w124 vm.-87 250D hytkyttää

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lexaman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:41

w124 vm.-87 250D hytkyttää

Viesti Kirjoittaja lexaman »

Naapurilla on ko. vehje ja sellasta hytkynkytkyn menoa pitää pienissä nopeuksissa.
Onko paljon ajetulle tyypillistä?Perässä väljää vai mistä on kysymys?
Kokeiltu laittaa puukiila pienen testilenkin ajaksi jonnekkin laatikon seutuville,kun epäiltiin tukikumien kuntoa,muttei vaikutusta.
Ei ole mitään kovin terävää vaan sellasta aika pehmeää hytkytystä.Veto päällä ei pahemmin nytky,eikä maantienopeksissa.Luistattamalla esim. ruuhkassa kuulemma saa nytkytystä hieman kompensoitua.

Kiitoksia jo etukäteen. :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18059
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kannattaa tarkistaa voimansiirron välykset ja kaasuvivuston iskarin kunto.
Vika voi olla myös kytkimessä.

Jos paikat on kunnossa, nytkytys voi johtua polttoaineen puutteesta, eli pumpun säätäminen auttaa.
wiimax.fi
lexaman
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:41

Viesti Kirjoittaja lexaman »

Taitaa kallistua tohon perän välyksiin.Kytkin on uusittu,kaasuvaijeri on myös uusittu.
Talvella ei nytkytä kuulemma niinkään.Onkohan jotain jäykempiä peräöljyjä kesäkäyttöön? :)
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Perä saattaa päästä pyörähtämään eli perämurikan kiinnityksessä väljää. Keppivaihteisissa paljon ajetuissa olen huomannut moista vaivaa, kun vaihtaa isommalle vaihteelle helposti nylpyttää.
Avatar
Kpt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 10.05.2004 18:43
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Kpt »

W201/124 ominaisuus. :) jostakin luin et jylpyttivät jo uutena+korostuu väljyyksillä yms.On peruja vauhtipyörästä näin ovat Viisaat tutkineet?tiedä sitten.?? :roll: Nyt-kyllä lähdetään.
Pirssi w210
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kun on riittävästi kulutuspintaa takarenkaissa nytkytys vähenee, ilmiötä ei yleensä esinny kun on talvirenkaat alla(eli reilusti kulutuspintaa).
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se usein johtuu renkaista.
Eri merkkiset käyttäytyy eri lailla.
Kokeile ensin n. 3bar painetta takarenkaisiin, jos loppuu, niin vika renkaissa.
Seuraavaksi sitten muun voimansiirron kimppuun kaikenlaisista kumiosista alkaen.
Joku mersupurkaamo??
kylanpaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2003 10:44

Viesti Kirjoittaja kylanpaa »

Omassani oli vastaava ilmiö. Kulutuspintaa renkaissa olisi vielä ollut jonkin verran lain vaatimaan, mutta vaihdoin renkaat ja niin loppui ko. ilmiökin. Vastaavaa ilmiötä on esiintynyt muunkin automerkin yhteydessä. Toki on hyvä katsoa kardaanin nivelien ja "kumilimppujen" kunto.
SamiI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 04.04.2003 08:31
Paikkakunta: Tampere

Moottorin kumityynyjen vaikutus

Viesti Kirjoittaja SamiI »

Itse vaihdoin juuri moottorin kumityynyt ja sekin vaikuttaa ainakin jonkin verran tuohon hytkymiseen.
ex S202 180 -01
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Renkaat vaihtoon,sama ilmiö tuttu samanikäisestä kakspuolikkaasta.
Misukan kesärenkailla ainakin varma merkki että renkaat vaihdettava.
Hitaassa ajossa varsinkin pienemmälle vaihtaminen todella tarkkaa ettei nytkyttele,huolettomalla kuskilla hervotonta hytkyttelyä :lol:
jus51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 10.05.2004 23:19
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja jus51 »

Sama vaiva omassa 124:a, nastarenkailla ei ole mitään ongelmaa mutta nyt kesällä on mielestäni vaan lisääntynyt nykyttely. vaihdoin vaihdelaatikon kumityynyn ,mutta sillä ei ollut juuri vaikutusta, peräkärryn kanssa huolimaton vaihtaminen saa aikaan todellisen nykyttelyn. Hieman potuttaa ko. ilmiö, varsinkin kun kilometrejä ei autossa vielä hirveästi ole. Onhan tuossa edellä jo arvauksia ja ehdotuksia , mutta josko niitä saisi vielä lisää.....se ken kaiken tietää??
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Täällä kanssa sama vaiva 200D:ssä. Missäs kaikki tämän foorumin asiantuntijat lymyää? Kertokaapa viisaammat mikä tuon yleisimmin aiheuttaa, vai onko noissa yleensä yksittäistä vikaa eli tuleeko tuo nytkyttely useampien puslien ym. välysten summana?
ztn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 17.06.2003 11:16

Nytkytys

Viesti Kirjoittaja ztn »

Itselläni on aivan täydellisesti sama vaiva mopossani. Renkailla tai paineilla ei ole mitään merkitystä asiaan. Lähinnä mieleeni tulee takana oleva välys.

