sportsman kirjoitti:Ehkä vannoituneen nastarengasmiehenkin olisi hyvä joskus kokeilla kitkarenkaita niin tietäisi
mistä puhuu ?
Yksi asia on jäännyt tämän väittelyn sivuun .
Renkaiden iälllä on erittäin suuri merkitys. Tämä vielä minusta korostuu talvirenkaissa .
Yli 5 vuotiaita renkaita ei tule enää alla laittaa.
Tuskinpa menee meilläkään enää kauaa kun ed.renkailla ei pääse katsastuksesta läpi .
Näihän on jo nyt esim Saksassa.
jos muhun viittasit, niin kyllä, olen ajellut myös kitkoilla... ja kyllä, saksa on paska maa
mulle nyt ei talvisin kilometrejä niin kauheasti nykyään tule (keskimäärin n. 2500 km/talvi, jos ei kovin kauheasti tule raatojen hakua ympäri suomen...), joten olen ajatellut ajavani myös vuonna 2020 noilla samoilla talvirenkailla, millä nyt jo on ajettu 4 talvea... ainutkaan nasta ei ole lähtenyt ja kulutuspinnasta on ehkä 1 mm kulunut... noissa ducaton renkaissa kulutuspintaa onkin reilu 1 cm vielä jäljellä, kun ei mitään h-auton renkaita ole... nuo pakun kumit on uutenakin jo kovemmat (pikkuisen eri kumiseos/kulutuspinnan kuviointi), kuin 15 vuotta vanhat h-auton talvirenkaat, joten ikä ei niissä onneksi kauheasti vaikuta pitoon... kitkarengas tuollaisessa painavassa autossa kuulostaa lähinnä vitsiltä, kun ei ne toimi edes pikkuautoissa, hengenvaarallisen veteliä paskoja ja meillä onkin yksi sääntö pajalla, että jos kitkarenkaita pitää autossaan alla, ei tarvitse sitten valittaa ajo-ominaisuuksista, niitä kun ei tunnetusti enää ole missään autossa sen jälkeen, kun siihen kitkat alle laittaa

muutamaa ruttutukusta hankittua pikkuautoa aikansa kaupattiin hyvillä kitkoilla, mutta ei niitä kukaan niillä ostanut, kun autot oli ihan kummallisia ajaa, sitten tajuttiin, että ne on ne pirun kitkat jotka tekee autosta niin veteliä ja levottomia ajaa, nykyään laitetaankin suosista oikeat renkaat alle kelin mukaan, eli joko kesärenkaat tai perinteiset nastat...
henkilöautopuolella omalta kohdaltani sitten taas kierrätän tuon emännän lagunan talvirenkaat mersuihin, mutta ei siinäkään vielä ole muutamaan vuoteen ajankohtaista uusia niitä nokian hakkapeliitta 7 uusiin, jotka siihen toissa talveksi vai oliko peräti sitä edelliseenä talvena, kun ei siihenkään niitä kilometrejä tule kuin jotain 5000 km/talvi maksimissaan... ihan hyvässä ja varmaan paremmassa kunnossa ne kuitenkin vielä on, luultavasti paremmat, kuin monet uudet erimerkkiset

mersuihin ei tänätalvena taita tulla kilometriäkään, jos ei jotain erikoista tapahdu... nyt mulla on 200E:ssä lagunan alkuperäiset talvirenkaat joista nypin nastat pois (n. 5 mm pintaa ja sopivasti kovettuneet, joten kilometrejä on vielä moneksi vuodeksi...), mutta tuskin se nastoja tarvitsee pihalla/varastossa seisomiseen

hätätapauksessa kuitenkin voin ottaa sen ajoon koska tahansa tuolla rengastuksella ja se riittää mulle, eli siinä on kitkarenkaat alla

yhden talven lipsuttelin tuolla 300E:llä sellaisilla talvirenkaiden irvikuvilla, eli nokian hakkapeliitta 4, jotka oli kovettuneet ihan pilalle, eikä nastoistakaan ollut enää kuin reijät jäljellä, silläkin pärjäs, kun varovasti ajeli, mutta olihan se melko stressaavaa

yli 40 km/h vauhti liukkaalla alkoi jo hirvittää...
nokia on kyllä kieltämättä onnistunut tuossa hakkapelitta 7 valmistuksessa, mutta ainakin nuo meidän omat on venäjällä tehdyt, eli johtuisko sitten siitä, että ovat ensimmäiset nokialaiset joita voin kehua ihan varauksetta... tähän asti en ole nokialaista talvirenkaana pitänyt, jos misukkaa ei ole ollut tarjolla, niin sitten mielummin vaikka hyvät kesärenkaat alle, kuin nokian hakkapeliitat...
muutama 500 €;n lankku, ducato ja laguna...