Tuleva väyrysenomistaja?
Tuleva väyrysenomistaja?
Terve!
Minua on nöyrästi palvellut 80-luvun lopun 200D jo parin vuoden (ja 50000 km:n) ajan. Palvelisi varmasti vielä hyvin seuraavat kaksi vuotta lisää, mutta tehottomuus alkaa kyllästysttää. Jo jonkin aikaa olen katsellut väyrysiä (300dt tai 300tdt) hintaluokassa 5-7k€. Menenkö aivan metsään jos vaihdan nykyisen autoni sellaiseen.
Aika ruosteisiakin pelejä näkyy olevan myynnissä. Onko näissä ruosteet yleensä pintapelleissä, vai sellaisissa paikoissa jotka aiheuttavat vaaraa turvallisuudelle ?
Kannattaako tekniikaksi valita tämä vanhempi om606 vai katsoa CDI -malleja?
Minkälaiset käyttökulut väyrysessä on verrattuna 200D:hen? Kulutus taitaa olla ainakin suurempi? Nykyinen auto on mennyt kesät talvet suurinpiirtein 7 litraa/100km kulutuksella.
Onko teillä omakohtaisia kokemuksia vastaavista vaihdoista? Niistä olisi mukava kuulla.
Minua on nöyrästi palvellut 80-luvun lopun 200D jo parin vuoden (ja 50000 km:n) ajan. Palvelisi varmasti vielä hyvin seuraavat kaksi vuotta lisää, mutta tehottomuus alkaa kyllästysttää. Jo jonkin aikaa olen katsellut väyrysiä (300dt tai 300tdt) hintaluokassa 5-7k€. Menenkö aivan metsään jos vaihdan nykyisen autoni sellaiseen.
Aika ruosteisiakin pelejä näkyy olevan myynnissä. Onko näissä ruosteet yleensä pintapelleissä, vai sellaisissa paikoissa jotka aiheuttavat vaaraa turvallisuudelle ?
Kannattaako tekniikaksi valita tämä vanhempi om606 vai katsoa CDI -malleja?
Minkälaiset käyttökulut väyrysessä on verrattuna 200D:hen? Kulutus taitaa olla ainakin suurempi? Nykyinen auto on mennyt kesät talvet suurinpiirtein 7 litraa/100km kulutuksella.
Onko teillä omakohtaisia kokemuksia vastaavista vaihdoista? Niistä olisi mukava kuulla.
Re: Tuleva väyrysenomistaja?
Minulla oli 200 D vm. 1989 mersu reilun 9 vuotta ja n. vuosi sitten se vaihtui vm. -97 290 TD farkkuun. Minullakaan ei näistä Väyrysistä ole aiempaa kokemusta, mutta ruosteen suhteen olen nähnyt surkeitakin tapauksia kuten missä tahansa huonolla pidolla olleessa merkissä. Mitä noita mersumiesten puheita olen kuunnellut, niin olen ymmärtänyt, että tää väyrynen taitaa olla jostakin syystä sille ruosteelle otollisempi kohde kuin muut mallit. Tiedä sitten olenko ymmärtänyt väärin. On niitä siistejäkin väykkyjä olemassa ja sellaisen kun löytää, niin en näkisi mitään syytä miksi sellaista ei voisi hankkia. Ei tuo minunkaan ostokki aivan virheetön ole, mutta ei läpilahokaan.
Käyttökustannuksethan (mm. autovero/vakuutus) luonnollisesti ainakin tuossa farkussa ovat vähän isommat kuin entisessä. En tarkemmin ole laskenut miten paljon. Polttoaineen kulutuksesta voisin sanoa, että ainakaan tuossa 290 en ole huomannut, että se kovin merkittävästi suurempi olisi. Tokihan se ainakin talviaikaan enemmän vie kun on Webasto lisälämmittimenä, mutta noin perstuntumalla sanoisin, että tuskin keksikulutus litraa enempää on noussut entiseen verrattuna. 300 mersun kulutuksesta ei ole kokemuksia.
Ajelihan sillä 200 D paikasta toiseen, mutta kyllä viimeistään tuolla liikenteessä ohitustilanteessa huomaa eron isomman koneen eduksi. Ohitustilanteissahan se viimeistään meinas 200 D hermo mennä.
Noista CDI koneistakaan en osaa sanoa, tämä minun kulkine on vielä sillä vanhalla pumpputekniikalla. Varmaan molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Käsittääkseni nuo CDI:t ovat polttoainetaloudellisempia näihin vanhoihin verrattuna.
Käyttökustannuksethan (mm. autovero/vakuutus) luonnollisesti ainakin tuossa farkussa ovat vähän isommat kuin entisessä. En tarkemmin ole laskenut miten paljon. Polttoaineen kulutuksesta voisin sanoa, että ainakaan tuossa 290 en ole huomannut, että se kovin merkittävästi suurempi olisi. Tokihan se ainakin talviaikaan enemmän vie kun on Webasto lisälämmittimenä, mutta noin perstuntumalla sanoisin, että tuskin keksikulutus litraa enempää on noussut entiseen verrattuna. 300 mersun kulutuksesta ei ole kokemuksia.
Ajelihan sillä 200 D paikasta toiseen, mutta kyllä viimeistään tuolla liikenteessä ohitustilanteessa huomaa eron isomman koneen eduksi. Ohitustilanteissahan se viimeistään meinas 200 D hermo mennä.
Noista CDI koneistakaan en osaa sanoa, tämä minun kulkine on vielä sillä vanhalla pumpputekniikalla. Varmaan molemmilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Käsittääkseni nuo CDI:t ovat polttoainetaloudellisempia näihin vanhoihin verrattuna.
Kaiva sieltä nykyisestä lisää tehoa ja aja sillä.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Tuokin tehon kaivaminen tuollaisesta 200d autosta vaatii aikaa ja rahaa että siitä saa hyvänHuikko kirjoitti:Kaiva sieltä nykyisestä lisää tehoa ja aja sillä.

Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Totta, mutta se maksaa paljon vähemmän kuin väyrynen.arska10 kirjoitti:Tuokin tehon kaivaminen tuollaisesta 200d autosta vaatii aikaa ja rahaa että siitä saa hyvänHuikko kirjoitti:Kaiva sieltä nykyisestä lisää tehoa ja aja sillä.
201.024 mit 102.962
Mercedes-Benz 190E 1992
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Mercedes-Benz 190E 1992
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
Osta ooppeli aastra diesel...jää vielä rahaakin taskuun
Se sitten vitseistä.
Ehdottomasti Väyrynen ja ehkäpä mieluiten 220cdi....jos ja sitten kun se into tehon kasvattamiseen tulee (ja varmasti tulee) tuosta lähtee potkua tarpeeksi.
Väyrynen on aivan eri planeetalta kuin vanha lankku....en edes ehkäpä alkaisi vertailemaan halkoa ja digilaitetta toisiinsa....
Itsellä ei ole diesel mutta ehkäpä jossain vaiheessa sekin on....luultavasti 220,290,300,320....

Se sitten vitseistä.
Ehdottomasti Väyrynen ja ehkäpä mieluiten 220cdi....jos ja sitten kun se into tehon kasvattamiseen tulee (ja varmasti tulee) tuosta lähtee potkua tarpeeksi.
Väyrynen on aivan eri planeetalta kuin vanha lankku....en edes ehkäpä alkaisi vertailemaan halkoa ja digilaitetta toisiinsa....

Itsellä ei ole diesel mutta ehkäpä jossain vaiheessa sekin on....luultavasti 220,290,300,320....
Opel, "weird lieben autos"....
- H.E. von Kuusi
- Mersumies
Mut jos meinaa lastuttaa jokatapauksessa, niin periaatteessa ihan sama onko 200cdi vai 220cdi. Mutta jos ei sellaseen suunnitelmia, niin sitten 220cdi, itellä tuo 200cdi ja se ei kyllä tosiaan mikään kiihtyvä peli oleLopenUupunut kirjoitti:Osta ooppeli aastra diesel...jää vielä rahaakin taskuun![]()
Se sitten vitseistä.
Väyrynen on aivan eri planeetalta kuin vanha lankku....en edes ehkäpä alkaisi vertailemaan halkoa ja digilaitetta toisiinsa....![]()

Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
kyllä tää 220CDI on iha asiallinen peli verrattuna saattohoidossa olevaan 124 200D. Mutta Jos ja kun vertaillaan Lankkua väyryseen samoilla tekniikoilla JA varusteilla niin eipä ero olekaan niin iso. Tietysti autojen kuntokin pitää vastata toisiaan.
Suurin ero on suorituskyky. Tuplasti tehoja ja kulutus sama. Mun automaattivaihteilla ja 5000km keskimääräinen lukema 7,7l/100 josta 2/3 kaupunkiajoa ja loput yhden reissun maantieajoa (reissussa kulutus oli 6,1l/100).
Minulla hirtti CDI pumppu 387tkm kohdalla kiinni ja uusi on n 800 euroa + työt (veholla 1200e + työt). Kuulema se on harvinaista mutta minä en sitä usko kun kaveripiirissä on jo kolmella pumppu leikannut kiinni (Vito, C ja minun E), eikä käytettyjä juuri mistään löydy edes. Itse ostin käytetyn ja niistäkin ensimäinen oli rikki, ja vasta toinen oli toimiva. Muutoin tuo CDI tekniikka on kyllä niin paljon mielyttävämpää, sillä ajaessa ei ota niin paljon päähän kun pysyy liikenteen mukana vaivatta eikä tarvi miettiä tosiaan sitä että ehtiiköhän tällä 11km pitkällä suoralla edelläajavan ohi vai ei.
Kaksi syytä oli miksi ostin väyrysen: CDI ja poskettoman halpa hinta...
Suurin ero on suorituskyky. Tuplasti tehoja ja kulutus sama. Mun automaattivaihteilla ja 5000km keskimääräinen lukema 7,7l/100 josta 2/3 kaupunkiajoa ja loput yhden reissun maantieajoa (reissussa kulutus oli 6,1l/100).
Minulla hirtti CDI pumppu 387tkm kohdalla kiinni ja uusi on n 800 euroa + työt (veholla 1200e + työt). Kuulema se on harvinaista mutta minä en sitä usko kun kaveripiirissä on jo kolmella pumppu leikannut kiinni (Vito, C ja minun E), eikä käytettyjä juuri mistään löydy edes. Itse ostin käytetyn ja niistäkin ensimäinen oli rikki, ja vasta toinen oli toimiva. Muutoin tuo CDI tekniikka on kyllä niin paljon mielyttävämpää, sillä ajaessa ei ota niin paljon päähän kun pysyy liikenteen mukana vaivatta eikä tarvi miettiä tosiaan sitä että ehtiiköhän tällä 11km pitkällä suoralla edelläajavan ohi vai ei.
Kaksi syytä oli miksi ostin väyrysen: CDI ja poskettoman halpa hinta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Nyt se on taas löytäny jostain helmen mersun missä hinta on pienempi kun vuosilukuSergey kirjoitti:Kaksi syytä oli miksi ostin väyrysen: CDI ja poskettoman halpa hinta...