Testasin välystä nostamalla takapään toisen puolen renkaan ilmaan (vaihde silmässä) ja koittaa heilutella rengasta edestakaisin. Ilmeisesti renkaan ei pitäisi tässä nyt ihan vapaasti pyöriä, kun toinen rengas on maassa tukevasti. Sitä vastoin huomasinkin että rengasta voi pyörittää noin 10 cm suuntaansa, eli jotain välystä perässä on. Vai onko tämä kenties normaalia?

Missä välys sitten piilee on toinen kysymys... olisiko ihan perämurikassa? Tarvitaanko korjaussarjaa vai uutta perää?
-MB SLK-
Avatar
suzy
Mersutar
Mersutar
Viestit: 126
Liittynyt: To 05.06.2003 12:28
Paikkakunta: Napapiirin paremmalla puolen

Viesti Kirjoittaja suzy »

Nytkyttihän se meikäläisen 200D:kin, ja vika oli polttoaineputkessa neulan mentävä reikä, paluuputkessa kuskin jalkatilan alla!Kaikkea haettiin, viimein se hikoilu löytyi ja putki uusiksi, nytkytys katosi.
Toisen kerran nytkytteli enempi takapäässä, oikein kolahteli vaihtaessa, silloin auttoi kardaanin etumaisen ja takimmaisen kumin vaihto. Eipä nytkytä enää. :lol:
MB C220D Farmari, MB609 James Cook
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Peräväljyyteenhän kuuluu olennaisena osana kaikenlaiset hytkymiset ja kolinat. Mullahan on vetoakselit ilmeisen loppusuoralla kun jarruttaessa ja kiihdyttäessä väljyys kolisee ja toisaalta taas perätuennnan kuntoa epäilen kun auton peräosa tuntuu "heijaavan" kiusallisesti ihan tavallisessa ajossa - iskareitten vaihdosta huolimatta.

Vai tasaisessa ajossa hytkyy..minkähänlaisesta hytkymisestä on kysymys..keulasta perästä vaiko koko vaunu? Kaasulla vaiko ilman? Entisessä 123ssa vanha kaasutusmikälieiskunvaimennin aiheutti moista, eli kaasuvivusto kun oli huonolla palautuksella ja aiheutti epävakaata menoa vähänkin kuoppaisella tiellä - piti painaa kaasu suunnilleen pohjaan että hytmyminen loppui. Mutta toisaalta onn sellaistakin kuultu että osalla väestä on kaasutiniskari poistettu eikä mitään ongelmia - turhaanko ne mersun insinöörit sen on sinne änkeneet?

Minäpä kokeilen hakea takatukivarsien korjaussatsin KLstä ja katsoa miten vehje käyttäytyy vaihdon jälkeen. Toivottavasti peremmin..
Avatar
IP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 18.02.2004 19:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja IP »

Täältä ilmoittautuu yksi hytkymisongelmainen 200D lisää. Meikäläisellä hytkyminen ilmaantuu aina kun ollaan vedon ja moottorijarrutuksen rajamailla. Auton saa hytkymään nostamalla kaasun ylös, tai painamalla kaasua auton rullatessa tai vaihtamalla vaihdetta niin ylös kuin alaspäinkin. Vedon rajamailla pehmeästi kaasua käytettäessä hytkähdykset ovat maltillisempia ja pitkäkestoisempia kun taas kaasua nopeammin nostellessa ja laskiessa käytös on terävämpää ja nopeampaa.

Kaasuvivuston iskari on täälläkin vaihdettu, eikä sillä omalla kohdallani olut vaikutusta. Kyseinen iskari vaikuttaa ainakin OM601:ssä vain kaasupolkimen vasteeseen, eli kuluneella iskarilla poljin on löysempi kuin uudella. Ajelin päivän ilman iskaria uutta odotellessa, ja ainut muutos oli tosiaan em. kaasupolkimen löysempi vaste. Myös ilman iskaria ainakin tällä moottorilla voi todella ajaa huomaamatta sen kummempaa eroa. Moottorin ja vaihdelaatikon kumityynyjen kunnosta ei ole tarkempaa tietoa, eikä myöskään perän kumeista/tangoista.

