W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Moi,
tästä aihepiiristä on kyllä foorumilla paljon juttua, mutta vielä en ole löytänyt tai keksinyt ratkaisua. Siispä:
Härveli:
- MB E 300 TURBODIESEL -93, siis W124E
- Manuaali-ilmastointi (VIN-dekooderi sanoo, että Behr, mutta laitteen kyljessä kyllä lukee SIEMENS)
- Varustettu raitisilmasuodattimilla
Oire 1:
- Kun laite toimii muuten normaalisti lämmitysmoodissa, molemmat lämmönsäätörullat on pidettävä jossakin sen pelkkää-kylmää-asennon ja 18 asteen puolivälissä. Jos esim. näillä syyskeleillä laittaa rullan lukemaan 22 astetta, autossa on ihan tolkuttoman kuuma hetken päästä.
Oire 2:
- Vaikka tavallisesti lämmönsäätö toimii edellä mainittua lukuun ottamatta normaalisti, niin toisinaan autossa onkin selvästi kylmempi samoilla asetuksilla. Kovemmilla pakkasilla se johtaa siihen, että autossa palelee, vaikka olis lämmitin täysillä, mutta se voi joskus korjaantua, kun sammuttaa auton hetkeksi ja jatkaa sitten. Esimerkkinä ajoin kerran 15 asteen pakkasessa ensin reilun tunnin ja palelin koko matkan. Sen jälkeen pysähdyin noin 10 minuutiksi, ja kun jatkoin matkaa, oli ihan hemmetin kuuma sisällä. Eli lämmityslaitteen tehon puutteesta se ei johdu, vaan siitä, että kaikkea lämpöä ei ohjata sisälle.
Muuta infoa:
- Ilmastointi kuulemma kylmentää tarvittaessa jotenkin, mutta en tiedä tarkemmin (kun tää on mun isän auto, joka on tällä hetkellä mulla taas lainassa (ja korjattavana siinä ohessa))
- Kiertovesipumppu on siinä magneettiventtiilien yhteydessä, ja näyttäis toimivan
- EC-nappi toimii, kuten kuuluukin (eli jos siinä palaa valo, niin keskisuuttimista ei tule lämmintä, mutta kun siinä ei pala valo, niin lämmintäkin ilmaa voi tulla keskeltä).
- Huomasin tänään, että sisätilan lämpöanturin imuri siellä hanskalokeron tuntumassa ei ollut ihan kunnossa. Välillä se pyöri ja välillä ei; jos sen käsin pyöritti sopivaan asentoon, niin se jämähti siihen, eikä lähtenyt liikkelle vaikka otti virrat pois ja laittoi takaisin. Mutta kun sitä vähän pyöritti eri asentoon, niin taas toimi. Täytyy yrittää hankkia semmoinen moottori jostakin, koska tuo kajahti vissiin lopullisesti sitä testaillessani...
- Jos säätää saman lämpötilan vasemmalle ja oikealle, sekin kyllä toimii; ei tule säännönmukaisesti eri lämpöistä ilmaa eri puolille.
- En usko magneettiventtiilien olevan jumissa, koska normaalisti lämmönsäätö toimii, ja silloin rullaa kiertämällä lämpötilan saa nopeasti muuttumaan. Tai mistä sitäkin tietää.
Hohhoijaa, tulipa taas pitkä teksti...
Mitäs minä nyt sitten kysyisin?
- Miksi lämmönsäätöä täytyy pitää niin pienellä, jotta lämpötila sisällä on siedettävä?
- Mikä voisi aiheuttaa sen, että välillä auto muuttuukin sisältä kylmemmäksi, vaikka sääolosuhteet ja lämmittimen asetukset eivät muutu mitenkään merkittävästi?
- Oliko jollain suoraan heittää, että mikä sähkömoottori sopisi korvaamaan sen imurin moottorin? (Varmaan saan sellaisen tosin kyllä hankittua paikallisesta elektroniikkaliikkeestä.)
Kiitos etukäteen jälleen!
tästä aihepiiristä on kyllä foorumilla paljon juttua, mutta vielä en ole löytänyt tai keksinyt ratkaisua. Siispä:
Härveli:
- MB E 300 TURBODIESEL -93, siis W124E
- Manuaali-ilmastointi (VIN-dekooderi sanoo, että Behr, mutta laitteen kyljessä kyllä lukee SIEMENS)
- Varustettu raitisilmasuodattimilla
Oire 1:
- Kun laite toimii muuten normaalisti lämmitysmoodissa, molemmat lämmönsäätörullat on pidettävä jossakin sen pelkkää-kylmää-asennon ja 18 asteen puolivälissä. Jos esim. näillä syyskeleillä laittaa rullan lukemaan 22 astetta, autossa on ihan tolkuttoman kuuma hetken päästä.
Oire 2:
- Vaikka tavallisesti lämmönsäätö toimii edellä mainittua lukuun ottamatta normaalisti, niin toisinaan autossa onkin selvästi kylmempi samoilla asetuksilla. Kovemmilla pakkasilla se johtaa siihen, että autossa palelee, vaikka olis lämmitin täysillä, mutta se voi joskus korjaantua, kun sammuttaa auton hetkeksi ja jatkaa sitten. Esimerkkinä ajoin kerran 15 asteen pakkasessa ensin reilun tunnin ja palelin koko matkan. Sen jälkeen pysähdyin noin 10 minuutiksi, ja kun jatkoin matkaa, oli ihan hemmetin kuuma sisällä. Eli lämmityslaitteen tehon puutteesta se ei johdu, vaan siitä, että kaikkea lämpöä ei ohjata sisälle.
Muuta infoa:
- Ilmastointi kuulemma kylmentää tarvittaessa jotenkin, mutta en tiedä tarkemmin (kun tää on mun isän auto, joka on tällä hetkellä mulla taas lainassa (ja korjattavana siinä ohessa))
- Kiertovesipumppu on siinä magneettiventtiilien yhteydessä, ja näyttäis toimivan
- EC-nappi toimii, kuten kuuluukin (eli jos siinä palaa valo, niin keskisuuttimista ei tule lämmintä, mutta kun siinä ei pala valo, niin lämmintäkin ilmaa voi tulla keskeltä).
- Huomasin tänään, että sisätilan lämpöanturin imuri siellä hanskalokeron tuntumassa ei ollut ihan kunnossa. Välillä se pyöri ja välillä ei; jos sen käsin pyöritti sopivaan asentoon, niin se jämähti siihen, eikä lähtenyt liikkelle vaikka otti virrat pois ja laittoi takaisin. Mutta kun sitä vähän pyöritti eri asentoon, niin taas toimi. Täytyy yrittää hankkia semmoinen moottori jostakin, koska tuo kajahti vissiin lopullisesti sitä testaillessani...
- Jos säätää saman lämpötilan vasemmalle ja oikealle, sekin kyllä toimii; ei tule säännönmukaisesti eri lämpöistä ilmaa eri puolille.
- En usko magneettiventtiilien olevan jumissa, koska normaalisti lämmönsäätö toimii, ja silloin rullaa kiertämällä lämpötilan saa nopeasti muuttumaan. Tai mistä sitäkin tietää.
Hohhoijaa, tulipa taas pitkä teksti...
Mitäs minä nyt sitten kysyisin?
- Miksi lämmönsäätöä täytyy pitää niin pienellä, jotta lämpötila sisällä on siedettävä?
- Mikä voisi aiheuttaa sen, että välillä auto muuttuukin sisältä kylmemmäksi, vaikka sääolosuhteet ja lämmittimen asetukset eivät muutu mitenkään merkittävästi?
- Oliko jollain suoraan heittää, että mikä sähkömoottori sopisi korvaamaan sen imurin moottorin? (Varmaan saan sellaisen tosin kyllä hankittua paikallisesta elektroniikkaliikkeestä.)
Kiitos etukäteen jälleen!
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Itekki putsasin viikko sitte ne lämmönsäätimen kuulat kun meinaa tulla on/off kylmää/kuumaa (ei auttanut), pitää pitää kans justiinsa siinä 18 C ja kylmää tuntumassa jotta ei ole kuuma, tai vaihtoehtosesti keskeltä tuoda kylmää ja sivuilta kuumaa, eikä ole ilmastointia 

Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Itsellä W124 -88, manuaali-ilmastoinnilla. Tälläisillä +5 keleillä kun lähtee, niin kajuutassa hetken kuluttua kuin saunassa. Lämmönsäätimet siinä 19-20 asteessa. Hetken on pirun kuumaa , jonkun ajan kuluttua alkaa vasta puhaltamaan viileäämpää ja sitten toimii mielestäni ihan ok. Voiko lämpöantureiden toiminta olla näin hidasta? Joku tukkeessa/likainen?
W124 300D 1988
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Se haistelijan moottori ensin kuntoon niin ei sisätilan lämpö heittele miten sattuu.Ja ne kuukuskan munat kans puhtaaksi hiekkapaperilla ,hienolla että alkuperäinen metallin väri näkyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Teillä on kajuuta lämpötila-anturin imuri sökö... eli se joka imee ilmaa sen anturin läpi... en ole varma miten ilmastoinnilla varustetuissa 124:ssa... mutta ei ilmastoidussa on hansikkalokeron alla sellanen imuri josta lähtee kumiletku A-pilaria pitkin sinne hytin lämpötila-anturin taakse... Imuri ilmee ilmaa sen anturin läpi jotta anturi reagoisi nopeasti hytin lämpötilaan... vanhemmiten tuo imuri jumittaa tai jopa särkyy niin ilmenee juuri tuollasia oireita.
http://www.peachparts.com/Wikka/W124CCUFanMotor

