300 turbodiesel kupee. Merciless Benz!!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Noniin, nyt on kammijo vaihettu, suurkiitos veskolalle neuvoista ja työkalujen lainasta. Myös muut tarjosivat apua. Tämä rohkaisee jatkamaan merssuharrastusta ja kirjoittelemaan tänne :P Kiitokset avuntarjoajille :thumbup:

Ja itse operaatio.. Ensinnäkin kammion kiritysrengas oli todella löysällä. Otin tukevan haara-asennon ja aloin avata rengasta, mutta lensin melkein nokalleen ku ol niin löysällä. Siitäpä sitten putsaamaan kantta ja kammiota ja uutta kammiota tilalle. "Uuden" kammion suuttimen pohjan oli melko syöpynyt ja sitä sai hinkata hiomapaperille kauan puhtaaksi. Tuommonen orkonen oli uudessa kammiossa, liekkö haitallinen?

Kuva

Siitäpä sitten uutta kammioo kiinne ja suutinta perään. Muta ei saatana, eipä vaan lähe suutin kierteelle!! Ihmettelyä ja varovaista yritystä, lopulta alan hämmästellä kun suuttimen juuressa olevan roskasuojamikälie ei me pohjaan asti. Jos suutinta yritti kiristää meinasi muovisuoja haljeta. Aikani ihmeteltyä tajusin, että kiristysrengas on väärinpäin!! Laitoin sen juuri samoin päin kun oli irroittanutkin. Kiristysrengas irti ja oikein päin, tadaa, muovisuoja meni hyvin paikalleen ja suutinkin lähti helposti kierteelle sormilla pyörittämällä. Liekko tuossa kiristysrenkaan väärinpäin asentamisessa syy kierteiden korkaamiseen. Tästä seurasi ainakin se että muoviosa ohjasi suuttimen väärälle kierteelle. Jokuhan tuolla on käynyt härkkäämässä ja irti otettu kammiokin on melko uuden/vastaputsatun oloinen:

Kuva

Ja tuon näköinen tuli sen kierteestä :sick:

Kuva

Semmosta tänään, seuraavaksi pitäisi vaihtaa jouset ja rempata takajarrut.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Nyt on takapäähän laitettu jarrut uusiks ja vieterit paikkalleen. Etujousetkin tuli laiteltu uusiks ja tietysti tavan puristimilla kikkaillen. Original vietereiden rutisteleminen oli hieman kuumottavaa, mutta H&R vieterit meni ihan ok kasaan huonoillakin puristimilla. Kunnon puristimethan sitä tietty pitäs olla...

Kuskin puolen raidetangosta näytti olevan kumi kaput. Täytynee laittaa molempien puolien päät vaihtoon, kun joutuu nuo kulmat säädättämään, niin ei tarvi tulevaisuudessa enää noistakaan murehtia.

Osaako joku sanoa kuinka näkee milloin etukelkan kumit on finiito? Auto hieman nytkyy, kun jalan nostaa kaasulta nopeasti. Ite pohdiskelin, että johtuis perästä tuo hytke, mutta voiko johtua noista takakelkan kumeista? Perä pitää jonkun verran ääntä maantienopeuksissa, mutta muuten ei ole probleemia.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Jeppistä, tuli äsken vaihdettu motonetin paskatermarin tilalle kunnollinen behr. Eipä siinä, että tuli tehtyä virhe kun ei jaksanut hommata kunnon termaria ekalla kerralla, mutta kun sain termarin käsiin niin siinä lukee 85c!!! Oli vielä paketti tallessa.. Paketissa on 80c termarin tarra (myyjän laittama) ja paketin nro (601 200 00 15) perusteella tämä on 85c termari. Eli myyjä hakenut väärän osan hyllystä. Täytyypi käydä motonetistä kyselemässä asian tiimoilta.

Käyttelin auton lämpimäksi ja lämpöjen nousu pysähtyi vähän 80 asteen yläpuolelle. Vanhalla termarilla mittari oli sadan asteen viivan päällä ajossa. Ajossa sitten näkee mihin lämmöt asettuu tällä termarilla.