Omat arvailuni liittyvät myös perän/ muun voimansiirron väljyyteen. Koska en ole kovin paljon itse autoa korjaillut niin en osaa kovin hyvää diagnoosia antaa, mutta jotenkin tuntuisi, että koska auto em. oireiden lisäksi liikkuu sammutettuna vaihde päällä useita senttejä (tarkkaa määrää ei mitattu), niin kyse olisi perän tai kardaanin ristinivelen yms väljyydestä. Auto liikkuu myös melko runsaasti kallistuksen suuntaan silloin, kun auto kytketään pelkän seisontajarrun varaan.

Potentiaalisia vikakohteita on näihin oireisiin todella paljon, mutta tuo perän väljyys olisi kiva näin amatöörikorjaajana jollain tavalla todeta. Toivoisinkin jotain hyviä vinkkejä tämän toteuttamiseen. Myös muut kommentit etenkin sellaisilta, jotka ovat saaneet samat oireet poistettua olisivat tervetulleita.
W124 200E -89
W124 200D T6 -87
Avatar
Nokitykki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 08.04.2003 09:51
Paikkakunta: Kurikka/Vaasa

Viesti Kirjoittaja Nokitykki »

Omassa pirssissä nytkytys johtuu suurimmaksi osaksi kytkinlevyn jousien kuoleentumisesta. Kaasuvivuston iskunvaimennin on nypätty jo ajat sitten pois, ei vaikutusta ongelmaan. Vetarien ja perän välykset vahvistavat vikaa/ ominaisuutta. Suuremmat renkaat (siis suurempi hitausmomentti) lisää myös tätä taipumusta.
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Kyllä minäkin kallistuisin tuonne kytkimen puolelle "hytkymis"ilmiön suhteen,
omassa 200 Dannyssa, vaihdettiin kaasuvivun iskari,rätit,kiristetiin kardaaninkeskimutteri,nikamat tutkittiin ettei ole väljää/vaihdettiin, narinanivelet vaihdettiin,lavetin tyynyt vaihdettiin, perään vaihdettiin planeettapyörät ja laakerit,
ja oire vaan säilyi, talvirenkailla ei nytkytellyt, kesäkumeilla, jos oli pinnat vähissä, nytkytteli ikävästi eteenkin sellaisella, joka ei ollut tottunut mersulla ajamaan. Olettamuksena edellisistä operaatioista, jäljelle jää kytkin!??? Pummppukin säädettiin ja tehoja lisättiin HP- dieselissä. Tehojen lisäys ja peräremppa pienensi "hytkymis"ilmiötä, mutta ei poistanut sitä, oire poistui sitte autoa vaihtamalla.Olis ehkä pitänyt vielä vaihtaa se kytkin paketti.
Helskutin hyvä auto muuten, eikä mittarissakaan ollut ku 645 000 km.
Auto oli vm. -93 200D.
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PP D »

Kytkinlevyn jousista johtuu aika helposti, niin ku yllä todettiin. Levy voi olla muuten ihan hyvä kuntoinen mutta jouset laiskistuu, HP: n omassa -86 250 oli siinä suurin vika
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

hytkyäminen

Viesti Kirjoittaja samip »

Tuli käytyä pajalla ja omasta 200D:stä paljastui hytkyämisen syyksi takakelkan etummaiset kumityynyt jotka olivat aivan tohjona... tuo on kuulemma aika yleinen vika tukitankojen puslien välysten lisäksi. Vielä jäi aivan pieni nytkyttely lähinnä moottorijarrutuksessa ja se ilmeisesti :roll: poistuu kun vaihdetaan muutamat tukitangot vielä. Mut kyllä toi tuollaisenakin on jo todella paljon mukavampi ajaa verrattuna alkutilanteeseen.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Tarkennukseksi vielä sen verran, että puhutaankohan samanlaisista oireista: mulla hytkyy, nytkyy, heijaa tai tuntuu "iskarivikaisen" epävaakaalta auton takapää etenkin päästellessä ilman kaasua. Ja tuttu on myös entisestä autosta tuo kaasun kanssa hytkyttely ja tottapuhuen siinähän ravisti ja luisti ja mitä vielä kytkin..

