksumista. Onko tuo normaalia vai olisko laakerit väljät tai rikki? Rengasta pyörittämällä ei äännä. Korjaamoilla puhuneet joskus "rasvavälyksestä" laakerissa.
Alustan muut osat tiukkia, ei väljyyksiä.
Keula hakee hieman sivusuunnassa, mutta uskoisin sen olevan enemmänkin huonojen ja kuluneiden renkaiden syytä.
Alustan muut osat tiukkia, ei väljyyksiä.
Keula hakee hieman sivusuunnassa, mutta uskoisin sen olevan enemmänkin huonojen ja kuluneiden renkaiden syytä.
Re: w211 etupyöränlaakeri
No ei ole normaalia, että rengas heiluu mihinkään suuntaan, jos sen käsillä tuntee. Veikkaisin laakereita, ja väljien laakereiden kanssa mulla on tosi huonot kokemukset liikenteestä. Mulla meni w210 korisesta 110km/h vauhdissa vasen etupyörä lukkoon, eli nykyään suhtaudun erityisellä vakavuudella laakereiden väljyyteen.
Tuolloinkin katsastusmies oli juuri todennut laakereiden olevan hiukan väljät, mutta ei hylänny tai laittanut edes korjauskehotusta.
Tuolloinkin katsastusmies oli juuri todennut laakereiden olevan hiukan väljät, mutta ei hylänny tai laittanut edes korjauskehotusta.
MB R 320 CDI -07
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
(Talossa myös Audi A5 2.0 TFSI -12 quattro)
Exät:
MB Vito 115 Cdi A -06
Jeep Grand Cherokee 3.0CRD -07 (huh-huh, onneksi päästiin eroon)
MB 290 TDT A -98
MB E200 Cdi A -00
MB Vito 110D -99
MB W124 300 E automatic -89
MB W124 250 D Automatic -89
MB W124 200 D -87
Re: w211 etupyöränlaakeri
siellä pitää aivan olematon välys olla, muutoin kartiolaakerit ei toimi oikein jos ovat liian kireällä. jos alapallot ovat timmit, niin silloin ei muuta kuin laakereita kirimään. jos ne ei äännä niin niitä voi turvallisesti kiriä.
Re: w211 etupyöränlaakeri
Nyt on uudet renkaat alla (Bridgestone Turanza ER300) ja sivusuunnassa hakeminen rauhoittui ihan kivasti. Kohta olisikin huollon aika eli pitänee siellä kysyä tuosta laakerihommasta. Tarkennetaan vielä, jotta se naksuminen renkaasta heiluttamalla ei oikeastaan tunnu kuin aivan olemattomasti, vaan pikemminkin vain kuuluu. Jarrukilpi tai muu osa äänen takana ei ollut, kaveri katsoi toiselta puolen kun rengasta heiluttelin.
Ajattelin suuntauttaa pyörät, josko ne saisivat ratin vihdoin suoraan, ei kuulemma edellisellä rengassatsilla (puolikuntoiset) onnistunut.
Sitten kysymys: Olen kuullut, että mersun pyöränkulmien oikeaoppisessa säädössä tulisi käyttää sellaista renkaiden väliin tulevaa teleskooppitukitankosapluunaa?, onko tämä faktaa vai fiktiota? Itse en sellaista ole koskaan nähnyt.
Ajattelin suuntauttaa pyörät, josko ne saisivat ratin vihdoin suoraan, ei kuulemma edellisellä rengassatsilla (puolikuntoiset) onnistunut.

Sitten kysymys: Olen kuullut, että mersun pyöränkulmien oikeaoppisessa säädössä tulisi käyttää sellaista renkaiden väliin tulevaa teleskooppitukitankosapluunaa?, onko tämä faktaa vai fiktiota? Itse en sellaista ole koskaan nähnyt.
-
- Mersumies
- Viestit: 518
- Liittynyt: To 09.09.2010 10:33
- Paikkakunta: Keloutuva keskisuuri teollisuuskaupunki
Re: w211 etupyöränlaakeri
Omakohtainen kokemus helmikuun lopun pakkasissa, liikkellelähtö risteyksestä kolme kopsahdusta pelkääjän puolelta ja sitten laahasi. Lakut on halvat noin 72,5 €:a kpl vaihto ei ole kallistyö, jos laku leviää ja tn. olka-akseli leikkaa lakuun kiinni niin uusi olka-akseli on noin 490€:a varaosana KL:stä, niin vaihda hyvä ihminen ajoissa molemmat laakerit eteen jos vähänkään on epäilystä niiden kunnosta siinä nimittäin voi käydä ihan oikeasti todellinen vaaratilanne.