Eikä tässä kaikki, hihna hieman kitisee<- ohjainrulla on vinossa. Tuo vissiin korjaantuu keinun laakeri vaihtamalla.

Jaaa, vaihtelin jarrunesteet auton lämmetessä. Nooh, sain nesteet vaihdeltua ja menin laittamaan auton pois päältä. Taulussapa palaa ABS-valo :lol: ABS-lakkasi loistamasta aiemmin kesällä, kun vaihdoin YJ-releen uuteen, mutta taitaa olla vikaa jossain muuallakin. Täytynee mitata eturattaiden anturit ensimmäiseksi.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Etulaakerit tuli vaihdettua. Vänkärin puoleinen olis varmaan mennyt kirimällä, mutta kuskin puolella oli sisempi laakeri aivan ruosteessa. Etujarrupalat tuli myös vaihdettua.

Kävin tuon termarin palauttamassa motonettiin. Ilman kuittia huolittiin takaisin. Ilmeni että samalla vara-osanumerolla saa, sekä 80ast termaria, että 85ast termaria. Eli jos ostat OM603 turbon termarin motonetistä, saatat saada 80ast tai 85ast termarin, ihan sen mukaan mitä hyllyssä sattuu olemaan! Johonkin laittoivat ilmoituksen menemään, että tietokannassa on virhe.

Oli muuten umpiossa varmaan litra vettä :D Lasi meni halki viime keväänä ja nyt auton seisoessa oli päässyt keräämään vettä. Ihmettelin yksi päivä mistä tippuu vettä, vaikka pariin päivään ei ollut satanut. Yhden polttimon vaihdoin ja ihmettelin kun toiseltakin puolelta oli valo pimeänä. Kopan kun avasin niin vettä loiskahti ihan kunnolla käsille. Täytynee umpion lasit uusia.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tänään tuli vaihdettua ohjaustehostimen ölpät. Kaameen hajusta ruskeeta lirua oli vanha öljy ja suodatinkin kovastin nuhraantunen oloinen. Suodatin tuli laitettu uusi. Öljyt vaihdoin huuhtelemalla. Paluuletku irti, leikkasin muovipulloa hieman kaulasta auki,niin että öljyt pääsi hyvästi lirumaan säiliöstä suoraan pulloon. Sitten vaan auto käyntiin ja vanhat tavarat pulloon ja uutta tilalle sitä mukaa kun hävis säiliöstä. Pari litraa tuota ölppää tuli uhrattua. Oljynä joku motonetin motox synteettinen atf. Valintaperusteena hinta :roll:

Jarrujen kanssa kävi niin, että kuskin puolen satulan sylinteri alkoi vuotaa, kun painoin sitä sisäänpäin puupuristimella. Tarkoitus oli testata miten mäntä satulassa liikkuu. Hieman tahmaisestihan tuo liikkui, vaikka jarrut toimi ihan ok. Paloja laitettaessa huomasin, että täähä vuotaa!! Ei muutako ruumis pyöälle ja sisälmyksiä esille. Jotain mustaa paskaa oli sylinterissä, olisko sitten tiivisteestä irronnutta. Omaan makuun hieman helposti antautui tiiviste, kun ei ollut likaakaan sylinterissä..

Eipä, siinä toinenki puoli tuli otettu käsittelyyn. Sieltä oli edellinen asentajasankari katkaissut nipan-> yritin hitsata kamaa nipan nysään, ei vaan tartu millään kiinni. Porasin nipan pois, mutta kierteet oli ihan scheissena. Tein tilalle m10x1,5 kierteen, mutta eihä semmosta nippaa taida ollakaan :lol: Eniveis, korvaava satula on tulossa ;)

ABS-jarrujakin tuli ihmeteltyä tuossa yksi päivä, kun jarruja ilmatessa ABS-valo syttyi. Putsasin anturit->ei vaikutusta. Otin akun miinusnavan irti, ABS-valo sammui eikä ole syttynyt uudestaan.

