1969 2,8 ruiskun säätö

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Z11
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 19.05.2004 22:09
Paikkakunta: Taipis

1969 2,8 ruiskun säätö

Viesti Kirjoittaja Z11 »

Boschin 2,8 litrasen ruiskun säädöt ovat hiukan sekaisin ja kysynkin nyt neuvoa asiantuntijoilta.

CO% on kokoajan 4-11% eikä laske normaalialueelle vaikka säätäisi miten. Kylmärikastuspiirin termostaatti on vaihdettu, mutta sama tulos vaihdon jälkeenkin.

Onkohan Suomessa Mersu Gurua, joka voisi säätää ruiskun ? Entä Saksassa ? Näitä Oldtimer Mersun säätäjiä kun on näköjään harvassa.

Ajatuksia viasta ? Mikä voisi olla rikki tai voisi vuotaa bensaa kun kaikilla kierrosalueilla sama tilanne ?

:shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Yksityisiä guruja on paha alkaa etsiä, mutta otapa yhteys helsinkiläiseen Alppilan Autohuoltoon ja siellä Marko Suurnäkkiin. Tietoa löytyy varmasti:

www.alppilanautohuolto.fi
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Z11
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 19.05.2004 22:09
Paikkakunta: Taipis

Viesti Kirjoittaja Z11 »

Alppilassa ne ongelmat alkoivatkin. Eivät osanneet auttaa ja epäilivät suuttimia. Suuttimien vaihdon jälkeen eivät osanneet säätää moottoria kuntoon. Ei oikein kiinnosta viedä sinne kun viimeksi maksoi 1500€ ja sen jälkeiset säädöt ja korjaukset ovat maksaneet melkein yhtä paljon.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mikäs ruisku nyt on kyseessä? Ilmeisesti D-jetronic... vaiko vielä vanhempi 6 elementtinen pumppuruisku?
Suomessa pitäisi vielä D-jetroniceilla olla toivoa, mutta mikäli karjalankadulta ei tullut kuin harmia niin huonostipa ovat pullat uunissa. Vanhempia ruiskuja täällä ei ole korjailtu vuosikymmeniin?
Ei suomessa taida olla tosiaan näiden vanhojen (elektronistenkaan) ruiskujen osaajia (ylläri)... Lähin paikka on sitten Ruotsissa, Norrköpingissä, Nya Kroons Ab.

Veholta kuulemma saa yksittäistapauksissa tarvittaessa kopitoitua korjaamokirjallisuutta aiheesta, maksua vastaan...

Bensiinipumppujen erikoiskorjaamot löytyvät yksinomaan Saksasta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

AIka merkillistä kyllä, jos Alppila on nostanut kädet pystyyn. Tähän asti kuultujen kokemusten perusteella Karjalankadulla pitäisi apua löytymän.

Voisko apua löytyä Turun Triangle Motorsista, missä entisöidään kaikenikäisiä autoja ja hoidetaan myös tekniikkaa kuntoon? Voi kyllä olla, että Trianglekin ostaa nämä ruiskunhuoltopalvelut jostain, mutta kysäisepä:

www.trianglemotor.com , löytyy myös yhteystiedot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mertzi60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Ma 30.06.2003 11:29
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja mertzi60 »

Mssäpäin olet autosi kanssa onks toi "Taipis" Taipalsaari? Jonkun verran noiden mekaanisten ruiskujen kanssa ollut tekemisissä ja jotain tiedän mutta en läheskään kaikkea mutta, onko pumpunpäässä olevaan jousitettuun säätönuppiin koskettu? Entäs ilmaläpän säätöihin?Onko vivustossa väljää? Onko jenkkimalli? Pumpun takapäässä olevassa tulpparuuvissa lyöty kirjaimet USA. Nämä pumput on jo tehtaalla säädetty jenkkibensalle sopiviksi eli siis rikkaammalle. Jos viitsit santsaa puheluun jonkun euron niin yritän
valaista asiaa lisää 045-6386326 Artsi
Z11
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 19.05.2004 22:09
Paikkakunta: Taipis

Viesti Kirjoittaja Z11 »

Taipalsaarella kyllä. Kyseessähän on 69 280 SL 2,8 ruiskulla (taitaa olla mekaaninen) ja monen mekaanikon jäljiltä ei voi sanoa on kaikki enää kohdallaan. Pumppuun, jousitettuun säätönuppiin, ei tietääkseni ole koskettu. Ilmaläpän säädöt on veivattu edestakaisin minkään muuttumatta ja jätetty paikalleen. Vivustossa ei juurikaan ole väljää. Auto on USA -malli eli uutena myyty USAan ja siten varmasti säädöt sen mukaisia.