http://www.peachparts.com/Wikka/W124CCUFanMotor

-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Tätyypä tutkia mihin tuo letku etulasin yläreunan valaisimesta menee löytyykö tuo puhallin/imuri.
Tuonne varmaan ajan myötä kertyy pölyä ja likaa joka jumittaa.
Tuonne varmaan ajan myötä kertyy pölyä ja likaa joka jumittaa.
Meseillään
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Tuolta liikkeestä on joku foorumilainen ostanut sen moottorin ja hinta kaiketi muutamia euroja.
http://www.bebek.fi/myymalat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bebek.fi/myymalat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Joopajuu, kiitos infosta.
Imumoottori korjattu
En ollut saanut aikaiseksi laittaa mitään tilannepäivitystä, kun aiemmin tähän ei ollut kuulunut kovin valtavasti vastauksia. No mutta nyt päivitystä. Imumoottori tosiaan oli tuossakin epäkuntoinen, ja nyt se on korjattu. Paikka on nimenomaan hanskalokeron alla / etupuolella / oikeanpuoleisen ilmasuuttimen alla, ja korjaus tehtiin niin, että vaihdettiin rikkinäisen moottorin päädyn tilalle toisesta moottorista ehjä pääty. Vanhasta olivat harjat rikki ja aiheuttivat katkonaista toimintaa. (Voin jossain vaiheessa laittaa kuvan.) Vanha harjat ovat sellaiset kolmihaaraiset metallilätkät (metalli metallia vasten), kun nyt siihen laitettiin sellainen, jossa on hiilet. Pitäis kuulemma olla kestävämpi. Käyttämällä samaa moottorin runkoa ja käämityksiä saatiin imumoottorin kierrosluku pysymään oikeana. Jos joku sattuis tietoa tarvitsemaan, niin oli muuten 2841,5 RPM korjauksen jälkeen.
Mutta kumma käytös jatkuu
Kovin pitkällisesti en vielä ole ehtinyt korjauksen jälkeen testata, mutta tuntuu toimivan aika samanlaisesti kuin ennenkin. Eli välillä asetus pitää olla alle 18 astetta, ja silloin on ihan miellyttävää olla autossa; lämpötila on sopiva, tasainen ja säätö toimii. Tuo ei ollenkaan ole sellainen joko-kylmää-tai-kuumaa, vaan normaalin tuntuinen tuota asetusta lukuun ottamatta. Sehän ei mitään niin haittaisikaan, mutta kun sitten taas joskus pitää laittaakin paljon isompi asetus, jos ei halua palella, ja sitä kestää yleensä sitten aina koko sen reissun ajan. Kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla, seuraavalla reissulla se luultavasti taas kysyy säätöä siihen alle 18:n tuntumaan. Ei tajua. Saatan avata tässä jonain päivänä sen ohjausyksikön ja katsoa, näkyykö siellä silminnähden kärähtäneitä komponentteja, kuten joillekin on käynyt.
Niin joo, magneettiventtiilien en usko takkuavan, koska säätimiä kääntelemällä lämpötila muuttuu nopeasti ja johdonmukaisesti.
Eihän näissä ole lämmityslaitteen ohjausyksikköä muualla kuin siinä keskikonsolissa samassa paketissa lämmönsäätimien kanssa? Kun W126:ssa lukemani mukaan on jalkatilassakin joku boksi, mutta ei vissiin näissä ole? Vai?
Imumoottori korjattu
En ollut saanut aikaiseksi laittaa mitään tilannepäivitystä, kun aiemmin tähän ei ollut kuulunut kovin valtavasti vastauksia. No mutta nyt päivitystä. Imumoottori tosiaan oli tuossakin epäkuntoinen, ja nyt se on korjattu. Paikka on nimenomaan hanskalokeron alla / etupuolella / oikeanpuoleisen ilmasuuttimen alla, ja korjaus tehtiin niin, että vaihdettiin rikkinäisen moottorin päädyn tilalle toisesta moottorista ehjä pääty. Vanhasta olivat harjat rikki ja aiheuttivat katkonaista toimintaa. (Voin jossain vaiheessa laittaa kuvan.) Vanha harjat ovat sellaiset kolmihaaraiset metallilätkät (metalli metallia vasten), kun nyt siihen laitettiin sellainen, jossa on hiilet. Pitäis kuulemma olla kestävämpi. Käyttämällä samaa moottorin runkoa ja käämityksiä saatiin imumoottorin kierrosluku pysymään oikeana. Jos joku sattuis tietoa tarvitsemaan, niin oli muuten 2841,5 RPM korjauksen jälkeen.