Vielä olisi vaikka mitä tehtävää, että sais perushuollot ajan tasalle.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tänään leimalla, hylsy tul. ABS-valo syttyi kesken katsastuksen ja taka ylätukivarren pusla on väljä. En tuosta kyllä tajunnut mitä tuo katsuri selitti ja moneen kertaan kysyin, mutta ei osannut kertoa. "Joku siellä on väljä". Päättelin että olisi nuo takakelkan etukumit mitä hää tarkoittaa, kun ne väläjät tuntuu olevan. Osaako joku kuvasta sanua näyttääkö retkahtaneelta. Auto nytkähtää kun vedosta nostaa jalan kaasulta:

Kuva

Vähän liian matalaksi luiskahti keula, ei ollu paksumpia kumei sinä päivänä mätänetissä kun jouset asensin:

Kuva

Osaisko joku arvata mikä tuossa absissa mättää. Vika on seuraavanlainen alussa ABS valo ei pala, syttyy x matkan jälkeen, välillä jopa ihan paikalleen autoa käyttäessä. Akku pitää irroittaa riittävän pitkäksi ajaksi, jotta ABS-valo sammuu. Jos akun napaa ei käytä irti riittävän pitkäksi ajaksi ABS-valo palaa heti käynnistyksestä lähtien.

YJ-rele uusittu. Molemmat etuanturit näyttää 0,96 yleimittarillla mittaamalla, eikä muutu vaikka johtoja rutistelee=johdot kunnossa? Kehät ja anturit putsattu moneen kertaan. Vähän jotain irrotusöljyä suihkuttelin kehiin putsatessa, lamppuöljyltä haisee moinen tuote, haittaako toimintaa? Taka-anturia en ole vielä mitannut.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tänään tuli pestyä takakontti, että sais ruiskia sinne ruosteenestoaineita.

Löytykin vähän samalla hitsattavaa, kun ihmettelin mikä tuolla tukivarsissa on väljänä. :lol:

Takakelkka.

Kuva

Kupruilevan massan alta löyty tuommonen takalokarista:

Kuva

Takalokarin etuosa:

Kuva

Ei ollu katsuri hirveesti koputellu, kun ei löytynyt lauantaina ruostevaurioita. Tarkotus olisi ruikkia kotelot täyteen öljy+kotelosuoja coctailia, niin hyvä tässä vaiheessa tukkia nuo rei'ät.

En vielä keksinyt täysin mikä tuolla tukivarsissa on väljänä. Kaikki muut tangot näyttää melko uusilta paitsi ylempi etummainen (se joka on vinottain) Renkaasta kun heiluttelee niin tuntuu ihan reilu välys ylhäällä. Pitäskö se sitten koittaa alkaa tuosta taaimmaisesta ylävarresta ja koittaa ne vaihtaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Huono oli katsastusmies kun ei sitä väljää paikkaa osannut osoittaa.

Koita nyt vielä silleen, että joku muu nitkuttelee rengasta ja toinen katsoo mistä se falskaa. Kaikki puslat pitää olla timmisti kiinni...tosin kun on vanhoja varsia niin onhan siellä vähän väljää jokapaikassa., jotta sikäli helpoimmalla pääsisi kun laittaa kaikki kerralla :problem:

Onhan se semmoista arpomista mitkä kaikki siellä on väljiä ja kuinka paljon kenenkin mielestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
oltzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1452
Liittynyt: Su 29.06.2008 17:33
Paikkakunta: kurjalohja

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja oltzi »

näyttäs iha normi mersun mätä paikoilta :D omaani tein viime talvena toisen etummaisen kumin ympäristön. on melkosen paljon kivempi tehdä kun on kelkka edes hieman tiputettu alas.
w123 -82 om602turbo
t2 711 -90 with huge ferrari
toyota hilux 4x4 -88
vw kupla -72
Scubaru
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Jep, olin hieman pettynyt tuohon katsuriin, eikä ollu ihan eka kerta paikassa. Itä-Suomen katsastuskeskus kyseessä. Suht ok palvelu kuitenkin. Meinasin jo ajaa takaisin, että setä näyttää ihan kädestä pitäen missä vika on. Selvitin asian kuitenkin keskenäni..