Kylmäkäynnistyspiirin mäntä näytti kuluneelta, olisiko se voinut vuotaa niin paljon että rikastaa yli 5% ?
mertzi60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Ma 30.06.2003 11:29
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja mertzi60 »

Joo niin kuin sanoin , niin siellä ruiskun päässä on sellainen jousitettu säätänuppi. Sitä kun painaa pikkaisen sisäänpäin ja kääntelee vähän edes takaisin niin se uppoaa koloonsa ja kun se on kolossaan pientä vastusta tuntien lähdet kääntämään sitä YHDEN pykälän kerrallaan joko ajosuuntaan nähden vasemmalle(laihemmalle) tai vastaavasti oikealle(rikkaammalle)
Huom. kone ei saa olla käynissä säädön aikana. Siis joka kerta kun "napsautat"säätönuppia oikealla tai vasemmalle( VAIN KERRAN) niin käynnistä kone ja kaasuttele reilusti tai tee kunnon ajolenkki jotta pummppu ehtii asettua uuteen arvoonsa kunnolla. Myös imusarjan yhteydessä olevaa ilmaruuvia pitää säätää(ei ilmaläppää). Pakokaasutesteri on melkein välttämätön tässä hommassa niin näät heti mihin suuntaan pumppu alkaa asettua. Toivottavasti saat jotain tollkua tästä, nää asiat olis paljon selvempää selittää face to face ja bilikan vieressä. Mutta tässä vielä tää Ruotsin paja:
Kroons ab/ Chicco Viktorson Moamartinsonsgata 28 60378 Norrköping
e-mail: kroons@swipnet.se Puh: 990-46-11-106690
Avatar
Japa65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 08.02.2004 18:58
Paikkakunta: MÄNTSÄLÄ

Viesti Kirjoittaja Japa65 »

Lueskelin mielenkiinnolla aiheesta, koska itselläni on viikko sitten ostettu 3 vuotta pellolla seissyt W108 280 SE -70. Siinä on juuri kyseinen ruisku. Bensapumppu oli jumissa, avasin sen ja siipiratas oli liimautunut vanhan bensan lisäaineilla pohjalevyyn kiinni. Vanha bensa haisee aivan tärpätiltä. Puhdistuksen ja bensaletkujen vaihdon jälkeen kone heräs henkiin. Tosin ei käy vielä kaikilla . Ihmettelin sitä ruiskun päässä olevaa jousitettua säätöruuvia ja mahdolliset säätö/huoltoohjeet kiinnostaa myös minua.
MESE FOR EVER
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

mertzi60 kirjoitti:Mssäpäin olet autosi kanssa onks toi "Taipis" Taipalsaari? Jonkun verran noiden mekaanisten ruiskujen kanssa ollut tekemisissä ja jotain tiedän mutta en läheskään kaikkea mutta, onko pumpunpäässä olevaan jousitettuun säätönuppiin koskettu? Entäs ilmaläpän säätöihin?Onko vivustossa väljää? Onko jenkkimalli? Pumpun takapäässä olevassa tulpparuuvissa lyöty kirjaimet USA. Nämä pumput on jo tehtaalla säädetty jenkkibensalle sopiviksi eli siis rikkaammalle. Jos viitsit santsaa puheluun jonkun euron niin yritän
valaista asiaa lisää 045-6386326 Artsi
Hmm. Tuo USA-malli-juttu kiinnostaa.
Oma W111 on ns. jenkkimalli, mutta tarkoittaako tämä automaattisesti sitä että pumppukin on amerikan bensalle säädetty.
Ulkoa en muista, onko omassa autosa tuota USA-merkintää pumpussa, mutta autolla kuitenkin on ajettu jonkinmoisella menestyksellä Suomi-bensalla viimeiset 40 vuotta? Tietääkseni jopa 92:lla joskus?!

Tuo Japan kertomus kiinni juuttuneesta bensapumpusta kuulostaa muuten tutulta. Oma auto ehti seistä kanssa muutaman vuoden melkein käyttämättä ja nyt oli bensapumppu jumissa, kun joulukuussa yritettiin autoa käyntiin. Ruiskun osan puolesta mylly olisi kyllä käynnistynyt oitis.