Mutta kumma käytös jatkuu
Kovin pitkällisesti en vielä ole ehtinyt korjauksen jälkeen testata, mutta tuntuu toimivan aika samanlaisesti kuin ennenkin. Eli välillä asetus pitää olla alle 18 astetta, ja silloin on ihan miellyttävää olla autossa; lämpötila on sopiva, tasainen ja säätö toimii. Tuo ei ollenkaan ole sellainen joko-kylmää-tai-kuumaa, vaan normaalin tuntuinen tuota asetusta lukuun ottamatta. Sehän ei mitään niin haittaisikaan, mutta kun sitten taas joskus pitää laittaakin paljon isompi asetus, jos ei halua palella, ja sitä kestää yleensä sitten aina koko sen reissun ajan. Kun auton sammuttaa ja antaa hetken olla, seuraavalla reissulla se luultavasti taas kysyy säätöä siihen alle 18:n tuntumaan. Ei tajua. Saatan avata tässä jonain päivänä sen ohjausyksikön ja katsoa, näkyykö siellä silminnähden kärähtäneitä komponentteja, kuten joillekin on käynyt.
Niin joo, magneettiventtiilien en usko takkuavan, koska säätimiä kääntelemällä lämpötila muuttuu nopeasti ja johdonmukaisesti.
Eihän näissä ole lämmityslaitteen ohjausyksikköä muualla kuin siinä keskikonsolissa samassa paketissa lämmönsäätimien kanssa? Kun W126:ssa lukemani mukaan on jalkatilassakin joku boksi, mutta ei vissiin näissä ole? Vai?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Minulla vm. 1993 320 TE oli tuo imuri moottori apumiehen puolen sivuikkunan suutimen alla. Suuttimen säleikön irroittamalla pääsee siihen käsiksi. Avasin moottorin ja siellä oli metalliset "hiiliharjat" puhdistin, voitelin laakerit ja säädin harjoja tiukemmiksi. Kokeilen autoiko, jos ei hankin uuden. Palaan asiaan katson vielä onko samat varaosa numerot kuin tuolla aiemissa jutuissa on.
Imurin kyljessä tekstit BOSCH APK 12 V varaosa numero 0 130 002 802 Soikean ympyrän sisällä (058)
MB tähti 000 830 19 08
Sain tuolla imurin pelittämään, kun pinseteillä taivutin "hiiliharja" liuskoja ankurin lameleita vasyten tiukemmalle.
Imurin kyljessä tekstit BOSCH APK 12 V varaosa numero 0 130 002 802 Soikean ympyrän sisällä (058)
MB tähti 000 830 19 08
Sain tuolla imurin pelittämään, kun pinseteillä taivutin "hiiliharja" liuskoja ankurin lameleita vasyten tiukemmalle.
Meseillään
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
sulakkeet on vaihdettu uusiin?
- Paneelin juotosvaivoja, varsinkin säätörullissa
- Paneelin juotosvaivoja, varsinkin säätörullissa
autodidakti
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Moi,
lupailin tuossa aiemmin laittaa kuvia imumoottorista; tässä niitä on. Mainittakoon nyt vielä uudestaan, jos joku sitä tietoa kaipaa, että tämän kierrosluku 12 Voltilla on noin 2800 RPM.
Mulla ei ole nyt itsellä ollut tätä autoa käytössä, joten en oikein osaa sanoa, miten se on viime aikoina käyttäytynyt, joten tilannepäivitystä ei pysty antamaan oikein tässä...
Mutta kuvia:

Moottori kaikkine osineen purettuna kotelostaan näyttää tältä

Tässä ovat sen ulkomitat (piti toimittaa kaverille mittoja, kun olin tallilla. Piirtelin pikaisesti pahville, kuvasin kännykällä ja lähetin kuvan; siksi se on tässä vähän karun näköinen...) Ja saahan sinne vähän eri kokoisenkin varmasti sovitettua; luultavasti yleensä suht helpostikin vieläpä.