Piti nykästä irti tuo taaempi takaylävarsi ku alko ihmetyttää tuo väljyys asia. Tukivarsi on ihan vasta näemmä vaihdettu, kaikki pultit aukesi herkästi ja varsin hyvässä maalissa ja päällä lukkoo mate in teutonia. Lemförderin osia? Kaikki muut tangot uuden karheita paitsi etummainen ylempi. Miksi lie jätetty uusimatta? Johtopäätös, täähä on iha hyvä. Takas siis kiinni ja rengas kiinni ja ravistelemaan->välys poistui. Onkos näillä joku taipumus aukeilla? Toivottavasti tuo tuolla pulttien kirimisellä asettu. Ihan selvästi oli kuitenni löysällä, ainakin yksi ulomman puoleinen pultti. Huomenna sitten hitsuutella, jos saa kaikki tinausvehkeet haalittua...
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

alapallot ja raidetangon päät on helppo todeta ihan vaan kääntelemällä. raidetangon välyksen huomaa jo pelkällä kädellä heiluttelemalla, mutta alapalloihin tarvii jonkun raudan, millä väännella. ja alatukivarsien välyksenkin melko hyvin huomaa jos toinen repii renkaasta ja toinen kattelee niitä niveliä. keulasta en muuta keksi. perästä sen verran, että jos siellä on niitä tukivarsia löystyny, niin sillon ainakin auto käänyilee kaasua painettaessa, tai päästettäessa. mitkä niiden varsien nimet nyt onkaan, kuitenkin niitä, mitkä menee takanavalle. ja niistä varsinkin ne, mitkä on enemmän auton pituussuunnassa. jos pahasti väljää, niin kaasuttaessa kyllä huomaa, ku rupee vetään toiseen sivuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olihan siellä semmonen holkki pultin ympärillä, joka upposi siihen ripustuksen reikään....jos tuo oli sellainen paikka missä sellainen kuuluu olla. Mikäli sen holkin jättää pois niin pultti on väljä pyörännavan reikäänsä. Koskee nyt ainakin w210:tä mutta eiköhän se oli han sama w124.ssä kun suurin osa tangoista on vaihtokelpoisia.

Esimerkiksi tässä kuvassa:

Kuva

Pultin ympärillä on holkki, joka uppoaa pyörän navan reikään, muuten pultti on liian ohkanen ja se klonksuu kun sen kiristys antaa periksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

:shock: Tuon holkin puuttuminen selittäisi ihan täysijään, miksi tukivarren kiinnitys oli löystynyt.. Täytyypä vielä tarkistaa, enpä ainakaan moisen holkin olemassaoloa huomannut.

Tänään tuli vähä leikeltyä pois ruosteista peltiä ja otettua takakelkan etukumien pultit auki. Jos huomenna vähän tinailis ja paukuttais paineilmataltalla nua kumit irki.
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Nyt on taas tukivarsi pöydällä ja veskolan mainitsema holkki tuntus puuttuvan! Pultti on ainakin holo pyörännavan kiinnityskoloon, 2-3mm pääsee pultti liikkumaan. Saakohan moisen holkin jostain varaosana, tai pultti+holkki? Tuossa vielä kuva jos se jotain jollekin sanoo:

Kuva

Takakelkan etukumitkin poistin. Tunkilla työnsin alapuolelta kumia ja hakkasin yläpuolelta sorkkaraudalla ja lekalla. Korin ja kelkan väliin laitoin rättiin kiedotun putkenpätkän. Lopulta jäi vielä kiinni puslan ulommainen pelti, joka lähti helposti vasaralla ja ruuvimeisselillä naputtelemalla. Löysytin takakiinnityksen, jotta sai romut pois välistä.