Mercedes voran. Die Strasse frei fur Mercedes.
Re: w211 etupyöränlaakeri
Eipä ollu laakerit syynä tuohon hakemiseen. Aivan minimaalisesti kiristettiin niitä, mutta eipä ollu vaikutusta. Takaiskaritkin vaihtui samalla uusiin, parani hieman. Ihan varmaksi voi väittää, että hakeminen johtuisi etuakselistosta, joten pitkällisten netissä suoritettujen analyysien ja diagnosoinnin tuloksena, uskoisin ongelman olevan narinanivelissä.
Miksi: narinanivelen kunnon toteaminen hankalaa jopa kokeneille ammattimiehille, jo olematon välys muuttaa ajo-ominaisuuksia huonommiksi, tuulisen sään vaikutus kertaantuu, ottaa sivusuunnassa hypähdystä urista, ym. Edellämainitut perustelut löytyivät tältä foorumilta jostain vanhasta narinanivel-topikista, jossa käsiteltiin useammatkin mallit, mutta koska nivelen toimintaperiaate on sama mallista riippumatta, niin kokeillaanpa sitten noidenkin vaihtoa. Raportoin sitten kun saapi osat vaihdettua.
Miksi: narinanivelen kunnon toteaminen hankalaa jopa kokeneille ammattimiehille, jo olematon välys muuttaa ajo-ominaisuuksia huonommiksi, tuulisen sään vaikutus kertaantuu, ottaa sivusuunnassa hypähdystä urista, ym. Edellämainitut perustelut löytyivät tältä foorumilta jostain vanhasta narinanivel-topikista, jossa käsiteltiin useammatkin mallit, mutta koska nivelen toimintaperiaate on sama mallista riippumatta, niin kokeillaanpa sitten noidenkin vaihtoa. Raportoin sitten kun saapi osat vaihdettua.
Re: w211 etupyöränlaakeri
No niin, narinahelat on vaihdettu ja paranihan se mersun kulku aika huomattavastikin. Jo parkkipaikkanopeuksissa ilmennyt sivuttainen keikutus hävisi ja jämäkkyyttä tuli roimasti lisää. Kesällä tehty pyöränkulmien suuntauskin alkoi toimimaan, sillä ratti kääntyi itsestään suorempaan ja puoltaminen oikealle on poissa
.
Vielä suunnitteilla takakelkan etummaisten kumien vaihto, niissä on raudalla kun vääntelöö, niin sellainen ~1cm pystyliike ja apparin puolella inan verran pieniä halkeamia. Eli eivät siis rikki, mutta jotenkin tuntuu, että uudet olisi hieman jämäkämmät. Eivät liene hirveän työläät vaihtaa?

Vielä suunnitteilla takakelkan etummaisten kumien vaihto, niissä on raudalla kun vääntelöö, niin sellainen ~1cm pystyliike ja apparin puolella inan verran pieniä halkeamia. Eli eivät siis rikki, mutta jotenkin tuntuu, että uudet olisi hieman jämäkämmät. Eivät liene hirveän työläät vaihtaa?
Re: w211 etupyöränlaakeri
Tais jarrupalat naksua kun lievästi laakerilöysää pyörää väänteli?
Ei kantsi väheksyä taka-alatukivarsien sisempiä pusliakaan. Ne kun on finaalissa rasittuu sekä se ulompi pusla (narina) että muutkin työntö- ja tukivarret.
Ei kantsi väheksyä taka-alatukivarsien sisempiä pusliakaan. Ne kun on finaalissa rasittuu sekä se ulompi pusla (narina) että muutkin työntö- ja tukivarret.
-(* )(*)-
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
--) . (--
-(_Y_)-
Nuorena halusin muuttaa maailmaa - ei onnistunut
Sittemmin vaimoani - turhaan
Nyt vain omaa itseäni - vaikeeta sekin... joskin ainoa, joka toimii.
Re: w211 etupyöränlaakeri
Kannattaa olla sitten tarkkana sen laakerin välyksen kanssa, ettei ainakaan laita liian tiukkaan. Ohjevälys on 0,01-0,02mm, joten on aika olematon.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74
Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90