Ja tässä on se pääty, joka oli rikkinäinen. Toiset johtimet eivät ole ainoastaan taipuneet, vaan myös katkenneet - ovat turhan lyhyet. Lisäksi ne ovat vissiin lämmenneet sen verran, että eivät ole oikein enää jousimaiset, vaan niihin jää pysyvä muodonmuutos aika pienestäkin taivuttamisesta.
Satuttiin löytämään uusi pääty, joka sopi paikalleen vanhaan runkoon. Siinä tosiaan oli hiilet pelkkien metallisten johtimien tilalla - sellainen on kuulemma pitkäikäisempi. Häiriönpoistokondensaattori irrotettiin vanhasta ja juotettiin kiinni uuteen päätyyn, samoin liitosjohdot. Sitten öljyä laakeriin ja hiilien vastinpinnan silittäminen ennen uuden päädyn asennusta, ja hyvin tuntui toimittavan.
Toivotaan, että jollekin olisi hyötyä näistä, kun ihmettelee imumoottorin ominaisuuksia ja sielunelämää muutenkin.
lupailin tuossa aiemmin laittaa kuvia imumoottorista; tässä niitä on. Mainittakoon nyt vielä uudestaan, jos joku sitä tietoa kaipaa, että tämän kierrosluku 12 Voltilla on noin 2800 RPM.
Mulla ei ole nyt itsellä ollut tätä autoa käytössä, joten en oikein osaa sanoa, miten se on viime aikoina käyttäytynyt, joten tilannepäivitystä ei pysty antamaan oikein tässä...
Mutta kuvia:
Moottori kaikkine osineen purettuna kotelostaan näyttää tältä

Tässä ovat sen ulkomitat (piti toimittaa kaverille mittoja, kun olin tallilla. Piirtelin pikaisesti pahville, kuvasin kännykällä ja lähetin kuvan; siksi se on tässä vähän karun näköinen...) Ja saahan sinne vähän eri kokoisenkin varmasti sovitettua; luultavasti yleensä suht helpostikin vieläpä.
Ja tässä on se pääty, joka oli rikkinäinen. Toiset johtimet eivät ole ainoastaan taipuneet, vaan myös katkenneet - ovat turhan lyhyet. Lisäksi ne ovat vissiin lämmenneet sen verran, että eivät ole oikein enää jousimaiset, vaan niihin jää pysyvä muodonmuutos aika pienestäkin taivuttamisesta.
Satuttiin löytämään uusi pääty, joka sopi paikalleen vanhaan runkoon. Siinä tosiaan oli hiilet pelkkien metallisten johtimien tilalla - sellainen on kuulemma pitkäikäisempi. Häiriönpoistokondensaattori irrotettiin vanhasta ja juotettiin kiinni uuteen päätyyn, samoin liitosjohdot. Sitten öljyä laakeriin ja hiilien vastinpinnan silittäminen ennen uuden päädyn asennusta, ja hyvin tuntui toimittavan.
Toivotaan, että jollekin olisi hyötyä näistä, kun ihmettelee imumoottorin ominaisuuksia ja sielunelämää muutenkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Itsellä oli -92:ssa joku piirilevy jossa oli etuvastus ja diodi, oli vastus kärähtäny niin otin piirilevyn pois ja juotin johtimet suoraan moottorin napoihin niin rupes pelaamaan, rohisi kylläkin, crc 5-56 sisälle niin hiljeni muutamaksi päiväksi, nyt rohisee vaimeasti taas, pitää taas jotai kokeilla tai aukasta ja hiasta moottorin kuparipinnat tai jotai...
Hyvin nyt pysyny lämmöt tasasena ku toimii 


Viimeksi muokannut johani, Ti 15.11.2011 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124E -93 lämmityslaitteen outo käyttäytyminen
Hyvät kuvat tuosta imumoottorista. Sen huollon jälkeen on pelannut hyvin lämpötila autossa on tasaantunut nopeasti säädetylle tasolle ja on pysynyt myös kohdallaan.
Meseillään