Vanhat kumit oli merkkiä Boge, vielä ihan kuosissa, tosin hajoamaan päin. Liekkö olleet hydraulista mallia, kun toinen ruikkasi aika reilusti öljyä antauduttuaan? Oikean puolen kumi oli jäänyt monta milliä kantamaan edellisessä asennuksessa.

Joku päivä pitäs rengasrasvan kanssa luiskauttaa uudet taximallin kumet paikalleen.
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Missäspäin joensuuta laittelet tätä ja vieläkös volvoja harrastelet? Mulla oli se beige 242 turbo jos muistat vielä :D Jotain osakauppaa tehtiin pari vuotta takaperin.
W201 250D
W202 250D
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Joo, muistan! Tässä samassa pihassa, tälläkin hetkellä mersu perse pystyssä! Siun kaverin taisin nähä Vianorilla pari päivää sitten, mietin että ompa tutun näkönen kaveri, mutta ei muistanut missä on nähty. Volovo harrastus loppu viime viikolla:

Kuva

Osaisko joku sanua, saako noita tukivarren holkkeja jostain hommattua?
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

Siellähän se tais talvirenkaat käydä vaihdattamassa. Mulla olis purussa w124 jos osia tarviit edullisesti, ja jos haluat niin saat nuo holkit käydä purkamassa jos on vielä tallessa/kunnossa.
W201 250D
W202 250D
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Mahtavaa! Vois tulla joku päivä ihmettelemään, laita vaikka yyveellä numeroa tulemaan! Muutenkin kiinnostais mite tuommonen viritetty tiiisseli liikkuu, kun yhtään en ole livenä nähnyt :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ne on käytetyissä varsissa kohtuu varmasti hyvin kiinni ja sen takia noita varmaan puuttuu autoista kun motonetin varsien mukana ei ainakaan aina tule holkkia. Miltei kannattaa soittaa KL:ään ja kysästä holkkia...tai sitten teet semmosen rälläkällä jostain putken pätkästi, silleen mun oli pakko tehdä :D (toinen holkki suostui lähtemään vanhoista, toinen oli vainaja).

Veholta luulisi kanssa saavan ja ei ne montaa euroa voi maksaa...ja ne voi muuten tulla jonkin sopivan pulttisarjankin mukana, mutta kun niistä piruista ei ikinä tiedä ennen paketista purkaamista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kuisma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 484
Liittynyt: Ti 21.06.2011 01:52
Paikkakunta: Joensuu

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja Kuisma_ »

t.eskola kirjoitti:Mahtavaa! Vois tulla joku päivä ihmettelemään, laita vaikka yyveellä numeroa tulemaan! Muutenkin kiinnostais mite tuommonen viritetty tiiisseli liikkuu, kun yhtään en ole livenä nähnyt :)
Pistin yv. Jos ei kovin liukasta ole niin vois tyypit tarjota, kaverilta löytys vielä vähän ripeempi 124 kuningas moottorilla 8)
W201 250D
W202 250D
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Kuisma_ kirjoitti:
t.eskola kirjoitti:Mahtavaa! Vois tulla joku päivä ihmettelemään, laita vaikka yyveellä numeroa tulemaan! Muutenkin kiinnostais mite tuommonen viritetty tiiisseli liikkuu, kun yhtään en ole livenä nähnyt :)
Pistin yv. Jos ei kovin liukasta ole niin vois tyypit tarjota, kaverilta löytys vielä vähän ripeempi 124 kuningas moottorilla 8)
:clap:
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Nyt olis survottu holkit tukivarren kiinnityksen väliin. Motonetistä löyty. 3,5eur mokomista rimpuloista.