Kunhan pääsis äkkiä tuo asentajahemmo hommiin niin tulis selväksi tuo takatuennan vikojen vaikutus, ensivilkaisulla siellä oli jokainen kumi muussina!
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Minun Auto siis oli sellainen että aina kun lähti liikkeelle niin meno oli nykivää ja samoin isommalle vaihtaessa veto ei ollut alkuun tasaista. Mutta ei nykimistä siis ollut kuin kiihdyttäessä. Aika monella W124:lla olen ajanut ja lähes kaikissa paljon ajetuissa tuo vika / ominaisuus on ollut... joissain lievempänä ja joissain aivan hirveänä. Oma oli melko ikävä ajettava mutta nyt tosiaan ihan siedettävä. Kunhan vielä noi tukitangot uusitaan niin katsotaan josko sitten meno olisi ihan tasaista. Alemmat ainakin näyttivät jo melko huonoilta.
Avatar
ipezu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 27.06.2004 08:12

hytkynkytkyn-menoa

Viesti Kirjoittaja ipezu »

jpk kirjoitti:Hitaassa ajossa varsinkin pienemmälle vaihtaminen todella tarkkaa ettei nytkyttele,huolettomalla kuskilla hervotonta hytkyttelyä :lol:
Ajo on vanhalla Mesellä ammattimiehen työtä. Kaupunkiliikenteessä ykkös- ja kakkosvaihteella ajaminen on melkein "taidetta", silloin kun liikutaan jatkuvan vedättämisen ja moottorijarrutuksen rajamailla. Jos olisin taksikuski ja autoni hytkyttelisi tuolla tavalla kuin paljon ajettu Meseni nyt, niin kylläpä hävettäisi :oops: kun matkustajien selkä ei pysyisi selkänojassa. Yksin ajallessa menettelee, hytkyttelyn kyllä kestää.

Luulenpa, että hytkyttely elää paljonajetuissa ja poistuu lopullisesti vasta autoa vaihtamalla :wink:
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: hytkynkytkyn-menoa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Minulla nytkyttely-rytkyttely väheni huomattavasti kun vaihdoin kaasuvivuston iskunvaihtimen. Entinen olikin aivan tehoton. Sen tarkoitushan hiastaa syöttöpumpulle menevää liikettä varsinkin kaasun löysäyssuunnassa. Jos vaihtaa toimivan uuteen eihän sillä tietenkään ole merkitystä. Eihän se nytkyttely poistunut kokonaan mutta tulee nyt toimeen.
Eräs tuttu väitti hermostuneensa ko nytkyttelyyn nimenomaan 1-2 vahteella ja oli käynyt läpi kaikki paikat ja suurin vika oli löytynyt kytkinlevyn linttautuneista jousista. Siellähän sitä välystä voikin olla eniten jos jouset menee, perässä tuskin paljonkaan.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Hello kaikki hytkynhytkyn -ongelmista kärsivät!

Noita hytkymisiä taitaa olla moneen lähtöön, mutta minun tapaukseeni (eli perän kummalliseen "iskarivauriomaiseen" vatkaamiseen) löytyi lääkettä. Perän tukivarraet vaihdettiin ja hytkyminen väheni tuntuvasti. Tukivarsia ei oltu vaihdettu koskaan, ja 16 vuotta maantietä oli tehnyt tehtävänsä.

Samalla hävisi koko joukko häiritseviä kolahduksia (mm. vaidettaessa perästä kuulunut "lomps!"). Mää luulin sen aiemmin kuuluvan väljästä vetarista mutta ei. Paitsi että jostain syystä edelleen kolahtaa neloselle vaihhdettaessa, saas nähä..

Edelleen on pientä hytkynpoikasta vapaalla, mutta herra asentaja-johtaja otaksui sen johtuvan aivan yhtä huonossa kunnossa olevista alustan puslista. Ne menevät vaihtoon seuraavaksi..

Mitähän sitte..
jouni74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: La 07.02.2004 11:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jouni74 »

Kaasuvivuston iskari on vaihdettu ja etuiskarien yläkiinnikkeet oli tohjona. Hytkytystä on edelleen täälläkin. Etenkin juuri vaihtamisen yhteydessä ja kaasun lisäyksen/löysäämisen rajoilla.
Uutena vikana etupäästä kuuluu "naksutusta" silloin kun jarruttaa moottorilla, yleensä kakkosvaihteella ja hitaassa vauhdissa. Ääni kuuluu myös vapaalla kuopissa.
50:n vauhdissa väpättää ja nytkyttää niin vaihteella kuin vapaallakin. Vika lienee kuluneissa kesäkumeissa/epätasapainossa.
Vastaa Viestiin