Sikälihän tuossa itse pumpussa ei taida olla paljoa hajoavaa, jos ei sitten joku tiiviste tms ole hapertunut ajan kanssa. Kylmäkäynnistysrikastus kai tilttaa ensimmäisenä, mutta "lämpimän" koneen saa käyntiin huonollakin pumpulla, kun kyseessä on kuitenkin "dieselpumppu". Kyllä tässä meidänkni W111:ssa on ollut kuulemma viimeiset 20 vuotta sitä, että käynnistyksessä pitää painaa vähän kaasua, mutta muuten kone on pelannut OK.
Vajaalla käyminenhän voi johtua ruiskun lisäksi sytkäosistakin...

***
Siitä olen Japan kanssa ihan yhtä mieltä, että tuommoinen pari vuottakin seissyt bensa haisee todella hirveältä. Eikä siinä mitään, että se haisisi vain autolla. Mutta koskepa pikaisestikin esim. letkuun jossa on tippa vanhaa bensaa ja siltä lemuavat sitten kädet ym aamuun asti. :x
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
mertzi60
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 226
Liittynyt: Ma 30.06.2003 11:29
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja mertzi60 »

En ole varma minkälainen siirtopumppu(tankinpäässä) 108/109 malleissa on
mutta, uskoisin että suurinpiirtein samanlainen kuin aikaisemmissa malleissa(W11). 60-luvulla oli kasittääkseni 2 eri pumppumallia ja ensinmäinen tuli jo 50-luvun puolella ja sit joskus 60-luvun puolivälissä tuli uudempi? Tuossa jokin aika sitten huomasin pummpua tutkiessa että, imupuolenletkussa olevassa liittimessä on filtteri takana. Tuolla klubilla kun otin asian puheeksi niin kaikilla oli suut kysymysmerkin muotoiset. Ei nimittäin näy missään räjäytyskuvassa? Edellä mainittu pumppu reistaili vähän väliä ja olin jo uutta hankkimassa kunnes tosiaan huomasin tuon filtterin ja sehän oli aivan täynnä PASKAA. Kun moottori ei ollut käynnissä niin ilmeisesti imun hellittäessä paskat pääsivät liikkumaan vähän takaisinpäin ja
autoa käynnistäessä pumppu jakso taas imeä kunnes se paska pakkaantu taas tiukkaan siihen filsuun ja esti taas bensan kulkua. Ja sit tossa painepuolessa on takaiskuventtiili, sen pitää sulkeutua jo ihan pienellä puhallusvoimalla ja taas vastaavasti pienellä imasulla päästää ilmaa.Älä imase kun se on kiini pumpussa, tulee nimittäin melko varmasti bensat suuhun. Ja sit vielä tankin pohjasta suodatinpatruuna puhtaaksi, on aivan saman näköinen kun se pumpunfilsu mut vähän isompi. Ja noista ruiskunpuhdistusaineista sen verran että, sitä kun kaataa tankkiin niin ihan varmasti lähtee paskat liikkeelle. Voipi olla että ne jää matkalla filttereihin mutta, entäs viimeisen filsun jälkeen? Sen jälkeen se kama mitä ilmeisemmin iroittaa ruiskusuuttimille menevistä putkista paskat ja tukkii suuttimet? Noihin uuusiin bilikoihin ne ehkä sopii kun uudesta asti säännöllisesti käytetään.
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

>En ole varma minkälainen siirtopumppu(tankinpäässä) 108/109 malleissa >on mutta, uskoisin että suurinpiirtein samanlainen kuin aikaisemmissa >malleissa(W11).

Omassa 280SE koneessa on takana siirtopumppuna samanlainen mötikkä kuin uudempien euroautojen L-jetronic ruiskujen kanssa on käytetty ja bensafiltteri, joka takaalta löytyi on myös sama kuin L-jetronic vehkeissä...muistaakseni ostin jonkun ooppeliin tarkoitetun tarvike-ruiskufiltterin, ja se sopi tilalle ihan hyvin.

Oma 280SE moottori on peräisin W108 vm.-71:stä ja majailee nykyään W111:sen konepellin alla. Koneessa ei ole esiintynyt muuta vaivaa kuin vaelteleva tyhjäkäynti koneen ollessa 50-70asteinen, ja tietenkin huono käyntiin lähtevyys, joka johtuu polttoainelinjasta puuttuvasta takaiskuventtiilistä.
Muuten kone toimii mainiosti ja kuljettaa eläimen lailla W111-korista manuaalivaihteista ja tiheäperäistä vanhusta.

P.S. eihän kenelläkään sattuisi olemaan ylimääräistä takaiskuventtiiliä polttoaineen painepuolelle??
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Vastaa Viestiin