Kuva

Kuva

Ruosteitakin oli tarkoitus alkaa laitella, tää tyssäs peltipulaan. Joensuun rautavarastolla ei ollu muuta kuin isoja arkkeja peltiä, eikä tällä huollon sijaisajoneuvolla (polokupyärä) saa semmossii kuljetettua :cry: Jostain nurkista löyty vanha tietokoneen kotelo, mutta sen hyödyntäminen hyljättiin, kun näytti olevan alle milin peltiä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai noita rinkuloita sai irtonaisinakin motonetista...heh...tein itte ja säästin (ei ne puhunut motonetissa holkeista mitään...jaa mikä asiantuntemus :sick: ) :D No kuitenkin hyvä, että asia tuli puheeksi kun niitä tosiaan tuntui puuttuvan niistä tukivarsilaatikoista / pulteista. Pirskule se on pienestä kiinni ja porukka maksaa 4-suuntaukset ja kaikki, eka töyssy ja kulmat on vinksallaan... :sick:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Jees, tattista vuan veskolalle asiantuntemuksesta taas kerran. Mistä tälläsenkin olis keksinyt, jos joku ei olisi kertonut? Tääkin vehjes lähtis kulmien tarkistukseen, kunhan leima on irronnut.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja veskola »

Milläs nimellä / koodilla noita osaa pyytää motonetista ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Tuommosia:

Takatukit/holkki MB 124/201 17-2712 W124 Tukitangon pultin holkki (1/tanko) [1985 - 1995] 3.50 €
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Päivän ohjelmana oli mätähommia:

Pikkasen ruosteista peltiä niin ei ala koppa hylkiä :lol:

Takapyöräkotelon takaosa:

Kuva

Kuva

Takapyöräkotelon etuosa:

Kuva

Kuva

Tuli huomattua, että kovin on mädäksi päässyt kelkan etukumin korvakko sisältä. Täytyy varmaan kelkka vaihtaa ehjempään jossain vaiheessa. Pitäskö uudet kumit työntää kiinni sikaliiman kanssa, etteivät pääse tuolla reiässään muljumaan?

Kuva

Nyt olisi ehjä ABS-boksi tyrkyllä. Pitää sillä koittaa ja jos vielä kenkkuaa niin koittaa toisella YJ-releellä.

Sitten tuli vähän yhtä superturpoa ihmeteltyä, mutta ei päästy kun alkuun kun jo ahtoputkin lasahti irki. Asiallisen oloinen laite oli kuitenkin :wink:
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Merciless Benz!! Vähän armottomalta on tuntunut hetkittäin viime päivinä :D Sen verran on tullut telmittyä tuon auton kanssa.. Pihalla kun tusaa, niin on säiden armoilla, millon tulee mitäkin lajia niskaan. Suojakaasukin pääs loppumaan, niin piti pyörän kanssa sipotella lumessa pullo täytättämään :lol:

Vähän roiskasin tinaa saumojen päälle. Alla olevan sauman hitsasin niin tiiviksi kun se näillä käsillä ja tuolla esabinromulla on mahdollista.

Kuva

Sitten vielä kotelosuojaa toiselle puolelle, niin luulisi tämän auton eliniän kestävän.

Taidettu suorittaa tuolle autolle hyvä ruosteiden suojaus. On meinaan pyöräkotelossa hyvä kerros todella sitkeää massaa. Liekkö kiveniskumassaa? Sellaista sitkeää polyesteriä. Vaikuttaisi että ruostumista ei ole pysäytetty ennen massan ruiskimista, ja nyt se on tuolla massan alla muhinut läpi.

Tänään riivin viimeisen kromikaaren irti. Yllävän hyvä näköinen pelti oli alla, vain yksi pieni ruosteenalku. Yksi kromikaaren popniitti oli laitettu sillesti että se tuli ulos kyljen puolelta. Pitää hitsata umpeen nuo popniitin reiät, poistaa kaarista ruosteenalut ja rapata maalia päälle. Aatelin koittaa Annitrolia pariin ruostekohtaan, mitä on ainakin takalokarin etuosassa.

Ompi tuolla ihan avoimia ruostekohtiakin pohjassa, varsinkin takakelkan yläpuolella. Aion ruiskia ruostekohtiin kotelosuoja+öljy seosta, josko se hillihtis korroosiota.

Vielä pitää paikata vasemmalta puolelta takapyöräkotelon etuosa. Sitten sais riittää tinaaminen tältä erää. Hidasta puuhaa tuo noitten ruostereikien kursiminen, mutta onneksi on aikaa, työkalut ja kädet. Hölmöläisen hommaahan tää on, kait? Useempi vuos tällä olisi kuitennii tarkoitus ajaa. Min. 5 vuotta tai 100 000KM . Kohta on eka vuos takana ja liekkö kilsoja tullut etes 10tkm :o
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Naatiskelua ja korjauksia.

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

t.eskola kirjoitti:Tuli huomattua, että kovin on mädäksi päässyt kelkan etukumin korvakko sisältä. Täytyy varmaan kelkka vaihtaa ehjempään jossain vaiheessa. Pitäskö uudet kumit työntää kiinni sikaliiman kanssa, etteivät pääse tuolla reiässään muljumaan?
En suosittele liimaa laittamaan :D sen sijaan jonkun liukasteen kanssa puslat tyrkkäät paikalleen (esim. fairy on toiminu hyvin). Ei kait ne siellä pahasti muljua :)
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
t.eskola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 22.09.2009 21:13
Paikkakunta: Iitti

Re: 300 turbodiesel -89 sedan. Merciless Benz!!

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Taas on mercin kanssa taisteltu. Vähän suihkasin maalia ja vituxhan se män :lol: Aattelin varaosakaupasta ostaa kilikalipullon, että saa vähä lokarinkaarta tilapäisesti maalata. Heillä olikin sitten tarjolla ihan oikeita maaleja niin otinkin sellaista. Eipä siinä, kyselin että tarviiko tää jotain lakkaakin, kun on tullut rapattu jollain akryylimaaleilla, jotka ei lakkaa välttis kaipaa. Otettiin sitten oikein lakkaakin. Vähän suihkin maalia, ilman sen kummempia pohjatöitä, vähän epoksia olin laittanut alle. Vanhasta muistista laitoin sitten kovettajan värimassaan :shock: Aloin sitten ihmettelemään, että kuinkas lakan kanssa, laitetaanko tähänkii kovettajaa? Seuraavana päivänä sitten kaupaan soittelemaan:"kovettaja tulee lakkaan, ja vain ja ainoastaan lakkaan"

Noh, jos joku kehtais tämmöselle pölvästille vastata kannattaako tohon konkurssiin enää vetää lakkaa päälle vai hierasenko myöhemmin pellille ja homma alusta?

Sitten tuli nuo takakelkan etukumit uusittua... Vähän kuppia puhtaamaks ja reilusti rengasrasvaa kuppiin ja kumiin. Sitten tunkilla tuuppamaan tukivarren kulmasta puslaa kiinni. Ei toivoakaan.. pusla ei lähde edes alkuun :? Pusla ainoastaa hieman repesi etukulmasta. Diagnoosi->kuppi on niin hapettunut että se pitää saada kunnolla puhtaaksi. Teräsharja kiinni porakoneeseen ja sillä kuppia hoonaamaan. Taas tunkilla tukivarren kulmasta rutistamaan->kumi menee puoliväiin. Sitten pultti kiinni ja sillä avitusta. Hieman kiroilua ja pari katkennutta verisuonta päästä->kumi on pohjassa asti! Hienoa!

Sitten toinen puoli, sama ruljanssi kuin edellisessä, mutta tämä ei sitten suostu uppomaan millään. Vanhasta pultista meni kulmat pyöreeks äheltäessä ja uusi pultti meni katki :shock: Kaiken hyvän lisäksi puslan sisäosasta alapuolelta murtui pieni pala metallia pois. Alapuolella prikkojen ja puslan välissä oli vesipumppupihdit, että pusla pääsee tulemaan pohjaan asti, mutta pusla ottikin kiinni pihtien leukoihin->palanen murtui pois. Lopulta vedin puslan läpi pultin ja laitoin yläpuolelle paksun lattaraudan vastakappaleeksi, ja sillä herkuttelin tuon puslan pohjaan asti. Koitetaan toimiiko näin ja jos ei toimi niin laitetaan uutta tilalle.

Massat sivelin ruostepaikkojen päälle.
Vastaa Viestiin